Niedzwiadek skrev:Karpen är väldigt vanlig på julbordet. Nuförtiden finns den att köpa redan färdig i gelé och allt i någon av malmös polska affärer. Tidigare köpte man levande karp av judiska handelsmän på Möllenvångstorget. Man köpte karpen, stoppade den i ett nät och skyndade hem så fort som möjligt för att slänga in den i badkaret. Detta av anledningen att den 22 och 23de var det en risk att karpen kunde vara slutsåld, så för säkerhets skull köpte morföräldrarna och många andra den redan den 20 eller 21 december för att garanterat ha den på julbordet.
Situationen var enligt släkten liknande hemma i det kommunistiska Polen då hyllorna i mataffärerna allt som oftast gapade tomma.
Tackar för en intressant anekdot.
Karpen överlever väl i badkar och håller sig levand ie dåliga vattenförhållanden vilket gör att den är väldigt enkel att transportera och hålla vid liv.
I Ost-Asien är karp väldigt populär av denna anledning, då man i dessa länder föredrar "våta" fiskmarknader där man köper alla fiskar och skaldjur levande utifrån akvarium. Så lätt överlevande karpar har definitivt traditionellt tjänat på detta. Vi borde ta efter det här mer t.ex för godare fisk. I Sverige är det främst hummer och krabba som säljs levande, men tänk vilka goda räkor vi kunde få om vi kokade färska levande räkor själv i några minuter i lättsaltat vatten istället för de sega färdigkokta vi får idag.
Jag vet inte varför karp är så impopulär som matfisk i Sverige, har frågat vissa som har smakat den och någon påstod att "Karp smakar dy", men jag vet ej, för jag har aldrig ätit karp (tror jag). Man kan ju tänka sig att dy-smaken beror på speciella uppfödningsförhållanden. I Skåne vet jag att flera slottsdammar traditionellt odlat karp och att några fortfarande gör det. Men det är mest en kvarleva från ett artonhundratalsmode hos den skånska aristokratin.
.