Rysskräck?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rysskräck?

Inlägg av varjag » 21 september 2011, 14:00

Schwemppa skrev:Tja, i allt högre grad har ryssar de senaste åren börjat köpa upp tomter här i Finland, lustigt nog ofta i närheten av "intressanta" platser. Om en finländare skulle vilja köpa en tomt i ryska Karelen nära gränsen - Njet!

http://www.ostnyland.fi/ostnyland/orter ... ka-grannar
Jooo, vi minns nog hur ''grannen'' plägar uppföra sig!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Rysskräck?

Inlägg av tryggve » 21 september 2011, 14:10

Snarare är det väl så att ryssarna nu köper nya system för att ersätta utsliten materiel, något som EU/NATO aldrig riktigt slutade att göra. Dessutom så verkar enorma mängder av de miljarder som Ryssland lägger på försvaret försvinna in i korruptionens svarta hål, utan att resultera i ny materiel eller personal. Det är väl något som Putin har gått ut och varit förbaskad över ett antal gånger. Dessutom är väl Putin osams med stora delar av försvarsindustrin i Ryssland, i alla fall flygindustrin. De gillar inte att staten försöker gå in och styra som förr.

Så frågan är hur reella ryssarnas militära muskler är när det kommer till kritan.

Sedan får man inte glömma en viktig sak: många ryssar har svår "NATO-skräck", och när man då ser hur NATO har krupit närmare och närmare så tror inte jag att den paranoian minskar, direkt. Så ryssarna ser nog inte detta som annat än att man mötet ett existerande hot.
Det kan i alla fall vara en möjlighet, snarare än att de står i begrepp att försöka ockupera Baltikum igen för att det är kul....

Mina egna funderingar kring detta....

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Rysskräck?

Inlägg av Martin Lundvall » 21 september 2011, 20:42

Mycket bra post tryggve, nyanserade bilden en smula.
Hade varit intressant att se hur förbanden i vår närhet har förändrats, har vi fått fler förband?

/Martin

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Rysskräck?

Inlägg av Frogman » 14 februari 2012, 18:28

Vad har Ryssland/USSR gjort Sverige? Sänkningen av Hansan färja till Gotland brukar misstänkas vara USSR verk och
även försvinnandet av Raul Wallenberg och bombningar nära Sthlm under 2vk. Efter det har inget negativt hänt förutom gränskränkning med en ubåt 1980-talet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rysskräck?

Inlägg av Hans » 14 februari 2012, 20:33

Frogman skrev:Vad har Ryssland/USSR gjort Sverige? Sänkningen av Hansan färja till Gotland brukar misstänkas vara USSR verk och
även försvinnandet av Raul Wallenberg och bombningar nära Sthlm under 2vk. Efter det har inget negativt hänt förutom gränskränkning med en ubåt 1980-talet.
Det har du rätt i, att skjuta ner ett sinalspaningsplan och ett sjöräddningsplan på internationellt vatten räknas ju inte. Och några försvunna fiskare/sjömän, vem bryr sig? Samt spioner och TIR-bilar har väl alla.

MVH

Hans

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Rysskräck?

Inlägg av Frogman » 14 februari 2012, 22:37

Hans skrev:
Frogman skrev:Vad har Ryssland/USSR gjort Sverige? Sänkningen av Hansan färja till Gotland brukar misstänkas vara USSR verk och
även försvinnandet av Raul Wallenberg och bombningar nära Sthlm under 2vk. Efter det har inget negativt hänt förutom gränskränkning med en ubåt 1980-talet.
Det har du rätt i, att skjuta ner ett sinalspaningsplan och ett sjöräddningsplan på internationellt vatten räknas ju inte. Och några försvunna fiskare/sjömän, vem bryr sig? Samt spioner och TIR-bilar har väl alla.

MVH

Hans
Du menar DC:3an och Catalinan, ja, det är händelser som självklart jag glömde räkna upp, försvunna fiskare/sjömän har jag inga uppgifter om.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rysskräck?

Inlägg av varjag » 15 februari 2012, 04:29

Bör inte heller glömma alla spionaffärerna som Sovjet låg bakom.....Wennerström,Enbom, Flaggstyrman Andersson m.fl.

Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Rysskräck?

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 februari 2012, 05:52

Plus den nu bortglömde sovjetspionen Anatole Eriksson.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rysskräck?

Inlägg av Hans » 15 februari 2012, 09:08


Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Rysskräck?

Inlägg av Martin Lundvall » 18 februari 2012, 09:09

För ett tiotal år sedan spädde säkert Sovjetunionens agerande på rysskräcken, men jag tror inte att så många idag som är rädda för Ryssland skulle nämna Catalina eller Raol Wallenberg.
Jag tror att rysskräcken härstammar från att landet är stort, en regional stormakt och att dess styrelseskick och samhälle är så annorlunda det svenska. Hade Ryssland varit demokratiskt så tror jag inte att skräcken varit så stor. Det man inte förstår fruktar man.

/Martin

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Rysskräck?

Inlägg av Lasse O » 18 februari 2012, 09:31

Martin Lundvall skrev:För ett tiotal år sedan spädde säkert Sovjetunionens agerande på rysskräcken, men jag tror inte att så många idag som är rädda för Ryssland skulle nämna Catalina eller Raol Wallenberg.
Jag tror att rysskräcken härstammar från att landet är stort, en regional stormakt och att dess styrelseskick och samhälle är så annorlunda det svenska. Hade Ryssland varit demokratiskt så tror jag inte att skräcken varit så stor. Det man inte förstår fruktar man.

/Martin
Plus att landet ännu inte gjort upp med sitt förflutna. Visserligen har man sent omsider erkänt massmorden i Katyn men ännu har mig veterligen ingen åtalats för de förbrytelser som Ryssland begick mot andra länder och sina egna medborgare 1920-1989.
En nation som inte vill erkänna sina folkrättsliga brott mot sina grannar och egna medborgare förtjänar att betraktas med misstro.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rysskräck?

Inlägg av varjag » 18 februari 2012, 11:26

Jag tror att rysskräcken härstammar från att landet är stort, en regional stormakt och att dess styrelseskick och samhälle är så annorlunda det svenska. Hade Ryssland varit demokratiskt......
Ja, håller med - stort, en stor stark oberäknelig buse på samma gata som vi. Ett samhälle där folkets medbestämmande i staten - aldrig haft någon betydelse. Men också, i min uppfattning - ett konstigt folk, som i missriktad nationalism, tycks acceptera att ''gå utan'' - att sakna inflytande - bara dom känner att deras land är ''starkt''. Arvet från Stalintiden - eller Caligula...? ''Må de hata mig blott de frukta mig'' -
Från Tsaristisk Livegenskap - till Kommunistisk Slavstat.....har nu i anständighetens namn (?) Ryssland blivit en...
demokratur. :roll:

Varjag

Tomas C
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 april 2008, 09:12

Re: Rysskräck?

Inlägg av Tomas C » 29 februari 2012, 21:32

Det är nog mer kontakt, kärlek och vänskap som behövs mellan Ryssland och omvärlden. 8-) Det finns en ganska stor skillnad i hur ryssarna och omvärlden uppfattar Ryssland. Ryssar ser det nog gärna som att omvärlden saknar respekt för dem, att alla tycker att de är okultiverade lantisar och busar, tycker att allt de gör är dåligt, inte förstår vilka värdefulla insatser för världen ryssar gör och har gjort och inte visar intresse för deras rika kultur, ja kort sagt inte visar den respekt de förtjänar. Om omvärlden visar mer respekt och intresse för dem utan att som vanligt vara så besserwissriga och rädda, kanske "båda sidor" kan slappna av litegrann.

Det är också intressant att fundera över varför vi finner ett "starkt" Ryssland så provocerande egentligen. "Starkt militärt" är en sak, men många svenskar tycker också att det är provocerande om Ryssland får 12 poäng i Eurovision Song Contest, tar hem ett OS-guld eller köper ett fotbollslag. Vi vill så innerligt gärna att Ryssland ska vara svagt, fattigt och misslyckat. Varifrån kommer det där egentligen?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rysskräck?

Inlägg av Hans » 1 mars 2012, 15:31

Tomas C skrev:Det är också intressant att fundera över varför vi finner ett "starkt" Ryssland så provocerande egentligen. "Starkt militärt" är en sak, men många svenskar tycker också att det är provocerande om Ryssland får 12 poäng i Eurovision Song Contest, tar hem ett OS-guld eller köper ett fotbollslag. Vi vill så innerligt gärna att Ryssland ska vara svagt, fattigt och misslyckat. Varifrån kommer det där egentligen?
Starkt militärt skrämmer, då Ryssland (eller Sovjetunionen) har haft en ganska obehaglig tradition att hälsa på oinbjudna i grannländer under ganska lång tid.

Jag tror att få vill att 'Ryssland ska vara svagt, fattigt och misslyckat' men om alternativet är starkt och aggresivt så kanske man börjar fundera.

Jag hoppas att Ryssland vinner schlagertävlingar, köper fotbollslag, turistar i Europa, får en stabil medelklass och något som liknar en demokrati lite mer än idag. Bara de inte vinner i ishockey.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Rysskräck?

Inlägg av tryggve » 1 mars 2012, 16:04

Hans skrev: Starkt militärt skrämmer, då Ryssland (eller Sovjetunionen) har haft en ganska obehaglig tradition att hälsa på oinbjudna i grannländer under ganska lång tid.

Jag tror att få vill att 'Ryssland ska vara svagt, fattigt och misslyckat' men om alternativet är starkt och aggresivt så kanske man börjar fundera.
De flesta stormakter har väl haft en tradition att bete sig så, så ur den synvinkeln... Men att länderna i forna Warzawapakten ser misstänksamt på Ryssland av idag är ju knappast konstigt, med tanke på vad som hände efter andra världskriget.

Dock så tror jag att många missar just det att rätt många ryssar faktiskt ser misstänksamt på NATO:s utvidgning österut, och faktiskt ser det som ett hot. Att bortse från det tror jag är ett misstag. USA:s invasion av Irak utpekades också som ett skäl till att man ska vara rädd för USA av en rysk f d kollega.

De ryssar jag har pratat med förstår å andra sidan inte heller varför Ryssland skulle anfalla Sverige militärt, de förstår inte varför folk i Sverige tror det, så detta med att inte förstå hur man tänker på "andra sidan" kanske går åt båda håll, dock.... :-)

Hans skrev: Jag hoppas att Ryssland vinner schlagertävlingar, köper fotbollslag, turistar i Europa, får en stabil medelklass och något som liknar en demokrati lite mer än idag. Bara de inte vinner i ishockey.

MVH

Hans
Hoppas att ryssarna investerar pengarna de får från olja och gas i något vettigt. Det finns väl rätt stora behov av att byta ut gammal infrastruktur, t ex.

Skriv svar