Tysk antisemitism före Hitler

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 22 mars 2006, 11:03

Idag är attityden mycket förändrad, men samtidigt är det ett väldigt ambivalent förhållande man har till judendomen.
De flesta antisemiter(om man ska räkna bort obildade nynazister) är idag mest gamla personer, en del av dessa är gamla soldater som fortfarande inte gett upp tron på nazismen. De unga(de flesta i alla fall) däremot vet nästan allt som finns att veta om nazismen och dess följder. Jag vet inte riktigt hur det är ''där hemma'' just nu, men sist jag var i Tyskland så pratade jag med några helt vanliga ungdomar i min egen ålder (runt 20), som inte var nazister utan snarare anti-fascister, som trodde på en ny sorts ''dolkstötslegend'' eller vad man ska kalla det, de ansåg nämligen att om inte judarna funnits så skulle folk inte lyssnat på Hitler, och därmed hade de alrig behövt förlora ytterligare ett världskrig. En annan sak jag läste i någon dagstidning för några år sedan var en rapport som hävdade att många av de judar som idag är bosatta i Tyskland i princip ''sitter på sina resväskor'' och är beredda att flytta utomlands ifall något liknande skulle hända igen. Jag tror dock att Tyskland är det sista landet i Europa som skulle dra en sådan nitlott igen, i dagens läge.
Mvh Andreas

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 22 mars 2006, 11:14

Du är tysk själv? Härligt, right from the horses mouth :)

Dolkstötslegenden kändes som en tankevurpa av stora mått. Men jag antar att du återgav den på ett sätt som anhängarna inte skulle skriva under på. Ja om nitlotten skulle dras igen skulle det nog bli på eu-nivå snarare än i en enskild nation. Och då skulle det vara svårare för eftervärlden att anklaga en enda nation för "dumhet".

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 22 mars 2006, 11:24

Du är tysk själv?
Bara tyskättling. :)
Jag kan erkänna att jag blev väldigt förvånad över att höra den där ''legenden'' från ett gäng som i princip kunde betraktas som antifascister... 8O
Ja om nitlotten skulle dras igen skulle det nog bli på eu-nivå snarare än i en enskild nation. Och då skulle det vara svårare för eftervärlden att anklaga en enda nation för "dumhet".
Att man inte kan anklaga en nation för dumhet är som du sade en fördel. Men tänk vad hemskt om inte alla men en majoritet av länder inom EU drar nitlotten och bestämmer sig för att de ska kräva gemensamma lagar enligt tredje rikets modell...Den dagen blir det ''majoritetens diktatur''. Då blir det samma sak som om Sverige skulle få Gudrun Schyman som statsminister- fram med snaran och hänga sig... :wink:
Mvh Andreas

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 22 mars 2006, 11:34

Gudrun är väl för söt?! :D

Ska inte dra in oss i en oändlig debatt om eu men vågar iallafall säga att vi behöver vara vaksamma och se efter paralleller hela tiden så inte vindarna börjar blåsa åt fel håll.

Kraxpelax
Tidigare medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 28 mars 2007, 13:26
Ort: Kraxpelax

Re: Tysk antisemitism före Hitler

Inlägg av Kraxpelax » 31 december 2008, 21:05

Den tyska antisemitismen fick ett uppsving genom 1870-talets allvarliga ekonomiska kris, som judiska bankirer fick skulden för i stor utsträckning.

Skriv svar