Kistebrev är lite simpel förklarad, bilder med text som var lämpat för barn och som trycktes fr o m mitten av 1700-talet och fram till cirka 1870. Jag visste inte riktigt att dessa har funnits och jag vet inte om jag har kommit kontakt med dessa utan att veta betydelsen med detta.
Är det någon som har kommit i kontakt med dessa eller eventuellt har möjlighet att lägga in någon bild från sin privata samling. Kistebrev är ett stycke kulturhistoria och jag förmodar att det finns sådana i allafall något hem i vårt avlånga land. Diskussionen låter jag vara fri eller avvaktande.
Stefan
Kistebrev
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Kistebrev
Bör kanske poängteras att de heter kistebrev pga. seden att klistra in dem i kistan där man förvarade sina ägodelar.
http://www.kb.se/samlingarna/bilder/kistebrev/
http://www.kb.se/samlingarna/bilder/kistebrev/
-
frejs väpnare
- Medlem
Jag skulle inte säga att kistebreven var "för barn", lika lite som dalmålningar var för barn.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Kanske du har rätt, men visst var det i viss mån riktat mot barn???frejs väpnare skrev:Jag skulle inte säga att kistebreven var "för barn", lika lite som dalmålningar var för barn.
Stefan
-
frejs väpnare
- Medlem
Svar. Nej. Kistebreven var dekoration i den vuxnes kistlock. Det hindrar naturligtvis inte att barn kan glädjas och roas av dem. Det "barnsliga" utförandet (om det nu är det som lett dina tankar till barn) beror på teknik och ekonomi.Stefan Lundgren skrev:Kanske du har rätt, men visst var det i viss mån riktat mot barn???frejs väpnare skrev:Jag skulle inte säga att kistebreven var "för barn", lika lite som dalmålningar var för barn.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Du har nog rätt i att det inte bara drog unga till kistebrev, utan även vuxna var mer eller mindre involverade i att tycka om kistebreven.
Stefan
Stefan