Stockholm-Göteborg
-
Sagittarius
- Medlem
Stockholm-Göteborg
Läser precis en gammal bok om När idrotten blev folkrörelse av Jan Lindroth. Där stötte jag på nåt intressant. På s. 40 står det "Då gymnastikförbundets ledning bestod av stockholmare, påbörjades en svårartad organisatorisk tvekamp mellan Stockholm och Göteborg. Här har vi nog en grogrund för den traditionella rivaliteten som inte minst på tävlningsbanan långt fram i tiden rått mellan stockholmare och göteborgare". På s. 42 står det vidare "...motsättningarna mellan Stockholm och Göteborg, Balck och Friberg, civilt och militärt, gymnastiskt och idrottsligt".
Här vill jag ha kloka kommentarer och analyser. Kan det vara så att rivaliteten mellan Stockholm och Göteborg har idrottslig m.m. bakgrund? Lindroth är inte själv säker. Rivaliteten tycks sammanfalla med andra motsättningar. Stockholm är en ämbetsmannastad medan är köpmannastad osv. Nu kommer jag själv inte att inom den närmaste tiden delta så mycket i debatten eftersom jag f.n. befinner mig ute i "bondvischan" och inte har tillgång till dator.
Här vill jag ha kloka kommentarer och analyser. Kan det vara så att rivaliteten mellan Stockholm och Göteborg har idrottslig m.m. bakgrund? Lindroth är inte själv säker. Rivaliteten tycks sammanfalla med andra motsättningar. Stockholm är en ämbetsmannastad medan är köpmannastad osv. Nu kommer jag själv inte att inom den närmaste tiden delta så mycket i debatten eftersom jag f.n. befinner mig ute i "bondvischan" och inte har tillgång till dator.
Nåja, iofs ; jag tar det från minnet.
GBG var bl.a. en köpmannastad, och framförallt en hamnstad sen länge.
GBG hade tidiga influenser/kontakter med England i handel och redan på sent 1600 eller tidigt 1700 så investerade engelsmän mkt i GBG och bosatte sig också där, de byggde de klassiska handelshusen, ihop med göteborgare.
GBG är en dessutom en gammal varvsstad, där vi byggde på våra klassiska varv, som var värdsledande under en tid, där jobbade många 10.000++ på golvet.
Hamnen var stor i import, STH hade intet jämförelsevis.
Vad gäller fotboll i ämnet så var/är IFK arbetarnas lag medan Öis var överklassens lag, och Gais var också ett arbetarnas lag.
Göteborg var en arbetarstad jmf med Stockholm, men tillskillnad från STH så fanns det mecenater i GBG som exvis Dickson , skotte, som lät bygga bostäder till arbetarklassen till billig hyra.
Gott så, men mkt av det han gav till GBG emanerade från skogen i Norrland, ngt de fattiga där aldrig fick ta del av.
GBG var bl.a. en köpmannastad, och framförallt en hamnstad sen länge.
GBG hade tidiga influenser/kontakter med England i handel och redan på sent 1600 eller tidigt 1700 så investerade engelsmän mkt i GBG och bosatte sig också där, de byggde de klassiska handelshusen, ihop med göteborgare.
GBG är en dessutom en gammal varvsstad, där vi byggde på våra klassiska varv, som var värdsledande under en tid, där jobbade många 10.000++ på golvet.
Hamnen var stor i import, STH hade intet jämförelsevis.
Vad gäller fotboll i ämnet så var/är IFK arbetarnas lag medan Öis var överklassens lag, och Gais var också ett arbetarnas lag.
Göteborg var en arbetarstad jmf med Stockholm, men tillskillnad från STH så fanns det mecenater i GBG som exvis Dickson , skotte, som lät bygga bostäder till arbetarklassen till billig hyra.
Gott så, men mkt av det han gav till GBG emanerade från skogen i Norrland, ngt de fattiga där aldrig fick ta del av.
Är det inte snarare så, att den rivaliteten inom idrotten är ett utslag av en rivalitet och antipatier som fanns där redan förut? I många länder tycker man i provinserna hjärtligt illa om sin huvudstad, i synnerhet om huvudstaden också är stor, då tänker man ju gärna, att allt är uppbyggt med provinsernas skattepengar. Har ni hört jyllänningar prata om Köpenhamn och Själland? "Bolsjeviker" och "Helvetesön" är uttryck som jag hört användas. 
Läste på ett annat ställe att man i Teheran t.ex. såg ned på folk utanför staden. Visst kan det finnas rivalitet mellan Göteborg och Stockholm som har förstärkts av det idrottsliga biten. Frågan är bara hur pass prononcerad denna var. Kanske den idrottsliga dimensionen gjorde den kvalitativt annorlunda. Finns det forskat i denna fråga? Någon som vet? Har bott några år i Göteborg, men märkte denna rivalitet främst hos idrottsintresserade medan kulturintrsserande kunde beundra Stockholm. I Skåne kallas stockholmare för "tjockhultare".
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Är det fotbolls-citatet som avses?
http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10162720Horace Engdahl skrev:När Aftonbladet ringde mig och ställde sin fråga, svarade jag: "Va, är det fotbolls-VM!?" Detta svar borde naturligtvis ha återgivits ordagrant. Det har nämligen en annan innebörd än de ord som läggs i min mun i Aftonbladets Vi-5-spalt ("Jag visste inte ens att det var fotbolls-VM"). En beskrivning av skillnaden mellan dessa yttranden skulle bland annat innehålla termen ironi.
Man kan förstås säga att det är en dumhet att tro att det skulle vara tillåtet att använda ironi i medierna, men jag rättar mig inte efter sådana regler, lika litet som jag kan tro att jag vid givna tillfällen skulle vara skyldig att lägga böckerna åt sidan för fotbollen för att inte såra personer från landsorten.
Apropå huvudstadens hegemoni inom den kulturella sfären. Hörde under min tid i Göteborg uttrycket att i Göteborg skriver man inga dikter utan endast fakturor. Rimmar väl bra med det faktum att Göteborg är en köpmanna- och hamnstad.
Horace Engdahls uttalande tycks peka på en stockholmsk attityd (eller åtminstone som vi i landsorten föreställer den) att landsorten endast kommer ifråga om det gäller idrott. De har ingenting annat av värde att tillföra, åtminstone kulturellt - bara muskelkraft.
Horace Engdahls uttalande tycks peka på en stockholmsk attityd (eller åtminstone som vi i landsorten föreställer den) att landsorten endast kommer ifråga om det gäller idrott. De har ingenting annat av värde att tillföra, åtminstone kulturellt - bara muskelkraft.
Det enda jag kan utläsa ur Engdahls uttalande är att intresse för fotboll saknas i huvudstaden. Mot vilket måhända några hängivna AIK:are, Djurgårdare, och Bajen-fans har en del att erinra. 
Jag kan däremot inte utläsa någon som helst kritik i stil med att Sverige utanför Stockholm skulle vara mindre intellektuellt och kultiverat än Stockholm. Vilket inte är så konstigt - ingen svensk nobelpristagare i litteratur har fötts där, t.ex. Flera stora namn kommer däremot från Värmland (Fröding, Ferlin, Lagerlöf) och Småland (Lagerkvist, Albert Engström, Astrid Lindgren). Engdahl själv kommer från Karlskrona. Och så vidare.
Jag kan däremot inte utläsa någon som helst kritik i stil med att Sverige utanför Stockholm skulle vara mindre intellektuellt och kultiverat än Stockholm. Vilket inte är så konstigt - ingen svensk nobelpristagare i litteratur har fötts där, t.ex. Flera stora namn kommer däremot från Värmland (Fröding, Ferlin, Lagerlöf) och Småland (Lagerkvist, Albert Engström, Astrid Lindgren). Engdahl själv kommer från Karlskrona. Och så vidare.
Läste igår i Aftonbladet (1/8) vad J. Hakelius skrivit om rivaliteten mellan San Francisco och Los Angeles. I den senare staden av folket snobbiga och att det fanns en särskild avslappnad, humoristisk Frisco-anda. Sedan avslutar han artikeln med:
"En lokalpatriotisk lillebrorsstad på västkusten med sjöfart, hävdelsebehov och en stor bro. Låter det bekant?
Fast Amerika är ändå alltid Amerika: Golden Gate-bron är ungefär tre gånger så stor som Älvsborgsbron."
I Stockholm har man alltså uppmärksammat detta behov i Göteborg. Inte sällan har man också hört att Göteborg skulle ha en annan humor också. Väldigt nedvärderande menar stockholmare att det är ett lek med ord, alltså en sämre variant av humor.
"En lokalpatriotisk lillebrorsstad på västkusten med sjöfart, hävdelsebehov och en stor bro. Låter det bekant?
Fast Amerika är ändå alltid Amerika: Golden Gate-bron är ungefär tre gånger så stor som Älvsborgsbron."
I Stockholm har man alltså uppmärksammat detta behov i Göteborg. Inte sällan har man också hört att Göteborg skulle ha en annan humor också. Väldigt nedvärderande menar stockholmare att det är ett lek med ord, alltså en sämre variant av humor.
- David Asplund
- Medlem