Samregenter - två på samma tron

Skriv svar
oilc
Tidigare medlem

Samregenter - två på samma tron

Inlägg av oilc » 1 februari 2009, 16:35

Det finns ju en de exempel i historien på att monarker suttit på tronen i samma land samtidigt har samregerat tillsammans. Det verkar ha varit vanligast på medeltiden; särskilt kvinnliga monarker som samregerat med sina män. I Sverige verkar det oklart om Inge och Filip samregerat på 1110-talet. vet någon mer om det exemplet, eller i övrigt? När blev detta mer ovanligt, och när var det senaste tillfället i Europa? Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Re: Samregenter - två på samma tron

Inlägg av Robert Sköld » 1 april 2009, 01:25

Los Reyes Catolicos i spanien? http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Reyes_Catolicos
Jag vet inte i hur stor grad de samregerade, men både verkar ju milt sagt varit egnagerade i landets politiska utveckling!
Det kan vara ett uttryck för nutida fördomar angående drottningars roll i styrandet av riken, men det är frestande att säga att en part kan ha varit mer styrande, men om detta vet jag inget. Det jag har stött på om dessa i min utbildning har i alla fall kategoriserats som samstyre.

/Robert Sköld
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"

-Citat från Maoiströrelsen i Sverige mitten av 1970talet

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 1 april 2009, 11:56

I Andorra är presidenten av Frankrike och biskopen av Urgel samregerande furstar.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 2 april 2009, 09:43

Var inte Peter den store samregent med sin bror alldeles i början? En psyksjuk/på annat sätt oduglig figur?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 april 2009, 17:26

Robert Sköld skrev:Los Reyes Catolicos i spanien? http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Reyes_Catolicos
Jag vet inte i hur stor grad de samregerade, men både verkar ju milt sagt varit egnagerade i landets politiska utveckling!
Jag vet inte hur de löste det men från början så var Isabella drottning över Kastilien, Ferdinand kung över Aragoniens utspridda territorium. Känner inte till de aktuella utbredningarna men om de motsvarar de som anges på Wikipedia så är det svårt att se det ena eller andra som större, bättre eller finare. Så de borde ha setts och sett sig som ungefär så jämlika som det går.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 2 april 2009, 18:51

Hexmaster skrev:
Robert Sköld skrev:Los Reyes Catolicos i spanien? http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Reyes_Catolicos
Jag vet inte hur de löste det men från början så var Isabella drottning över Kastilien, Ferdinand kung över Aragoniens utspridda territorium. Känner inte till de aktuella utbredningarna men om de motsvarar de som anges på Wikipedia så är det svårt att se det ena eller andra som större, bättre eller finare. Så de borde ha setts och sett sig som ungefär så jämlika som det går.
Enligt det mesta jag tagit del av var Kastiljen den mest dominerande och inflytelserika landet av de bägge.

Den förste som var kung samtidigt över både de spanska länderna var den tyskromerske kejsaren Karl V (Carlos I i Spanien), han härskade en period också över Kastilien med sin mor Juana I (Den vansinniga) då hon var drottning över Aragonien, och han kung i Kastilien. Den förste som hade titeln "Kungen av Spanien" var dock Carlos son Felipe II.

Felipe II gifte sig dessutom med Mary I "Bloody Mary" av England, och var alltså medregent sk. "King Consort" under fyra år, som han hade titeln "King of England" (men brukar inte räknas i kungalängden, då man räknar Mary som landets engentliga härskare).

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 3 april 2009, 11:54

Det kan vara ett uttryck för nutida fördomar angående drottningars roll i styrandet av riken, men det är frestande att säga att en part kan ha varit mer styrande, men om detta vet jag inget. Det jag har stött på om dessa i min utbildning har i alla fall kategoriserats som samstyre.

/Robert Sköld
De var inte samregenter, även om det kanske verkar så. De var två monarker som regerade över var sitt land, inte två monarker som regerade över samma land. Isabella regerade över Kastilien, Ferdinand över Aragonien, och Kastilien var det mäktigaste. Tillsammans bildade dessa två länder Spanien, men "Spanien" var inte någon stat utan på den tiden bara en geografisk benämning. Vad gäller deras relation, så ska Isabella har underkastat sig helt i sin egenskap av "hustru och kvinna", men kraftfullt försvarat sin jämlika position i sin egenskap av politiker och monark. Isabellas dotter Juana ärvde hennes tron 1504, men spärrades in och tvingades abdikera 1506, då hennes son Karl tog över Kastilien, och efter Ferdinands död 1516 även Aragonien; Spanien förenades då under en enda monark för första gången. Några samregenter över Spanien har så vitt jag vet aldrig funnits. Detta är vad jag minns om den saken.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 april 2009, 12:19

oilc skrev:Vad gäller deras relation, så ska Isabella har underkastat sig helt i sin egenskap av "hustru och kvinna", men kraftfullt försvarat sin jämlika position i sin egenskap av politiker och monark.
Det låter rimligt och troligt.

Förrexten, Aragonien har jag aldrig funderat över vad det är, men "at its greatest extent in the 1380s" så såg det ut som följer; Kastilien är resten av dagens Spanien (tillkommer Andalusien fr.o.m. 1492):
Bild
http://en.wikipedia.org/wiki/Crown_of_Aragon

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 april 2009, 21:33

Intressant! Tack för förtydligandet, man faller lätt i tänket om nationalstaten som enhet, långt innan den var ett faktum!

/Robert Sköld
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"

-Citat från Maoiströrelsen i Sverige mitten av 1970talet

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 16 april 2009, 10:19

William & Mary 1689-94

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 20 juli 2009, 08:51

Sparta brukade ha två kungar.

Det bysantinska riket hade ibland en ärftlig Augustus (överkejsare) och en utnämnd Caesar (underkejsare) för att klara perioder av minderårighet och liknande.

Skriv svar