Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 juni 2008, 13:22

Satt o funderade på vilka landskap som har haft fotbollsklubbar i såväl i Allsvenskan som den näst högsta divisionen. Om man börjar uppifrån och går igenom varje landskap ytligt, så finner man nog en hel del.

OBS: Enligt det forna landskapsdistriktsystemet.

Lappland: När man gjorde om seriesystemet i början av 1990-talet så var det klubbar som kom underifrån och kunde t o m tas sig till Allsvenskan. Kiruna FF?(eller något annat tillägg) var uppe i näst högsta serien i början av 90-talet. Sirius mötte bl a denna klubb med ganska så många Stridsman i laget.

Norrbotten: IFK Luleå har varit uppe i ett par tillfällen.

Västerbotten: Umeå FC har varit under de senaste åren uppe i Allsvenskan, Skelleftå AIK var uppe i näst högsta divisionen i början av 1990-talet.

Ångermanland: Känner inte i dagsläget till någon klubb, ett alternativ är möjligen Morön om dom kommer därifrån.

Medelpad: GIF Sundsvall har nu börja få en stadig summa säsonger i Allsvenskan, kring decennietskiftet var även IFK Sundsvall uppe i Allsvenskan och Matfors har också haft en klubb i högre regioner.

Jämtland: Östersund hade en bra klubb för tjugo år sedan.

Härjedalen: Vet ej

Hälsningsland: Ljusne AIF känner jag till att de spelade i näst högsta divisionen i ett par säsonger för länge sedan.

Dalarana: IK Brage har ganska många säsonger i Allsvenskan, Falu BS hade också ett lag uppe i högre regioner för en del år sedan.

Gästrikland: Gefle IF, Brynäs och Sandviken IF har emellanåt spelat i Allsvenskan.

Uppland: IK Sirius(3 säsonger) och Enköping SK(1 säsong) har spelat i Allsvenskan, annars har fotbollen varit dåligt i landskapet, men flera klubbar har varit uppe i näst högsta divisionen samt "tredje divisionen": Söderfors Goif, Uppsala IF, Heby AIF, IF Vesta, Gimo IF och Film SK har varit uppe i de högre divisionerna.

Stockholm: Finns massor med alternativ, Djurgården, AIK samt Hammarby behövs ingen större presentation. Övriga: Vasalund, Reymersholm och Assyriska för att nämnda några, Väsby har också haft ett lag i högre divisioner.

Södermanland: Flen hade ett lag i den näst högsta divisionen för en del år sedan, Mats Gren hade förflutet där har jag för mig, IFK Eskilstuna är en klubb som har meriter i högre divisioner.

Västmanland: Västerås SK(4 säsonger i Allsvenskan) samt IFK Västerås(tror att de hade ett lag i Allsvenskan antingen under 20-talet eller 50-talet).

Närke: Örebro SK och Degerfors IF har många säsonger i Allsvenskan, BK Forward har många säsonger i den näst högsta divisionen.

Värmland: Känner inte till.

Dalsland: Billingfors hade en säsong i Allsvenskan på 40-talet.

Västergötland: Elfsborg IF med många säsonger i Allsvenskan.

Göteborg o Bohus län: IFK Göteborg, Örgryte IF, GAIS och Göteborg FF har spelat i såväl Allsvenskan som i näst högsta divisionen, med undantaget för det sistnämnda laget.

Östergötland: IFK Norrköping, etablerat lag i Allsvenskan med många säsonger där, Derby från Linköping ett par säsonger i Allsvenskan på 70-talet.

Småland: Jönköping Södra och Kalmar FF har haft eller har många säsonger i Allsvenskan samt en del klubbar som exempelvis Myresjö i den näst högsta serien.

Gotland: Visby har haft ett par klubbar i de högre serierna, dock inte i Allsvenskan.

Blekinge: Känner inte till.

Halland: Halmstad BK samt Halmia, har ganska många säsonger i Allsvenskan.

Skåne: Malmö FF, Landskrona och Helsingborg IF har många säsonger i Allsvenskan, samt en del klubbar i de högre divisionerna.

Som sagt vad, jag gjorde denna sammanställning ytligt och kan har uteblivit en hel del.
Men har ni kompletteringar så kan vi diskutera det också.

Stefan

Iterman
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2008, 15:40

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Iterman » 18 juni 2008, 16:11

I Stockholm, som ju är ett län men ändå, har vi ju också Brommapojkarna som var uppe i Allsvenskan förra året och i Superettan (elller div 2) en massa år.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 juni 2008, 16:51

Iterman skrev:I Stockholm, som ju är ett län men ändå, har vi ju också Brommapojkarna som var uppe i Allsvenskan förra året och i Superettan (elller div 2) en massa år.
Jag tog hänsyn till de forna landskapsdistrikten och inte länen.

Skrev för Stockholm, att det finns många alternativ....:Brommapojkarna är ett av dem.

Lite mer detaljerat om uppländska lagen i den högsta serien, skrev jag om på hemsidan för ett tag sedan.

Klipp därifrån
IK Sirius ligger på en 35:e plats och har spelat tjugo säsonger om man inte räknar denna säsong.
Enköping SK ligger på placeringen 66:a med 13,5 säsong.
På 196:e placering, Gimo IF med 1,5 säsong med sammanlagt 36 matcher och man kommer ihåg att Sirius spelade mot dem under vår- och höstserie i början av 1990-talet.
På 206:e placering, Skutskärs IF med två säsonger och 36 matcher med ej imponerande facit. De vann fem och förlorade 21 matcher under dessa två säsonger.
IF Vesta, på 219:e plats och en säsong.
Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 29 juni 2008, 08:56

Karlstad från Värmalnd har väl spelat någon gång i de högre fotbollsregionerna om jag inte miss minner mej alltför mycket. Å, för tillfället här i Dalarna så spelar Falu BS och Brage i Division 1 Norra.. Men jag kom å tänka på denne forne tränare i Brage som förde opp Brage i Allsvenskan i början på 80-talet (Rolf Zetterlund) är det någon som vet något om honom,, vad han pysslar med nu för tiden? :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 29 juni 2008, 11:08

Jag var in och rättade mej själv i mitt inlägg som jag för ett tag sedan skrev. Men läste då igenom vad stefan skrev i sitt inlägg och om just Blekinge att Herr stefan inte kan komma på något lag,, men rätta mej om jag har fel, fotbollslaget Mjällby, visst kommer dom från Blekinge om jag inte har fel. Å, de var väl opp i allsvenskan eller den näst högsta serien för några år sedan, någon gång på 80-talet om jag inte missminner mej alldeles för mycket. :oops:

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Donkeyman » 29 juni 2008, 13:03

Det så kallade "Norrlandsfönstret" var en realitet i många år. Sandviken och Brage var länge de nordligaste lagen som varit i Allsvenskan men på 60-talet lyckades GIF Sundsvall ta sig upp. Och har återkommit med jämna mellanrum sedan dess. Det finns några Norrländska lag till som lyckats ta sig upp men de har bara stannat någon enstaka säsong. Såvitt jag minns är det IFK Luleå, IFK Holmsund, och Umeå. Kanske också det andra Sundsvallslaget - IFK. Om man räknar Gävle till Norrland så har vi ju Gefle, vilket är en relativt ny företeelse i högsta serien men som ju lyckats stanna kvar några år.

För övrigt fick inte Norrländska lag möjligheten att kvalificera sig för Allsvenskan förrän någon gång på 1950-talet. Därefter var den näst högsta serien organiserad i fyra grupper: Norrland, Sveland, Västra och Östra Götaland. Segrarna i dessa möttes i en enkelserie där de två bästa lagen gick upp. Det var oftast stor dramatik kring den här kvalserien. Lagen hade en match hemma, en match borta och en på neutral bana.

Om jag inte minns alldeles fel har det funnits ett Blekingelag till förutom Mjällby. Tror de var från Ronneby och hette något i stil med Högadal. Men de åkte ut direkt.

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Gyps » 30 juni 2008, 23:56

För Östergötland kan man lägga till Åtvidabergs FF och Sylvia.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 2 juli 2008, 17:04

Är inte säker,, men visst finns det en fotbollsklubb i Stockholm som heter IFK Stockholm eller något liknande som en gång i tiden har spelat i någon av de högre Divisionerna, någon gång på 30 eller 40-talet. Jag har för mej att jag har läst något om det i någon äldre Fotbollstidning. Är det någon som vet något om det? :)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Donkeyman » 3 juli 2008, 06:52

De spelade i vart fall i näst högsta serien i början av 60-talet när Djurgårn hade åkt ur Allsvenskan. Och de var millimetrar från att vinna serien i stället för DIF som var storfavoriter. Men de har ramlat neröver sedan dess. På den tiden spelade de dessutom i Allsvenskan i Bandy.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 juli 2008, 16:06

Som jag skrev längst ner i mitt första inlägg så var min sammanställning ytlig, detta innebär att jag uteblev vissa klubbar som borde vara med på listan och givetvis känner jag till att Mjällby(Blekinge) har varit uppe i Allsvenskan vid ett par tillfällen och Åtvidaberg(Östergötland) som hade sin storhetstid vid slutet av 1960- och början på 1970-talet.

Gårda(Göteborg o Bohuslän)

Cafe Opera(Stockholm)

Är några av dem som har varit i de högre regionerna(Allsvenskan och Superettan med föregångare).

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 3 juli 2008, 17:52

Ik Brage som finns här i Borlänge. Ett tag så fanns det även ett Ishockeylag inom IK Brage. Å, hockeylaget bildades 1945 å deras första match var mot Leksands IF, å den vann Hockeylaget Brage, men några uppgifter om slutsiffrorna har jag inte. 8-) Djurgården och aik har ju både fotboll och hockey, men några av de anndra forna äldre fotbollsklubbarna här i sverige, har det funnits någon hockeyförening hos dem,, tillexempel Degerfors, Gårda å allt vad de äldre lagen heter. :oops:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 7 juli 2008, 09:02

IFK Eskilstuna som omnämns av stefan i Första inlägget här i denna tråd,, de blev till och med Svenska mästare 1921. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 8 juli 2008, 09:59

Finns ett lag här i Borlänge som heter Islingby IK, de har väl inte spelat så högt opp som i Allsvenskan, men när de var som bäst någon gång på 30 - 40-talet så spelade de i Division 2. Men annars så harvar de i de lägra Divisionerna. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 juli 2008, 17:35

Om man kategorisera de högre regionerna så är det Allsvenskan, Superettan med föregångare och Division 2(med föregångare) så är det ganska många klubbar som har spelat där.

Stefan

Doopie
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 oktober 2005, 22:58
Ort: Tranås

Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige

Inlägg av Doopie » 14 juli 2008, 19:58

Östers If från Växjö skulle jag vilja peta in på Småland om det går för sig? :P

Skriv svar