Uti vår hage?

Skriv svar
Avraker
Ny medlem

Uti vår hage?

Inlägg av Avraker » 12 december 2007, 17:46

Jag har hört från flera personer nu att sången "Uti vår hage" skulle vara ett sätt som man använde sig av för att sprida kunskapen av fosterfördrivande medel. Har detta något belägg eller enbart en myt?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 12 december 2007, 17:55

Det är väl så att de ingående växterna ansetts ha med detta att göra även om verkan säkert är diskuterbar. Att skriva sånger har av hävd varit bra sätt att lära sig saker utantill - även historiska skeenden - och det kan väl inte uteslutas att det ligger något i påståendet.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 12 december 2007, 18:14

Hittade en artikel som inte stöder den teorin. Jag finner den själv mindre trovärdig, men det är bara en känsla jag har, utan något annat belägg än just det här citatet:
Att omkvädena vandrade och användes till olika visor - som här både till ballader och sånglekar - är vanligt förekommande i den folkliga visans historia - den är ju en del av en muntlig kultur. Omkväden med uppräkning av örter -krydd- och medicinalväxter - förekommer för övrigt också i danska, tyska och engelska balladuppteckningar. (Den på senare tid utbredda föreställningen om att de uppräknade växterna skulle ha verkan som abortmedel, får anses som ett exempel på modern mytbildning, vilket Margareta Jersild påpekar, eftersom det inte finns något som pekar på att just dessa växter skulle ha varit kända för denna verkan.)
http://hemsidor.torget.se/users/s/SMIC/hage.htm

Skriv svar