Någonstans såg jag en lista över alla stater/imperier som invaderat landet mellan Eufrat och Tigris genom världshistorien. Här är ett försök att återskapa den:
Assyrien
Akemeniderna
Alexander den Store (300-talet f. Kr.)
Romarriket (100-talet AD)
Abbasiderna (600-talet)
Mongolerna (1200-talet)
Osmanska riket
Storbritannien 1915-16
USA 2003
Vilka har jag glömt?
Det verkar som att alla supermakter varit där, med undantag för
* spanska imperiet (som visserligen var obehöriga på grund av Tordesillasfördraget, som gav jordklotets "framsida" till Portugal)
* Nazityskland (som stoppades vid El-Alamein)
* Sovjetunionen (som nådde fram till Kaukasus)
När kommer Kina gå in i Irak?
Alla imperier som invaderat Irak
Re: Alla imperier som invaderat Irak
Svår fråga, Irak är ju en modern konstruktion och den tidigaste historien blir svår eftersom området i princip var uppdelat i mindre riken, Assyrien hade ju sitt ursprung inne i nuvarande Irak t.ex.
Bara för att vara sportslig ska jag ändå försöka komplettera din lista.
("Inhemska" riksbyggare/erövrare:
Sumerien, Akkad, Babylon, Hurriter, Assyrien)
Mediska riket
Akemeniderna
Seleukriket
Parthien
Sassaniderna
Araber (Rashidunerna, Ummayaderna, Abbasiderna) (600-talet)
Seljukriket
Mongolerna (inkl. Ilkhanatet) (1200-talet)
Jalyariderna
Kara Koyunlu (Svarta fåret, turkisk stam)
Ak Konyunlu (Vita fåret)
Safaviderna (iransk dynasti)
Osmanska riket
Storbritannien 1915-16
USA 2003
Bara för att vara sportslig ska jag ändå försöka komplettera din lista.
("Inhemska" riksbyggare/erövrare:
Sumerien, Akkad, Babylon, Hurriter, Assyrien)
Mediska riket
Akemeniderna
Seleukriket
Parthien
Sassaniderna
Araber (Rashidunerna, Ummayaderna, Abbasiderna) (600-talet)
Seljukriket
Mongolerna (inkl. Ilkhanatet) (1200-talet)
Jalyariderna
Kara Koyunlu (Svarta fåret, turkisk stam)
Ak Konyunlu (Vita fåret)
Safaviderna (iransk dynasti)
Osmanska riket
Storbritannien 1915-16
USA 2003
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Alla imperier som invaderat Irak
Vad var orsakerna till att varje rike invaderade Irak?
Personligen tycker jag att man skall vara lite försiktig med att man kallar Alexander den store eller romarriket för supermakter, eftersom det är ett ungt ord som myntades under 1960-talet mellan dåvarande Sovjetunionen och USA och de riken som har invaderat nuvarande Irak har väl haft olika syften. Saddam Hussein levde såvitt vad jag vet inte på Alexander den stores tid för att ta ett yvig exempel. De imperier som har varit i Irak är inte jämförbart heller och dom åkte väl inte dit bara för att lufta sina soldater.
Ursäkta mitt skämtlyne, tycker att nästan lät på det, men då känner jag också att tröttheten börjar komma eftersom jag har kört natt.
Stefan
Personligen tycker jag att man skall vara lite försiktig med att man kallar Alexander den store eller romarriket för supermakter, eftersom det är ett ungt ord som myntades under 1960-talet mellan dåvarande Sovjetunionen och USA och de riken som har invaderat nuvarande Irak har väl haft olika syften. Saddam Hussein levde såvitt vad jag vet inte på Alexander den stores tid för att ta ett yvig exempel. De imperier som har varit i Irak är inte jämförbart heller och dom åkte väl inte dit bara för att lufta sina soldater.
Stefan