Kyrkor som har förlorat sin funktion?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 mars 2006, 13:28

Sarvi skrev:Troligen Maglarps nya kyrka, utanför Trelleborg - har varit ett liv i pressen. Byggd 1907-1909 i tegel, inte använd sedan 1976, rivningsbeslutet godkändes slutligen i somras. Inte riven ännu, dock. Maglarpsborna har det dock inte värre ställt än att dom har en medeltida kyrka att få sin andliga spis i.

Tydligen har dock en annan kyrka redan rivits, fast under något mindre massmediala former: Kummelby kyrka i Sollentuna, byggd 1956-57, avlyst och riven 1999 pga sättningar i grunden, ny kyrka byggd på samma plats.

Personligen är jag svag för ruinromantik, så för min del Maglarps kyrka hade gärna fått stå kvar och förfalla i godan ro... :)
"Förfalla i godan ro", så du är svag mot våran kulturminnen alltså, :D när det gäller kyrkorna i Skåne så ligger det väldigt tätt på vissa håll och utanför Trelleborg så var det oerhört små socknar. Om man tar Maglarp som ett exempel så hade denna socken 259 invånare fördelade på 29 hushåll. Nu vet jag att Maglarp med sex andra församlingar slagit ihop till en som heter Hammarlöv. Förut gick det bra för mindre socknar att har en egen präst, numera är det olönsamt och dyrt att har en präst på varje kyrka. När det gäller Maglarp så har man börjat använda sin gamla kyrka från 1200-talet och tyvärr så är det inte den enda kyrkan eller församlingen som har gjort så. Som ett exemplet med Balingsta ovanför, så kan man riva den nya kyrkan och använda sockeln som sommargudstjänster.

Stefan

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 18 mars 2006, 20:56

Sarvi skrev:Troligen Maglarps nya kyrka, utanför Trelleborg - har varit ett liv i pressen. Byggd 1907-1909 i tegel, inte använd sedan 1976, rivningsbeslutet godkändes slutligen i somras. Inte riven ännu, dock. Maglarpsborna har det dock inte värre ställt än att dom har en medeltida kyrka att få sin andliga spis i.

Personligen är jag svag för ruinromantik, så för min del Maglarps kyrka hade gärna fått stå kvar och förfalla i godan ro... :)
Jag var nyligen på ett uppsatsseminarium på D-kursen i Kulturella arvet där just Maglarps kyrka användes som exempel i uppsatsen. En mycket vacker kyrka som tyvärr har åldern emot sig. Medeltida kyrkor vill alla bevara, men det är svårare att få stöd för kyrkor byggda på 1900-talet, även om de är uppförda i nygotisk stil. Problemet med övertaliga kyrkor blir allt vanligare, alternativ till rivning finns dock. Man kan göra om kyrkorna till bostäder, museum eller bordtennishallar för att ta några exempel som genomförts.

Att göra ruiner av kyrkorna är en möjlighet som är intressant, Visby har flera kyrkoruiner och det finns många klosterkyrkor runtom i Sverige som bevarats i form av ruiner. Rent praktiskt måste det tydligen göras som så att man aktivt river ner kyrkan till en ruin, det betraktas antagligen som för farligt att bara låta en byggnad stå och förfalla.

/Kristofer

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 29 juni 2006, 18:12

Sarvi skrev:Troligen Maglarps nya kyrka, utanför Trelleborg - har varit ett liv i pressen. Byggd 1907-1909 i tegel, inte använd sedan 1976, rivningsbeslutet godkändes slutligen i somras. Inte riven ännu, dock. Maglarpsborna har det dock inte värre ställt än att dom har en medeltida kyrka att få sin andliga spis i.
Helt makalöst att man planerar en rivning av en så fin kyrka. Om den inte används kan man väl sälja den till nån annan kyrka (frikyrka/katoliker) eller helt enkelt flytta den till mer befolkat område. Finns en hel del 70-talskyrkor vars församlingsmedlemmar nog gärna fick en nationalromantisk kyrka.
Personligen är jag svag för ruinromantik, så för min del Maglarps kyrka hade gärna fått stå kvar och förfalla i godan ro... :)
Det är ju alternativ 2, varför kan man inte låta den bli en ruin? Typiskt tråk-Sverige att man inte kan låta saker ro. Används det inte så måste det promt rivas.
Tur att man hade annat tänk i Visby, annars skulle vi inte haft de fina ruinerna.

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 2 juli 2006, 23:40

Japp! Det finns en sort avkristningsceremoni, heter det naturligtvis inte men liksom ett kyrkorum måste invigas för att bli ett sådant måste det av-invigas för att komma tillbaka till sitt hedniska urtillstånd.
Jag undrar om det här inte är en ny sed, som kommit in via katolska influenser? Inom protestantisk tro är ju kyrkorummet i sig inte heligt, och invigningen har ju bara en symbolisk funktion.

Det finns ju faktiskt en annan motgående trend, nämligen att återhelga ruiner, genom att återuppbygga altaret och förrätta friluftsgudstjänster i ruinen.
Annars har det väl varit gott om kyrkoruiner här i Sverige som använts som ladugårdar. Tror väl inte att det det förekommer längre, jag vet inte om jag skulle vilja återse kor i St. Pers kyrkoruin, men synen på hur gamla kyrkor bör behandlas har definitift ändrats.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 juli 2006, 23:57

FBQ skrev:Jag undrar om det här inte är en ny sed, som kommit in via katolska influenser? Inom protestantisk tro är ju kyrkorummet i sig inte heligt, och invigningen har ju bara en symbolisk funktion.
Visserligen kan gudstjänster förrättas nästan var som helst, men visst är kyrkorummet en särskild plats. Invigningar av kyrkor finns det otaliga exempel på, från samtliga århundraden.

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 3 juli 2006, 17:48

Visserligen kan gudstjänster förrättas nästan var som helst, men visst är kyrkorummet en särskild plats. Invigningar av kyrkor finns det otaliga exempel på, från samtliga århundraden
Jag skrev nog lite fortare än jag tänkte, kyrkan och kyrkogården har ju visst en fuktion inom protestantismen som "helgad". Jag kände bara inte igen det där med avhelgandet inför ett profant användande från historiskt material.

Jag vill dock minnas att man har sett välsingelser och liknade enbart som symboliska handlingar syftandet till att bekräfta guds handlingar, och inte välsignesleakter i sig? Kanske någon bättre teologiskt bevandrad än mig kan svara?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 juli 2006, 12:54

Det finns gamla kyrkplatser som man fortfarande har gudstjänster, ett exempel är f d tegelkyrkan vid Balingsta utanför Uppsala. Har skrivit om det tidigare i denna tråd, under sommaren så förekommer det sommargudstjänster på sockeln där en tegelkyrka som var Balingsta församlingskyrka fram till 1934 när den medeltida kyrkan låg mer eller mindre i ruiner.

Det var precis som Hexmaster skrev:
Visserligen kan gudstjänster förrättas nästan var som helst
Förresten så används Lillhärads kyrka utanför Västerås aldrig till begravningar utan i ett kapell någon annanstans i samhället. Det är en kyrka som mer eller mindre förlorat sin funktion som församlingskyrka, utan bara används till gudstjänster.

Stefan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 3 juni 2007, 09:25

Maglarps kyrka rivs i sommar: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 5&rss=2216

Jag hade föredragit att den fått bli en vacker ruin i stället. :|

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 4 juni 2007, 09:03

Håller med, jag är svag för ruiner och nedfallna miljöer från en annan tid, och dessa kyrkor är verkligen påminnelser från en annan tid som vi utvecklas bort från. Kolla t.ex. in bilden http://www.dn.se/content/1/c6/65/71/75/maglarp3.jpg - tänk att kunna smyga inne i en gammal kyrka på gränsen till ruin med allt innehåll bevarat som på bilden. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 juni 2007, 09:20

Carolus skrev:Typiskt tråk-Sverige att man inte kan låta saker ro. Används det inte så måste det promt rivas.
Fast det tänket fanns ju redan på "den gamla goda tiden". Saker revs ju i större utsträckning då jämfört med nu.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 5 juni 2007, 08:28

Bättre att låta kyrkan förfalla än låta världsligheter pågå i den. Det där med avsakraliseringen vid en godstjänst köper jag inte; en kyrka är rum för Gud, punkt slut.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 5 juni 2007, 10:26

Fast före invigningen (och efter) är det ju som vilken kåk som helst med teologiska ögon sett. Det är ju inte själva murverkeet som är sakralt.

/ Probstner

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 5 juni 2007, 10:43

Sarvi skrev:Maglarps kyrka rivs i sommar: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 5&rss=2216

Jag hade föredragit att den fått bli en vacker ruin i stället. :|
skulle vara coolt att bygga ett bostadshus av en sådan här kåk!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juni 2007, 11:45

hangatyr skrev:
Sarvi skrev:Maglarps kyrka rivs i sommar: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 5&rss=2216

Jag hade föredragit att den fått bli en vacker ruin i stället. :|
skulle vara coolt att bygga ett bostadshus av en sådan här kåk!
Nej, det tycker inte jag, är lite grann emot det....Men ett bygdemuseum skulle det vara passande.

Stefan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 5 juni 2007, 15:19

Stefan Lundgren skrev:
hangatyr skrev:
Sarvi skrev:Maglarps kyrka rivs i sommar: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 5&rss=2216

Jag hade föredragit att den fått bli en vacker ruin i stället. :|
skulle vara coolt att bygga ett bostadshus av en sådan här kåk!
Nej, det tycker inte jag, är lite grann emot det....
Stefan
för att?

Skriv svar