Kungliga namn

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 13 januari 2011, 23:16

Diabolus skrev:Jag tror inte Kristina är så aktuellt längre, Desireé låter mer aktuellt. Låter som ett mer modernt namn, eller ett namn en modern familj skulle välja.

Själv tror jag att Ludvig (Ludwig) kan bli aktuellt :)
Tror också att de kommer att ta hänsyn till rådande trender, framför allt på så sätt att inget tilltalsnamn kommer att vara ett typiskt namn från deras föräldrageneration. I Sverige är namn som var populära på barn för 50-70 år sedan av någon anledningen väldigt "ute" i dag. Kristina hör väl delvis till den kategorin, men samtidigt är det ett klassiskt namn som varit vanligt i Sverige i många hundra år.

Jag håller med om att Ludvig kan vara ett möjligt prinsnamn, men knappast som tilltalsnamn på en eventuell förstfödd prins, eftersom ingen svensk kung har hetat så. Karl IX hade i och för sig sonen Ludvig (1583-1583) men det är kanske de ende svenske prinsen med det namnet? Om det eventuella första barnet är en pojke skulle jag bli mycket förvånad om han inte fick tilltalsnamnet Gustaf eller möjligen Oscar.

Flicknamn är svårare att gissa, eftersom så många klassiska drottning- eller prinsessnamn är lite omoderna i dag. Om man tittar på namntoppen ligger Alice etta, vilket möjligen kan vara en tänkbart namn på en eventuell förstfödd prinsessa. Dock finns väl lite samma problem där som med Desireé; det är inget klassiskt svenskt drottning- eller prinsessnamn. Det är som sagt svårt att gissa, men jag skulle kunna tänka mig att det kan bli Lovisa eller Sofia som tilltalsnamn, kanske Eleonora (mycket vanligt namn på svenska drottningar) som ett av andranamnen och sedan några ytterligare andranamn efter nutida släktingar.

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem
Inlägg: 228
Blev medlem: 9 augusti 2010, 19:23

Re: Kungliga namn

Inlägg av Hedmark » 19 januari 2011, 13:39

a81 skrev:
Diabolus skrev:Jag tror inte Kristina är så aktuellt längre, Desireé låter mer aktuellt. Låter som ett mer modernt namn, eller ett namn en modern familj skulle välja.

Själv tror jag att Ludvig (Ludwig) kan bli aktuellt :)
Tror också att de kommer att ta hänsyn till rådande trender, framför allt på så sätt att inget tilltalsnamn kommer att vara ett typiskt namn från deras föräldrageneration. I Sverige är namn som var populära på barn för 50-70 år sedan av någon anledningen väldigt "ute" i dag. Kristina hör väl delvis till den kategorin, men samtidigt är det ett klassiskt namn som varit vanligt i Sverige i många hundra år.

Jag håller med om att Ludvig kan vara ett möjligt prinsnamn, men knappast som tilltalsnamn på en eventuell förstfödd prins, eftersom ingen svensk kung har hetat så. Karl IX hade i och för sig sonen Ludvig (1583-1583) men det är kanske de ende svenske prinsen med det namnet? Om det eventuella första barnet är en pojke skulle jag bli mycket förvånad om han inte fick tilltalsnamnet Gustaf eller möjligen Oscar.

Flicknamn är svårare att gissa, eftersom så många klassiska drottning- eller prinsessnamn är lite omoderna i dag. Om man tittar på namntoppen ligger Alice etta, vilket möjligen kan vara en tänkbart namn på en eventuell förstfödd prinsessa. Dock finns väl lite samma problem där som med Desireé; det är inget klassiskt svenskt drottning- eller prinsessnamn. Det är som sagt svårt att gissa, men jag skulle kunna tänka mig att det kan bli Lovisa eller Sofia som tilltalsnamn, kanske Eleonora (mycket vanligt namn på svenska drottningar) som ett av andranamnen och sedan några ytterligare andranamn efter nutida släktingar.
Satt och tänkte på just Eleonora, skulle passa. jag hoppas dock att de går tillbaks lite till sina franska rötter och försöker modernisera ett prins/prinsess nam

Carl Oscar Ludvig Baptiste Bernadotte :D

Eleonora Desireé Sofia Bernadotte

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 17 augusti 2011, 17:58

Nu har väl den här tråden blivit aktuell igen: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kronp ... 395447.svd.

Tycker att Diabolus förslag låter rätt rimliga. Dock tror jag att man sparar lite på de möjliga tilltalsnamnen för eventuella syskon. Att tilltalsnamnet lär blir något av följande om det blir en prins tror jag är mycket sannolikt:

Gustaf (→ Gustaf VII) (kanske det mest sannolika)
Oscar (→ Oscar III) (ganska sannolikt, men ingen som fötts till arvprins har fått tilltalsnamnet Oscar)
Carl (→ Carl XVII) (ganska sannolikt, men frågan är om det är för lika kungens namn)

Och här är några mer osannolika alternativ:

Erik (→ Erik XV)
Johan (→ Johan IV)
Philip (→ Philip II)
Sverker (→ Sverker III)
Fredrik (→ Fredrik II)
Christian (→ Christian III)
Sigismund (→ Sigismund II)
Magnus (→ Magnus V)

Om det blir en prinsessa är det svårare. Ingen regerande drottning i Sverige har haft ett namn som är någorlunda modernt i dag. Namn som Kristina, Ulrika och Margareta förknippas med medelålders kvinnor. Misstänker att tilltalsnamnet blir Lovisa eller möjligen Sofia (om jag inte missminner mig heter Carl Philips flickvän Sofia, vilket minskar sannolikheten för det namnet, man lär inte vilja ha två prinsessan Sofia) om det blir en prinsessa.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av Pewi » 18 augusti 2011, 08:16

Ett klassiskt svenskt prinsessnamn är annars Hedvig, gärna i kombination med Eleonora eller Sofia. Hedvig Eleonora eller Ulrika Eleonora är nog mina främsta gissningar på namn på en kvinnlig tronföljare.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Kungliga namn

Inlägg av oilc » 19 augusti 2011, 00:41

Gissningar om namnet på Victoria och Daniels barn:

Pojke - Oscar. Det är både modernt och folkligt samtidigt som det har tradition i sammanhanget. Dessutom är det monarkerna ur just Bernadotteätten som har burit namnet.

Flicka - Sverige har haft tre kvinnliga monarker. Margareta I tillhörde Danmark mer än Sverige och där finns redan en Margareta II. Christina Ulrika vore en fin kombination av de två protestantiska och exklusivt svenska monarkerna, men det är gammalmodigt, och de är från tiden före Bernadotte. Desirée är namnet på den troligen mest berömda kvinnan ur ätten Bernadotte, och den första drottningen och anmodern i ätten. Det verkar passa i alla avseenden, även om det inte blir någon numrering där. Desirée kallades Desideria i Sverige, även om hon aldrig tyckte om den versionen, men den namnformen är nog för ofolklig.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Kungliga namn

Inlägg av Ralf Palmgren » 19 augusti 2011, 10:45

oilc skrev:Sverige har haft tre kvinnliga monarker. Margareta I tillhörde Danmark mer än Sverige och där finns redan en Margareta II. Christina Ulrika vore en fin kombination av de två protestantiska och exklusivt svenska monarkerna, men det är gammalmodigt, och de är från tiden före Bernadotte. Desirée är namnet på den troligen mest berömda kvinnan ur ätten Bernadotte, och den första drottningen och anmodern i ätten. Det verkar passa i alla avseenden, även om det inte blir någon numrering där. Desirée kallades Desideria i Sverige, även om hon aldrig tyckte om den versionen, men den namnformen är nog för ofolklig.
En monark är den person (furste, kung, kejsare m. m.) som är statschef i en monarki. I Sverige har det mycket riktigt funnits "tre kvinnliga monarker". Den första av dem var drottning Margareta. Hon satt på den svenska tronen från 1389 till 1412. Därefter var drottning Kristina regerande monark i Sverige från 1632 till sin abdikation 1654. Den tredje kvinnliga monarken hette Ulrika Eleonora och regerade från 1719 till 1720. Drottning Desideria var dock inte en kvinnlig monark. Hon var drottninggemål och gift med Sveriges monark konung Karl XIV Johan.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Kungliga namn

Inlägg av oilc » 19 augusti 2011, 17:40

Ralf Palmgren skrev:
oilc skrev:Sverige har haft tre kvinnliga monarker. Margareta I tillhörde Danmark mer än Sverige och där finns redan en Margareta II. Christina Ulrika vore en fin kombination av de två protestantiska och exklusivt svenska monarkerna, men det är gammalmodigt, och de är från tiden före Bernadotte. Desirée är namnet på den troligen mest berömda kvinnan ur ätten Bernadotte, och den första drottningen och anmodern i ätten. Det verkar passa i alla avseenden, även om det inte blir någon numrering där. Desirée kallades Desideria i Sverige, även om hon aldrig tyckte om den versionen, men den namnformen är nog för ofolklig.
En monark är den person (furste, kung, kejsare m. m.) som är statschef i en monarki. I Sverige har det mycket riktigt funnits "tre kvinnliga monarker". Den första av dem var drottning Margareta. Hon satt på den svenska tronen från 1389 till 1412. Därefter var drottning Kristina regerande monark i Sverige från 1632 till sin abdikation 1654. Den tredje kvinnliga monarken hette Ulrika Eleonora och regerade från 1719 till 1720. Drottning Desideria var dock inte en kvinnlig monark. Hon var drottninggemål och gift med Sveriges monark konung Karl XIV Johan.
Jag har inte påstått att Desirée var en monark. Jag säger ovan att det enbart fanns tre. Därefter nämner jag de tre kvinnliga monarkernas namn: först Margareta, och därefter Kristina och Ulrika, som jag nämner som ett tänkbart dubbelnamn. Jag säger nämligen :"Christina Ulrika vore en fin kombination av de två protestantiska och exklusivt svenska monarkerna". Jag har alltså i tur och ordning nämnt de tre kvinnliga monarkerna. Därefter nämner jag ett fjärde namn, som alltså inte är ett namn på en kvinnlig monark, eftersom jag redan tidigare sagt att det enbart fanns tre och nämnt alla tre. Jag kallar inte Desirée för monark, jag säger endast att hon var en drottning, en anmoder och den mest berömda kvinnan i ätten Bernadotte. Jag säger också att "det inte blir någon numrering" med det alternativet, vilket det ju skulle ha blivit om Desirée varit monark. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig.
Senast redigerad av 1 oilc, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 19 augusti 2011, 22:04

Att det blir Gustaf, Oscar eller möjligen Carl om det blir en prins är troligt. Dubbelnamn är inte särskilt vanliga i dag och jag tror att de gärna väljer ett tilltalsnamn som "känns tillräckligt kungligt" men ändå inte är direkt ovanligt bland barn i samma ålder.

Blir det en prinsessa så tror jag att det är ganska öppet, det finns många alternativ där, men flertalet av dessa associeras med vuxna kvinnor: Margareta, Christina, Ulrika, Désirée, etc. Lovisa och Sofia är möjligen undantag.

Sedan är ju Sverige på många sätt ett historielöst land. Jag skulle därför inte bli förvånad om de helt enkelt väljer något namn som de tycker låter bra och ligger högt upp på listorna över namn på nyfödda. Givetvis kommer inte barnet att heta Liam, Nova, eller något i den stilen, men jag skulle inte bli förvånad om barnet kommer att heta något i stil med Alice, Isabelle/-a (som det väl ryktades om i någon av kvällstidningarna), Leo, Alexander, etc, som alla ligger högt på listorna.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Psilander » 20 augusti 2011, 12:06

Gossenbarn - Carl Oscar Fredric Bertil
Flickebarn - Sophia Kristina Louise

Kronprinsen alltså döpt efter Oscar II och prins Bertil (tjf Farfar för kungabarnen och riket)
Kronprinsessan döpt efter Drottning Sopia, drottning Kristina och faster Kristina och drottning Louise (GVIA och KXV gemåler)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 20 augusti 2011, 20:41

Möjligen vill man ha in ett namn från familjen Westling också, jag gissar därför på:

Carl Oscar (→ III) Olof Bertil

eller

Carl Gustaf (→ VII) Olof Bertil

om det blir en son (tilltalsnamn understrukna).

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Kungliga namn

Inlägg av Der Löwe » 22 augusti 2011, 10:36

Jag får väl ta en gissning, eller rättare sagt en förhoppning över namn.

Lilian, Josephiné, Eleonora

Lilian, medlem av kungliga familjen, omtyckt av Victoria.
Josephiné, anknyter till familjens franska ursprung, har funnits som prinsessnamn många gånger, Madeleines extranamn. Lite av en egen favorit så kanske önsketänkande. Vi har dock väldigt få regerande drottningar i Svensk historia så jag tycker Josephine skulle vara ett bra drottningnamn som är historiskt riktigt men ändå levande i tiden.
Eleonora, dels från regerande Drottningen Ulrika Eleonora, men för mig främst för hennes mor Ulrika Eleonora som var dansk prinsessa och Ddrttning med Karl XI. Hon gjorde mycket gott i Sverige under sin korta livstid.

Gustav, Olof, Fredrik

Gustav är väl det mest aktuella kunganamnet.
Olof, faderssidan, men även en viss dragning mot norska Olav för att markera Nordisk sammanhållning
Fredrik, danska kronprinsen för att balansera att Olof drar åt Norge.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Kungliga namn

Inlägg av Johan Ekstrand » 28 augusti 2011, 11:39

Jurgen Wullenwever skrev: Riksdagsbeslutet säger att bröstarvingar (dvs. ättlingar) till G4A för evärdlig tid är förlustige/förlustiga Sveriges krona och regering. Detta måste rimligtvis gälla oavsett vem de gifter sig med. (Är jag den ende under 130 år som har upprört mig över detta brott mot riksdagens beslut. (Vi hade en liten tråd tidigare om detta.)) I viss utsträckning har beslutet ändå följts, på så vis att kröningar inte skett, och regeringsarbetet sker utan kungens medverkan.
Successionen utgår i dag från Carl XVI Gustaf, se § 1 SO.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 29 augusti 2011, 00:18

Ytterligare en Adolf har levat, nämligen hertig Carls (blivande Carl XIII) och Hedvig Elisabet Charlottas son Carl Adolf.
Han kunde alltså ha blivit Carl XIV Adolf år 1818.

Beträffande stavningen av k-ljud inom kungliga och adliga kretsar talar mycket för att en stavning med "C" eller "Ch" föredras framför ett "K". Det förefaller som om det anses lite finare. Jag är ingen expert på varför man stavar namn på ett visst sätt, men det kanske går tillbaka till antikens Grekland respektive Romarriket, och det har förmodligen stått högt i kurs runtom i Europa under seklernas gång.
Det finns ju flera ord och namn på både grekiska och latin som stavas med "C" eller "Ch" men uttalas med ett "k".

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 29 augusti 2011, 00:45

Dessutom bör man tänka på att en stor andel av Sveriges politiker, intellektuella och journalister varit republikaner i många decennier (kanske rent av sekel). Deras opinionsbildning har dock inte alls påverkat den allmänna opinionen. Det är därför svårt att se hur ett skifte i opinionen skulle te sig. Victoria kommer dessutom att bli Sveriges första kvinnliga statschef på över 300 år (om man antar att hon tillträder på 2030- eller 2040-talet), vilket kanske kommer att öka acceptansen för monarkin bland exempelvis journalister.

Min poäng är alltså att det är svårt att se ett scenario där monarkin i Sverige skulle avskaffas.[/quote]


Ja, jag håller med. Victoria har troligtvis dessutom ett bättre utgångsläge enär hon är kvinna. Hade däremot Carl Philip förblivit kronprins ända till sin fars död, hade nog monarkins vara eller icke vara svajat betydligt mer om det inträffat någon skandal eller om politiker, intellektuella , journalister börjat ta tag i frågan på allvar.

Vi ska inte leda över detta till en partipolitisk diskussion, men det kan i sammanhanget vara värt att erinra om att i slutspurten i valrörelsen ifjol, sade Mona Sahlin i en partiledardebatt, när frågan om monarki vs republik kom på tal, att "principiellt ja, men det ligger väldigt långt fram i tiden" att ersätta monarkin med republik. Min gissning är alltså, att bara det faktum att Victoria är kvinna kan ha en viss inverkan på detta, medan däremot Carl Philips eventuella fortsatta roll som kronprins kanske hade uppfattats som manschauvinism, konservatism, ett förlegat styrelseskick o.s.v.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Re: Kungliga namn

Inlägg av Covendor » 29 augusti 2011, 19:49

Psilander skrev:(Erik är fint men har otur)
Erik Väderhatt

Efter raden Gustaf, Gustaf Adolf, och Karl Gustaf så vore det enligt mig passande med en Oscar på tronen. Bernadottskt och fortfarande populärt namn bland nyfödda. Lite lagom folkligt.

Skriv svar