Amerikanska matvanor

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Amerikanska matvanor

Inlägg av masase » 2 juli 2009, 04:18

lampros skrev:Helt OT men:

I TV-serien Simpsons förekom en gång skolans stuvade majs, eller gräddkokta majs: CREAMED CORN. Sedan finns väl i USA köttfärssås också med liknande procedur, CREAMED CHIPPED BEEF. Så viss bekantskap med stuvningar har de nog.
Moderator kan kanske avskilja detta i lämplig avdelning?

Amerikaner stuvar ibland men med lite majsstärkelse som bindemedel och inte vetemjöl utrörd i mjölk (toppredning) som i Svensk matlagning. Creamed corn är som regel helt enkelt majs och grädde som man har låtit reducera en aning utan någon egentlig redning.

En annan variant på amerikansk stuvning är Chowder (clam och fish är de mest kända) och man skulle kanske kunna beteckna en chili som en slags stuvning. Hmm, nu blev jag sugen på lite kvällsmat.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av lampros » 2 juli 2009, 13:17

Kul med tråd om detta!

Då kan vi ju t ex tala om HAMBURGARE.

En äkta hamburgare är, som alla som ätit på McDonald's vet, en rätt stum bit, ej mjuk som en pannbiff. Men detta är i sin ordning: köttet i hamburgaren görs av malt rent nötkött OCH INGET MER. Ingen utfyllnad av ströbröd, riven morot osv som pannbiffar och köttbullar har.

Man bara tar nötbog/fransyska/motsv och maler, formar till en biff och steker, samtidigt som man rostat hamburgerbrödet och har dressing, sallad mm klar att läggas på. Och sedan raskt ihop med burgaren; klart.

Vill man ha ost lägger man ostskivan på köttbiten medan den steks, sedan den vänts. Då smälter osten lagom.

Herskar
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 maj 2009, 10:14

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Herskar » 2 juli 2009, 22:28

Backa bandet. Hamburgare grillas för maximal njutma. GRILLAS.

Allt annat är McLögn.

Ingredienserna kan vi gräla om en annan gång, men man GRILLAR burgarna.

-H

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av lampros » 3 juli 2009, 06:41

I stand corrected...

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av lampros » 6 juli 2009, 12:03

I Nordamerika äter man mycket KALKON. Jag har aldrig sett en i verkligheten, har aldrig tillagat någon, men jag kan förstå charmen med detta kött.

Det lär ju vara så att kalkonen har olika sorters kött på sig, ljusare och mörkare sorter - som fläsk och nöt på samma djur! Jag skulle gärna ersätta vår vattniga, salta julgris mot kalkon.

En annan nordamerikans köttyp må vara älgen, THE MOOSE. Denna är större än vår älg men är i övrigt likadan antar jag, vilket i matlagningsväg betyder: lite torrt kött i behov av SPÄCKNING. Späck kan för sin del köpas i varje chark, man bara ber dem beställa hem det. Grisfett utan svål, mums; man skär strimlor av detta och liksom för in det i hål man borrar i älgsteken, förslagsvis med en s k späcknål.

Då blir köttet godare, för fett är gott; det finns en rad smakämnen som är fettlösliga. Mättar gör det också.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Hexmaster » 6 juli 2009, 21:07

Kalkon har jag ätit en hel del för länge sen (även slaktat) och jag förstår inte charmen med köttet. Torrt och tråkigt. Ljust och mörkt minns jag men verkligen inte om det var någon nämnvärd skillnad. Fläsk och nöt på samma djur? Inte en chans. :)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av lampros » 7 juli 2009, 06:38

Hexmaster skrev:Kalkon har jag ätit en hel del för länge sen (även slaktat) och jag förstår inte charmen med köttet. Torrt och tråkigt. Ljust och mörkt minns jag men verkligen inte om det var någon nämnvärd skillnad. Fläsk och nöt på samma djur? Inte en chans. :)
(OT: Jaha, där ser man. Egentligen gillar jag väl fisk bättre än kött så jag kanske ska hålla mig till det.

Gott fågelkött kan annars vara vildfågel (fasan, rapphöna, orre), en aning torrt det med men SMAKEN av det vilda är inte att förakta. Annars kan man ju fuska och mala i lite ENBÄR i skysås om man vill att fågel eller annat kött ska smaka vilt.)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av sonderling » 7 juli 2009, 07:27

Hexmaster skrev:Kalkon har jag ätit en hel del för länge sen (även slaktat) och jag förstår inte charmen med köttet. Torrt och tråkigt. Ljust och mörkt minns jag men verkligen inte om det var någon nämnvärd skillnad. Fläsk och nöt på samma djur? Inte en chans. :)
Det kanske var nån uppodlad broiler variant? Hos oss är det kalkon som är standard på julbordet. Ljust och mörkt, ja. Nöt och fläsk nje bara kalkon helt enkelt, men utan stuffing, gravy och rårörda tranbär är det nog lite torrt. :)

I dagar efter åt kan man leva på kalkonmackor med kalkon, sallad, lök och Hellmans mayonese. Allt sköljs ner med en lite root beer också. Fan nu blev jag hungrig ju.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28557
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Hans » 8 juli 2009, 01:00

Generellt sett är amerikansk mat klart undervärderad, svenskar tror att det bara är snabbmatskedjor punkt slut. Det stämmer inte, man kan äta väldigt bra och prisvärt i staterna. De är ett land av invandrare så du kan få alla världens kök i bra original och dessutom är de företagare och tvekar inte med att experimentera - så du kan få ovanliga och goda blandningar. Det första som slår mig som grodofil är att jag uppskattade chilisåsen till ostronen. Sedan är det en dröm att gå till en riktig hamburgerrestaurang där de frågar hur (välstekt, rosa, blodig) du vill ha din hamburgare tillagad förutom vad du vill ha till.
Hexmaster skrev:Kalkon har jag ätit en hel del för länge sen (även slaktat) och jag förstår inte charmen med köttet. Torrt och tråkigt. Ljust och mörkt minns jag men verkligen inte om det var någon nämnvärd skillnad. Fläsk och nöt på samma djur? Inte en chans. :)
Här bör du låta faktoidgenen i dig låta den fula fågeln få en andra chans. Fläsk och nöt har inget med kalkon att göra - mer som en annorlunda kyckling ser jag Dinde'n som. Här nere är den billig och god, köps i bitar oftast, som kyckling, inte mer svårlagad än just den. Julkalkon har jag bara smakat 2-3 gånger i mitt liv så där uttalar jag mig inte.
lampros skrev:Gott fågelkött kan annars vara vildfågel (fasan, rapphöna, orre), en aning torrt det med men SMAKEN av det vilda är inte att förakta. Annars kan man ju fuska och mala i lite ENBÄR i skysås om man vill att fågel eller annat kött ska smaka vilt.)
Delar din uppfattning men nu kanske vi är OT - hur är det med viltfågel och framför allt enbär i staterna?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av sonderling » 8 juli 2009, 08:22

Hans skrev:
Generellt sett är amerikansk mat klart undervärderad, svenskar tror att det bara är snabbmatskedjor punkt slut.
Ja verkligen du slog huvudet på spiken. Fasen det är med Chilisås som jag lärt mig äta ostron och vill inte ha det på nått annat sätt. För att inte tala om att "Kinamaten" verkligen smakar mat från Kina i USA.
Ja jag har inte mycket att tilläga annat än att den bästa "snabbmaten" man kan få i Alabama är en svart man som säljer nygrillad hickorysmoked chicken, iste och vattenmelon längs vägkanten.

Sonderling

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Cuba » 8 juli 2009, 16:31

Hans skrev:Generellt sett är amerikansk mat klart undervärderad, svenskar tror att det bara är snabbmatskedjor punkt slut. Det stämmer inte

Hans
Du har så rätt! Men den största undervärderingen måste väl ändå gälla amerikansk öl? (Men det kanske hör hemma i nån annan tråd, har inte kommit så långt än.)

Det som testades hemma för inte så länge sen är chili enligt receptet på länken, http://www.hornfeldt.se/chili.html
Rekommenderas i allra högsta grad! Funkar bra även som nöjesläsning, finns intressanta historiska aspekter på chili.

//JonasE

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28557
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Hans » 11 juli 2009, 15:18

Cuba skrev: chili enligt receptet på länken, http://www.hornfeldt.se/chili.html
Det var f*nimig det bästa recept jag läst :lol: jag måste ge mig iväg och köpa indigrienserna nu.

Så här gör du:

1. Ta dig en rejäl tequila. En platta med gamla Hank Williams-låtar bidrar
också till så att det rätta chili-perspektivet på tillvaron infinner sig.

2. Börja sedan med pepparn. Rensa bort stjälkar och frön. Koka den torkade
pepparn 15 minuter under lock, ställ åt sidan och låtsvalna.

o.s.v.


MVH

Hans

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av loop » 14 juli 2009, 14:16

Jag gillar amerikansk mat, med undantag för sötpotatis, det är oätligt.

Amerikanska pannkakor med sirap ätes ofta och gärna här hemma, med eller utan bacon.
Jänkarna kan verkligen sin öl, Liberty Ale är en favorit.
Denna blogg är fantastisk http://wvhotdogblog.blogspot.com/
Och visst äter jag en West virgina hot dog ibland, tillagad enligt recept. Mycket gott.

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av Torbjörn J » 14 juli 2009, 21:19

Jag har ett hyggligt recept på en gratäng med sötpotatis, päron, bourbon, smör och en del annat gott i. Låter kanske inte något vidare men smakar riktigt bra ihop med en hårt grillad stek. Receptet ska vara från Louisiana men hur det är med den sanningshalten låter jag vara osagt. Om det intresserar någon (och jag hittar det) kan jag kanske skriva in det.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Amerikanska matvanor

Inlägg av lampros » 15 juli 2009, 06:07

Intressant det där om SÖTPOTATIS. Jag har aldrig ätit det men det vore kul. Och den där gratängen med bourbon och HALLON lät intressant; vårt svenska kök har ju ofta söta eller sötsalta inslag, typ fläskpannkaka med sylt, köttbullar med sylt och saltgurka osv, så det kan nog funka. (Betänk också att morot och kokt kålrot blir söta när de kokas, passar bra mot basisk TOMAT har jag märkt, i ex.vis en pastasås med grädde. Tomaten ska inte kokas, då blir den för syrlig, bara värmas.)

Well, lite mer amerikanskt. Jag har hört talas om ett bakverk kallat STRAWBERRY SHORTCAKE. Smultronbakelse. Men vari består "det korta" då, = short? Svar: "short" kan förutom kort även betyda MÖR. Alltså mör bakelse.

Sedan åt jag en gång en maffig rätt på HARD ROCK CAFÉ på Sveavägen: Barbequed Sparerribs. Revbensspjäll marinerade i vinäger, Worchestershiresås, kaffe, ansjovisspad och whisky, och sedan grillade och serverade med sås av passerade tomater, ananas, lök, selleri och fänkål. Plus coleslaw och potatis.

För övrigt: COLESLAW, hur ska den se ut? I min bok är det majonnäs med strimlad morot och vitkål plus kryddor. Någon som har ett annat recept?

Skriv svar