Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av SolitaryMan » 9 februari 2009, 08:43

Stefan,
Som framgår i tråden är det inte målningen Midvinterblot som avses. Den är välkänd och knappast svår att hitta avbildningar av. Här gäller det en illustration till en artikel i Ord & Bild där Carl Larsson föreslår byggande av ett svenskt Pantheon på Uppsala högar. Som jag skrev ovan har jag sett illustrationen, men jag kan inte minnas var. Förmodligen i någon bok om fornnordisk religion, men det var nog tio-femtion år sedan jag läste den.

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av 1772 » 10 februari 2009, 15:58

Kan Kungliga Biblioteket tänkas ha kvar exemplaret? De ska väl ha kvar alla publikationer av allt som tryckts?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av Hexmaster » 10 februari 2009, 18:49

Ari Gold skrev:Kan Kungliga Biblioteket tänkas ha kvar exemplaret? De ska väl ha kvar alla publikationer av allt som tryckts?
Ett par gånger har jag beställt kopior på tidningar, mikrofilmade eller papper, från det lokala universitetsbiblioteket (Gbg). De har förresten Ord och bild fr.o.m. premiären 1892, ser jag här. Kan inte tänka mig att den manövern skulle vara svårare i Stockholm. ;)

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av 1772 » 11 februari 2009, 10:37

Nej, det vore högst pinsamt om vi inte kunde klara av det. ;)

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av Ördög » 29 augusti 2014, 19:49

SolitaryMan skrev:Stefan,
Som framgår i tråden är det inte målningen Midvinterblot som avses. Den är välkänd och knappast svår att hitta avbildningar av. Här gäller det en illustration till en artikel i Ord & Bild där Carl Larsson föreslår byggande av ett svenskt Pantheon på Uppsala högar. Som jag skrev ovan har jag sett illustrationen, men jag kan inte minnas var. Förmodligen i någon bok om fornnordisk religion, men det var nog tio-femtion år sedan jag läste den.
Nu finns det aktuella numret av Ord & Bild publicerat hos Projekt Runeberg, och vi kan ta del av konstnärens tankar och visioner.

Bild
Bild
Bild

Vi, som vilja blifva jordens ädlaste folk ... Nå, det har ni ju blivit med besked.

Davian
Medlem
Inlägg: 3584
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av Davian » 14 november 2014, 20:56

Hyfsat anskrämlig design. Men visst hade det varit lite coolt att ha ett "vikingatempel" som nationell högtidsarena? :p med Kungen i full majestätisk vendelhjälm och sånt. Jag hade nog köpt mig en liten svensk flagga då!

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 15 november 2014, 06:50

Tidstypisk tung fyrkantig nationalromantik i rött tegel, ser det ut som. Bättre än det modernistiska som alltid görs idag, åtminstone, men är det inte litet ont om fönster?

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av KoteGaeshi » 17 november 2014, 13:25

Det hade säkert kunnat vara uppskattat idag om det hade byggts på den tiden - men knappast idag.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Davian
Medlem
Inlägg: 3584
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av Davian » 17 november 2014, 23:44

Om vi leker med tanken på att bygga ett nutida tempel; Hur hade det sett ut med tillhörande kultplatser?

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av Anders G » 18 november 2014, 19:30

Nutida tempel... då heter det inte "kultplatser" utan Wifi-zon. En sådan kan se ut hur som helst.

Skriv svar