Världens äldsta papperstidning går i graven

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Världens äldsta papperstidning går i graven

Inlägg av CvD » 29 december 2006, 20:47

Världens äldsta tidning begravs

Post- och Inrikes Tidningar (PoIT)
byter skepnad från den 2 januari och
ges endast ut på internet. Världens
äldsta tidning går därmed i graven.

I 362 år har PoIT varit Sveriges
officiella organ och publicerat kun-
görelser om konkurser, bolagsärenden,
exekutiva auktioner med mera.

Men på nyårsdagen 2007 upphör alltså
papperstidningen för att dagen efter
publiceras på Boverkets hemsida.

-På detta sätt blir tidningen mer
tillgänglig för alla, säger Roland
Höglund på Bolagsverket.
SVT Text s. 150
29 december

/CvD

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3787
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 31 december 2006, 18:46

Tråkigt, men jag har för mig att man skulle fortsätta att ge ut ett exemplar i papper för arkivering. Någon som vet mer om det?

/a81

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 5 januari 2007, 20:11

Bolagsverkets hemsida, inte boverket(finns det inget som heter.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 januari 2007, 20:29

Boverket finns det förvisso något som heter, men det är alltså Bolagsverket som tagit över PoIT:

https://poit.bolagsverket.se/

De har behållt det gamla sidhuvudet (även om det väl inte är 362 år). Måste även säga att det känns udda att det är Akademiens tidning, den har ju inte ett dugg med deras övriga verksamhet att göra.
PoIT startades 1645 av Drottning Kristina och är världens äldsta, fortfarande utkommande tidning. 1791 övertog Svenska Akademien äganderätten till tidningen och den är än i dag kvar i deras ägo. Från och med 1 januari 2007 upplåter Akademien utgivningsrätten till Bolagsverket som gjort om PoIT från en papperstidning till en webbtjänst.

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Inlägg av Karl XVII » 6 januari 2007, 01:46

Vet ingenting om tidningen, men tycker ändå att det är mycket tråkigt då gamla traditioner tvärt bryts. Känns extra tråkigt då det är Svenska Akademin som ger upp. Institutionen som ska främja den svenska litteraturen och det svenska språket. Dit hör uppenbarligen inte sådana banala saker som världens äldsta tidning.

Har en tidning kunnat utgivas i 362 år, så borde man kunna hålla på i 362 år till.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 januari 2007, 14:01

Den som kastar ett öga i tidningen inser att den inte har att göra med litteratur, utveckling av språket el.dyl. Det är registreringar av bolag, kallelser till bolagsstämmor, med mera. Inte så mycket som ett kåseri.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 29 januari 2007, 20:58

Skulle det varit helt omöjligt att använda tidningen till något annat än vad den används vid dödstillfället?
T.ex. omvandla tidningen till en mindre nyhetstidning?

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 30 januari 2007, 21:07

Jag skulle avsluta ett bankkonto härom dagen, ett riktigt gammalt som jag hade glömt bort att jag hade tills jag noterade ett årsbesked från banken. Men när jag skulle ta ut pengarna så fick jag veta att man behövde bankbok till det här kontot. Om jag inte kunde visa upp bankboken så var banken skyldig enligt lag att annonsera efter den i Post och Inrikes, och vänta ett halvår på att innehavaren skulle höra av sig innan jag kunde få ut pengarna. Dessbättre har jag nu hittat bankboken... :)

Det lät på banktanten som om det uttryckligen stod angivet i lagen att det var just Post och Inrikes de måste annonsera i. Det verkar som om publicering bara på webben duger, med tanke på att det finns en del bankboksannonser på hemsidan även efter årsskiftet, men vad hade hänt om tidningen helt gått i graven?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 januari 2007, 21:22

Åhej!?

Häromåret satte jag av misstag in ett femsiffrigt belopp på "fel" konto -- för vars åtkomst jag behövde en bankbok som jag inte hade sett till på minst femton år. Det löste sig på något sätt, främst för att jag personligen infunnit mig i (den lilla) banken med avin vid insättningen, men när du säger det så nämnde tanten något om "annonsering". Just då var jag för upptagen med att reta mig på antediluvianska bankprocedurer för att lyssna noggrannare, men det kan mycket väl ha varit PoIT som avsågs. Det är verkligen en tidning med särskild status.
Strindberg skrev:När han ätit tre kräftor, tar han en halva och läser utnämningarne i Posttidningen. Så har han gjort i tolv år och så kommer han alltid att göra.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 30 januari 2007, 21:46

Kuriosa: Världens äldsta tidningar som fortfarande ges ut

Kod: Markera allt

 1 Post och Inrikes Tidningar (Sweden)          1645
 2 Haarlems Dagblad (Netherlands)               1656
 3 La Gazzetta di Mantova (Italy)               1664
 4 The London Gazette (UK)                      1665
 5 Wiener Zeitung (Austria)                     1703
 6 Hildesheimer Allgemeiner Zeitung (Germany)   1705
 7 Worcester Journal (UK)                       1709
 8 The Newcastle Journal (UK)                   1711
 9 The Stamford Mercury (UK)                    1712
10 The Northampton Mercury (UK)                 1720

22 Norrköpings Tidningar (Sweden)               1758
72 Aftonbladet (Sweden)                         1830
96 Dagens Nyheter (Sweden)                      1878

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 30 januari 2007, 23:05

Har fått samma besked avseende bankbok, det är PIT som gäller. På Swedbank behövdes det dock bara om det var mer än fem papp på kontot.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 30 januari 2007, 23:24

Figaro skrev:Kuriosa: Världens äldsta tidningar som fortfarande ges ut

Kod: Markera allt

 1 Post och Inrikes Tidningar (Sweden)          1645
 2 Haarlems Dagblad (Netherlands)               1656
 3 La Gazzetta di Mantova (Italy)               1664
 4 The London Gazette (UK)                      1665
 5 Wiener Zeitung (Austria)                     1703
 6 Hildesheimer Allgemeiner Zeitung (Germany)   1705
 7 Worcester Journal (UK)                       1709
 8 The Newcastle Journal (UK)                   1711
 9 The Stamford Mercury (UK)                    1712
10 The Northampton Mercury (UK)                 1720

22 Norrköpings Tidningar (Sweden)               1758
72 Aftonbladet (Sweden)                         1830
96 Dagens Nyheter (Sweden)                      1878
Nu blir man ju lite frustrerad varför vi ska lägga ner ett svenskt världsrekord.
Hur mycket kan tidningen tänkas kosta att köpa?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 januari 2007, 23:33

Lagen (1927:85) om dödande av förkomna handlingar gör det möjligt att under vissa förutsättningar döda handlingar som förstörts eller kommit bort. [...] I 12 § finns bestämmelser som innebär att förkomna bankböcker genom efterlysning kan dödas på ett snabbare sätt än enligt lagens allmänna regler. Sådan efterlysning skall kungöras i Post och Inrikes Tidningar genom bankens försorg. Om motboken inte återfinns inom sex månader och förekommer inte skälig anledning anta att den finns i behåll, är sökanden berättigad att få ut det insatta beloppet.
Jag vet inte varifrån motboken kommer (text från riksdagen), men det märks ändå att lagen stiftades 1927 -- en liten kungörelse för en j-a bankbok i en tidning ingen läser, och så vänta ett halvår!? Fantastiskt. Känner mig nästan avundsjuk.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 april 2007, 21:12

Noterade att 1665 års åldring var en direkt motsvarighet till PoIT:
The London, Edinburgh, and Belfast Gazettes are the official newspapers of record in the United Kingdom. Several legal notices, including insolvency notices, are required by law to be published in the London, Belfast or Edinburgh Gazette.
http://www.gazettes-online.co.uk/

feffe
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 februari 2007, 08:15
Ort: Stockholm

Annonsering i P&IT

Inlägg av feffe » 25 april 2007, 11:07

Hejsan.

Jag arbetar själv inom försäkringsbranschen och här är P&IT ett välkänt begrepp. Bla måste försäkringsbrev ibland "dödas" genom annonsering i tidningen (på samma sätt som ngn tidigare i tråden skrev om en bankbok).

Jag har sett kopior på annonser men aldrig själva tidningen. Vet faktiskt inte ens hur den distribuerades men antar att det främst varit via prenumerationer (har svårt att se den som en kioskvältare på Pressbyrån).
Tanken har väl varit att ha EN publikation där denna typ av kungörelser publiceras och på så sätt görs tillgängliga för alla. Sedan kan det väl diskuteras ifall man verkligen kan anse att man gör information tillgänglig genom att annonsera i en tidning som väldigt få ens vet att den existerar...

Med tanke på att vi lever på 2000-talet är väl kanske detta inte det mest effektiva sättet att sprida information. Men eftersom Bank och Försäkring inte alltid tillhör de branscher som direkt ligger i framkant utan tenderar att vara, låt oss kalla det, mer åt det konservativa hållet, känns detta sätt ganska passande ändå. Även om det naturligtvis är effektivare och bättre att lägga tidningen på nätet länns det ändå lite sorgligt att epok på detta sätt går i graven.

/Fredrik

Skriv svar