Rysskräck?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Rysskräck?

Inlägg av Marcus » 24 maj 2010, 18:06

Aproprå den tråd om "anti-amerikanism" som pågått en tid så såg jag nedanstående recension i SvD om dess kusin "ryssskräcken":
Få folk i Europa har under de senaste 20 åren upplevt lika stora förändringar som det ryska. Det första årtiondet efter Sovjetunionens kollaps utmärktes av politiskt kaos, massfattigdom, hyperinflation, social deklassering av stora grupper i förening med extrem nyrikedom och en djup nationell identitetskris.
Om dessa omvälvningar berättar Sveriges Radios tidigare Moskvakorrespondent Vladislav Savic på ett fängslande och initierat vis i boken ”Vladimir Putin och rysskräcken”. Savic beskriver huvuddragen i den ryska utvecklingen efter 1989. Han skildrar de turbulenta åren under Jeltsin och återger med inlevelse de vedermödor ”vanliga” ryssar tvingades genomlida.
[...]
Savics bok behandlar emellertid först och främst våra föreställningar om Ryssland och ryssarna. Han menar att man i väst i allmänhet och Sverige i synnerhet har en ensidig och fördomsfull syn på Ryssland; en bild präglad av historiska stereotyper och överdriven rädsla. Han hävdar att dagens ryssar långt ifrån att vara aggressiva, istället känner sig svikna och hotade av väst.
Just på den senare punkten tror jag Savic har en viktig poäng. Demokratiseringen av de gamla kommunistdiktaturerna i östra Europa, liksom deras integration i EU och Nato, innebar samtidigt att västmakterna flyttade fram sina geopolitiska maktpositioner visavi Ryssland. Väst utnyttjade odiskutabelt Rysslands dramatiska försvagning till en expansiv maktpolitik. Framför allt – och fullt begripligt – provocerades Moskva av västmakternas engagemang i Ukraina och Georgien.
Vad som från västs sida framstod som demokratins utbredning uppfattades av ryssarna som en intervention i deras mest traditionella maktsfär. Det faktum att Putin har satt stopp för västs ambitioner i Rysslands gamla ”närområde” har givetvis i högsta grad bidragit till hans popularitet. Savics diskussion av denna utveckling är klargörande och fungerar som en motvikt mot försök att återskapa stämningar från kalla kriget.
Däremot går Savic alldeles för långt när han, som jag uppfattar det, avskriver varje tanke på rysk revanschism som uttryck för traditionell ”rysskräck”. Det förhållande att den nya regimen under Putin och Medvedev har bestämt sig för att söka återta Rysslands maktpolitiska ställning i landets historiska ”närområde”, i ett läge när USA har kört fast i Mellanöstern, är inte konstigare än att väst utnyttjade Rysslands kris under 1990-talet. Hur långt Moskvas maktambitioner kommer att sträcka sig bestäms i hög grad av omvärldens respons.
[...]
Denna bedömning har lika lite med ”rysskräck” att göra som Savics kritik av västmakterna handlar om ”antiamerikanism”.
http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur ... 757477.svd

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Rysskräck?

Inlägg av Marcus » 25 maj 2010, 18:09


Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Rysskräck?

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 4 juni 2010, 23:42


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rysskräck?

Inlägg av varjag » 7 juni 2010, 14:26

Polemiken handlar hittills mera om nutid, om Putin och Yeltsin och vad som hände efter sovjetkollapsen.

Jag - bekänner mig gärna och skamlöst, som lidande av rysskräck. Inmatad med modersmjölken! Förstärkt av Fänrik Ståls Sägner och kryddad med ett par avlägsna finska släktingars avfärdande med ''nio gram'' på 20-talet......
Vinterkriget - och sägnerna om ''En mot Tio Ställdes'' dryptes in i mitt väsen.
Men 'rysskräck' är fel ord. Det var skräck för det Ryska Skräckväldet!
Som motiverade mig - och millioner andra. Rysslands livegna bondeklass, saknade motstycke i vårt land. Den byttes mot en livegen arbetarklass under kommunismen. Människor som var, bokstavligt talat - livrädda - för att kommunicera med
''utlänningar'' - representanter för den farliga världen utanför kommunistparadiset. Där den minsta jämförelse - hade utfallit till den förhatliga Kapitalismens fördel. Men denna terrorregim - aspirerade genom Komintern och senare
Kominform - att pådyvla mig, oss - västerlandet, en totalt förljugen dogm.
Som kollapsade 1990.
Ryssland - har aldrig haft något att erbjuda västerlandet! Allt Ryssland, Putin & Co har att erbjuda - är ett tsarvälde över livegna.
Ryssland har aldrig varit en rättstat, det för blir en diktatur men under annat namn.

Tills Ryssland blir en verklig demokrati (jag håller inte andan) förblir jag i min rysskräck.....Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Rysskräck?

Inlägg av Martin Lundvall » 7 juni 2010, 20:44

Givetvis är det tillåtet att föra fram sina egna åsikter om "rysskräck".
Ett inlägg om hobbymoderering har tagits bort.

/Martin

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Rysskräck?

Inlägg av Magnus L » 8 juni 2010, 12:52

varjag skrev: Ryssland - har aldrig haft något att erbjuda västerlandet! Varjag
:roll:

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Rysskräck?

Inlägg av Konigsberg » 10 juni 2010, 14:33

Om inte detta är politik, vad är då politik? Skulle ni tillåta en tråd om ¨amerikaskräck¨ ? ¨Israelskräck¨?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Rysskräck?

Inlägg av tryggve » 10 juni 2010, 15:13

Konigsberg skrev:Om inte detta är politik, vad är då politik? Skulle ni tillåta en tråd om ¨amerikaskräck¨ ? ¨Israelskräck¨?
Tja, det finns ju en tråd om antiamerikanism, den som länkas till först i tråden....

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Rysskräck?

Inlägg av Konigsberg » 10 juni 2010, 22:00

Det stämmer, en blunder av mig. Jag håller dock fast vid att varjag tycker istället för analyserar.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Rysskräck?

Inlägg av Marcus » 13 juni 2010, 13:18

Flera inlägg från varjag och elsz plockades bort då de innehöll i huvudsak personliga kommentarer och tyckande och endast drog tråden från ämnet.

Låt oss höja nivån ett par snäpp och inte bara komma med tyckande och inte heller dra upp saker som vi redan har aktiva trådar om (t.ex svälten i Ukraina), tack.

/Marcus

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Rysskräck?

Inlägg av diravi » 13 juni 2010, 16:34

varjag skrev:Polemiken handlar hittills mera om nutid, om Putin och Yeltsin och vad som hände efter sovjetkollapsen.

Jag - bekänner mig gärna och skamlöst, som lidande av rysskräck. Inmatad med modersmjölken! Förstärkt av Fänrik Ståls Sägner och kryddad med ett par avlägsna finska släktingars avfärdande med ''nio gram'' på 20-talet......
Vinterkriget - och sägnerna om ''En mot Tio Ställdes'' dryptes in i mitt väsen.
Men 'rysskräck' är fel ord. Det var skräck för det Ryska Skräckväldet!
Som motiverade mig - och millioner andra. Rysslands livegna bondeklass, saknade motstycke i vårt land. Den byttes mot en livegen arbetarklass under kommunismen. Människor som var, bokstavligt talat - livrädda - för att kommunicera med
''utlänningar'' - representanter för den farliga världen utanför kommunistparadiset. Där den minsta jämförelse - hade utfallit till den förhatliga Kapitalismens fördel. Men denna terrorregim - aspirerade genom Komintern och senare
Kominform - att pådyvla mig, oss - västerlandet, en totalt förljugen dogm.
Som kollapsade 1990.
Ryssland - har aldrig haft något att erbjuda västerlandet! Allt Ryssland, Putin & Co har att erbjuda - är ett tsarvälde över livegna.
Ryssland har aldrig varit en rättstat, det för blir en diktatur men under annat namn.

Tills Ryssland blir en verklig demokrati (jag håller inte andan) förblir jag i min rysskräck.....Varjag
Jag instämmer väll i stort, och jag tror att du och jag har relativt likartatde inställning vad det gäller att skilja på de förtryckande fåtalet och det förtryckta flertalet i Rysslands/Sovjets historia.

Jag vill bara argumentera mot att Ryssland alldrig haft något att erbjuda oss västerlänningar, jag är evigt tacksamma till de miljoner ryssar/sovjeter som gav sitt liv i kampen mot nazityskland, jag beklagar bara att de inte blev av med sina egna förtryckare.

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Rysskräck?

Inlägg av frejs väpnare » 15 juni 2010, 22:27

Aktuell litteratur?

Vladislav Savic; "Vladimir Putin och rysskräcken."

Enl SMB för Savic "samman den västerländska historiesynen med den ryska. Det finns alltid två "sanningar" och det svartvita visar sig oftast vara väldigt grått."

Själv har jag inte läst den.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Rysskräck?

Inlägg av Amund » 18 juni 2010, 17:39

Jag tror skalden Johan Nybom trots sitt rysshat på ett bra sätt symboliserar känslan hos de svenska 1800-tals hökarna - Vilket man kanske kan säga sätter grunden för en eventuell svensk rysskräck, eller rysshat om man så vill på pränt. Otidsenligt? - Javisst! Men visst är det vackert?

(Till den blivande konungen Oscar den andre)

Du får ej tåla, svenske prins, en like
uppå den bölja, den du simmar på
Tag Östersjön och gör den till ditt rike,
din tronpall vara må dess böljor blå!



(Ang. Krimkriget)

Se opp mot fästet, svensk, ser du, condoren
har huggit klorna i Sevastopol!
Du känner färgerna, - se trikoloren
står stolt och svajande uppå sitt mål.
Vive l'empereur, à bas, I moskoviter!
Det franska som det svenska stålet biter.

Du blivit småsnål på gamla dagar,
du krymper ihop, -jag tror du blivit rädd;
på gamla krämpor går du jämt och lagar,
för Europa är du sällan klädd
uti den kända vackra vapenskruden,
då du bland folken spelte dunderguden.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Rysskräck?

Inlägg av Davian » 23 oktober 2010, 14:19

Det jag tycker är lurigt här i diskussinerna är inte så mycket gepolitik eller sånt. Det är att många människor förutsätter att Ryssland och ryssar agerar på ett visst sätt eftersom de "har en tradition".

jag skulle personligen bli väldigt avogt inställd till folk som förutsätter att jag ska göra något på ett speciellt vis. Eftersom jag har en viss härkomst. Ryssland må ha en tradition av någonting. Men det betyder inte att Ryssland just nu, eller ryssar i gemen, följer den traditionen.

Det här ter sig uttryck i att två likadana förteelser som sker, en med rysk bakgrund och en med icke-rysk, så blir folk per automatik mer misstänksamma mot den ryska företeelsen. Eftersom "de har en tradition". Som exempel kan man ta konflkten mellan Georgien och Ryssland senast. Det var Georgien som började som aggressiv part, men det är Ryssland som fick kritiken och hundhuvudet.

DET är ett stort problem som finns överallt där man diskuterar Ryssland. Likadant stigmatiseras folk som inte delar den inställningen till Ryssland. Och bara här på forumet har jag sett raljerande och ibland nästintill omyndighetsförklaringar av medlemmar som inte följer "rysskräcken".

Oingo Boingo
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: 19 februari 2009, 16:37

Re: Rysskräck?

Inlägg av Oingo Boingo » 2 december 2010, 13:57

Det är bara ett tecken på ytterst gott omdöme att alltid vara skeptisk till rysk politik. För rysk maktelit är vänskap nationer emellan bara "sund" då Ryssland dikterar villkoren och ser det som helt legitimt att utöva utpressning och förvränga fakta.

Skriv svar