Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av 1772 » 26 januari 2009, 12:19

En vän hävdar bestämt att Carl Larsson konkretiserade Olof Rudbecks gamla idé om att återbygga templet i Uppsala, genom att skapa ritningar till detta någon gång på 1800-talet.

Är det någon som vet mer om detta?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2009, 12:29

Det är inte Midvinterblot som avses? Han gjorde väl studier inför den tavlan. Fast knappast i syfte att bygga något.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av lampros » 26 januari 2009, 14:55

Larsson både målade "Midvinterblot" samt gorde en skiss i tusch för ett återuppbyggt hednatempel. För turistiska, ej religiösa skäl ska man väl påpeka.

Källa till detta? Jag har helt klart sett bilden i en bok. Låt se... kanske ursprungligen i någon gammal Ord & Bild, ärevördig kulturtidskrift. Och reproducerad i, tja jag minns inte.

Men det hela såg ut som ett runt grekiskt tempel mer eller mindre, en ren fantasi alltså.

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av 1772 » 26 januari 2009, 22:00

Oj, du kan inte anstränga dig lite mer att försöka komma ihåg varifrån det var? Är riktigt nyfiken på denna.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av lampros » 27 januari 2009, 10:53

Sorry, jag minns helt enkelt inte. Det kan ha varit i någon bok som behandlade kontroversiella medeltidsfrågor i Sverige som Mora stenar, Bråvalla slag etc. Och Uppsalatemplet. Den var rätt nyutkommen och var inte akademisk om man säger, var lite rebellisk i sina ståndpunkter.

Annars är det väl inte omöjligt att gå igenom Ord&Bild i relevanta årgångar, det var ju på sin höjd en månadstidning. Inga tjocka tidningslägg.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av SolitaryMan » 29 januari 2009, 10:54

Kan inte bidra så mycket mer annat än att bekräfta att jag också har sett den här bilden någonstans. Jag ska fundera ytterligare ett par varv och se om jag kommer ihåg varifrån minnesbilden kommer.

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av 1772 » 29 januari 2009, 19:27

lampros skrev:Sorry, jag minns helt enkelt inte. Det kan ha varit i någon bok som behandlade kontroversiella medeltidsfrågor i Sverige som Mora stenar, Bråvalla slag etc. Och Uppsalatemplet. Den var rätt nyutkommen och var inte akademisk om man säger, var lite rebellisk i sina ståndpunkter.

Annars är det väl inte omöjligt att gå igenom Ord&Bild i relevanta årgångar, det var ju på sin höjd en månadstidning. Inga tjocka tidningslägg.
Var det en Weibullsk bok? Rebellisk betyder ju något annat idag än förr. :)

Jag sökte i deras arkiv och hittade en artikel av herr Larsson himself. Den hette "Ett svenskt Pantheon". Har beställt en kopia. Hoppas, hoppas. :)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av lampros » 30 januari 2009, 14:39

"Ett svenskt Pantheon" ringer en klocka, det var nog det Larsson ansåg ett nytt Uppsalatempel skulle tjäna som. Du verkar vara på rätt spår.

("Rebellisk" var väl här möjligen "anti-weibull", lätt spekulativ men inte helt i det blå.)

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av 1772 » 31 januari 2009, 21:57

lampros skrev:"Ett svenskt Pantheon" ringer en klocka, det var nog det Larsson ansåg ett nytt Uppsalatempel skulle tjäna som. Du verkar vara på rätt spår.

("Rebellisk" var väl här möjligen "anti-weibull", lätt spekulativ men inte helt i det blå.)
Härligt. Hoppas tidningen svarar.
Om någon råkar sitta på numret här och ids göra en kopia så vore det ytterst tacksamt. :)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av lampros » 1 februari 2009, 09:01

Huruvida dagens Ord&bild sitter på ett komplett arkiv gamla nummer är osäkert. Och gör de det - har de i så fall lust att dra kopior? Nåja, man vet aldrig.

Men skulle tidningen inte svara kan du ju alltid gå på något bibliotek typ Carolina, KTH och motsv i Lund och Gbg. De torde tämligen säkert ha blaskan du söker.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av Ördög » 3 februari 2009, 16:16

Åtminstone finns den eftersökta Carl Larsson-teckningen återgiven i en liten guidebok som man kan inhandla då man besöker Gamla Uppsala. Jag besökte kyrkan och kungshögarna med min pappa och min bror för 20 år sen - våren 1989 - och skaffade då boken, och jag har den fortfarande i en kartong i nån skrubb, tillsammans med en massa andra turistvägledningar från när och fjärran. Nu vet jag inte hurdana illustrerade broschyrer som idag tillhandahålls i G:la U:sala, men kanske ett samtal till församlingen där vore på sin plats?

Jag minns tyvärr inte hur Carl Larsson hade tänkt sig byggnaden, som alltså skulle uppföras på en av de tre högarna. Jag kommer bara ihåg att bildtexten citerade konstnärens motiveringar för projektet, ungefär så här: För oss svenskar är denna plats helig. Låtom oss uppföra ett Pantheon på en av högarna. Vid stora nationella katastrofer skola vi gå dit och bedja, vid stora nationella triumfer skola vi gå dit och jubla. Plus något därtill, som jag numera har glömt.

Jag ska se om jag hittar guiden.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av Hexmaster » 3 februari 2009, 17:38

Hittade ett omnämnande med lite fler detaljer, i synnerhet årtalet: 1908.
Strindberg's anarchistic tendencies were at one time shared by the Swedish painter Carl Larsson (1853-1919); but at the beginning of the twentieth century Larsson's political sympathies developed in a reactionary and chauvinistic direction. In 1908 he published an article recommending the construction of a Swedish pantheon on the Uppsala burial mounds, for the safekeeping of such national treasures as the Vendel helmets (excavated a few years previously) and the heart of Gustavus Adolphus. He also spoke enthusiastically of the old pagan temple which was supposed to lie hidden beneath the church at Gamla Uppsala. Between 1911 and 1915 Larsson worked on a large painting representing the midwinter ritual sacrifice at Gamla Uppsala.
- Christine E. Fell & David Mackenzie Wilson, The Northern World: The History and Heritage of Northern Europe, AD 400-1100‎ (H. N. Abrams, 1980), sid 234

Om Ord & Bild har ett eget hundraårs-arkiv vet jag inte, men i annat fall finns det nog allmänna resurser; biblioteken har stora mängder mikrofilmat material som man kan få kopierat till självkostnadspris.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 februari 2009, 19:23

En förklaring finns också i denna källa:
Slutligen utmynnar hans excentriska läggning i "Midvinterblot". Han ville där
skildra en konungs offerdöd för sitt folks väl, " för åstadkommande av god
årsväxt".1 Han utförde ämnet i en skiss 1911 och ansåg, att det skulle lämpa sig för
det sista återstående tomma väggfältet i Nationalmusei trapphus.
Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
Georg Nordensvan
1925-28

http://runeberg.org/display.pl?mode=fac ... &page=0367

Jag har hört att det var tänkt ur ett bibliskt ursprung i början, men blev senare det som angav därovanför. Någon sentida tempel i Uppsala finns inte, däremot är det känt att det har funnit ett tempel i Gamla Uppsala runt 1000-talet.

Har för mig att man minns denna händelse.

Från NE
1997-07-08

"Midvinterblot" kommer åter i svensk ägo. Konstverket, målat av Carl Larsson 1914, har varit deponerat på Nationalmuseum i Stockholm sedan 1993. Nu köper museet tillbaka tavlan för 14,6 miljoner kronor från dess ägare sedan 1987, japanen Hiroshi Ishizuka. Pengarna för förvärvet består av donationer från skilda håll.
Stefan

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av 1772 » 4 februari 2009, 14:28

Ord & Bild svarade att de inte hade kopian.

Ördög, hittar du något så posta det gärna här!

Mvh

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 februari 2009, 15:10

Bilden finns i denna länk!!!

http://jinge.se/allmant/midvinterblot.htm

Jag antar att din vän har fått klart för sig att Midvinterblot knappast kan räknas som en ritning till ett tempel. Förresten måste det godtas av riksdagen. F ö var det bara en akt om tempel som diskuterades på riksdagen mellan 1840-1920 och det var om följande.
1904-05-27 18 Civildepartementet I Ang. tillstånd för Stockholms Distrikt Tempel af Templarorden att anordna en s.k. tombola.
Stefan

Skriv svar