Torsk på lax

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torsk på lax

Inlägg av varjag » 26 november 2013, 10:46

Förmodligen infryst i block och med mycket vatten? Trodde ni åt Barramundi i Qld?
Som den mesta importerade fisk till Oz.

Barramundi - jotack, färsk (isade filéer) av viltfångad fisk - sisådär AU$ 44.oo - 55.oo /kilot. (297:- > 371:-/kilo)
Ingen fattigmansföda precis :roll: [Priset influerat av att fångstsäsongen är kort]

Odlade barramundi - filéer $16-18.-/kilot. Och smakar nästan precis - ingenting - suck

Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 15 april 2016, 16:22

Frogman skrev:
Hexmaster skrev:Not, laxen har tidigare varit betydligt mer vardagsmat än den var "förr" - om dess dyr-tid slutade ca 1990? så började den efter kriget (om jag läser varjags inlägg rätt). Innan dess fanns det gott om lax i älvarna.
Det var den odlade atlantlaxen i Norge som sänkte priset.
Det senaste året har priset skjutit i höjden. Handlaren på torget där jag bor säger att man snart kanske lika gärna kan köpa vildlax istället för odlad. Med tanke på köttkvalitet är det möjligen redan en bättre deal. Odlarna i Norge får nu över 60 kronor kilot, vilket är cirka 50 % mer än vad det brukade kosta.

Orsaken är olika laxsjukdomar vilket gör att allt färre laxar lever till att bli riktigt stora. Norska fiskerimyndigheter är oroliga och utrotar hela bestånd när de upptäcker vissa sjukdomar, ändå blir dessa vanligare och vanligare. All lax runt Lofoten skall ha utrotats i vintras efter ett utbrott.

Odlingarna påverkar också vilda fiskar. Sjukdomarna sprids och miljön påverkas. Bland annat drabbas räkbestånden i fjordarna.

Det behövs massiva investeringar för att få bukt med problemen. En dellösning handlar om att bygga gigantiska havsgående båtodlingar som kan komma att kosta långt över 500 miljoner nok stycket.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Torsk på lax

Inlägg av LasseMaja » 16 april 2016, 11:32

Ett annat problem är väl prisökningen på foder till laxen? Har för mig att man gör laxfoder av vild fisk som trålas upp i stora mängder så att man knäcker bestånden och brist o prisökningar uppstår.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 16 april 2016, 12:25

LasseMaja skrev:Ett annat problem är väl prisökningen på foder till laxen? Har för mig att man gör laxfoder av vild fisk som trålas upp i stora mängder så att man knäcker bestånden och brist o prisökningar uppstår.
Det kan säkert vara så. Det enda jag vet är att man allt mer har gått över till annat foder. 70 procent av vad norsk lax äter sägs vara sojaprodukter och annat från Sydamerika. Det är en av orsakerna till att köttet har blivit sämre.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Torsk på lax

Inlägg av LasseMaja » 16 april 2016, 12:31

Ok, verkar vettigt att man går över till odlat foder, synd att kvalitén blir sämre. Görs det några försöka att odla någon fiskart som äter vegetarisk föda?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Torsk på lax

Inlägg av tryggve » 16 april 2016, 13:02

LasseMaja skrev:Ok, verkar vettigt att man går över till odlat foder, synd att kvalitén blir sämre. Görs det några försöka att odla någon fiskart som äter vegetarisk föda?
Det har gjorts en hel del försök, men jag vet inte om något har resulterat i kommersiell framgång. En kompis jobbade på ett företag som skulle odla fisk som enbart åt vegetabilier, men jag tror att det företaget gick omkull. Hon slutade innan.

För ett tag sedan så publicerades det en artikel där forskare hade lyckats få raps (tror jag det var) att producera några av de "marina" omega-3 fettsyrorna genom GM-teknik. Eftersom det väl är dessa fettsyror som fisk behöver (och är en anledning till att man använder marint foder) då skulle man väl kunna tänka sig att man det skulle kunna vara något som skulle kunna ersätta marint foder. Men folk är ju livrädda för allt som har med GM att göra....

Det pågår också forskning för att få fram lax som är resistent mot sjukdomar, jag tror att sådana sorter finns på marknaden. Men i USA då, tror jag.
EDIT: jag hade fel, det är tydligen snabbväxande lax som man har tagit fram och som godkänts. Men det bedrivs rätt mycket forskning kring laxsjukdomar.
Har hört om det från en fd kollega. :-)
http://www.gu.se/omuniversitetet/personal?userId=xseler

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Torsk på lax

Inlägg av pandersson2 » 16 april 2016, 13:51

Man odlar i Europa karp och sutare som är växtätare. Man odlar även stör som är allätare.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Torsk på lax

Inlägg av tryggve » 16 april 2016, 15:12

pandersson2 skrev:Man odlar i Europa karp och sutare som är växtätare. Man odlar även stör som är allätare.
Sant, karp har man ju odlat mycket länge. Dock är den väl inte så populär som matfisk i Västeuropa?

Det fanns uppenbarligen planer på odling av stör i Sverige också. Man kan ju undra hur det gick.
http://sormlandsbygden.se/2013/08/sveri ... nstaberga/

Jag fick intrycket från en dokumentär jag såg på Kunskapskanalen att det verkade vara svårt att få störar att föröka sig i fångenskap. Men jag kanske minns fel.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Torsk på lax

Inlägg av tryggve » 19 april 2016, 18:10

Som kuriosa så kan nämnas att laxens genom nu är sekvenserat.

EDIT: länk till artikel.
http://www.nature.com/nature/journal/va ... 17164.html

Det verkar också finnas intressanta aspekter på evolutionära processer från den här studien, men det är väl rätt off-topic....

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 29 oktober 2016, 02:01

koroshiya skrev: Det senaste året har priset skjutit i höjden. Handlaren på torget där jag bor säger att man snart kanske lika gärna kan köpa vildlax istället för odlad. Med tanke på köttkvalitet är det möjligen redan en bättre deal. Odlarna i Norge får nu över 60 kronor kilot, vilket är cirka 50 % mer än vad det brukade kosta.
Citerar mig själv från i våras för i veckan hände det. Jag skulle ha lite fisk till middagen. Hos en handlare såg jag två skräckinjagande ädelfiskar som jag inte kunde artbestämma.

Sekunden efter ser jag att jag är bekant med han bakom disken. Det är en ung man som gjorde samhällstjänst, på mitt jobb, efter fyllebråk med en annan ung man :)

Jag köpte en rödingfilé och började prata om problemen med odlad lax, och jag sade att, den industrin vill jag inte stödja. En bit in i samtalet verkade det gå upp ett ljus för honom och han utbrast, men vi har ju de här, och pekade på de två grymma fiskarna.

Det var två vildlaxar från Vänern. Fascinerad tittade jag närmare, för de såg inte ut som någon annan lax jag sett. De skimrade i de rikaste guldfärger. Fläckarna var mycket tydligare och upproriskt utslängda, och huvudet var det hos en jägare med tänder som var väldigt framträdande.

De kostade bara 169 kronor kilot, så jag köpte en och frös in ett antal bitar.

Hemma hade jag kvar en bit odlad norsk lax och vid middagen kunde jag jämföra. Den vilda laxen hade ett kött som var ljusare i färgen och avsevärt mer vältrimmat. Det odlade ser i jämförelse ut som köttet hos en soffpotatis.

Jag har nog köpt min sista bit odlad lax.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 12 juni 2017, 17:43

Skriver ett länkinlägg.



Vad det verkar, och som har framkommit sedan några år finns det problem med fiskodlingar.

Det kan nog bli en bra industri, men uppenbarligen verkar kontrollerna än så länge inte vara bra nog.

Ofta har jag brukat köpa odlad röding från Danmark, men nu vete fan. I fortsättningen får det bli vild fisk.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 8 november 2021, 18:37

Priserna för vår första hummer har kanske slutat att öka, och även kanske ha blivit billigare.

I Japan däremot, har en joppe köpte en krabba för 380 000 kronor :D

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/japa ... den-sa-dyr

Oh haha, en krabba som är cirka 2000 till 3000 gånger så dyr som någon jag har ätit. Då får den fantamej vara god.

Liksom med våra humrar verkar det handla om reklam för en persons affärsverksamhet.

Apropå ämnet läste jag en artikel om västkustfiske från 1800-talet och framåt. Den kunde visa att fångsterna per insats började minska redan före första världskriget. Det var då backefiske, och man kunde visa att fångstvikt per krok minskade.

Morsan brukade köpa färsk torsk till sin katt :) Den fick dyrare mat än vad många människor får.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 17 augusti 2022, 17:03

Har ni sett Fiskarnas Rike på SVT? I mitt tycke är det en mycket bra serie som är starkt kritisk till hur vi agerar i sjöar och hav. Det finns tre delar och här är den sista om havet.

https://www.svtplay.se/video/33013478/f ... id=8YX6BYZ

Samtidigt rapporterar strömmingsfiskare att det inte finns mycket strömming kvar, och bolag slår igen då de inte kan få tillräckligt med fisk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -lagga-ned

Intressant nog hävdas det i serien att sport- och fritidsfiske skulle kunna inbringa mer pengar än det kommersiella fisket.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 1 november 2023, 21:47

Massdöd i Norge igen.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... .114200109

Fiskarna är sjuka, och ägarna skiter i det.

Skriv svar