Sex i säng
- Ender Wiggin
- Medlem
Sex i säng
Okej, jag vet att det här är en lite märklig fundering men, när började människor ha sex i sängen? Jag menar, när blev sängarna så pass bekväma/lämpliga/avskilda för denna aktivitet att man föredrog att idka älskog där man sover istället för att göra det på andra platser?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Människan har naturligtvis haft sex på alla ytor som det går, och gör det fortfarande.
Så länge sängen funnits har man haft sex på den.
Vad gäller avskiljdheten, så var det händelsevis en av anledningarna till att man i bl.a. Stockholm krävde rymligare bostäder och bostadsföreskrifter från moralistiska föreningars håll, eftersom de fattiga var trångbodda och alltså tvingades uppföra sig som djur inför familjemedlemmarna... Bodde hela familjen i en enrummare så fick väl de som stördes av det hålla för öronen.
Mvh -Dan
Vad gäller avskiljdheten, så var det händelsevis en av anledningarna till att man i bl.a. Stockholm krävde rymligare bostäder och bostadsföreskrifter från moralistiska föreningars håll, eftersom de fattiga var trångbodda och alltså tvingades uppföra sig som djur inför familjemedlemmarna... Bodde hela familjen i en enrummare så fick väl de som stördes av det hålla för öronen.
Mvh -Dan
- Djinghis Khan
- Medlem
När var "förr i tiden"? Är det sant?predator skrev:Förr i tiden så ansågs det nyttigt om "barnen" var med i säng när föreldrarna hade sex.
(Rally i P3 hade nån låt för vilken de bedrivit lite research: "i sängar, på ängar, på soffor och lastbilsflaaak..." efter de vanligast förekommande "platserna" i p-filmer.)
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Kanske det!!!Wooster skrev:Lastbilsflak?
Men tänkbar historiska alternativ är ju buskar, bodar, skog, öar och annat.
Sedan har människor antagligen haft sex på föremål som liknar sängar, som exempelvis britsar, bäddar(2-manstält) etc.
Jag har för mig att en italiensk författare skrev om att det var munk som kom på ett ungt par som älskade när han såg igenom nyckelhålet. Det var iallafall innan 1500-talet, det är jag säker på. Någonting måste har kommit till den där författaren till känna, tänkte jag.
Så mitt bud är någon gång under medeltiden.
Stefan
- Djinghis Khan
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Johan Olofsson
- Medlem
Man somnar lätt efter sex.
(Män i varje fall.)
Det måste rimligen vara ett bra skäl att ha sex där man brukar sova.
Delar man säng med någon som det är acceptabelt att man har sex med så faller det sig väl dessutom naturligt, inte sant, om man har en fäll eller ett täcke att bli varm och trygg under.
Alltså kan man tro att etablerade par haft sex i bädden redan innan bädden blev en säng.

ps
Föreställningar om att socialt/njutningsfullt sex skulle vara specifikt mänskligt torde vara rätt så svåra att bevisa övertygande. Det är nog snarast sådant som man kan påstå för att det låter bra!
(Män i varje fall.)
Det måste rimligen vara ett bra skäl att ha sex där man brukar sova.
Delar man säng med någon som det är acceptabelt att man har sex med så faller det sig väl dessutom naturligt, inte sant, om man har en fäll eller ett täcke att bli varm och trygg under.
Alltså kan man tro att etablerade par haft sex i bädden redan innan bädden blev en säng.
ps
Föreställningar om att socialt/njutningsfullt sex skulle vara specifikt mänskligt torde vara rätt så svåra att bevisa övertygande. Det är nog snarast sådant som man kan påstå för att det låter bra!
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt: