Försvunna livsmedel

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28513
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av Hans » 24 juli 2011, 14:08

varjag skrev:Humle och Dumle
Vi fick inte äta till Televinken :cry: :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av NIL » 24 juli 2011, 18:50

Renklämmorna finns kvar, den myndighet som hade det dåliga omdömet att anställa mig har en himla förmåga att bjuda på sådana vid planerade kvällsarbeten och vid långa och obekväma transporter.
Äh, det löser sig.

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av frejs väpnare » 29 juli 2011, 01:28

Apropå svagdricka.

I min hemsocken Enåker (Postadress Runhällen) fanns ett svagdrickebryggeri, som levererade till gårdarna i socken.
I grannsocknen Nora-Tärnsjö fanns också ett bryggeri.
Dessa två bryggare hade ingått ett avtal att inte gå över sockengränsen och konkurrera med varandra.

En av mina morbröder ansåg att Enåkers svagdrickan var godare, men han bodde precis på andra sidan gränsen.
Han fick, i nåder, handla av Enåkersbryggarn om han ändå var inne i Runhällen, men absolut ingen hemleverans.
Lyckligtvis bodde en annan av mina morbröder nästan granngårds, men i Enåkers socken. Så Morbror Gösta"köpte ut" svagdricka för att "langa" den till Morbror Rune.

Bägge bryggerierna lades ner i början på femtiotalet (?). Sedan fanns bara Heby-bryggeriet att välja på, innan det också lades ner.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av varjag » 29 augusti 2011, 13:03

Från bryggerier - till mejerier;
Och långfil - som jag fattat, går sin undergång till mötes under trycket av sekunda arter, som alla falla under rubriken yoghurt i en massa mer eller mindre äckliga varianter :( .......Nä tacka vet jag riktigt långfil!

Bäst med nedkrasat tunnbröd och en slev lingonsylt - i den delikatess som kallades smålanedi.
Jag ser till min fasa, att även Norrmejerier hemfallit till vanvettet att skapa ''fettfri vara'' = 97% Fettfri
Riktigt långfil ''sätts'' idealiskt på riktig komjölk direkt från spenarna. Och jaja - jag har oxå hört att kyrkogårdarna är överfulla med döingar som avlidit av den ovanan....
Men jag och alla jag känt med samma smak för smålanedi - har överlevt :lol:

Varjag
Bilagor
smålanedi.jpg
smålanedi.jpg (56.95 KiB) Visad 996 gånger

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av frejs väpnare » 9 oktober 2011, 00:46

Mammas manna...

Hade nyligen en liten middag för några arbetskamrater. Eftersom jag varit hemma hos släkten och fått en liten flaska hemlagad körsbärssaft bjöd jag som efterrätt på mannagrynspudding med saftssås.

En, 61 år, föll i nostalgiextas. Hade inte ätit mannagrynspudding sedan han var barn.
En, 50 år, Tyckte det var mycket godare än bambas klisterpudding. Hade aldrig ätit mannagrynspudding sedan haan slutade skolan.
En, 44 år, hade inte ätit mannagrynspudding på 15 år, dvs "inte sedan farmor dog".
En, 47 år (och invandrare), hade aldrig ätit mannagrynspudding, men den "påminde om en söt couscouspudding".

F.ö. åt de upp varenda smula som fanns, tom skrapade det sista ur formen

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av a81 » 15 oktober 2011, 23:24

Tittade i veckotidningar från 1930 och såg mycket reklam för något som kallades Postum och påstod vara ett nyttigare alternativ till kaffe. Är det någon som vet mer om den drycken? Om jag minns rätt stod det att det var gjord på rostat vete och rörsocker.

Hittade lite information på http://en.wikipedia.org/wiki/Postum. Postum verkar ha tillverkats 1895-2007

Och här en annons från 1933: http://runeberg.org/svlartid/1933/0867.html

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 oktober 2011, 07:17

Två halstablettaskar; Domino och Figaro finns inte längre i butikerna om dessa två finns någonstans i Sverige förstås.

Stefan

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4698
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av Psilander » 4 november 2011, 09:20

Figaro finns väl kvar, jag hittar dem lite överallt i tobaksbutiker ff.

Ejderns dillkaviar saknar jag däremot.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 november 2011, 07:42

Jaså, finns Figaro kvar!!!
Det visste inte jag.

Stefan

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av Esa K » 18 januari 2012, 13:20

Gavrilo Princip 25 jul 2010, 19:17 skrev:Et par drycker som jag saknar är:

1) läsken Coco Bahia från mitten av 80-talet
Om det beror på en lätt underströmmning av 1980-tals nostalgi eller något annat kan man ju undra, men i alla fall så finns åter Coco Bahia läsken i handeln, såg i ögonvrån en pall med drycken ifråga på lokalt Coop Forum , men lade inte märke till vilket bryggeri som producerar den.


Med vänliga hälsningar

Esa K

Användarvisningsbild
nongfin
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 februari 2012, 03:59
Ort: Nakhon si Thammarat
Kontakt:

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av nongfin » 3 februari 2012, 04:09

*
*
Manngrynspudding med saftsås.

Försvunnen och försvunnen, menar du förpackning färdig att äta?
För Mannapudding med saftsås kan väl även den matlagare med hål mellan fingrarna, kunna laga ???

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av Gavrilo Princip » 16 april 2012, 01:32

a81 skrev:Tittade i veckotidningar från 1930 och såg mycket reklam för något som kallades Postum och påstod vara ett nyttigare alternativ till kaffe. Är det någon som vet mer om den drycken? Om jag minns rätt stod det att det var gjord på rostat vete och rörsocker.

Låter som något slags kaffesurrogat, tycker jag.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av Gavrilo Princip » 16 april 2012, 01:34

Esa K skrev:
Gavrilo Princip 25 jul 2010, 19:17 skrev:Et par drycker som jag saknar är:

1) läsken Coco Bahia från mitten av 80-talet
Om det beror på en lätt underströmmning av 1980-tals nostalgi eller något annat kan man ju undra, men i alla fall så finns åter Coco Bahia läsken i handeln, såg i ögonvrån en pall med drycken ifråga på lokalt Coop Forum , men lade inte märke till vilket bryggeri som producerar den.


Med vänliga hälsningar

Esa K

Var finns den butiken?

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av Osprey » 16 april 2012, 02:20

Gavrilo Princip skrev:
Esa K skrev:
Gavrilo Princip 25 jul 2010, 19:17 skrev:Et par drycker som jag saknar är:

1) läsken Coco Bahia från mitten av 80-talet
Om det beror på en lätt underströmmning av 1980-tals nostalgi eller något annat kan man ju undra, men i alla fall så finns åter Coco Bahia läsken i handeln, såg i ögonvrån en pall med drycken ifråga på lokalt Coop Forum , men lade inte märke till vilket bryggeri som producerar den.


Med vänliga hälsningar

Esa K

Var finns den butiken?
Blev nyfiken och tittade efter, läsken finns med här - Vasa Bryggeri och det går antagligen att slå dem en signal och fråga vilka återförsäljare de har i närheten av dig. De verkar dock vara klart mest orienterade från mellersta Sverige och norrut.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av Esa K » 17 april 2012, 10:05

Gavrilo Princip skrev:Var finns den butiken?
Umeå.


mvh

Esa K

Skriv svar