Nygammalt vid Göteborgs domkyrka

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Nygammalt vid Göteborgs domkyrka

Inlägg av Hexmaster » 27 augusti 2009, 12:36

Först ska de gamla almarna bort - sådana där rätt risiga gamla jätteträd som finns lite varstans.
Nästa steg blir att göra om gångarna, med ny placering, ny dränering och nytt, gulaktigt grus. Sen ska det bli som när kyrkan var ny i början av 1800-talet, med en huvudgång rakt fram mot kyrkporten.

Även rabatterna ska återuppstå i gammal stil, med perenner och låga buskar. De nästan 200 år gamla växtlistorna finns bevarade och ska användas när det är dags att beställa blommor.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=513710

Det jag främst är nyfiken på är hur många som kommer att oja sig över förändringen i sig, ut med det gamla etc. Trots att det ska bli som på mormors mormors mormors tid - igen.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Nygammalt vid Göteborgs domkyrka

Inlägg av lampros » 27 augusti 2009, 15:43

Almar drabbas visst av ALMSJUKA, bland annat i vårt Uppsala som förr var "almarnas stad" men inte längre. Alla har sågats ner, rensats bort; nu har vi lönnar, lindar och enstaka ekar istället.

Kanske är det almsjuka som ligger bakom Göteborgsbeslutet ovan.

Vad gäller "stora förändringar" så har här även SLOTTET här i stan målats om i ljusrött-rosa. Förr var det falurött. Den ljusa färgen ska visst vara mer korrekt, så såg det ut i början av seklet även om ingen direkt minns det (!).

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Nygammalt vid Göteborgs domkyrka

Inlägg av Wooster » 27 augusti 2009, 16:21

lampros skrev:Almar drabbas visst av ALMSJUKA, bland annat i vårt Uppsala som förr var "almarnas stad" men inte längre. Alla har sågats ner, rensats bort; nu har vi lönnar, lindar och enstaka ekar istället.

Kanske är det almsjuka som ligger bakom Göteborgsbeslutet ovan.
Det står i den citerade artikeln att träden måste sågas ner på grund av sjukdom - det är väl ganska troligt att det rör sig om just almsjuka.

Personligen kommer jag åtminstone inte oja mig över förändringen - det är ju rätt trist kring Domkyrkan som det är just nu. Mest risiga buskar och trista grusgångar.

Skriv svar