Svenska slott och herrgårdar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 7 augusti 2007, 20:47

En intressant länk angående slott, visserligen inte Svenska men ändå
http://www.guedelon.fr/venir-a-guedelon_fr_02_03.html

Hoppas att er franska är bättre än min för den engelska versionen fungerade inte just nu...

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Nina » 8 augusti 2007, 15:18

hm märkligt - jag kommer ingenstans oavsett vad jag klickar på och några slott hittar jag inte alls :(

(och jo - jag känner mig fruktansvärt gammal och insnöad i bland, sitta här och skriva om gamla slott..!)

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 8 augusti 2007, 15:39

För några månader sedan funkade den sidan iallafall bra och beskrev hela projektet med att bygga en klassisk borg från grunden med gamla metoder.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 augusti 2007, 18:59

Nina skrev:hm märkligt - jag kommer ingenstans oavsett vad jag klickar på och några slott hittar jag inte alls :(

(och jo - jag känner mig fruktansvärt gammal och insnöad i bland, sitta här och skriva om gamla slott..!)
Oj då!!!

Ta hjälp av någon då, så kanske du hittar en utväg....Ett råd bara!!! 8-)
Så du kommer nån vart igen, det är bara att bita på, jag har också haft problem med mitt material och det är bara tugga på.
Jag har bl a bidragit med en del slott och herrgårdar i denna tråd, hoppas att tipsen duger. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Nina » 9 augusti 2007, 19:19

Nej det var inte riktigt så jag menade, jag har absolut inte något problem med material, det har jag i överflöd, det var mer en tanke på
vad andra kanske tycker om mig, att jag är en riktig tråkmåns som bara sitter och skriver om gamla saker - eller något sånt :-)
jag har inte tappat sugen, kommer jag nog aldrig att göra!

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 9 augusti 2007, 19:52

Bara för att man intresserar sig för saker som inte är mainstream så betyder det inte att man är tråkig. Naturligtvis kan en för stor dos av historieintresse projekterat på sin partner leda till spända lägen ibland. Det är väl därför som man har begåvats med charm :P

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 9 augusti 2007, 21:04

Jag håller med dc, vad som skrevs.. Det var då verkligen fiffigt skrivit.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2007, 01:32

Nina skrev:Nej det var inte riktigt så jag menade, jag har absolut inte något problem med material, det har jag i överflöd, det var mer en tanke på
vad andra kanske tycker om mig, att jag är en riktig tråkmåns som bara sitter och skriver om gamla saker - eller något sånt :-)
jag har inte tappat sugen, kommer jag nog aldrig att göra!
Så du menar så!!! :)

Jag vet själv hur det är, men har du läst igenom ditt slottsmaterial då?
Sedan när du skriver slottshistorien så vet du på ungefär vad som skall skrivas. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 11 augusti 2007, 18:44

Det finns många intressanta slott, men det finns två intressanta slott utanför Västerås, det ena är Tidö Slott, där det finns ett intressant och välgjort Leksaksmuseum och sedan så har vi spökslottet Ängsö, där Karl XII:s sista häst fick en fristad innan han av ren förskräckelse av någon/något som skrämt honom tidigt en morgon när stall dörren öppnades av slotts personalen sprang rakt ut och bländad av den starka morgon solen sprang rakt in i en stor stenmur och dog.

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Nina » 17 augusti 2007, 14:45

Jag vet själv hur det är, men har du läst igenom ditt slottsmaterial då?
Sedan när du skriver slottshistorien så vet du på ungefär vad som skall skrivas.

det där förstod jag inte ;-)

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 17 augusti 2007, 15:56

Jag ser att Elghammar är på din "kommerlista". Det finns faktiskt gemensamma nämnare i Elghammars byggnadshistoria och Krontorps. Herrgården Krontorp i södra Värmland uppfördes nämligen enligt nyare rön (se Boström, Hans-Olof. 2000. Fredrik Blom i provinsen) högst sannolikt med Fredrik Blom som arkitekt. Blom var vid ungefär samma tid inblandad i bygget av Elghammar där han omvandlade Giacomo Qurahengis ritningar till något mer genomförbart. Influenser från Quarhengis ritningar till Elghammar kan man sedan se på Krontorp, särskilt i portiken.

Hittade ingen bra bild på hela portiken, men här är en detalj:
http://www.s.lst.se/s/amnen/Kulturmiljo ... minnen.htm

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 augusti 2007, 17:38

Jag vet inte om jag har nämnt Nääs slott mellan Alingsås och Göteborg, en pampig anläggning.

Stefan

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 17 augusti 2007, 18:12

Det finns gott om aktiviteter på och omkring Nääs slott, en stor del av året. Kurser inom slöjd och hantverk. Teater, restaurang, bed & breakfast, konferenser m.m. Möjligheter till visningar finns också. Även Nääs har förresten anknytning till Selma Lagerlöf. Hon bodde i en av flyglarna ett tag. F.ö. bodde hon där samtidigt som Sophie Elkan, vilket satt fart på en del ryktesspridning. Läs vidare på:

http://naas.vastsverige.com/templates/d ... _2165.aspx

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 17 augusti 2007, 19:41

Nu har jag lärt mej något nytt att Nääs slott ligger i Göteborgs området, för det har jag inte veta förut. Men det sägs ju att man lär sej något nytt varje dag.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 18 augusti 2007, 19:59

Mer om Krontorp: byggdes ca 1825-28 med bruksägaren och hovmarskalken Carl Fredrik Hammarhielm som byggerre. Huvudbyggnaden domineras av portiken som har sex joniska kolonner och en trappa flankerad av sfinxer. Karl XIV Johan lär ha kallat den "en veranda med ett hus". Han brukade övernattade där under sina resor mellan Stockholm och Oslo. Eftersom han var rädd för attentat fick han ett litet fönsterlöst rum i husets mitt, med vakter runtomkring.

Skriv svar