Debatt om historia

Skriv svar
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Debatt om historia

Inlägg av Galadriel » 9 april 2002, 12:25

Någon som vet var och när den anordnas debatter eler seminarier om historia i Stockholm? Jag tycker det är föreläsningar om allt möjligt, utom historia

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 9 april 2002, 12:43

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 9 april 2002, 16:54

Är alla dessa 'öppna' föreläsningar, dvs att vem som helst får gå dit?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 12 september 2002, 21:45

Galadriel skrev:
Är alla dessa 'öppna' föreläsningar, dvs att vem som helst får gå dit?
Vid Linköping Universitets historiainstitution kallas de "Högre historiskt seminarium" och tillkom en gång i tiden främst för att ge doktorander och andra möjlighet att ventilera utkast kring sin forskning. De fyller till viss del fortfarande samma syfte även om det har blivit mer av diskussionsforum. De ser också gärna att studenter och andra också deltar. Skulle tippa att SU har ett liknande seminariesystem.

Man bör dock kanske ha en viss förkunskap i historisk teori, eller mostvarande kunskap i andra liknande ämnen (t ex sociologi, statsvetenskap) annars misstänker jag att man ev har en smula trist eftersom man (jag var det inte) inte är van vid den typ av diskussioner som förs.

Det blir inte så mycket "skulle Tyskland ha vunnit om Guderian fått gå mot Moskva i augusti 1941?"-diskussioner :)

Men hör efter på institutionen. De ser nog gärna att historieintresserade dyker upp!

/Forsberg

Skriv svar