Solkungen skrev:
Hårda ord, men som jag håller med om. Dock skyller jag inget på alkohollagarna utan mer på för stora och bekväma hem, och sedan tv'n och datorerna på det. Folk stannar hemma idag då de förr hade pyst iväg hemifrån för att slippa gnuggas mor för många familjemedlemmar på för liten yta. De gick på bio, på cafe, stod och pratade med folk på gatan, föreningsmöten osv.
Folk hänger väl på caféer som aldrig förr idag? Och antalet fik har väl ökat rejält de senaste 20 åren? Och många umgås ju mycket via nätet. Det är ju förvisso ett annorlunda sätt att umgås, men det är ju ändå en form av socialt samspel likväl.
Om jag förstått det rätt så anses det väl ibland som en delförklaring till varför drickandet bland ungdomar faktiskt minskar i Sverige.
http://www.svd.se/nya-siffror-unga-dric ... re-alkohol
Att svensken skulle vara så dåligt på att umgås hör man ofta, men jag är något undrande till hur sant det verkligen är. För egen del har jag förvisso rätt begränsad erfarenhet av att bo utomlands, jag bodde ca ett halvår i USA i början på 2000-talet. Man hade ju hört att amerikaner var så mycket bättre på att prata med främlingar på bussen och så, men jag kan inte påstå att jag upplevde det som så annorlunda egentligen. Började man prata med någon vilt främmande människa så kunde man allt få rätt konstiga blickar där med.
Anekdot II: vi hade en grekisk postdoc i vår forskargrupp, han hade doktorerat i Storbritannien, och tidigare pluggat där, så han hade bott i landet rätt länge. När vi tog med honom ut på krogen första gången i Göteborg så frågande han om det är samma kultur här som i UK, att det är gott om folk som vill mucka gräl efter att ha druckit. Jag fick inte direkt intrycket att han hade upplevt pubkulturen i UK som speciellt gemytlig.
Nåväl, det är nog såhär:
Folk umgås allt idag, men i alla fall yngre generationer gör det väl på ett annat sätt än vad vi äldre generationer är vana vid eller kan relatera till. Och eftersom det alltid var bättre förr så....