Vilka är de nya tonsättarna?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Vilka är de nya tonsättarna?

Inlägg av Schwalbe » 10 april 2007, 16:15

Om Mozart och Bach var störst på sin tid, kan man jämföra de med ex John Lennon?
I jämförelse ganska banal musik, men vad hade Mozart ägnat sej åt idag?
Vilka är de senaste deceniernas musikgenier?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 april 2007, 14:39

I en artikel såg jag en som heter Paula af Malmborg Ward som fick Malmlöf-Forssling-priset för ett tag sedan.
Det är enda som jag kommer på just nu.

Stefan

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 15 april 2007, 13:06

Nu kan ju inte "genialitet" mätas eller bedömas objektivt, så det är svårt att svara på denna fråga. Sen håller jag inte med om att Mozart var sin tids främsta kompositör. Jag har alltid varit mycket för musikalisk originalitet och innovation, så de nutida kompositörer jag uppskattar mest hör inte till de kommersiellt mest framgångsrika, såsom John Lennon.

Exempel på superba kompositörer som är aktiva:

Dan Swanö (Another Life, Bloodbath, Brejn Dedd, Demiurg, Diabolical Masquerade, Edge of Sanity, Godsend, Incision, Infestdead, Karaboudjan, Katatonia, Maceration, Masticate, Nightingale, Odyssey, Overflash, Pan-Thy-Monium, Ribspreader, Route Nine, Star One, Steel, Total Terror, Unicorn, Sörskogen)
Michael Haas (Angizia)
Asis Nasseri (Haggard)
Christofer Johnson (Therion, Carbonized, Messiah, Procreation, Demonoid, Liers in Wait)
Tobias Hahn (Janus)

Sen beror ju som sagt det hela på vad ens definition av musikalisk genialitet är. I Mozarts och John Lennons fall var det att kunna göra bred musik som de flesta uppskattar. I den bemärkelsen är de ovannämnda sannerligen inga genier.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vilka är de nya tonsättarna?

Inlägg av Hexmaster » 15 april 2007, 15:52

Schwalbe skrev:I jämförelse ganska banal musik, men vad hade Mozart ägnat sej åt idag?
Populärmusik. Därom är jag spik säker. Det som idag kallas klassisk musik hade ju ingen snobb-stämpel på den tiden.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Re: Vilka är de nya tonsättarna?

Inlägg av Probstner » 15 april 2007, 16:37

Hexmaster skrev:Det som idag kallas klassisk musik hade ju ingen snobb-stämpel på den tiden.
Är Du säker på det? Jag tror att den hade det. Det var ju inte precis böndernas musik, även om talangfulla bondgossar kunde få musikalisk utbildning av kulturintresserade herremän. Böndernas musik var visserligen starkt påverkad av modesvängningar inom den klassiska musiken, men nog tror jag att avståndet uppfattades lika stort som idag.

/ Probstner

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 16 april 2007, 18:36

Jrgen skrev:Jag har alltid varit mycket för musikalisk originalitet och innovation, så de nutida kompositörer jag uppskattar mest hör inte till de kommersiellt mest framgångsrika, såsom John Lennon.
Du gör det vanliga misstaget att indirekt påstå att kommersiell framgång står i ett motsatsförhållande till originalitet och innovation. Så är naturligtvis inte fallet. John Lennon var en oerhört innovativ och originell låtskrivare, som förnyade rock'n'rollen och lade grunden till våra tiders rockmusik. Lennons musik bryter också mot många klichéartade mönster, både i form, metrik/rytmik och harmonik. Anledningen till att många (du?) inte uppfattar Beatles musik så, är just det faktum att den blev så kommersiellt framgångsrik.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 april 2007, 16:02

En sökning på mediearkivet med ordet tonsättare gav 771 träffar.
Här kommer några av de senaste artiklarna om tonsättare i svensk press.

Svenska Dagbladet, 17 april 2007 om olika tonsättare som har givit ut sin musik.
Nerikes Allehanda, 14 april 2007, Christer Wallström sjöng i Nora kyrka
Bright Eyes Folkrock Cassadaga i olika Dalatidningar den 13 april 2007
Hallands nyheter, 24 mars 2007,
Drygt 20 år efter pensioneringen från Kungliga Operan är Margareta Hallin fortfarande aktiv som sångerska, skådespelerska och tonsättare. - Så länge jag har kul fortsätter jag, berättar hon inför morgondagens konsert i Varberg.
Stefan

Skriv svar