Enligt Amunds kommentar i quizzen så tänker jag ta upp en tråd om fotbolls-VM 1982 som gick i Spanien, jo, det var konstiga matcher och en bra match(Brasilien-Sovjetunionen 2-2 i gruppspelet).
Konstiga eller som utmärkt sig med någon händelse eller i stort.
Västtyskland-Österrike 1-0(den som slog mest eko, ingenting kunnande efter tyskarnas mål).
Algeriet-Västtyskland 2-1
Frankrike-Kuwait 4-1
Frankrike-Västtyskland(semifinalen)
Brasilien-Argentina
Italien-Argentina
Ungern-El Salvador 10-1
Andra händelser:
Bryan Robson, mål efter 27 sekunder mot Frankrike
Visselpipa ljöd under en match och alla spelarna tittade på domaren.
Argentina var inte bra när de vann VM 1978 och hade VM gått i Europa hade nog säkert Holland vunnit, holländarna hamnade i en svår formsvacka i början av 1980-talet när flera av 70-talets stjärnor slutade. Argentina under 1982 års VM-slutspel bevisade bara att laget var undermåligt och att Diego Maradona skulle styra en stor del av spelet.
Efter VM
Flera av nationerna i Europa hamnade mer eller mindre i en formsvacka, Italien, Frankrike, Belgien och England.
Stefan
Fotbolls-VM 1982
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Fotbolls-VM 1982
Det jag minns bäst var nog matchen Västtyskland-Österrike där båda lagen gick vidare på Algeriets bekostnad om Tyskarna skulle vinna med 1-0. Efter Att de slagit in det nödvändiga målet så rullades bollen i sidled under resten av matchen - De skämdes inte ens trots busvisslingarna.
Den tyske målvakten Toni Schumachers mordförsök på fransmannen Battiston var också något extra, jag undrar om fransmannens ansikte någonsin blev sig likt.
Det blev inte ens frispark efter attacken.
Kamerun visade upp en helt ny sida av fotbollen bl.a genom Roger Milla, de var otroligt sevärda.
Sist men inte minst. Fråga en brasilianare om det bästa laget någonsin och han svarar 1982. Trots att man inte vann så räknas -82 laget som närmast gudomligt optimalt perfekt, Zico, Junior, Sokrates, Eder, Dunga....
Den tyske målvakten Toni Schumachers mordförsök på fransmannen Battiston var också något extra, jag undrar om fransmannens ansikte någonsin blev sig likt.
Kamerun visade upp en helt ny sida av fotbollen bl.a genom Roger Milla, de var otroligt sevärda.
Sist men inte minst. Fråga en brasilianare om det bästa laget någonsin och han svarar 1982. Trots att man inte vann så räknas -82 laget som närmast gudomligt optimalt perfekt, Zico, Junior, Sokrates, Eder, Dunga....
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Fotbolls-VM 1982
Vad jag minns det så bad Schumacher om ursäkt till Battiston några dagar senare, det fanns en bild i tidningen har jag för mig, om det var Expressen.
Jag har en bild på när Paul Mariner(England) var omringat av sju spanjorer i den andra omgången, England var tvunget att vinna för att gå vidare till kvartsfinalen och Kevin Keegan missade målet med en nick i samma match.
Italiens Getilles hårda bevakning av Maradona i andra omgången retade gallfeber på honom.
Stefan
Jag har en bild på när Paul Mariner(England) var omringat av sju spanjorer i den andra omgången, England var tvunget att vinna för att gå vidare till kvartsfinalen och Kevin Keegan missade målet med en nick i samma match.
Italiens Getilles hårda bevakning av Maradona i andra omgången retade gallfeber på honom.
Stefan