Mathistoria kanske några få kan tycka att är annorlunda. Det som dock väcker mest förvåning bland människor (historiker, universitetsstuderande och andra) är då jag nämner att jag också är intresserad av genushistoria ("kvinnohistoria" och "kvinnoforskning"). Allt annat går men just kvinnohistoria eller som jag vill kalla det genushistoria förvånar majoriteten av alla jag känner. Man får helt enkelt en känsla av att jag är underlig. Detta trots att de jag diskutterar med vet att jag är intresserad av alla aspekter av vårt förflutna. Vad beror detta på? Varför är jag ansedd som ett unikum?
Kvinnor får vara intresserade av både "vanlig" historia (allt det jag nämnt ovan) och dessutom genushistoria (kvinnohistoria / kvinnoforskning) utan att anses som underliga. Hur kommer det säg att jag som manlig invid och historiestuderande anses vara underlig om jag är intresserad av att veta vad som har hänt med ungefär 50 % av befolkningen?
Exempelvis om det går en kurs i genushistoria vid universitetet så är alla som deltar kvinnor och inga är män. Detta trots att det finns flera akademiska historiker som är intresserade av just kvinnors historia. Som några exempel kan vi ta Professor Dick Harrison (Heliga Birgitta, The Age of Abbesses and Queens. Gender and Political Culture in Early Medieval Europe), Professor Peter Englund (Nya boken om Drottning Kristina). Det finns självfallet även andra akademiker som är män och som har hållit på med forskning gällande kvinnor. Dessa historiker räknas ju inte heller som underliga trots att de också sysslat med just genushistoria.
Trots allt är grundfrågan fortfarande:
Varför anser så många att man är ett unikum / annorlunda / avvikande då man som manlig historiker är intresserad av genushistoria / genusforskning / kvinnohistoria??? Allt annat verkar typ gå för sig men inte det här???