KATHARINE KERR "SILVER DOLKEN"!

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

KATHARINE KERR "SILVER DOLKEN"!

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 25 augusti 2002, 17:07

e de nån som har läst katharine kerrs "silverdolken"?
jag bara undrar om den e bra..

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 29 augusti 2002, 15:46

Vansinnigt bra och mycket seriösare än Eddings böcker. Ibland tycker jag det känns lite ungdomsbok över dem, men det kán man stå ut med. En varning bara, böckerna är rätt duktigt intrig-rika och även om de inte är lika hemska som robert Jordans tvålopera så ska man inte vänta för länge mellan böckerna.

Kerrs böcker är intressanta eftersom de bygger på lite annat system än de flesta andra fantasy-böckerna. Hennes böcker handlar till stor del om reinkarnation.

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 29 augusti 2002, 21:33

ok tack så mycket! går dom att jämföra med tolkien?
va betyder reinkarnation? de e bra om de e en ungdomsbok för ja e 15 år!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 6 september 2002, 12:11

Reinkarnation betyder återfödelse, d v s tron att man efter döden föds på nytt i en annan skepnad.

Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 6 september 2002, 14:47

ok tack så mycket! ja de gör dom väldigt mycket de e lite komplicerat....
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

anfanglir
Medlem

Inlägg av anfanglir » 24 mars 2003, 15:53

Jag tycker att de är bra men inte bättre än Eddings.
I alla fall inte bättre än sagan om belgarion. Resten av hans böcker är ju bara bleka kopior. Men jag tycker att eddings är bättre på grund av att dom är så förbannat roliga.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 24 mars 2003, 16:03

Hej, kan inte hålla mig. Men Kerrs böcker är nog de sämsta jag läst någonsin inom fantasy ( nästan ). Men läs dom ändå. Bilda en egen uppfattnig. Kanske dom passar dig. Jag tycker ju då att Jordans böcker är helt ok. Och Edding funkar han oxå. Annars är Dragon Lance serien bra. Fast helst då på engelska. De böcker som finns översatta är nästan lite väl mycket ungdomliga. Apprå på det, är det bara jag som tycker att Fantasy funkar bäst på engelska ? Jag tycker att det gärna blir lite "fjantigt" på svenska. För mig funkar min egen fantasi och inlevnings förmåga bättre på engelska.

Micke

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 24 mars 2003, 22:33

*P* skrev:Vansinnigt bra och mycket seriösare än Eddings böcker. Ibland tycker jag det känns lite ungdomsbok över dem, men det kán man stå ut med. En varning bara, böckerna är rätt duktigt intrig-rika och även om de inte är lika hemska som robert Jordans tvålopera så ska man inte vänta för länge mellan böckerna.

Kerrs böcker är intressanta eftersom de bygger på lite annat system än de flesta andra fantasy-böckerna. Hennes böcker handlar till stor del om reinkarnation.

Man ska inte ens ta ordet Eddings i sin mun! Patetisk dussin-fantasy..
smörja som återanvänder utryck och beskrivningar IGEN OCH IGEN OCH IGEN.. kanske kul böcker för barn på mellanstadiet..

Kerr ligger ljusår därifrån.. Mkt bra.

Ang. fantasy rekar jag starkt Robert Jordans böcker..

Dock: inget slår Tolkien ;)

anfanglir
Medlem

Inlägg av anfanglir » 25 mars 2003, 07:21

Jag håller med someone att Eddings egentligen bara har skrivit en grund intrig men just på grund av humorn så tycker jag att de är läs värda. Jag håller också med att ingenting slår Tolkien.
Är det bara jag som tycker att Jordans böcker har blivit tjatiga och händelse fattiga? Jag tänker då främst på den senaste boken.
Är det för övrigt någon som gillar Fiests böcker ormkrigskrönikan o de tidigare?

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 25 mars 2003, 11:38

anfanglir skrev:Jag håller med someone att Eddings egentligen bara har skrivit en grund intrig men just på grund av humorn så tycker jag att de är läs värda. Jag håller också med att ingenting slår Tolkien.
Är det bara jag som tycker att Jordans böcker har blivit tjatiga och händelse fattiga? Jag tänker då främst på den senaste boken.
Är det för övrigt någon som gillar Fiests böcker ormkrigskrönikan o de tidigare?
Nja.. har alltid tyckt att Jordan är skitbra.. men tyvärr har de mattats av på senaste.. ffa just sista boken känns lite upprepning av de tidigare (har-jag-inte-läst-detta-förut?)

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 25 mars 2003, 12:42

EDDINGS EDDINGS EDDINGS EDDINGS EDDINGS ....osv :D

anfanglir
Medlem

Inlägg av anfanglir » 25 mars 2003, 13:09

Det där med upprepning håller jag verkligen med om.
Jag är också ett stort Jordan fan och jag vet inte hur många gånger jag läst hanns böcker men det händer ju för fan inget, Rand gör ju inga större frammsteg direkt. :x

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 26 mars 2003, 13:03

Tyvärr har de tappat tempo.. ett tag i mitten (Stormen Vaknar, Furtsen av Chaos etc) tyckte jag de var suveräna med lite action och tempo tillsammans med hans undebrarar beskrvningar och djupbottnade figurer.. men de senste böckerna är sega :(

anfanglir
Medlem

Inlägg av anfanglir » 26 mars 2003, 13:12

Är det nån som har en aning hur många böcker till det blir?
Jag hörde rykten att Jordan skulle skriva om tiden före Rand i två böcker vilket betyder att vi kommer att få vänta väldigt länge innan det kommer någon ny bok? :cry:

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 29 mars 2003, 18:59

anfanglir skrev:Är det nån som har en aning hur många böcker till det blir?
Jag hörde rykten att Jordan skulle skriva om tiden före Rand i två böcker vilket betyder att vi kommer att få vänta väldigt länge innan det kommer någon ny bok? :cry:

Crossroad of Twilights ska ju vara den sista (enl. Jordan) om Rand.. nu ska han skriva 3 böcker som utspelar sig före Världsfallet..

Skriv svar