Icke Indo-Europeisk musik?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
lovikavantaR
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 november 2005, 16:11
Ort: Strängnäs

Icke Indo-Europeisk musik?

Inlägg av lovikavantaR » 22 maj 2006, 23:53

Jag satt här och en tanke slog mig; jag lyssnar aldrig på icke-indo europeisk musik.
Beror det helt enkelt på att jag bor på en plats, där man talar IEa språk, eller har vi (jag) svårt att uppskatta
till exempel ugrisk musik eller Thailändsk för den delen?
Kan endast komma på att jag lyssnar på tysk, engelsk, fransk och svensk musik (germanskt och romanskt). Finns det verkligen ingen "bra" icke IE musik med sångare, eller är jag helt ute och cycklar?

I och för sig finns det afrikansk musik som är ganska intressant. Dock är deras musik mer häftig, med sina trummor, och exotisk än bra, enligt mig. Styrs vår musiksmak av spåket vi talar, eller beror den endast på kulturen?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 23 maj 2006, 00:30

Blir subjektivt här, men så är det med musik...

Jag lyssnar på en del musik från t.ex Mali & Senegal & Kamerun. Artister som Amadou & Mariam, Manu Dibango, Salif Keita (direkt nedstående arving till kungen Salif Keita av Maliriket på medeltiden btw) t.ex.
Alla dessa musiker sjunger på sina icke-indoeuropeiska språk, men är nog väldigt inspirerade av västerländsk; fransk, karibisk, afrofransk och afroamerikansk musik, så nog är det inte frågan om språket iaf.

Har försökt att lyssna på både arabisk, turkisk och indisk musik, men funnit deras musiktradition helt koko, och fullständigt outhärdlig i vissa partier. Men det har funkat ibland när de kört mer västerländskt, afroamerikanskt som jag själv mest lyssnar på..

Men på något sätt spelar språk spelar in i vilken (vokal) musik man gillar, i många kulturer så gillar man ju liksom inte på musik som inte sjungs på ens eget språk.. T.ex i den engelskspråkiga språkkulturen eller i Spanien och Italien finns det en hel marknad för att dubba amerikanska pophits. Samtidigt så gillar vi ju egentligen inte någon musik mer för att den sjungs på ett språk som är mer likt vårat eget.
Tror vi svenskar (européer) är mer tolleranta. Tarkan eller Haiduci har aldrig slått i USA p g språkbarriären, möjligen någon spansktalande dock..

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 23 maj 2006, 10:23

Musik är ju inte så lättkategoriserat efter ursprung!

Rock, Blues osv har ju sina rötter i rytmer och sånger som slavar förde med sig till USA, de påverkade- och påverkades av samtida musik bland de vita.

Åt andra hållet; västerländsk musik har påverkat afrikansk musik som gjort att mycket av den musik som Giancarlo nämnde har influenser, rytmer osv, som gjort att vi kan lättare acceptera den, än den musik som kanske spaldes i trakten för säg 500 år sen.

En till kategori jag vill ta upp är musik från Balkan, Grekland, Klezmer/Judisk, Zigensk/Romsk och musik från mellanöstern och Turkiet. Här har det skett enorm uppblanding, och då menar jag inte Tarkan-liknande senare företeelser, utan från 1500-1900-tal. Än mer uppblandat blev det när Klezmer-musiken togs till USA av emigranter. Där blandades den med Jazzen, (och influerade den!), som i sin tur har sina rötter i nåt helt annat än indoeuropeisk musik.

Diskussioner liknande detta börjar likna Varg Vikernes/Burzums resonemang om "negermusik" som han skrev om i sin bitterhet i sin cell. (vill inte länka utifall moderatorerna tycker att webbplatserna där detta diskuteras klassifieras som högerextrema)

Västerländsk musik, om man med dem menar pop, blues, jazz, rock, t.o.m. metal, hade inte blivit detsamma utan arvet från afrika.
Afrikansk musik som vi här i Europa är influerat av västerlandet (vars musik som i sin tur stammar från Afrika)

Som ni ser går allt i cirklar, och detta gör att jag hävdar att det inte finns någon "ren" indoeuropeisk musik, annat än gammal folkmusik, och detta kan i de flestas öron vara minst lika främmande än motsvarande från Asien, mellanöstern eller Afrika.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 23 maj 2006, 10:45

Och man kan också ställa sig frågan om t ex finsk, estnisk och ungersk musik går att identifiera som "icke-IE". Det handlar väl snarare om ett västerländskt tonspråk med rötter (kanske) i den tidiga medeltidens kyrkomusik och successivt förändrad under perioden från senmedeltiden fram till postklassicismen. Att skilja (utan att det för den skull finns skarpa gränser) från musiktraditioner med rötter i t ex Mellanöstern, Afrika söder om Sahara och Ostasien. Det som hände under 1900-talet (som ju flera ovan skriver) var ju att folkmusik utvecklades till populärmusik, och då inte bara västerländsk (påverkad av det västerländska tonspråket) utan också t ex västafrikansk.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 maj 2006, 11:47

Har flyttat tråden (tack till myom för påpekandet :)) eftersom den ju handlar om musik och inte språk, titeln till trots.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Icke Indo-Europeisk musik?

Inlägg av Johan Matsson » 24 maj 2006, 21:38

lovikavantaR skrev: Styrs vår musiksmak av spåket vi talar, eller beror den endast på kulturen?
Det där har jag funderat på ibland. Ta gammal folkmusik från Dalarna. Vissa från andra landskap tycker att de gamla låtarna har samma melodi som dalmål. Det kan ligga någonting i det.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 24 maj 2006, 21:45

Giancarlo skrev: Tror vi svenskar (européer) är mer tolleranta. Tarkan eller Haiduci har aldrig slått i USA p g språkbarriären, möjligen någon spansktalande dock..
myom skrev:
Musik är ju inte så lättkategoriserat efter ursprung!

Rock, Blues osv har ju sina rötter i rytmer och sånger som slavar förde med sig till USA, de påverkade- och påverkades av samtida musik bland de vita.
Jag tror att amerikaner är lika toleranta som européer men det är just det där med språket. I USA och Kanada spelas nästan enbart musik på engelska medan vi får höra mer olika språk på radio t ex. De artister som slår i det franktalande Québec når inte ut till de engelsktalande provinserna. Folk vet inte ens vilka de är.

Skriv svar