Renovera gamla hus

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 27 februari 2007, 13:12

Hexmaster, känner igen beskrivningen av Gammal Herrgård I Behov Av Renovering. Det roliga är att senaste gången herrgården gjordes vid ordentligt för drygt hundra år sedan var det under av modernitet som genomfördes (gården ligger mitt ute i det mörkaste Småland, långt från ära och redlighet). Man hade byggt ett kraftverk i den närbelägna ån för att kunna försörja gården med el och detta var då den första elektrifieringen av ett hus i hela socknen. Kraftverket döptes f.ö. till "Porjus" eftersom detta var det då största pågående vattenkraftsbygget, ett mastodontbygge i samtiden som man beslöt för att hedra genom att döpa sitt egna kraftverk efter detta. Vidare högg man upp det gamla murkna trägolvet och lade dit nytt, slipat golv. För att inte tala om WC:n som förpassades till en vrå bakom köket, att detta öht kom till lär ha berott på att frun i huset vägrade springa utomhus när det var ruskväder ute och tjatade till sig en inomhustoalett. Om tjänstefolket, drängarna och pigorna, fick använda toaletten förtäljer inte historien.



Idag behöver det mesta göras vid, mest akut är att takpannorna håller på att flyga av. I övrigt är huset däremot fullt beboeligt, om än att jag tror få människor skulle vilja värma sig med kakelugnar och bristfälliga värmeelement :) Ingen har bott där sedan 1950-talet då nästa ägarna flyttade till vad som ursprungligen var en flygel till huvudbyggnaden. WC:n är däremot utbytt efter en iskall höst för 10-15 år sedan då ledningarna sprack sönder.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mars 2007, 11:54

Jag kommer med fyra punkter!!!
Det jag vill komma åt är dels lyckosamma renoveringar av gamla hus och dels även misslyckande sådana samt där man knappast ens har försökt/haft råd att renovera.

I lilla byn Lilla Djurgården utanför Uppsala byggde de hus med den äldre versionen, m a o på samma sätt som man gjorde under 1800-tal och tidigt 1900-tal. '¨

I Bebyggelsehistorisk inventering som man har utgivits av Upplandsmuseet, där står det bl a att man får underhålla äldre byggnader, men man får inte ändra om ifrån det ursprungliga skepnaden.

Förresten är inte bara herrgårdar som måste har en totalrenovering, det gäller även mindre bostadshusen. Ett hus på Konsumvägen i Uppsala behöver nog en stor renovering samt nedhuggning av granar som nästan växer in i huset. Jag vet inte om någon äger den där huset.

Ett exempel på eventuellt misskötsel är de dåliga ekonomibyggnader(större lador) och uthus samt enkla lador som är total förfallna. Ett slående exempel på detta är de ekonomibyggnader som finns på en gård vid Rösa längs med riksväg 77 strax innan sammanslutningen med E18:n. Där bl a taket håller på att ramla in, likaså är en gård i Österunda socken(Uppland), förfallningen på denna gård är total. Ett mindre uthus vid Börje kyrka finns knappast någonting kvar heller.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mars 2007, 12:08

Hittade den där artikeln, ville bara visa på hur det kan gå när det gäller kostnaden att renovera äldre hus.


Stefan
Gammal husgrund under golvet Renoveringen av 1800-talshuset kan kosta mer - ...pengar än den nya ägaren tänkt.
Sydsvenskan 2007-01-10
Sektion: C Sida: 09




DALBY. Ett nytt trägolv i det gamla 1800-talshuset kan bli dyrare än vad den nya ägaren tänkt sig. Under golvet i huset strax norr om kyrkan i Dalby döljer sig vad som kan vara en medeltida husgrund.


- Runt 1400- eller1500-talet, gissar Kulturens arkeolog Gunilla
Gardelin.
Ingela Vinell tog över huset den 1 september. Sedan dess har
hennes pojkvän Joachim von Ritter hjälpt henne att renovera. Det
var när han skulle lägga nytt golv i en del av huset som han
stötte på den gamla husgrunden.
Det ruttna trägolvet låg direkt på marken. När Joachim von Ritter
började gräva ut jorden under det hittade han flera stora stenar.
Han hann flytta några innan han insåg att stenarna bildade en
tjock slät husmur.
- Sen upptäckte jag den här fönstersmygen, säger han.
Kontaktade Kulturen
Då slutade han gräva och kontaktade Kulturen i Lund. På
tisdagseftermiddagen kom arkeo-
logerna Gunilla Gardelin och Mattias Karlsson för att inspektera.
- Det ser ut som ett golv från medeltiden men kan också vara från
1600-eller 1700-talet, säger Gunilla Gardelin. Fönstersmygen
liknar dem som finns i Glimmingehus. Men det är svårt att säga
utan en närmare undersökning.
- Oavsett hur gammalt det är visar fönstersmygen att huset är
byggt av en person med pengar, kanske en präst, adelsman eller
annan högreståndsperson, säger hon.
Hur väl undersökt grunden kommer att bli får nu länsstyrelsen ta
ställning till.
Dit måste Ingela Vinell skicka en ansökan om att få göra ingrepp
i fornlämningen. Och länsstyrelsen beslutar vad fyndet kommer att
kosta den nya husägaren.
- Det är alltid fastighetsägaren som får betala för arkeologiska
undersökningar, förklarar Gunilla Gardelin.
- Men det kan ju handla om att vi bara ska göra en enkel
dokumentation på ett par timmar och då blir det inte så dyrt,
tillägger hon tröstande.
I sin ansökan måste de också ange vilka ingrepp de vill göra för
att få det nya golvet på plats.
Reglarna efter det gamla golvet har passats in i de gamla
husmurarna, men det kan krävas att stenar flyttas för att ge
plats åt nya reglar.
Inte så oroliga
Ingela Vinell och Joachim von Ritter verkar dock inte så oroliga
över ökade kostnader utan mest angelägna att få veta mer om det
hus som en gång legat här.
De har läst i boken om Dalbys historia av Nicolai gille att det
nuvarande huset är från 1870-talet och tidigare har inrymt både
en smedja och ett hembageri.
Men bara 117 meter bort ligger gaveln på Dalby kungsgård så
området har gamla anor.
Mattias Karlsson visar fram en karta över området från 1780-talet
som visar att det då låg en gård "på en fjärdedels mantal" på det
här området.
- Det kan ju finnas dokument som visar vad som legat här ännu
tidigare, förklarar Gunilla Gardelin.
När husgrunden väl är dokumenterad kommer Joachim von Ritter att
lägga det nya golvet, men göra en lucka så att den gamla grunden
finns tillgänglig.
- Den ingår ju i identiteten på huset och höjer värdet på det,
säger han.
Foto: Ingemar D Kristiansen
Text: Eva Martelius
ingemar.d.kristiansen@sydsvenskan.se
eva.martelius@sydsvenskan.se


Bildtext: Den gamla fönstersmygen där Joachim von Ritter och Ingela Vinell står visar att det hus som legat här tidigare byggts av en högreståndsperson.


©Sydsvenskan eller artikelförfattaren.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 24 mars 2007, 10:01

Nåjo. Men att man hittar en medeltida husgrund under kåken är väl ändå ett av de mer ovanliga problemen man stöter på när man ska renovera gamla hus. :)

Intressant artikel i dagens DN om ett par som renoverat en gammal prästgård strax utanför Stockholm. Otroligt stilfullt, måste jag säga.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2622&a=631732

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 mars 2007, 15:05

Sarvi skrev:Nåjo. Men att man hittar en medeltida husgrund under kåken är väl ändå ett av de mer ovanliga problemen man stöter på när man ska renovera gamla hus. :)
Om du blev lite försvånad av den artikel som jag redovisade, så blev jag också det, det var därför jag ville har den till möjligen en fortsatt diskussion.

Stefan

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 9 april 2007, 00:20

Någonstans på Skalman fanns det en länk till en blogg från någon skalmanit som skrev om ett gammalt torp de gjorde i ordning, jag trodde det var i den här tråden men om jag inte är helt blind så måste det vara en annan tråd. Tyvärr hittar jag det inte heller med sökfunktionen :(

Någon som minns var länken låg, eller till och med upphovsmannen ger sig till känna? Vore kul att få reda på hur det går... :)

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 9 april 2007, 10:16

Jag hittade länken i Hexmasters tråd om bloggar i Loungen. Jag är så snäll idag så jag klipper och klistrar! ;)

http://ryttmastaregarden.blogspot.com/

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 9 april 2007, 10:50

När min far ärvde vår släktgård i Orsa var stället i så dåligt skick att det skulle krävts fantastiska summor för att göra det permanent beboeligt. Mangårdsbygnaden uppfördes i slutet av 1800-talet, påbyggdes på 20-30-talen och renoverades senast på 70-talet. En stor del av kringliggande byggnation hade då förfallit till den grad att de fick rivas. Granngården som tidigare hade varit i ännu sämre skick (bl.a. med en totalt översvämmad nedervåning) blev dock så grundligt renoverat av vår flitige granne att det till slut blev en riktigt mysig stuga. Denne energiske granne har nu köpt vår gård och är i full färd med att renovera den, ska bli intressant att se vad det blir av det hela

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 9 april 2007, 13:55

Torbjörn J skrev:Jag hittade länken i Hexmasters tråd om bloggar i Loungen. Jag är så snäll idag så jag klipper och klistrar! ;)

http://ryttmastaregarden.blogspot.com/
Argh, ryttmästare var det. Jag sökte mig fördärvad på ryttare :)

Finns det en tråd om bloggar? Där ser man...

Hur som helst, stort tack!

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 9 april 2007, 18:28

Kul att någon efterfrågar min sida. Alltid roligt när man vet att någon annan än släkt och närmast sörjande intresserar sig. Har precis uppdaterat den med senaste påskbestyret och det lär nog bli mer dom närmaste dagarna eftersom vi har lite mer material.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 9 april 2007, 19:04

Franq skrev:Kul att någon efterfrågar min sida. Alltid roligt när man vet att någon annan än släkt och närmast sörjande intresserar sig. Har precis uppdaterat den med senaste påskbestyret och det lär nog bli mer dom närmaste dagarna eftersom vi har lite mer material.
Har själv fått ett nyvaknat intresse för hus och husrenovering (dock inga renoverade torp hittills) - därför är det alltid kul att följa vad andra hittar på med sina väggar och golv :)

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 9 april 2007, 20:20

Jag förstår, berätta gärna mer om eventuella projekt när du känner för det!

Det är bara så roligt när man förklarar för en del (som ex svärfar) som tycker att hus ska vara fyrkantiga isolerade lådor där man kan käka mat, sova och skita efter jobbet med så lite problem som möjligt.

Så berättar man att man kommer att få byta lite syllar och stockar här och där, spänna ihop väggar och lägga om tak o.s.v. Så ser man på dom medan berättar och riktigt ser hur det snurrar inne i huvet på dom, när dom fantiserar om dyra hantverkare med gigantiska maskiner som gör ALLT det där PÅ EN GÅNG... Hundratals små dozer som lyfter hela huset och bara lämnar en liten vedspis i mitten med oss runtomkring lixom. Nä, charmen med gamla hus måste ju vara att man fixar lite i taget, efter vad som känns bra för tillfället. Dom tycker lixom synd om en för att man inte har ett ordentligt hus att bo i och jag tycker synd om dom för att dom är så inrutade i sina mexitegelvillor :D

Qristin
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 8 augusti 2003, 17:45
Ort: Jönköping

Inlägg av Qristin » 10 april 2007, 22:56

Det som jag upplever som det mest väsentliga vad gäller renovering av gamla byggnader är:

Skynda långsamt och riv inte ut/släng saker i onödan! Mycket av det som finns i huset/torpet kan användas. Och har huset stått på samma plats sedan 1700-talet så kommer det knappast att falla ihop över ett par år.

Ge dig tid att läsa på ordentligt innan du gör några ingrepp och känn in huset: Hur vill du ha det? Om man börjar restaurera/renovera för fort är risken att man gör något överilat och sedan ångrar sig.

Använd alltid traditionella material i gamla hus. De är byggda för att kunna andas och röra på sig på olika sätt. Att sätta in syntetiska eller icke-traditionella material förstör ofta den naturliga balansen och man får problem längre fram. Dvs lerklina framför att täcka väggarna med gips, kalbruk istället för cementbruk och absolut inga plastfärger. Nåja, ganska självklart med det är oerhört lätt att trilla i fällan och börja att rucka på detta. Ofta blir det både dyrare och besvärligare i längden.

Läs på! Läs på! Läs på! och prata med kunnigt fackfolk. Dvs INTE vanliga snickare och murare utan byggnadsvårdare, konservatorer, traditionella hantverkare. Hör ex med det lokala länsmuseet eller länsstyrelsen, eller experter som Gysinge, Skansen osv. De kan säkert hjälpa till med tips. Det finns oändligt många bra och dåliga böcker i genren. Jag upplever att det faktiskt finns lite att ta till sig av varje. De är dock ofta svindyra.

Dokumenter allt! Särskilt allt du av någon anledning inte vill ha kvar... Spara tapeter, färgprover och panelbitar. Fota varje steg du tar. Det kommer du ha igen senare, när du ex vill fånga upp ett visst tapetmönster, eller restaurera en viss panel. Dessutom får du ett unikt tidsdokument för vad som hänt med huset för varje årtionde!

Våga satsa! Om man läser miljarder böcker och pratar med en massa folk (som i sin tur har lite olika åsikter- för de skiljer sig en del åt...) så blir man lätt hämmad och stannar upp. Fråga dig då varför du en gång villa satsa på projektet, vad det var för dröm som grep tag i dig och följ den! Så länge man inte river ner en massa och förändrar karaktären på huset går faktiskt det mesta att återställa om man en dag skulle ångra sig och vilja ha något annat. Om det inte är ett kulturmärkt hus (kräver betydligt större ansvar) så är det inte hela världen om färgen på väggen inte riktigt blev autentisk för 1840-talet eller om en pärlspont är lite för sen/tidig för huset...

Lycka till! Det är vansinnigt mycket jobb, men fantastiskt roligt!

Skriv svar