Krogarnas försvinnande?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Davian
Medlem
Inlägg: 3526
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Davian » 9 februari 2010, 15:32

Jag trivs väldigt bra på den typiska "saloonen" som finns här och var. Ni vet, där man glider in, det finns en bartender som står bakom bardisken, och det sen är utspridda bord där man kan sitta och bara vara. :)

ni som har läst lucky luke förstår hur jag menar hoppas jag :D

Jag är oftast inte så intresserad av att prata med andra på stället. De flesta är i min erfarenhet ganska tråkiga personer. Men jag säger inte nej om någon slår sig ner och vill snacka. Jag söker bara inte upp kontakten själv eftersom jag oftast har med mina vänner på plats. :)

fast jag ska efter ha läst tråden göra ett seriöst försök att skaffa en egen kvarterskrog. Ni andra kanske har rätt, det kanske är hur festligt som helst. ;)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Donkeyman » 9 februari 2010, 17:54

Davian skrev: fast jag ska efter ha läst tråden göra ett seriöst försök att skaffa en egen kvarterskrog. Ni andra kanske har rätt, det kanske är hur festligt som helst. ;)
På ett sätt är det som ett äktenskap. Det måste bli trivsel och kontakt. Men så kommer vardagen med erfarenheter som kan vara tråkiga. Fast någonstans i bakgrunden är det positiva starkare. "Feelings" helt enkelt. Och där har du förklaringen till att det i England är en helt normal procedur att man testar "the Local" några gånger innan man bestämmer sig för att köpa hus i området.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

alkohol och cancer

Inlägg av tryggve » 16 februari 2013, 14:40

Lyfter denna tråd, eftersom det här ju diskuterades hälsoeffekter av alkohol. Att alkohol kan minska risken för hjärt-kärlsjukdomar verkar vara fallet,men nyare datar tyder på att cancerrisken ökar även med rätt måttlig drickande. Nu kommer säkert detta att följas upp vidar, så sista ordet är inte sagt. Men det kan vara så att riskerna är större än fördelarna....

http://www.svd.se/mat-och-vin/mattlig-a ... 919968.svd

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av tryggve » 5 mars 2015, 17:01

Nu är det trådnekromanti på riktigt, men här är mer dåliga nyheter för dem som menar att ett eller två glas vin om dagen är nyttigt. Nya studier tycks tyda på att det inte stämmer.

Nu finns det säkert kritiker av denna sammanställning också, och jag är inte så insatt i detta som jag var för några år sedan.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-fo ... n-halsokur
Ny engelsk forskning slår hål på myten att det är nyttigt med ett glas vin eller två. Allt fler studier ifrågasätter nu om alkoholen är bra för hälsan.

Alkoholvanorna för drygt 50.000 britter över 50 år undersöktes och när forskarna rensade bort andra livsstilsfaktorer och före detta alkoholister blev slutsatsen att andra studier överdrivit hälsovinsterna med ett glas eller två. Det är tveksamt om lite alkohol verkligen är nyttigt.

– Studien bekräftar ytterligare den skepsis som har börjat växa sig allt starkare mot det tidigare budskapet att det var nyttigt att dricka måttliga mängder alkohol. Vi menar fortfarande inte att det är särskilt skadligt att göra det, men nyttan lyser med sin frånvaro ju bättre studierna görs, säger professorn och alkoholläkaren Sven Andréasson, känd debattör i alkoholfrågor.

Johansson
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2005, 21:56
Ort: Göteborg

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Johansson » 30 november 2015, 16:20

Reflektion efter ett antal år:
Att umgås fritt och ledigt nästan daglidags är livsviktigt världen över, förutom kunskap om det egna samhället, historia och kontakt med sina medmänniskor ger det en otroligt viktig träning att möta andras åsikter och personligheter. Nu efter några års bortavaro märker man vilken oerhörd nedsättning frånvaron av krogar medfört för svensken. De har ju fullständigt frånvarande blickar och verkar inte ens ha en rudimentär förmåga till mänskligt samspel. Av alla grova och råa ingrepp som gjorts när totalitära stater fattar förment på basis av vad de tror sig veta om "matematik", "geologi", "jordbruk" osv är avlägsnandet av krogarna bland de grymmaste. Svenskar idag växer upp och är redan berövade sitt viktigaste sinne, det "allmänmänskliga sinnet". Som en som fötts blind kommer de aldrig att sakna det, men de blir förnekade all kunskap om det som är gemensamt som; historia, handlag, sätt att föra sig, språkets användning, vad det innebär att vara individ i ett samspel, ansiktsuttryck, tonfall och hur man är närvarande.
Kvar gapar bara tom den artificiella skapelsen, som förlorat sin pub, kneipe, taverna, agora, café, izakaya, makolli-jip, toddy-stand och krog, utan någon känsla eller elegans. Banden till historiska arvet bakåt är klippt, bandet gentemot medmänniskor klippt och till slut blir svensken som ett svart hål, där allt mer och mer centreras till ett allt mindre jag. Totalt isolerad från omvärlden och samma vetande som en nyfödd om sin egen livsvärld.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av tryggve » 17 juli 2016, 17:49

Det förefaller som om det är så att ju bättre utformade studierna är, desto mindre positiv effekt av måttlig alkoholkonsumtion ser man.

http://www.svd.se/ar-mattliga-mangder-a ... app.svd.se
Våren 2016 publicerades en artikel i Journal of Studies on Alcohol and Drugs där resultat från totalt 87 studier om alkoholkonsumtion och hälsa granskades och sammanfattades. Granskningen visade att många av de studier som utförts var av låg kvalitet. Huvudproblemet med studierna var hur man definierade icke-konsumenter. Ofta var definitionen ”personer som för närvarande avstår alkohol”. Anledningen till att avstå alkohol kan naturligtvis variera, men det är inte omöjligt att många gör det av hälsoskäl.

Man kanske har haft alkoholproblem tidigare eller kanske är vid så pass dålig fysisk eller psykisk hälsa att även måttlig alkoholkonsumtion han vara förödande. Om en grupp friska personer som dricker några glas vin eller öl i veckan jämförs med personer som måste avstå alkohol helt på grund av dålig hälsa, kommer naturligtvis den förstnämnda gruppen ha mindre risk för sjukdom. Detta orsakas alltså inte av alkoholen. Och mycket riktigt, när de studier där en mer representativ jämförelsegrupp analyserades fanns inte något positivt samband mellan måttligt alkoholintag och god hälsa.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Solkungen » 17 juli 2016, 18:00

Johansson skrev:Reflektion efter ett antal år:
Att umgås fritt och ledigt nästan daglidags är livsviktigt världen över, förutom kunskap om det egna samhället, historia och kontakt med sina medmänniskor ger det en otroligt viktig träning att möta andras åsikter och personligheter. Nu efter några års bortavaro märker man vilken oerhörd nedsättning frånvaron av krogar medfört för svensken. De har ju fullständigt frånvarande blickar och verkar inte ens ha en rudimentär förmåga till mänskligt samspel. Av alla grova och råa ingrepp som gjorts när totalitära stater fattar förment på basis av vad de tror sig veta om "matematik", "geologi", "jordbruk" osv är avlägsnandet av krogarna bland de grymmaste. Svenskar idag växer upp och är redan berövade sitt viktigaste sinne, det "allmänmänskliga sinnet". Som en som fötts blind kommer de aldrig att sakna det, men de blir förnekade all kunskap om det som är gemensamt som; historia, handlag, sätt att föra sig, språkets användning, vad det innebär att vara individ i ett samspel, ansiktsuttryck, tonfall och hur man är närvarande.
Kvar gapar bara tom den artificiella skapelsen, som förlorat sin pub, kneipe, taverna, agora, café, izakaya, makolli-jip, toddy-stand och krog, utan någon känsla eller elegans. Banden till historiska arvet bakåt är klippt, bandet gentemot medmänniskor klippt och till slut blir svensken som ett svart hål, där allt mer och mer centreras till ett allt mindre jag. Totalt isolerad från omvärlden och samma vetande som en nyfödd om sin egen livsvärld.
Hårda ord, men som jag håller med om. Dock skyller jag inget på alkohollagarna utan mer på för stora och bekväma hem, och sedan tv'n och datorerna på det. Folk stannar hemma idag då de förr hade pyst iväg hemifrån för att slippa gnuggas mor för många familjemedlemmar på för liten yta. De gick på bio, på cafe, stod och pratade med folk på gatan, föreningsmöten osv.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av tryggve » 17 juli 2016, 19:48

Solkungen skrev: Hårda ord, men som jag håller med om. Dock skyller jag inget på alkohollagarna utan mer på för stora och bekväma hem, och sedan tv'n och datorerna på det. Folk stannar hemma idag då de förr hade pyst iväg hemifrån för att slippa gnuggas mor för många familjemedlemmar på för liten yta. De gick på bio, på cafe, stod och pratade med folk på gatan, föreningsmöten osv.
Folk hänger väl på caféer som aldrig förr idag? Och antalet fik har väl ökat rejält de senaste 20 åren? Och många umgås ju mycket via nätet. Det är ju förvisso ett annorlunda sätt att umgås, men det är ju ändå en form av socialt samspel likväl.
Om jag förstått det rätt så anses det väl ibland som en delförklaring till varför drickandet bland ungdomar faktiskt minskar i Sverige.
http://www.svd.se/nya-siffror-unga-dric ... re-alkohol

Att svensken skulle vara så dåligt på att umgås hör man ofta, men jag är något undrande till hur sant det verkligen är. För egen del har jag förvisso rätt begränsad erfarenhet av att bo utomlands, jag bodde ca ett halvår i USA i början på 2000-talet. Man hade ju hört att amerikaner var så mycket bättre på att prata med främlingar på bussen och så, men jag kan inte påstå att jag upplevde det som så annorlunda egentligen. Började man prata med någon vilt främmande människa så kunde man allt få rätt konstiga blickar där med.

Anekdot II: vi hade en grekisk postdoc i vår forskargrupp, han hade doktorerat i Storbritannien, och tidigare pluggat där, så han hade bott i landet rätt länge. När vi tog med honom ut på krogen första gången i Göteborg så frågande han om det är samma kultur här som i UK, att det är gott om folk som vill mucka gräl efter att ha druckit. Jag fick inte direkt intrycket att han hade upplevt pubkulturen i UK som speciellt gemytlig. :-)

Nåväl, det är nog såhär:
Folk umgås allt idag, men i alla fall yngre generationer gör det väl på ett annat sätt än vad vi äldre generationer är vana vid eller kan relatera till. Och eftersom det alltid var bättre förr så.... :-)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5003
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av koroshiya » 19 juli 2016, 21:05

Där min flickvän bor ploppar det ständigt upp nya pubar. Bara i hennes uppgång finns det tre, senast var det ett café och en second hand som slog igen. Nu finns det en pub med amerikansk inriktning där istället.

Samma second hand flyttade till större lokaler, men hyran verkar ha varit för hög för dem. I de lokalerna finns nu en posh typ av vinbar med pizza på menyn.

Ett gammalt kebabhak i området slog nyligen igen, och där skall det nu öppna ännu en pub.

Inom 100-200 meter finns det nog över 30 pubar och restauranger.

Området där jag själv bor har också förändrats med åren. I postens lokaler finns nu en cafékedja. En syaffär är nu en pub, och en annan pub har öppnat i något som brukade vara kontorslokaler. Järnaffären har blivit en bokaffär, café, boklåne-rörelse.

Men jag har också läst om krog och pubdöd. Det måste vara väldigt olika beroende på var man bor.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Donkeyman » 20 juli 2016, 11:18

Det är kul med den här tråden som ju är över 10 år gammal. Jag har tagit mig tid att läsa igenom tråden och ser nu att speciellt första och andra sidan innehåller en mängd historik som tål att läsas en gång till.

Och trenden har ju vänt helt och hållet i Sverige. Från min barndom då det bara fanns Ölcafeer, Treor och Vita Duken att välja på till i dag då det finns pubar, pizzerior och allsköns andra caféer. Det jag sörjer mest i dag är att de gamla ställena slår igen och öppnas i form av kortlivade "trendhak". För den som vill göra en aldrig så kort tur i Donkeymans fotspår rekommenderar jag följande:

Det enda riktiga Ölcafé som så vitt jag vet finns kvar. Det är Ölhallen 7:an belägen bredvid Saluhallen i Göteborg. Inredningsmässigt är det som att gå rätt in i 30-talet. Skillnaden mot gamla tider är att man har starköl vilket inte fanns då. Sedan har man inte matservering vilket fanns då.

I Stockholm är serveringen på Östra Station ett måste. Det är en klassisk trea som har väldigt pietetsfullt bevarad inredning från 30-talet och en matsedel som utan vidare kunde ha förekommit för 50-60 år sedan. En annan välbevarad trea är Pelikan på Blekingegatan. Även Kvarnen och Zum Franciskaner måste nog räknas dit trots att de har popiferats något under senare år. Vi har också ett par klassiska hak som har flyttat men som har behållit en del av stämningen. Då tänker jag på Tennstopet och Löwnbräu. Sedan finns det några nyskapade i gammal stil också.

Serveringen på några av skärgårdsbåtarna kan också räknas in i kategorin traditionella krogar. Men dess värre är merparten bara "kitsch". Mina favoriter är Blidösund, Storskär, Norrskär och Mariefred.

Bland "vitadukentypen" finns det också några klassiker men de frekventerar jag inte av ekonomiska skäl bortsett från Gyllene Freden dit jag går av nostalgiska skäl och då får det kosta.

Här på hemmaplan i Tromsø är det bara Ølhallen som kan betecknas som ett klassiskt ställe. Men jag har ett par modernare ställen i gammal stil som fyller behovet av pubar med känd personal där man träffar vänner och likasinnade. Det är Jernbanestasjon och ett ställe som heter G kort och gott. Vid besök härstädes är det hög sannolikhet att träffa Donkeyman läppjandes på sin Bayerøl på någon av de nämnda 3 platserna. I vart fall om man sticker inom mellan 15 och 17 på eftermiddagen. Eller mellan 11 och 14 på Lørdag och Søndag.

Skriv svar