Heruler, folkstammar, charterresor och för många öl inatt

Skriv svar
björnbane
Ny medlem

Heruler, folkstammar, charterresor och för många öl inatt

Inlägg av björnbane » 31 mars 2007, 09:30

Jag fick en liten tankeställning inatt över några (en bunt) öl och i goda vänners lag.

Kan det vara så att arkeologer och historiker inriktar sig på mycket på ras/folk/grupp-tänkandet när de bestämmer hur folk vandrade och bosatte sig?

Jag kommer just nu inte ihåg detaljerna, men vi kan ta herulerna som ett exempel. Det är ett folkslag jag ganska nyligen fått höra talas om.
De var tydligen ett piratgäng som var ganska besvärliga runt svarta havet och som sedan av olika anledningar ska ha tagit sig upp mot skandinavien och bosatt sig där.

I en annan diskussion tog en arkeolog upp det orimliga i detta eftersom vi då borde hittat romerska lämningar i skandinavien. För att inte tala om hur mycket vi borde ha lärt sig av dessa antikens supermänniskor rent kulturellt och politiskt.

Vad är det som säger att exempelvis herulerna inte bara var en hop med krigiska tosingar med pirateri som levebröd. Jag ser inga problem med en grupp heruler tagit sig till skandinavien och bosatt sig här. Men varför skulle de då nödvändigtvis tagit med sig någon högstående kultur?
Pirater har väl aldrig gjort sig kända för att dra med sig högkulturer?

Det finns fler exempel på hur historiker försöker göra folkstammar av några enskilda individers eskapader. Men jag är fortfarande alldeles för virrig för att komma på dem nu.
Ett närliggande exempel är hur en hög med svenskar för inte allför länge sedan upptäckte tjusningen med charterresor. Plötsligt invaderade fulla svenskar medelhavet och bar sig ganska klandervärt åt. För de stackare nere i medelhavet som fick ta hand om dessa friluftsakrobater var Sverige synonymt med alkoholism och svineri för att inte tala om den svenska synden.
Visserligen var dessa svenskar inte några pirater som herulerna. Men de har en sak gemensamt. Inte har de bidragit med någon högkultur till medelhavet. Fast det är ju så sant, Grisfest

glömde ju detta skandinaviska inlägg i kulturen.

Jrgen
Medlem

Inlägg av Jrgen » 31 mars 2007, 15:12

Om jag har förstått saken rätt så ska väl herulerna ursprungligen ha drivits bort från de sydliga delarna av dagens Sverige av danerna. Därefter sprang de ner och härjade i södra Europa ett tag för att slutligen återvända hit. Detta innebär att de inte nödvändigtvis tog till sig sydliga kulturer utan återvände till Skandinavien med skandinavisk kultur. Jag läste någonstans att någon arkeolog ville koppla skandinaviska lämningar av något slag i Moldavien till Herulerna.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 10 april 2007, 18:45

Herulerna är lokalbefolkningen i Karlskrona, som tvingades dit från Ronneby för man tog deras förnster när de inte ville flytta frivilligt på 1600-talet.

Källa: allmänt känd vandringssägen

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 24 maj 2007, 14:36

Herulerna på Listerlandet (i Blekinge) var närmast att jämställa med tattare. De drog kniv och "solkade" ner blekingebornas rykten. Tydligen har det gått rykten i Sydsverige om att folk från Blekinge att de skulle dra kniv. Och i Blekinge gick det rykten om att folket på Listerlandet skulle dra kniv, och på Listerlandet gick det rykten om att tattarna drog kniv och att de skulle härstamma från de hetlevrade herulerna. Vem som börjat sammanställa heruler med tattare vet jag ej och heller inte varför.

Skriv svar