Radio Nord

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Radio Nord

Inlägg av Donkeyman » 25 juni 2006, 15:25

Ett Sjöfarts Forum som jag deltar på hade i dag en tråd om Fartyget "Bon Jour" som var det fartyg som "Radio Nord" sände ifrån. Det ligger uppenbarligen sjunket utanför Norrköping och utgångspunkten var om man skulle kunna skapa ett museum. Varvid jag i min ensamhet på Midsommaren blev nostalgisk och skrev ett lååååååååångt svar. Som jag också lägger in här - fast i något redigerad form. Därför att hela företeelsen "Radio Nord" var en viktig del av moderniseringen av Svensk kultur.

Kunde man ha bevarat "Radio Nord" som hon såg ut då hon var i full drift så skulle det ju varit ett fantastiskt tidsdokument. Men enbart betraktat som fartyg i största allmänhet var hon väl inte särskilt upphetsande. Det var hennes verksamhet som var banbrytande.

Ett inlägg om "Bon Jour", alias "Radio Nord" blir med nödvändighet politiskt. Men se det mer som politisk historia därför att det var första gången som den gamla tidens "betongpolitik" utmanades.

För den yngre generationen måste jag rekapitulera varför någon över huvud taget kan komma på tanken att bevara en så perifer sak som ett sjunket sändarfartyg för "Radio Nord". Men "Radio Nord" blev en symbol hos ungdomen på den tiden. En symbol som visade att även Sverige skulle bli ett normalt och modernt samhälle. Ett samhälle där det mesta inte var förbjudet. Därför att i socialdemokratins 60-tal var ALLT som inte var uttryckligen tillåtet att betrakta som förbjudet.

Därifrån ledde en 15-årig utvecklingslinje genom ungdomsprotester - vietnamdemonstrationer - mellanölet - almstriden - progmusik och you name it fram till att sossarna reformerades och ett modernt samhälle blev möjligt. Kanske det inte blev bättre men det blev i vart fall annorlunda.

Det var en gång så att överheten i Sverige inte ansåg det Svenska Folket vara moget för att höra modern populärmusik på Radio. Det Svenska Folket tålde inte heller att höra Reklam på Radio. Förfärliga olyckor skulle drabba Nationen om ungdomen utsattes för dessa styggelser.

För folk flest känns det som om det vore många generationer tillbaka men verkligheten är att de som är över 50 har gott minne av den här epoken.

Precis som ungdom alltid har gjort så fann man sätt att kringgå den typen av restriktioner. Man lyssnade på Mellanvåg. Och då i synnerhet "Radio Luxemburg". Som sände tidens musik. Direkt som skvalradio. Alla hade "Radio Lux" som bakgrund hemma. Med brus och med diverse störningar. Men att lyssna på Sveriges Radio var för plågsamt. Där spelades nämligen aldrig ungdomens musik. Och "Radio Lux" hade många "viktiga" programpunkter. "Top Twenty" till exempel. En hitlista där man röstade fram veckans hottaste låtar. Med alla 50- och 60-talets toppar.

Och vi kan tacka "Radio Lux" för att hela Svenska Folket fick höra direktreferat från den underbara natten 1959. Det vill säga Ingo - Floyd. Sveriges Radio ansåg nämligen att detta tålde inte Svenska Folket......

Så inträffade det fantastiska och otroliga. En Piratradio etablerades på ett fartyg utanför Svenskt vatten söder om Ornö. "Radio Nord" såg dagens ljus. De sände den senaste musiken. Men de sände också rappa nyheter. De sände "small talk" och de sände inte minst DYGNET RUNT. Vilket var helt oerhört på den tiden. Vi snackar nu alltså om 1961.... Plötsligt hade vi två kanaler att välja på "Radio Lux" och "Radio Nord". Och "Radio Nord" hade ännu en innovation. "Top Tio" - en Svensk Topplista. Något som Sveriges Radio hade vägrat i åratal.

Det skall i rättvisans namn sägas att "Radio Nord" hade lyckats samla en bunke av unga och driftiga radiomän / kvinnor. Efter slakten av "Radio Nord" fortsatte många av dessa inom SRT - systemet som högt profilerade programmakare. Så "Radio Nord" vann inte bara på att man var först med den nya tiden. Man hade dessutom mycket hög kvalitet. Producerad med små medel jämfört med den Svenska Statsjätten.

Men så gick det som det bara måste gå. Myndigheter, Politruker, Jurister och allt annat slöt sig samman om att stoppa det hela. Men man lyckades inte hindra sändarverksamheten. Det man däremot "tog" "Radio Nord" på var deras kontor i Stockholm. De som jobbade där ansågs stödja olaglig verksamhet. Och hotades med ungefär samma medel som om de hade varit farliga Sovjetspioner..

Inte nog med det. Sveriges Radio inrättade en "Dygnet Runt" - skvalkanal. P 3 uppstod som en direkt följd av Radio Nord. Och man kopierade flera av de mest populära programpunkterna hos Radio Nord. Tio i Topp till exempel.

Egentligen är det otroligt att folk flest kan minnas en Radiostation som existerade en så kort tid. Radio Nord sände 8.Mars 1961 till 30.Juni 1962. Men plötsligt fick vi Svenskar en fläkt från den moderna tiden. En internationell glimt i ett samhälle styrt av betongpolitiker. Bara några år senare skulle det komma många andra typer av protester och tio år senare hade ett nytt samhälle skapats.

Mycket av "den nya tiden" kan vi tacka 60-talets och det tidiga 70-talets alla olika proteströrelser för. Där mycket startade med Radio Nord. Som var helt opolitisk i sitt innehåll. Men det var inte opolitiskt att de existerade. Detta ledde med tiden till en radikal förändring av andan hos den tidens ledande "betongparti" - socialdemokraterna.

Men debatten om Radio Nord stod starkt. Sällan har Sossarna drivit igenom en så impopulär åtgärd som att stoppa dem. Visserligen fick vi P3 som ersättning, men det var inte samma sak. På den tiden stod fronterna hårt. Expressen var ju den tidens stora oppositionstidning. Rapp och framåt - något helt annat än i dag och den legendariske chefredaktören Carl - Adam Nycop drev en hård daglig polemik mot Stockholms Tidningen som var sossarnas språkrör. Även tidningen SE var mycket aktiv pro - Radio Nord. Nedanstående citat från deras insändarsida är ganska typiskt för opinionen som rådde då:

SE, Stockholm. Bäste redaktör Moberg!
Sign. vill anlita er tidning till att kritisera Sveriges Radios beteende. Försvinner Melodiradion, när Radio Nord försvinner? Förmår inte Sveriges Radio konkurrera ut Radio Nord, utan måste förbjuda dess existens? Skall den svenska radiomarknaden monopoliseras av Sveriges Radio? Kommer inte radiolyssnaren att få välja mellan olika radiosändare? Har inte Sveriges Radio samma resurser som Radio Nord att sända dygnet runt? Kan vi inte tacka Radio Nord för att Melodiradion, kom till? Beträffande piratsändarnas reklam kanske den i längden kan verka uttröttande, men är samtidigt en upplysning vad marknaden har att bjuda. Man kan förbereda sig på att radioprogrammen ej kommer att förbättras, utan snarare kommer de att försämras, om konkurrensen upphör.
Ärade radiolyssnare upp till kamp mot piratsändarnas upplösning!!!

KAB, JOS Se 1962-03-29


Gravölet ägde rum på natten till 1.Juli 1962 då etablissemanget slog ihjäl en radiokanal som inte bara blivit ungdomens kanal. Den hade också blivit "folkets kanal". Radio Nord slutade sända vid midnatt. Sedan ägaren och den drivande kraften Jack Kotschack tackat sina lyssnare och frikostligt lämnat över tre millioner lyssnare till Sveriges Radio.

Många minns deras jinglar än i dag. Till exempel "Sista nytt i ton och ord höres här från Radio Nord...." på mel. Bye Bye Blackbird. Samt den mest kända reklamjingeln. "Gör Broddman, Broddman till Er Affär, ty Broddmans, Broddmans ju billigare är." En reklam som höll Broddmans under armarna ett decennium eller så efter slakten. Detta var helt nya ting för Svenskar att höra i radio den gången.

Många av oss som var unga den gången diskuterar än i dag. "Var var du när Radio Nord tystnade". Ungefär som när vi snackar om "Var var du när Kennedy blev skjuten". Eller när Palme blev skjuten.

Själv satt jag och mina bästa kompisar hemma och lyssnade in i det sista. Den natten drack vi för första gången alkohol tillsammans. Vi var då 13 år gamla och tyckte att vi hade rätt till det när sossarna stal vår radio. Då gick vi ed på att vi aldrig så länge vi levde skulle vi rösta på sossarna. En ed som jag hittills har hållit. Och ett tips till er ungdomar med föräldrar som var unga i Stockholm på den tiden: Fråga dem om de minns Radio Nord. Det skulle förvåna mig om de flesta inte hade minnen att berätta.

Så kan ni ju avrunda med frågan om var de var natten som Radio Nord tystnade........

Rekommenderar en kul länk för den som vill läsa mer:
http://home.swipnet.se/offshore/ [/u]

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 26 juni 2006, 10:07

Ännu mer dokument från den tiden:

Den sista Top 20 listan från Radio Nord toppades av:

1. Good Luck Charm - Elvis
2. I can't stop loving You - Ray Charles
3. Where have all the flowers gone - Kingston Trio

Här är en länk till listan:
http://home.swipnet.se/offshore/rntopp20.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28888
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 26 juni 2006, 10:24

Donkeyman,

Stort tack för den genomgången - själv är jag för ung för att ha upplevt radio Nord's sändningar men jag har rattat fram Radio Luxemburg i början av sjuttiotalet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 26 juni 2006, 18:17

Ansluter mig till Hans: tack Donkeyman, det var mycket intressant läsning. Jag hade hört namnet tidigare, men visste inte mycket mer.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 28 juni 2006, 03:07

Jag skall komma med ytterligare en upplysning som jag har funnit sedan jag googlat lite runt Radio Nord. Och som kanske ytterligare förklarar varför Sveriges Radio fick kalla fötter.

Man upptäckte nämligen att vid vissa tidpunkter hade Radio Nord extremt höga lyssnartal. Till exempel Lördag kväll (på den tiden jobbade man på Lördagar så Fredagen var inte nöjesdag på samma sätt). Då stod nämligen uppåt 75 (sjuttiofem) procent av landets radioapparater inställda på just Radio Nord. Och på den tiden hade TV bara en kanal. Dessutom hade långt från alla TV. Så här kan man snacka om monumental spridning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28888
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 28 juni 2006, 12:43

Donkeyman skrev:Då stod nämligen uppåt 75 (sjuttiofem) procent av landets radioapparater inställda på just Radio Nord. Och på den tiden hade TV bara en kanal. Dessutom hade långt från alla TV. Så här kan man snacka om monumental spridning.
...och med reklam!!! Många svenskar som då skyddats av statsmakten mot sådana hemska styggelser kanske var lite mer lättpåverkade - och som du antyder måste Broddmans investering betalat sig mångfallt om.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

'Radio Syd'

Inlägg av varjag » 3 juli 2006, 00:51

I Öresund låg ju 'Cheetah I' med Radio Syd's reklamstation och skakade Den Svenska Linjen i dess grundvalar.
Britt Wadner - som ägde Radio Syd kallades 'Piratdrottningen' efter Piratradiolagstiftningen för att få slut på detta
ofog.........Hon dömdes till både böter och fängelse, ehuru hon aldrig avtjänade ngt frihetsstraff och givetvis
dömdes även annonsörerna till böter. Britt flydde till Gambia senare och - svenska folket blev räddat!
Men - i Sista Ögonblicket............Varjag

http://www.dxlc.com/dxn/9905/syd.html

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 4 augusti 2006, 19:13

Jag tar mig friheten att väcka den gamla tråden om "Radio Nord" till liv igen. Detta därför att jag satt och surfade lite och då hittade jag de sista skivbarometrarna.

"De Tio" var de mest populära Svenska skivorna. Och här ser man vilken enorm ställning "Radio Nord" hade. "Stick iväg Jack" med Monica Zetterlund på toppen hänvisade till Jack Kotschack som var chefen och mannen bakom RN. Även de andra låtarna kan ses som en politisk protest mot dåtidens betongsossar som inte tillät modern radio.

Jag har faktiskt affischen kvar hemma den dag som är....... Fy f****n vad vi ungdomar sörjde när de var tvungna att slå igen butiken.

Bild

Och så har vi ett tidsdokument till i form av "Top 20" som var de allra mest populära plattorna från alla länder. Vilket naturligtvis inte över huvud taget påverkas av "Radio Nord". Men det var ganska bra låtar.......

Bild

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Radio Nord

Inlägg av Hexmaster » 16 februari 2009, 13:41

Bumpar denna plötsligt så aktuella tråd med ett lästips i SvD: Min mormor var också en pirat.
Fredric Karén skrev:Min mormor Britt Wadner, som på den tiden hade en ganska misslyckad karriär bakom sig som restaurangägare i Båstad och med ett rejält skuldberg i bagaget, kom i kontakt med en grupp unga killar från Landskrona som några månader tidigare övertalat danskarna att vända antennen mot Skåne ett par timmar varje dag. Killarnas station, Skånes Radio Mercur hördes första gången i etern i december 1958.

Mormor fick jobb på stationen som annonssäljare. Ett par år senare tog hon över och döpte om den till Radio Syd. Båten flyttades till en ankarplats mellan Malmö och Köpenhamn.

Radio Syd och Radio Nord blev snabbt populära, främst för den lättsamma tonen, för att de spelade de senaste hitlåtarna och för att de tog lyssnarna på allvar.
http://blogg.svd.se/svdse?id=11862

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Radio Nord

Inlägg av Donkeyman » 24 november 2009, 00:01

Jan Kotschack
Stick iväg, Jack

Premium Förlag (2009)
ISBN 978-91-89136-51-9

Radio Nord & Radio Syd
Riverside - Records
DVD - 2 st

Donkeyman minns mycket väl natten mellan den 30.Juni och 1.Juli 1962. Det var den natten som Radio Nord tystnade. Då hade äntligen "Betongsossarna" efter nästan två års kamp lyckats slå ihjäl radiostationen. Och den unge Donkeyman svor dyrt och heligt på att han aldrig skulle rösta på Sossar eller Centern i hela sitt liv. Ett löfte som han har hållit.

För nästan ett år sedan skrev Donkeyman en lång artikel som förklarade stämningen som rådde när Radio Nord tystnade. Den som vill ha en liten intro bör läsa detta: http://nordens-paris.blogspot.com/2009/02/pirater.html

Nu har sonen till mannen bakom Radio Nord, Jack Kotschack, gått igenom kvarlämnade papper, souvenirer och annat och producerat en helt fantastisk bok. Jan Kotschack är journalist till yrket - och det märks. Han har inte bara gått igenom papirerna, han har genomfört ett särdeles omfattande research under flera år. Och detta är det ultimata verket, inte bara om Radio Nord utan också om den tidsanda som rådde. Underrubriken säger det mesta: "Historien om Radio Nord, en älskad och oönskad station och om ett annat Sverige.

Boken är genomarbetad, välgjord, omfattande, saklig och inte så känslosam som den kunde ha blivit. Den innehåller ett omfattande bildmaterial samt en DVD.

Den beskriver inte bara spelet bakom kullisserna från första dagen och fram till stationen mördades. Den maritimt intresserade får inblick i alla de vedermödor som genomgicks för att få fartyget på plats - och för att hålla det kvar på plats. Men samtidigt visar den vilken enorm naivitet som männen bakom stationen hade. Man skall driva en radiostation på ett fartyg. Man har erfarenhet från kommersiell radio, man har ekonomisk kunskap, man har gründern. Men man är totalt renons på maritim kunskap och totalt renons på kunskap om radioteknik. Vilket kostade dyrt.

Författaren sätter in stationen i dess historiska sammanhang. Han påpekar att 50-talet egentligen pågick till mitten av 60-talet. Och att 60-talet sedan pågick till början av 80-talet. Donkeyman håller med. Det var två helt olika epoker. Men 50-talet var "Betongsossarnas" tidevarv (Donkeymans eget uttryck - inte Kotschacks). Det var en tidsålder när socialdemokratin hade skapat folkhemmet. Men man nöjde sig inte med det materiella, man ville (i bästa välmening) bestämma hur folk skulle organisera sina liv. Och de visste bättre än "vanligt folk". Medan 60-talet blev den tidsålder när kampen för ett annorlunda samhälle pågick och kröntes med slutlig framgång runt 1980.

Efter Rock'n Roll blev Radio Nord nästa lilla attacken mot tidsandan. Snart skulle det komma Långt hår, P-piller, Pop, Almstriden, Husockupationer, Studentuppror, VietNamdemonstrationer och mycket annat.

"Betongsossarna" övervägde både störsändare och kapning av fartyget men stannade vid att med mycket betänkliga medel genomdriva en lagstiftning som satte stopp för Radio Nord. När Jan Stenbäck etablerade TV3 25 år senare övervägde man lagstiftning mot parabolantenner. Men den gången pågick "Rosornas Krig" som med tiden gav Göran Persson och hans falang makten inom partiet. En ny tid stod för dörren. Även Socialdemokratin kunde reformeras. Men Jack Kotschack var pionjären som var 25 år före sin tid.

Radio Nord kom mellan "Rock och Pop", dvs rocken höll på att klinga av och rockkungarna hade förlorat i popularitet men det var före Beatles och popen. Något som återspeglas av den dubbel-CD som kommit ut samtidigt med boken. En CD som också innehåller en stor samling av de gamla "jinglarna" och reklaminslagen. En ren nostalgitripp för en gammal gubbe alltså.

Donkeyman vill påstå att Boken och CD:n är det bästa han har upplevt på mycket länge.

En yngre generation förstår säkert inte boktiteln. "Stick iväg, Jack" var Monica Zetterlunds storschlager som toppade "Top Tio" listan sista natten som Radio Nord sände.

Vill man fördjupa sig ytterligare så är dessa länkar bra att läsa:
http://www.radionord-story.com/ och http://web.telia.com/~u56312873/radio_nord/

+++++
Donkeyman Filosoferar på www.nordens-paris.blogspot.com
Donkeyman tycker om Sport på www.bandyoten.blogspot.com

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28888
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Radio Nord

Inlägg av Hans » 24 november 2009, 00:10

Tack igen Donkeyman!



MVH

Hans

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Re: Radio Nord

Inlägg av Fältmarskalken » 7 januari 2010, 20:48

Har hört att man eventuellt planerar att göra en "minnes-sändning" på AM-bandet längre fram i vår med matrial från Radio Nord. Någon anhörig till personerna bakom Radio Nord har visat ett visst intresse för denna eventuella minnessändning. Information kan hittas på följande hemsida längre fram i vår: http://www.sj9wl-lg5lg.com

Lite offtopic: Det förekommer sändningar på 1584 kHz om man är intresserad av 60-tals musik. Vidare information finns på samma hemsida här ovan. Sista sändningsdagen är 10 januari, så det är bara att damma av den gamla rörradion och ratta in 1584 kHz och hoppas att förhållandena i etern är optimala.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28888
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Radio Nord

Inlägg av Hans » 18 februari 2012, 17:06

Radio Nord skapade panik hos somliga i Sverige, samma sak med Radio Luxembourg i många länder (se mitt inlägg ovan - Edit: Med en död länk, titta här istället ) - jag fick just lära mig att britterna fick tampas med Radio Caroline.



MVH

Hans

Edit - Kläm in detta här viewtopic.php?f=28&t=38834

Skriv svar