Svenska slott och herrgårdar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Nina » 30 september 2008, 18:36

Oj vad synd :(
Verkar inte finnas någon som har något kort man kan få använda sig av. Jag har ju flera personer som jag varit i kontakt med som har gett mig tillåtelse till att använda deras foton, men ingen av dem har något kort på ekolsund. Verkar vara ett svårfångat slott det där :P

Användarvisningsbild
GSJ
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 oktober 2008, 17:27

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av GSJ » 9 oktober 2008, 19:32

Tegelbruket i Torreby, Munkedal, var aktuellt i en annan tråd här på forumet. Där finns även ett gammalt slott/herrgård som jag inte har sett här. Jag har kollat runt lite på forumet men inte hittat något om det. Kanske detta kan vara ett litet bidrag om platsen: http://www.munkedal.se/download/18.1fe1 ... gnader.pdf

En annan bra länk till intressanta byggnader i västsverige inom ämnet: http://www.vastsverige.com/templates/ar ... _6053.aspx

/Stellan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Anders Nyman » 11 oktober 2008, 11:37

Hur det än är, det finns så otroligt många vackra slott i vårt land. Men en sak som jag brukar fundera på är, alla våra kära slott finns mest neråt landet, Gävle är väl mej veterligen det nordligaste slottet som är byggt av sten.. Varför har det inte byggts några slott norröver. Okej i Boden kanske ni säger, men det är ju byggt mer som en fästning. Det är bara en liten fundering som jag har. :oops: :oops:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 oktober 2008, 17:08

Nina skrev:Oj vad synd :(
Verkar inte finnas någon som har något kort man kan få använda sig av. Jag har ju flera personer som jag varit i kontakt med som har gett mig tillåtelse till att använda deras foton, men ingen av dem har något kort på ekolsund. Verkar vara ett svårfångat slott det där :P
Ett förslag är att du tar kontakt med dem som äger Ekolsund och fråga om dom kan skicka dig ett kort eller följ "din fråga" på denna hemsida.

http://www.ekolsundsslott.se/

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Anders Nyman » 11 oktober 2008, 19:37

Stefan Lundgren skrev:
Nina skrev:Oj vad synd :(
Verkar inte finnas någon som har något kort man kan få använda sig av. Jag har ju flera personer som jag varit i kontakt med som har gett mig tillåtelse till att använda deras foton, men ingen av dem har något kort på ekolsund. Verkar vara ett svårfångat slott det där :P
Ett förslag är att du tar kontakt med dem som äger Ekolsund och fråga om dom kan skicka dig ett kort eller följ "din fråga" på denna hemsida.

http://www.ekolsundsslott.se/

Stefan
Fantastisk läsning om ett fantastiskt slott,, slottet har en gedigen och härlig historia bakom sej. :wink:

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av lampros » 13 oktober 2008, 16:34

Anders Nyman skrev:Hur det än är, det finns så otroligt många vackra slott i vårt land. Men en sak som jag brukar fundera på är, alla våra kära slott finns mest neråt landet, Gävle är väl mej veterligen det nordligaste slottet som är byggt av sten.. Varför har det inte byggts några slott norröver. Okej i Boden kanske ni säger, men det är ju byggt mer som en fästning. Det är bara en liten fundering som jag har. :oops: :oops:
Hur var det nu: "Det finns tre saker som inte går norr om Dalälven, ekar, adelsmän och... slott?"

Anyhoo, detta är en sån sak som bara är. Adeln etablerades aldrig i Norrland, vi var för sturska för det, gick man ur huse och hötte med högaffeln. Sedan återvände denna "grädda", denna "upper ten" söderut och vi kunde fortsätta som förr, som fria män!

Eller med andra ord :)

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Yder » 6 januari 2009, 18:33

Får väl dra mitt strå till stacken i detta trevliga ämne. Om man nu ska ta en titt på slott (och herrgårdar) så fastnar man lätt på Läckö och andra "skrytbyggen". Mitt förslag är Maglö, som förvisso inte är ett slott men man tror att det under 1500-talet var en befäst anläggning. http://www.algonet.se/~sylve_a/magloe.htm. Sedan har vi ju Gyllebo borg som tillhört min förfader (släkten Knob från Holstein). Som bonus slänger jag med Skarhults slott i Skåne som är ett otroligt vackert bygge om man är lite småkär i måttfull Christian 4:e rennäsans. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Skarhults_slott.jpg

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Nina » 9 januari 2009, 12:33

Hej och tack för tipsen Yder!
Skarhult har jag redan skrivit om
http://www.historiesajten.se/slottdetalj.asp?id=107
men skall ta mig en titt på de andra du föreslog :)

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Jokke » 9 januari 2009, 15:42

Mycket trevlig sida måste jag säga. Bra fakta och lagom långt med fakta om alla slott. Vore kul med en sådan sida om svenska kyrkor också.

Vi har många fina slott runt om i landet, tyvärr är Stockholms slott kanske ett av de fulaste i min mening :|.

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Nina » 9 januari 2009, 18:58

Tack för det :D
Håller fullkomligt med när det gäller stockholms slott, det är ju bara en fyrkantig låda...
De finaste slotten tycker jag nästan ligger nere i skåne, fast även gripsholms slott och skokloster är ju fina

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Yder » 16 januari 2009, 23:18

@Nina

Det finns ju faktiskt en hel del okända och numer bortglömda borgar i vårt avlånga land... förvisso är kanske flertalet befästa gårdar, men var gränsen här går kan jag inte svara på.

Bara i kommunen nästgårds (bor själv i Båstad) finns det en hel del. I Laholms kommun finns ju bla Rännenäs som ägdes av ätten Brahe, ägaren till denna gård/gods/borg ligger begravd i Skummeslövs kyrka. Peder Torkildsen Brahe till Rännenäs. Vidare finns här Antorp, Brotorp, Brödåkra och det mytomspunna Wijka som omnämns sent 1300-tal, många vill gärna ha detta till en borg men om det var det är okänt, vad jag vet så har platsen aldrig blivit undersökt. Sedan finns det den där skrönan om en gammal borgsplats som ligger under en sjö i Laholms kommun... och sedan finns det ju såklart Lagaholm där det varit en del bataljer. Mitt eget kära "Bjäre härad" är dock tunnsått på "herrehus" då det ägdes av Porse (rätta mig om jag har fel här) under medeltiden.

Se om du kan få tag i "Skånelands Medeltid" av Tor Flensmarck, säljs på Monitorförlaget i Vä... här kommer du att hitta mycket matnyttigt, tror nog du kommer att "skåda ljuset" när du öppnar böckerna :lol:

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Yder » 16 januari 2009, 23:41

Nina skrev:Hej och tack för tipsen Yder!
Skarhult har jag redan skrivit om
http://www.historiesajten.se/slottdetalj.asp?id=107
men skall ta mig en titt på de andra du föreslog :)
Tog en sväng-om på din trevliga sida, "gött jobbat" dvs ser jättebra ut. Satt och tittade på borgs och slottsruiner (det är dom som är intressantast tycker jag) och kom då genast att tänka på två rätt så okända. Det första har jag redan tipsat om, dvs Gyllebo borg, det andra är det helt uuuuunderbara Månstorp (Månstorps gavlar) utanför Vellinge i SV Skåne Bild

se5se
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 mars 2009, 09:25

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av se5se » 3 mars 2009, 10:05

Ralf Palmgren skrev:Jag är intresserad av dessa svenska slott och herrgårdar i Stockholm:

Stockholms slott

Nedre Rundby i Eds socken i Stockholms län

Ekeby i Knutby socken i Stockholms län

Fållnäs i Sorunda socken i Stockholms län

Rydboholm i Östra Ryds socken i Stockholms län

Rådmansö i Rådmansö socken i Stockholms län

Penningby i Länna socken i Stockholms län

Runsa i Eds socken i Stockholms län

Bergshamra i Solna socken i Stockholms län

Häringe i Västerhaninge socken i Stockholms län

Karlbergs slott i närheten av Stockholm

Tuna i Österåkers socken i Stockholms län

Sidö i Rådmansö socken i Stockholms län

Qvalstad i Östuna socken i Stockholms län

Edsberg i Sollentuna socken i Stockholms län

Rosersberg i Norrsunda socken i Stockholms län

Vallstanäs i Norrsunda socken i Stockholms län

Fituna i Sorunda socken i Stockholms län

Eda i Lagga socken i Stockholms län

Vårby i Huddinge socken i Stockholms län

Riksten i Botkyrka socken i Stockholms län

Erstavik i Erstavik kapellförsamling i Stockholms län

Wrangelska huset i Stockholm / Lars Sparres hus på Riddarholmen i Stockholm

Örby i Brännkyrka socken i Stockholms län

Edeby i Salems socken i Stockholms län

Åkeshov i Bromma socken i Stockholms län

(Änkedrottningens hus vid Svartmansgatan i Stockholm / Drottning Catharinas hus i Nikolai församling i Stockholm /
Drottning Carins hus i Stockholm)
Hejsan Ralf
Jag samlar aktivt på slott och herresäten dvs jag besöker något varje vecka. Jag har sett din lista från 2007
några av de du listat där och här ovanför klarar jag inte att finna, många andra har jag besökt några har jag fotograferat. jag skickar dig gärna bilder om du är intresserad fortfarande. Qvallsta åkte jag förbi i helgen som var tex.
Men, för att återgå till de jag sökt med ljus och lykta men inte klarat, var har du hittat namn som:
Nedre Rundby i Eds socken? I Eds socken Upplands-Väsby kommun finns slott som Stora Väsby, Runsa och Edsby men inget nedre Rundby.
Jag hittar inte heller Tuna slott/gård i Österåker eller nr 55 Tuna i Uppsala län på din lista från 2007
Inte heller Ekeby i Knutby socken.
Eftersom jag bor på Rådmansö i Rådmansö församling i Stockholms län undar jag också var namnet Sidö kommer ifrån, det har jag inte hört talas om, det finns en "kungsgård" (den kallas kungsgården, om det är det vet jag inte) på Rådmansö vid kyrkan, har inte letat någon information om den byggnaden eller Riddersholms slott/herrgård som också finns på vår halvö, förutom enkel googling på nätet

Hälsningar Peter

se5se
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 mars 2009, 09:25

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av se5se » 3 mars 2009, 11:48

Jag får väl besvara en del av mitt eget inlägg, jag blev lite nyfiken och kollade snabbt lite till på nätet och hittade följande:

Rådmansö
Riddersholm (Sidö) http://runeberg.org/display.pl?mode=fac ... &page=0226 Bilderhttp://stockholms.lans.museum/bilder/fo ... iddersholm
Rådmansö kungsgård (Svinö) http://stockholms.lans.museum/databas/s ... _knnr=0188

Häls...
.../ Peter

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av a81 » 6 september 2009, 16:34

Här följer ett antal rivningshotade herrgårdar i Sverige:

Brunnsta herrgård, välbevarade sörmländsk 1700-talsherrgård, Nyköpings kommun vill riva den för att ge plats åt Kuggnäs motorgård(!!) med 10-talet medlemmar.

Rottneby herrgård, uppförd 1794 av bergskemisten Johan Gottlieb Gahn, har stått och förfallit sedan 1997, då den köptes av Mikael Styrman.

Glumshammars gård i Glumserud, Värmland med anor från 1700-talet, pågående förfall.

Bråte herrgård, värmländsk herrgård med anor från 1600-talet, pågående förfall.

Agnhammars herrgård i Grums, Värmland, på väg att rivas.

Se mer: http://www.byggnadsvard.se/index.php?op ... Itemid=175

Sverige har Europas sannolikt allra sämsta skydd av kulturhistoriska byggnader. Utanför planlagt område är skyddet när nog obefintligt.

Skriv svar