keltisk tå
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
keltisk tå
Jag råkade läsa häromdagen att det finns en företeelse som kallas keltisk tå (celtic toe) och den innebär att stortån inte är längre än den andra och ibland inte längre än den tredje tån.
Benämningen skall komma sig av att en engelsk läkare, Phyllis Jackson i Hereford under andra världskriget råkade lägga märke till att tyska och engelska personer hade fötter med tår som blev successivt kortare (alltså "normala" fötter), medan folk från Wales och Skottland ofta hade en kortare stortå, och dessa personer kunde enligt henne tänkas vara "keltiska" till härstamningen. Anledningen till att de besökte henne var att deras keltiska fötter inte stämde med skorna, som hade tillverkats med den engelska fottypen som modell. Hon gick sedan vidare med denna teori och kunde som amatörarkeolog se en tydlig skillnad i forntida gravfält mellan germanska skelett och keltiska skelett, både på fötterna och andra saker.
Vet någon något om utbredningen av denna fottyp? Hur vanlig är den i världen? Finns den i Sverige?
http://www.archaeology.co.uk/british-fe ... eology.htm
http://thecapitalscot.com/pastfeatures/feet.html
Benämningen skall komma sig av att en engelsk läkare, Phyllis Jackson i Hereford under andra världskriget råkade lägga märke till att tyska och engelska personer hade fötter med tår som blev successivt kortare (alltså "normala" fötter), medan folk från Wales och Skottland ofta hade en kortare stortå, och dessa personer kunde enligt henne tänkas vara "keltiska" till härstamningen. Anledningen till att de besökte henne var att deras keltiska fötter inte stämde med skorna, som hade tillverkats med den engelska fottypen som modell. Hon gick sedan vidare med denna teori och kunde som amatörarkeolog se en tydlig skillnad i forntida gravfält mellan germanska skelett och keltiska skelett, både på fötterna och andra saker.
Vet någon något om utbredningen av denna fottyp? Hur vanlig är den i världen? Finns den i Sverige?
http://www.archaeology.co.uk/british-fe ... eology.htm
http://thecapitalscot.com/pastfeatures/feet.html
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: keltisk tå
Jag har sådana fötter, och har förvisso lite påbrå från skottland.
- Anders Nyman
- Medlem
Jag blev lite nyfiken när jag läste denna tråd´s namn. En tanke som slog mej, är detta med "keltiska tår" bara vanligt på de brittiska öarna, eller kan det även förekomma i anndra delar av vår värld. 
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
I en av sidorna jag såg stod det om en annan företeelse av samma typ, "italiensk lilltå", där lilltån var väldigt liten, och detta skall kunna ses på antika statyer.Anders Nyman skrev:Jag blev lite nyfiken när jag läste denna tråd´s namn. En tanke som slog mej, är detta med "keltiska tår" bara vanligt på de brittiska öarna, eller kan det även förekomma i anndra delar av vår värld.
- Anders Nyman
- Medlem
Lilltå skriver du,, mina tånaglar på mina minsta tår är små som pygme naglar, men det räknas ju knappast.Jurgen Wullenwever skrev:I en av sidorna jag såg stod det om en annan företeelse av samma typ, "italiensk lilltå", där lilltån var väldigt liten, och detta skall kunna ses på antika statyer.Anders Nyman skrev:Jag blev lite nyfiken när jag läste denna tråd´s namn. En tanke som slog mej, är detta med "keltiska tår" bara vanligt på de brittiska öarna, eller kan det även förekomma i anndra delar av vår värld.
Fötter med ganska kort stortå och längre nr 2 är ju mycket vanliga, närmast standard, på "halvgamla" målningar.
Nu är min hypotes att detta inte nödvändigtvis återspeglar att flertalet modeller hade såna fötter, det kan minst lika gärna varit att målarna tänkte sig att en idealfot såg ut på det viset...
Nu är min hypotes att detta inte nödvändigtvis återspeglar att flertalet modeller hade såna fötter, det kan minst lika gärna varit att målarna tänkte sig att en idealfot såg ut på det viset...
"Halvgamla" = typ barock och renässans?Stefan skrev:Fötter med ganska kort stortå och längre nr 2 är ju mycket vanliga, närmast standard, på "halvgamla" målningar.
Då hade man ju ännu antiken som ideal - så kanske var "keltisk tå" vanligt under antiken, ideal eller inte? En titt på antika statyer kanske kunde ge intressanta svar.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Jag tror att det är tämligen vanligt i Sverige. För inte allt för länge sedan kunde man köpa skor med vid- eller bred läst. Dvs skor anpassade till denna tårad. Detta är ingen ny upptäckt utan har funnits i skolböckerna länge som exempel på genetik, så var det i varje fall när jag gick i skolan. Det intressanta är väl att detta är en något binär egenskap, antingen har man det ena eller det andra, sällan något mellanting. Jag vill minnas att det var tämligen många som hade längre mellantår då jag gick i skolan och i min familj tror jag att det var jag (ja det vet jag ju förstås) och min mor som hade det medan min bror och far hade längre stortår och överhuvudtaget en väsentligt brantare vinkel på tåraden.
Således tror jag inte att detta är ett så särskilt utslagsgivande fenotypiskt drag för ursprungsbestämning i Sverige, men det skulle förstås kunna vara annorlunda på andra håll där spridningen är annorlunda och visst kan man tänka sig att det finns regionala skillnader i förekomstfrekvens även i Sverige. Om någon har undersökt det vet jag däremot inte.
Men det är ju inget unikt om det är så att denna fenotyp är särskiljande i ett område och en tid utan att nödvändigtvis vara det i andra. Så är det ju nästan alltid.
Således tror jag inte att detta är ett så särskilt utslagsgivande fenotypiskt drag för ursprungsbestämning i Sverige, men det skulle förstås kunna vara annorlunda på andra håll där spridningen är annorlunda och visst kan man tänka sig att det finns regionala skillnader i förekomstfrekvens även i Sverige. Om någon har undersökt det vet jag däremot inte.
Men det är ju inget unikt om det är så att denna fenotyp är särskiljande i ett område och en tid utan att nödvändigtvis vara det i andra. Så är det ju nästan alltid.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Den "keltiska" tån har ett annat namn här:
Fast kanske inte som neandertalare?
Och ännu ett här:Ernst Kirchsteiger skrev:Hon brukade säga att jag ärvt hennes polska tår – det är när tån bredvid stortån är längre!
Vad som helst för att känna sig speciell.Men du har franska tår, det heter så när ena tån är längre än stortån
Wikipedia: Morton's toeIt was an idealized form in Greek sculpture, and this persisted as an aesthetic standard through Roman and Renaissance periods and later (the Statue of Liberty has toes of this proportion). There are also associations found within Celtic groups. The French call it pied ancestral or pied de Néanderthal.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
På den inte allt för tillförlitliga wikipedian anges frekvensen av egyprisk fot till 60% och grekisk fot (dvs "keltisk tå")till 10%. Detta går ju inte ihop eftersom man har antingen eller. Men det skulle gissningsvis kunna vara så att det ena talet härhör från en svensk undersökning och det andra från en internationell (att det är så beträffande den grekiska foten är angivet).
Man skulle alltså kunna gissa att förhållandet i Sverige är 40/60 och globalt 10/90. Det verkar ganska rimligt.
Huruvida den förklaringen som finns på namnen på wikipedian är tillförlitlig vet jag inte. Den är inte omöjlig, men jag skulle nästan hellre sätta mina slantar på den förklaring ni varit inne på ovan, dvs hur fötterna har avbildats i de båda kulturerna.
Man skulle alltså kunna gissa att förhållandet i Sverige är 40/60 och globalt 10/90. Det verkar ganska rimligt.
Huruvida den förklaringen som finns på namnen på wikipedian är tillförlitlig vet jag inte. Den är inte omöjlig, men jag skulle nästan hellre sätta mina slantar på den förklaring ni varit inne på ovan, dvs hur fötterna har avbildats i de båda kulturerna.
-----------
-
Historienovisen
- Ny medlem
Jo, jag har kortare stortå. Man kan undra hur nära släkt vi är med kelter?
Det stämmer även att svenskar har annorlunda fötter än sydeuropéer. Man har provat att sälja skyddsskor från italien, men det fungerade inte. Vi svenskar har bredare fötter i samma storlekar.
Sedan kan man ju undra hur det är med Australien? När man skulle starta kriget mot Irak, visade det sig att kängorna i natouniformen inte passade australiensarna. Australiensarna hade bredare fötter. Man trodde att det var för att de går så mycket barfota när de är barn, men kanske var det genetiskt.
Det stämmer även att svenskar har annorlunda fötter än sydeuropéer. Man har provat att sälja skyddsskor från italien, men det fungerade inte. Vi svenskar har bredare fötter i samma storlekar.
Sedan kan man ju undra hur det är med Australien? När man skulle starta kriget mot Irak, visade det sig att kängorna i natouniformen inte passade australiensarna. Australiensarna hade bredare fötter. Man trodde att det var för att de går så mycket barfota när de är barn, men kanske var det genetiskt.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Svenska wikipedia nämndes ovan, och de hänvisar till franska wikipedia, som säger att fötterna fördelas sålunda:
som säger att
Några andra siffror relateras i http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... Reference1Egyptisk fot, 63% av befolkningen: stortån är längst ut (tå 1 > tå 2);
Grekisk fot, 31% av befolkningen: andra tån är längst ut, fot i form av triangel (tå 1 < tå 2);
Kvadratfot 6% av befolkningen: de första tre tårna är lika långt fram, den fjärde kortare och den femte ännu kortare, kallas också romersk fot;
Förfädersfot: stortån isoleras mycket, sällsynt;
som säger att
Kaplan (1964) hävdar att den relativa längden hos stortån och andra tån ärvs med lång stortå som recessiv egenskap. Hos vita i Cleveland hade 24% den dominanta och 76% den recessiva fenotypen. Vanligen är stortån länst, men hos ainufolket är den andra tån längst för 90%. I Sverige fann Romanus (1949) att andra tån var längst bland 2,95% av 8141 män, så han trodde att den längre andra tån var dominant med begränsad genomträngning [?]. Beers och Clark beskriver en familj med lång andra tå hos tio personer under tre generationer.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Hmm, jag får väl rätta mig så till vida att det jag tänkte på ovan mest gällde huruvida stortån var längre eller inte. Uppenbarligen går det att dela upp fötterna även med avseende på de övriga tårna. Kanske menas med keltisk tå att just andra tån är ordentligt längre? Det som är vanligt i Sverige, förutom fötter med lång stortå, torde vara det som här betecknas som kvadratisk fot. Men även då brukar andratån vara någon millimeter längre än stortån och tredje tån. Det är dock förvånande att denna fotform skulle vara så ovanlig. Gäller det specifikt i Frankrike?Jurgen Wullenwever skrev:Svenska wikipedia nämndes ovan, och de hänvisar till franska wikipedia, som säger att fötterna fördelas sålunda:
Egyptisk fot, 63% av befolkningen: stortån är längst ut (tå 1 > tå 2);
Grekisk fot, 31% av befolkningen: andra tån är längst ut, fot i form av triangel (tå 1 < tå 2);
Kvadratfot 6% av befolkningen: de första tre tårna är lika långt fram, den fjärde kortare och den femte ännu kortare, kallas också romersk fot;
Förfädersfot: stortån isoleras mycket, sällsynt;
Vad gäller Romanus undersökning måste det avses just riktigt långa andratår. För säkerhets skull har jag provgooglat på bilder av "fötter" (observera att "fot" inte går för då kommer även "foot" med). Med den metoden verkade det nästan som om de flesta hade "kvadratisk fot". Å andra sidan kontrollerade jag också var bilderna var hämtade ifrån och de visade det sig att beklämmande många kom från kvinnor som på diverse bloggar lade ut bilder på sina fötter för att beklaga sig över dem. Inte minst på tårnas relativa längd, så googlingen kanske inte var statistisk representativ.Jurgen Wullenwever skrev:Några andra siffror relateras i http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... Reference1
som säger attKaplan (1964) hävdar att den relativa längden hos stortån och andra tån ärvs med lång stortå som recessiv egenskap. Hos vita i Cleveland hade 24% den dominanta och 76% den recessiva fenotypen. Vanligen är stortån länst, men hos ainufolket är den andra tån längst för 90%. I Sverige fann Romanus (1949) att andra tån var längst bland 2,95% av 8141 män, så han trodde att den längre andra tån var dominant med begränsad genomträngning [?]. Beers och Clark beskriver en familj med lång andra tå hos tio personer under tre generationer.
Jag provgooglade även på "piede", fot på italienska och mycket riktigt så var de fötterna generellt sett "spetsigare", längre stortår. Å andra sidan så var också de Italienska fötterna mycket hetrogena. Lustigt nog fick jag också upp bilder från en italiensk försäljare av skyddsskor. Han ansåg det nödvändigt med olika skor för inte mindre än fyra olika fottyper !Historienovisen skrev:Jo, jag har kortare stortå. Man kan undra hur nära släkt vi är med kelter?
Vidare har jag tagit rätt på Bäckaskogskvinnans fotform. Tyvärr har hon brutit vänster stortå men högerfoten är intakt och fötterna är helt klart minst "kvadratiska", kanske är andra tån till och med så lång att den kan kallas "keltisk". Detta säger förstås inte så mycket om de allmänna fötterna vid denna tid, det kan ju varit lika hetrogent då, men vi kan i varje fall konstatera att det har funnits personer med "kvadratiska" fötter i skandinavien mycket länge.
-----------
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
"toes" på Google Bilder gav många (ofta fula) framsidor av fötter ...
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Har någon sett hurdana fötter neandertalarna hade? Det skulle vara intressant att jämföra med, i frågan om grekisk fot ( = keltisk tå) gentemot egyptisk fot och romersk fot.
Andra hominiders fotformer är också intressanta.
Andra hominiders fotformer är också intressanta.