Torsk på lax

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torsk på lax

Inlägg av varjag » 3 februari 2009, 23:37

tryggve skrev:Är inte karp en tämligen populär matfisk i delar av Asien?

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyprinus_c ... _and_sport
Popular, ja - for den ar oftast det enda som finns till hands daa den kan odlas i vilka skumma vatten som helst nastan :?

Tack pandersson2, for svaret om den lettiska synen paa karpen.Den svenska lutfisken - ar ju inte heller ngn hojdare precis....

Varjag

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Torsk på lax

Inlägg av pandersson2 » 4 februari 2009, 09:26

Lutfisken kan jag erkänna att jag fortfasrande inte fått mina lettiska släktingar till att se tjusningen. Det vanlgaste är att de tycker det är konstigt att man tager bort all smak på disken. Den fiskrätt som vi introducerat med framgång har varit jansons frestelse.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Torsk på lax

Inlägg av tryggve » 4 februari 2009, 17:46

varjag skrev: Popular, ja - for den ar oftast det enda som finns till hands daa den kan odlas i vilka skumma vatten som helst nastan :?
Kanske orättvist om det är den enda fisken som står tillbuds, ja. Själv har jag aldrig ätit karp, så jag vet annat än det jag har läst mig till om den. Och den beskrivs ju på sina håll som en "utmärkt/uppskattad matfisk".

Det faktum att den tycks ha planterats in på rätt många håll världen över tyder kanske på det. :-)

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Re: Torsk på lax

Inlägg av Maskirovka » 8 februari 2009, 04:54

På tal om fiskehistorier. Det finns ett pulver som reagerar starkt på vatten och börjar ryka som sjutton. Jag tror det är karbid. Min farfar berättade att han och polarna brukade fiska med det när dom var yngre. Lite karbid i en flaska som har en tyngd fastsatt. Häll i lite vatten, korka på och kasta i. Trycket i flaskan gör att den exploderar och fiskarna blir döda/stumma och flyter upp till ytan, bara att plocka upp. Ungefär som att fiska med dynamit.

Dock sade han att karbiden var svår att tvätta bort från händerna och att pinka på dem var bäst. Lät äckligt för mig när jag var barn så jag beslöt mig för att aldrig fiska med karbid.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Torsk på lax

Inlägg av Giancarlo » 17 februari 2009, 00:04

Niedzwiadek skrev:Karpen är väldigt vanlig på julbordet. Nuförtiden finns den att köpa redan färdig i gelé och allt i någon av malmös polska affärer. Tidigare köpte man levande karp av judiska handelsmän på Möllenvångstorget. Man köpte karpen, stoppade den i ett nät och skyndade hem så fort som möjligt för att slänga in den i badkaret. Detta av anledningen att den 22 och 23de var det en risk att karpen kunde vara slutsåld, så för säkerhets skull köpte morföräldrarna och många andra den redan den 20 eller 21 december för att garanterat ha den på julbordet.

Situationen var enligt släkten liknande hemma i det kommunistiska Polen då hyllorna i mataffärerna allt som oftast gapade tomma.
Tackar för en intressant anekdot.

Karpen överlever väl i badkar och håller sig levand ie dåliga vattenförhållanden vilket gör att den är väldigt enkel att transportera och hålla vid liv.

I Ost-Asien är karp väldigt populär av denna anledning, då man i dessa länder föredrar "våta" fiskmarknader där man köper alla fiskar och skaldjur levande utifrån akvarium. Så lätt överlevande karpar har definitivt traditionellt tjänat på detta. Vi borde ta efter det här mer t.ex för godare fisk. I Sverige är det främst hummer och krabba som säljs levande, men tänk vilka goda räkor vi kunde få om vi kokade färska levande räkor själv i några minuter i lättsaltat vatten istället för de sega färdigkokta vi får idag.

Jag vet inte varför karp är så impopulär som matfisk i Sverige, har frågat vissa som har smakat den och någon påstod att "Karp smakar dy", men jag vet ej, för jag har aldrig ätit karp (tror jag). Man kan ju tänka sig att dy-smaken beror på speciella uppfödningsförhållanden. I Skåne vet jag att flera slottsdammar traditionellt odlat karp och att några fortfarande gör det. Men det är mest en kvarleva från ett artonhundratalsmode hos den skånska aristokratin.

.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Torsk på lax

Inlägg av G:son » 17 februari 2009, 07:21

Giancarlo skrev:
I Ost-Asien är karp väldigt populär av denna anledning, då man i dessa länder föredrar "våta" fiskmarknader där man köper alla fiskar och skaldjur levande utifrån akvarium. Så lätt överlevande karpar har definitivt traditionellt tjänat på detta. Vi borde ta efter det här mer t.ex för godare fisk. I Sverige är det främst hummer och krabba som säljs levande, men tänk vilka goda räkor vi kunde få om vi kokade färska levande räkor själv i några minuter i lättsaltat vatten istället för de sega färdigkokta vi får idag.
Levande fisk kommer inte att säljas i Europa i någon större omfattning, det finns bestämmelser (beträffande djurskydd och livsmedelshygien t.ex.) som gör det mer eller mindre omöjligt. Om fisken avlivas, avblodas och rensas direkt efter fångsten, och därefter hålls i kyla, så hålls den nog färsk bra länge.

Jag föredrar själv den metoden framom att sumpa fisken, de blir lätt "slitna" och stressade i den trånga fångenskapen, inte nödvändigtvis bra för kvalitén.

/G:son

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Torsk på lax

Inlägg av Hans » 17 februari 2009, 09:35

G:son skrev:Levande fisk kommer inte att säljas i Europa i någon större omfattning, det finns bestämmelser (beträffande djurskydd och livsmedelshygien t.ex.) som gör det mer eller mindre omöjligt. Om fisken avlivas, avblodas och rensas direkt efter fångsten, och därefter hålls i kyla, så hålls den nog färsk bra länge.
Avblodas kan jag inte utala mig om men på den lokala stormarknaden har de en rejäl fiskdidk och med många orensade fiskar. Jag bor en sådär 300km från närmaste hav. Hur påverkar det fisken att den inte är rensad?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av Osprey » 17 februari 2009, 09:57

Hans skrev:Avblodas kan jag inte utala mig om men på den lokala stormarknaden har de en rejäl fiskdidk och med många orensade fiskar. Jag bor en sådär 300km från närmaste hav. Hur påverkar det fisken att den inte är rensad?
Rensad behöver den egentligen inte vara, men däremot urtagen. Med andra ord, det gör inget om benen sitter kvar, men inälvor och annat tas ur. Detta för att det lätt börjar jäsa annars och det kan ge en icke helt önskvärd smak åt fisken.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Torsk på lax

Inlägg av Giancarlo » 17 februari 2009, 10:01

G:son skrev: Levande fisk kommer inte att säljas i Europa i någon större omfattning, det finns bestämmelser (beträffande djurskydd och livsmedelshygien t.ex.) som gör det mer eller mindre omöjligt. Om fisken avlivas, avblodas och rensas direkt efter fångsten, och därefter hålls i kyla, så hålls den nog färsk bra länge.

Jag föredrar själv den metoden framom att sumpa fisken, de blir lätt "slitna" och stressade i den trånga fångenskapen, inte nödvändigtvis bra för kvalitén.

/G:son
Tänkte främst på skaldjur och ej fisk men formulerade det dåligt.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Torsk på lax

Inlägg av Giancarlo » 17 februari 2009, 10:05

Hans skrev:
Avblodas kan jag inte utala mig om men på den lokala stormarknaden har de en rejäl fiskdidk och med många orensade fiskar. Jag bor en sådär 300km från närmaste hav. Hur påverkar det fisken att den inte är rensad?
Bakterier i tarmpaketet startar en snabb jäsningsprocess som i slutändan påskyndar en föruttningsprocess. Dock finns det någon fördel med att sälja fisk orensad, men kommer inte ihåg var det var. I Sverige säljs i princip all hel makrill av tradition, orensad, även mycket plattfisk säljs så.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Torsk på lax

Inlägg av G:son » 17 februari 2009, 10:16

Ja, när jag skriver rensad, så menar jag urtagen, inte benad. :)

Vissa fiskar säljs av hävd orensade, eller ourtagna då. Förutom makrillen och plattfiskarna som Giancarlo nämnde, så gäller det förstås för strömming och liknande också. Tidsfaktorn är nog avgörande då.

/G:son

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torsk på lax

Inlägg av varjag » 17 februari 2009, 12:17

Jag bor en sådär 300km från närmaste hav. Hur påverkar det fisken
En grundregel - ar att aldrig ata fisk paa restaurang - om man inte kan se havet fraan bordet :P

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Torsk på lax

Inlägg av Hans » 17 februari 2009, 12:20

varjag skrev:
Jag bor en sådär 300km från närmaste hav. Hur påverkar det fisken
En grundregel - ar att aldrig ata fisk paa restaurang - om man inte kan se havet fraan bordet :P
Då kan man inte äta kött om man inte ser en äng ju :( eller dricka vin om man inte ser en vingård :cry: :wink:

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torsk på lax

Inlägg av varjag » 17 februari 2009, 13:00

Kanske faststalla naagra parametrar har....rensad fisk = urtagen fisk. Alla tarmar och innerorgan har 'rensats ur', ofta oxaa galarna, bukhaalan ar blottlagd till ryggbenet. Bortom det - kommer fiskfileer - dar ryggbenet skilts fraan sidofileerna med mer eller mindre ben - kvarstannande.
De tvenne sista varianterna klarar sig bra i kyl/frys under ganska laang tid. 'Hel fisk' - med inalvorna intakta - blir daalig mycket fort - aven om den fryses. SALT ar nodvandigt for att bevara fisk utan kyl/frys - och ar mycket effektivt. Beroende paa saltmangden. I en 'fjarding saltad smaasik' - var saltmangden nog omkring 33% :roll: Usch!
De flesta fiskarter har egenheten att om de saltats - ar det svaart att steka fileerna 'platta' - saltet faar dem att skeva paa sig saa att ratten inte blir saa presentabel. Men smaken ar oforandrad :) , Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5041
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Torsk på lax

Inlägg av Battler » 11 mars 2009, 22:49

Maskirovka skrev: Nog tycker jag norsen luktar gurka. Det räcker att man får en nors i näten så stinker hela båten gurka.
Håller med, den luktar gurka. Jag fiskade löja innan sälplågan drabbade oss, och var det en nors bland alla löjor så nog kände man det på lukten.
Ett otyg som ingen har nämnt är snorgärs, brun liten fisk med taggar kring skallen och har man otur så sticker man sig på någon tagg och såret blir infekterat/ömt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4rs
Fåglar är ett annat av nätfiskarens gissel, enklast är om de är döda/drunknat, men lika ofta lever de, och naturvän som man är tar man loss de försiktigt - och förstås kämpar de som bara den; man blir pickad, sparkad, skiten på under tiden man lösgör dem.
__________________________________
MVH

Skriv svar