Amerikanska matvanor

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Hexmaster » 5 augusti 2009, 17:50

Påmindes av URL:en om en rätt som jag hittills bara kände till namnet på. Hade ingen aning om vad det var.
It consists primarily of a strong stock, meat and/or shellfish, a thickener, and the vegetable "holy trinity" of celery, bell peppers, and onion. The soup is traditionally served over rice.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gumbo

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Johan Matsson » 30 augusti 2009, 16:53

Hexmaster skrev:Kalkon har jag ätit en hel del för länge sen (även slaktat) och jag förstår inte charmen med köttet. Torrt och tråkigt. Ljust och mörkt minns jag men verkligen inte om det var någon nämnvärd skillnad. Fläsk och nöt på samma djur? Inte en chans. :)
Åh, men det är därför man fyller den med "stuffing". Det finns massor av olika recept på det och det skall vara så mycket att det räcker tilltaget och blir över. Då blir det skildnad på enbart kalkonkött och en riktig julmiddag.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Gavrilo Princip » 16 maj 2013, 02:37

sonderling skrev:För att inte tala om att "Kinamaten" verkligen smakar mat från Kina i USA.

Spännande. Kan du utveckla det mer? Hur smakar det? Och vad kan man få för slags rätter på kinarestauranger i USA som man inte finner i Sverige? Här är det ju mest 4 små rätter, biff med bambuskott, kyckling med cashewnötter etc.

Det sägs för övrigt att den sötsura såsen egentligen inte alls är genuint kinesisk, utan att den uppfanns i USA.

För inte så länge sedan läste jag även att det i USA inte är vanligt med friterad banan eller ananas med glass till dessert, utan där är det en s.k. "lyckokaka" till kaffet eller teet. Är lyckokakorna en produkt från Kina, eller är det också något amerikanskt/västerländskt? Vet man om ordspråken som är gömda i kakorna är äkta kinesiska sådana?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av sonderling » 16 maj 2013, 07:24

Vet du jag kanske ska ta tillbaka det. Har inte ätit på Kina resturang i USA sedan 1990 men vad jag minns så var det mera smak och starkare. (Sist jag var i USA 2002 så käkade jag på en Afghansk restaurang, det smakade som en cross over mellan thai och indiskt, jätte gott.)
Lycko kaka ja men om det är kineskiskt vet jag inte. Nä nån efterrätt minns jag inte. Inne i kakan fanns en liten pappersremsa med ett ordspråk eller spådom. Om man ska tro gårdagens avsnitt av family guy så är det av typen: "Din fru kommer lämna dig inom kort". :lol:

Sonderling

PS Hmmmm Gumbo det kanske man ska prova.....

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av mrsund » 16 maj 2013, 08:03

Gavrilo Princip skrev:
sonderling skrev:För att inte tala om att "Kinamaten" verkligen smakar mat från Kina i USA.

Spännande. Kan du utveckla det mer? Hur smakar det? Och vad kan man få för slags rätter på kinarestauranger i USA som man inte finner i Sverige? Här är det ju mest 4 små rätter, biff med bambuskott, kyckling med cashewnötter etc.

Det sägs för övrigt att den sötsura såsen egentligen inte alls är genuint kinesisk, utan att den uppfanns i USA.

För inte så länge sedan läste jag även att det i USA inte är vanligt med friterad banan eller ananas med glass till dessert, utan där är det en s.k. "lyckokaka" till kaffet eller teet. Är lyckokakorna en produkt från Kina, eller är det också något amerikanskt/västerländskt? Vet man om ordspråken som är gömda i kakorna är äkta kinesiska sådana?

Den godaste kinesisk och vietnamesisk mat jag ätit är i Kalifornien, då är jag ändå gift med en kinesiska ( har dock inte varit i Kina).
Jag tror att det är en kombination av den stora mängden immigranter från Asien och fina råvaror, jag var då i Kalifornien.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Hexmaster » 16 maj 2013, 08:48

Om den märkliga företeelse som är svensk kinamat:
http://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/kinakrogsmysteriet

Gavrilo Princip skrev:Är lyckokakorna en produkt från Kina, eller är det också något amerikanskt/västerländskt?
Idén verkar vara japansk, den moderna konstruktionen en japansk eller kinesisk uppfinning gjord i Kalifornien. I Kina finns tydligen inga lyckokakor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fortune_cookie
Gavrilo Princip skrev:Vet man om ordspråken som är gömda i kakorna är äkta kinesiska sådana?
"Äka"? Jag utgår ifrån att det inte är gamla mästare som citeras, eller hur du tänker. Mer som dagens horoskop. :-)

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Gavrilo Princip » 16 maj 2013, 14:07

Gavrilo Princip skrev:Vet man om ordspråken som är gömda i kakorna är äkta kinesiska sådana?
"Äkta"? Jag utgår ifrån att det inte är gamla mästare som citeras, eller hur du tänker. Mer som dagens horoskop. :-)

Det var precis så jag menade. :)

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av LasseMaja » 19 maj 2013, 19:41

Cajunmaten tycker jag personligen är den mest spännande amerikanska maten. Ett av de få ställen i världen där man är lika förtjusta i kräftor som vi är. Hittar man riktiga gammaldags recept kan det förekomma lite speciella ingredienser, som typ ekorre!

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Psilander » 26 maj 2013, 14:27

Dem amerikanska maten är mer än de flottiga burgarna, MaC & cheese osv
Helt ok om det görs rätt och lite spännande kryddning. En notering av att ha jobbat med amerikaner: Allt som serveras med/ I bröd må ätas med fingrarna.... och jag som äter allt utom snabbmatsburgare med kniv och gaffel.

Skriv svar