Kungliga namn

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 25 februari 2009, 22:12

En närliggande fråga är vad Sveriges senaste manlige kronprins skulle ha låtit kalla sig om han inte hade avsatts (eller vad det kan tänkas heta), alltså, skulle Carl Philip Edmund Bertil ha blivit Carl XVII eller Carl XVII Philip? För det senare talar möjligen det faktum att båda de två första namnen står som tilltalsnamn i almanackan.

Tänk att så många tidigare inlägg är så negativa till Adolph III som nästa kunganamn! Han skulle ju ändå härstamma från Adolph II Fredrik. En annan lustig sak är att Adolf har blivit nystavat, men inte Gustav, Karl och Oskar.

Kristian III är kanske litet opraktiskt, om man lätt sammanblandar det med den danske namnen. Om man nödvändigtvis måste ha en tidigare kung med samma namn finns det några ytterligare från senmedeltiden och ganska många från forntiden, men skulle det inte kunna vara skoj med ett nytt namn, eller så kan vi sluta den svenska regentlängden som den började, med Gog II, i likhet med Romulus Augustulus i Västrom?


Carolus skrev: Sveriges siste rättmätige konung försvann 1809.


Folk har många uppfattningar om vem som var den siste svenske kungen: Erik läspe och halte, Karl XII och här tydligen Gustav IV. Finns det fler? Oscar II var den siste krönte, och dessutom den siste Bernadotte som inte var för evärdlig tid förlustig Sveriges krona och regering, vilket de tre senaste har varit genom Gustav V:s äktenskap.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re:

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 25 februari 2009, 22:32

a81 skrev:Ingen svensk kung med namnet Carl har stavat med "K", utan det har normerats så.
Om vi talar om Frankrike, varifrån Bernadotterna kommer, så stavade Karl den store (okej, han var tysk, och det var före det nuvarande Frankrikes grundande ... ) sitt namn KAROLVS i ett bokstavschiffer, har jag för mig.
Ralf Palmgren skrev:
Av naturliga skäl är det rimligt att plocka bort namnet Adolf. Om det blir en manlig tronföljare är det troligt att namnen Carl, Gustaf eller Oskar ingår. Kanske är namnet Oskar mest troligt, eftersom det var så längesedan namnet det förekom? Oskar verkar dessutom ligga högt på namntoppen.


År 1996 föddes en pojke med namnet Adolf som tilltalsnamn. Han är också den enda som föddes med det tillnamnet under 90-talet. Däremot finns det nog pojkar som har Adolf som andra namn. Som exempel kan nämnas det nuvarande svenska kungen Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) är son till Prins Gustaf Adolf Oscar Fredrik Arthur Edmund av Sverige, Hertig av Västerbotten. Observera att han hade "Adolf" bland sina förnamn. Kungens farfar var Konung GUSTAF VI ADOLF av Sverige (1950-1973) och farfars far var Konung Oscar GUSTAF V Adolf av Sverige (1907-1950). På så sätt undrar jag varför en blivande Bernadotte inte skulle kunna heta t.ex. Konung GUSTAF VII ADOLF av Sverige???
Det verkar finnas ett svenskt system, där vi har

Gustav I
Gustav II Adolf
Gustav III
Gustav IV Adolf
Gustav V
Gustav VI Adolf

och de följande borde i så fall vara

Gustav VII
Gustav VIII Adolf

vilket visar att Gustav VII Adolf är orimligt, enär det faller ur ramen.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 25 februari 2009, 22:57

En annan sak gäller vad namn som givits dem som fötts som kronprins.

Erik XIV
Gustav Eriksson (var han född/döpt i äktenskapet?)

Karl XI
Karl XII

Gustav III
Gustav IV Adolf
Gustav

Karl XV

Gustav VI Adolf
Gustav Adolf
Karl XVI Gustav
Karl Filip

Finns det fler? Alla efter Erik verkar heta antingen Karl eller Gustav, så om Victorias första barn är en son, och monarkin inte har avskaffats då, så måste han heta antingen Karl eller Gustav. En dotter då, ja i så fall är Christina kanske det enda fallet, så det anvisar ingen norm.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Kungliga namn

Inlägg av Richard J » 26 februari 2009, 16:17

Jurgen Wullenwever skrev:Oscar II var den siste krönte, och dessutom den siste Bernadotte som inte var för evärdlig tid förlustig Sveriges krona och regering, vilket de tre senaste har varit genom Gustav V:s äktenskap.
Gustav IV Adolf och hans ättlingar förlorade arvsrätten till Sveriges tron genom statskuppen 1809: det betyder däremot inte alls, i enlighet med kontinental praxis, att dessa ättlingar var uteslutna från äktenskap med de som i egen bördsrätt var berättigade till Sveriges tron.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Kungliga namn

Inlägg av Richard J » 26 februari 2009, 16:32

G:son skrev:
a81 skrev:
När det gäller pojknamnen tror jag att de tänker rätt, men jag är lite mera tveksam till flicknamnen, i alla fall på första barnet (som ärver kronan). Är det inte troligare med ett mera typiskt drottningnamn?
Ja, med tanke på omständigheterna vill man säkert betona traditionen. Jag sätter en slant på Christina.

/G:son
Tilltalsnamnet till den förstfödde kommer troligen oavsett kön att bli ett traditionellt kungligt namn. Påpekas bör att herr Westlings moder faktiskt har Kristina som ett dopnamn. Mina spekulationer:

Kvinnlig tronarvinge - Ulrika Sophia Christina Alice

Manlig tronarvinge - Oscar Fredrik Gustaf Olof

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 februari 2009, 18:24

Richard J skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:Oscar II var den siste krönte, och dessutom den siste Bernadotte som inte var för evärdlig tid förlustig Sveriges krona och regering, vilket de tre senaste har varit genom Gustav V:s äktenskap.
Gustav IV Adolf och hans ättlingar förlorade arvsrätten till Sveriges tron genom statskuppen 1809: det betyder däremot inte alls, i enlighet med kontinental praxis, att dessa ättlingar var uteslutna från äktenskap med de som i egen bördsrätt var berättigade till Sveriges tron.
Riksdagsbeslutet säger att bröstarvingar (dvs. ättlingar) till G4A för evärdlig tid är förlustige/förlustiga Sveriges krona och regering. Detta måste rimligtvis gälla oavsett vem de gifter sig med. (Är jag den ende under 130 år som har upprört mig över detta brott mot riksdagens beslut. (Vi hade en liten tråd tidigare om detta.)) I viss utsträckning har beslutet ändå följts, på så vis att kröningar inte skett, och regeringsarbetet sker utan kungens medverkan.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 26 februari 2009, 18:27

Man bör nog också tänka på att Sverige är ett trendkänsligt land. Detta i kombination med traditionerna inom kungafamiljen borde innebära att Oscar (nr 2 på namntoppen) och Gustaf (nr 17 på namntoppen) ligger bra till. Blir det en manlig tronföljare kommer troligen Sveriges nästnästa regent att heta Ocsar III eller Gustaf VII. Dock har ingen Oscar varit tronföljare vid födseln, så min gissning är: Gustaf VII.

Håller med om att Christina kan vara ett alternativ. Det som talar emot detta är dock att drottning Kristina abdikerade (vilket kanske ger negativa associationer). Dessutom är inte namnet så vanligt som tilltalsnamn på nyfödda i dag. Kan man tänka sig Lovisa (nr 37 på namntoppen) eller Sofia (nr 50 på namntoppen)?

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 februari 2009, 18:51

a81 skrev:Man bör nog också tänka på att Sverige är ett trendkänsligt land. Detta i kombination med traditionerna inom kungafamiljen borde innebära att Oscar (nr 2 på namntoppen) och Gustaf (nr 17 på namntoppen) ligger bra till. Blir det en manlig tronföljare kommer troligen Sveriges nästnästa regent att heta Ocsar III eller Gustaf VII. Dock har ingen Oscar varit tronföljare vid födseln, så min gissning är: Gustaf VII.

Håller med om att Christina kan vara ett alternativ. Det som talar emot detta är dock att drottning Kristina abdikerade (vilket kanske ger negativa associationer). Dessutom är inte namnet så vanligt som tilltalsnamn på nyfödda i dag. Kan man tänka sig Lovisa (nr 37 på namntoppen) eller Sofia (nr 50 på namntoppen)?
Jag håller med om Gustaf VII, särskilt som statssystemet faktiskt är osäkert, och även om tronen är fast i dagens opinionsundersökningar behöver det inte vara så om några år, och tre avsatta landsflyktingar har hetat Gustav, både Eriks son och Gustav 4 själv och dennes son. (Det historiska mönstret måste följas ... )

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Kungliga namn

Inlägg av Richard J » 26 februari 2009, 19:40

Jurgen Wullenwever skrev:
Richard J skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:Oscar II var den siste krönte, och dessutom den siste Bernadotte som inte var för evärdlig tid förlustig Sveriges krona och regering, vilket de tre senaste har varit genom Gustav V:s äktenskap.
Gustav IV Adolf och hans ättlingar förlorade arvsrätten till Sveriges tron genom statskuppen 1809: det betyder däremot inte alls, i enlighet med kontinental praxis, att dessa ättlingar var uteslutna från äktenskap med de som i egen bördsrätt var berättigade till Sveriges tron.
Riksdagsbeslutet säger att bröstarvingar (dvs. ättlingar) till G4A för evärdlig tid är förlustige/förlustiga Sveriges krona och regering. Detta måste rimligtvis gälla oavsett vem de gifter sig med. (Är jag den ende under 130 år som har upprört mig över detta brott mot riksdagens beslut. (Vi hade en liten tråd tidigare om detta.)) I viss utsträckning har beslutet ändå följts, på så vis att kröningar inte skett, och regeringsarbetet sker utan kungens medverkan.
Äktenskapet ifråga godkändes av Konungen i enlighet med gällande Successionsordning som Riksens ständer vid urtima riksdag fastställt.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 februari 2009, 21:47

Vet du (eller någon annan) om man vid kronprins Oscar Gustaf Adolfs äktenskap under 1880-talet verkligen beaktade detta riksdagsbeslut av 1809? Mitt intryck är att man snarare försökte släta över fejden mellan de två familjerna, vilket kunde ske desto lättare som de landsflyktiga tronpretendenterna hade utslocknat på den manliga linjen.

Jag letade för några år sedan efter något riksdagsbeslut rörande detta, om det hade ändrats före kronprinsens giftermål, men jag fann inget, däremot förelåg en gratulation från riksdagen för försoningen mellan familjerna. (Har inte papperen framför mig, och det var sju år sedan jag läste om det.)

Saken är ju den (om man skall vara brännvinsadvokat), att antingen gäller beslutet om avsättningen av Gustav den fjärde och hans ättlingar, varvid Karl XIII och dennes två (adopterade) söner och ättlingar är de lagliga kungarna, eller så upphäver man detta beslut, varvid Bernadotterna rimligen själva blir avförda från successionen. Upphävandet av beslutet måste dessutom ha skett innan kronprinsen gifte sig (1884?), annars är även han, genom sitt äktenskap, en ingift ättling till Gustav IV och förlustig den svenska kronan och regeringen. I det fallet borde en yngre broder ha övertagit rollen som svensk kronprins och Oscar Gustaf Adolf kunde ha stått kvar som norsk tronföljare (om unionsupplösningen hade förberetts från svensk sida). Riksdagsbeslutet 1809 gällde dessutom "för evärdlig tid" och det synes vara en aning svårt att krångla sig ur den formuleringen. Om något gäller för alltid så borde det vara fastlagt.

I Sverige saknas ofta hänsyn till äldre ting, och man gör det som känns rätt för stunden, exempelvis riksdagens beslut 1980 att ha avvecklat kärnkraften till 2010, vilket tydligen är upphävt.

En motsatt sak hände dock häromåret, när norrmännen sade upp avtalet med Sverige om renbete, vilket ledde till att förhållandena återgick till att följa lappkodicillen från 1700-talet. (Jag tyckte mig höra i radion idag att ett nytt avtal var färdigt i den frågan, så då har lappkodicillen blivit ersatt igen.)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 26 februari 2009, 22:24

Jurgen Wullenwever skrev:
a81 skrev:Man bör nog också tänka på att Sverige är ett trendkänsligt land. Detta i kombination med traditionerna inom kungafamiljen borde innebära att Oscar (nr 2 på namntoppen) och Gustaf (nr 17 på namntoppen) ligger bra till. Blir det en manlig tronföljare kommer troligen Sveriges nästnästa regent att heta Ocsar III eller Gustaf VII. Dock har ingen Oscar varit tronföljare vid födseln, så min gissning är: Gustaf VII.

Håller med om att Christina kan vara ett alternativ. Det som talar emot detta är dock att drottning Kristina abdikerade (vilket kanske ger negativa associationer). Dessutom är inte namnet så vanligt som tilltalsnamn på nyfödda i dag. Kan man tänka sig Lovisa (nr 37 på namntoppen) eller Sofia (nr 50 på namntoppen)?
Jag håller med om Gustaf VII, särskilt som statssystemet faktiskt är osäkert, och även om tronen är fast i dagens opinionsundersökningar behöver det inte vara så om några år, och tre avsatta landsflyktingar har hetat Gustav, både Eriks son och Gustav 4 själv och dennes son. (Det historiska mönstret måste följas ... )
Har lite svårt att förstå tveksamheten när det gäller monarkins överlevnad. Visst går opinioner upp och ner, men de brukar röra sig kring ett jämviktsläge. Om 80-85 procent är för monarkin i dag, så lär stödet knappast gå ner under 50 procent. Skulle det mot förmodan göra det (på grund av exempelvis en stor skandal), så skulle sannolikt opinionen hinna vända innan monarkin hunnit avskaffas.

Dessutom bör man tänka på att en stor andel av Sveriges politiker, intellektuella och journalister varit republikaner i många decennier (kanske rent av sekel). Deras opinionsbildning har dock inte alls påverkat den allmänna opinionen. Det är därför svårt att se hur ett skifte i opinionen skulle te sig. Victoria kommer dessutom att bli Sveriges första kvinnliga statschef på över 300 år (om man antar att hon tillträder på 2030- eller 2040-talet), vilket kanske kommer att öka acceptansen för monarkin bland exempelvis journalister.

Min poäng är alltså att det är svårt att se ett scenario där monarkin i Sverige skulle avskaffas.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 26 februari 2009, 22:47

Jurgen Wullenwever skrev:I Sverige saknas ofta hänsyn till äldre ting, och man gör det som känns rätt för stunden, exempelvis riksdagens beslut 1980 att ha avvecklat kärnkraften till 2010, vilket tydligen är upphävt.
Att man i Sverige rätt ofta saknar hänsyn till traditioner, kulturarv, etc, kan jag hålla med om, men det är lite problematiskt att jämföra monarkin med kärnkraften. För det första kan man ju titta på linje 2:s (vinnande linjen i folkomröstningen 1980) valsedel:

Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift.

Energihushållningen bedrivs kraftfullt och stimuleras ytterligare. De svagaste grupperna i samhället skyddas. Åtgärder vidtas för att styra elkonsumtionen bl.a. för att förhindra direktverkande elvärme i ny permanentbebyggelse.

Forskning och utveckling av förnybara energikällor forceras under samhällets ledning.

Miljö- och säkerhetsförbättrande åtgärder vid kärnkraftverken genomförs. En särskild säkerhetsstudie görs vid varje reaktor. För medborgarnas insyn tillsätts vid varje kärnkraftverk en säkerhetskommitté med lokal förankring.

Elproduktion genom olje- och kolkondensverk undviks.

Samhället skall ha ett huvudansvar för produktionen och distributionen av elektrisk kraft. Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun. Övervinster i vattenkraftproduktionen indrages genom beskattning.


Om man ser den först meningen (som jag markerat med fet stil), så inser man att man faktiskt till stor del följt resultatet i folkomröstningen. Det har inte visat sig möjligt att lägga ner kärnkraften (nya energikällor för småskaliga, ekonomiskt omöjligt att drastiskt minska elförbrukningen), alltså finns den kvar. Årtalet 2010 beslutades senare av riksdagen (vet ej när), men togs bort för omkring tio år sedan. Vet ej om det någonsin sågs som realistiskt att avskaffa kärnkraften till 2010.

Min poäng är alltså att opinionen i kärnkraftfrågan kanske inte har svängt lika mycket som retoriken. Dessutom har klimathotet kommit in som en ny faktor. Det är svårt att se en liknande faktor komma in och påverka folks syn på Sveriges statsskick.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 9 januari 2011, 21:52

Nu har kanske den här tråden blivit mer aktuell. Spelbolagen har odds för olika namn på en eventuell kommande arvprins eller -prinsessa, här är ett exempel:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/s ... 8273470.ab

Namnen är väl ungefär desamma som diskuterats i den här tråden. Lägst odds (5,00) har pojknamnen Gustav och Oscar samt flicknamnet Desireé. Gustav (VII) och Oscar (III) tror jag är bra gissningar, men jag är lite mera tveksam till Desireé. Min gissning är att man för en eventuell arvprinsessa väljer ett namn på en regerande drottning eller på en drottning med ett mera "vanligt" drottning-/prinsessnamn. Kristina (odds: 10,00) är kanske ett mera troligt val, även om det kanske är ett lite för ovanligt tilltalsnamn på nyfödda för att väljas. Det är konstigt att Lovisa inte är med på listan. Det är ett vanligt drottningnamn och ett relativt vanligt namn för nyfödda.

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem
Inlägg: 228
Blev medlem: 9 augusti 2010, 19:23

Re: Kungliga namn

Inlägg av Hedmark » 11 januari 2011, 15:16

a81 skrev:Nu har kanske den här tråden blivit mer aktuell. Spelbolagen har odds för olika namn på en eventuell kommande arvprins eller -prinsessa, här är ett exempel:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/s ... 8273470.ab

Namnen är väl ungefär desamma som diskuterats i den här tråden. Lägst odds (5,00) har pojknamnen Gustav och Oscar samt flicknamnet Desireé. Gustav (VII) och Oscar (III) tror jag är bra gissningar, men jag är lite mera tveksam till Desireé. Min gissning är att man för en eventuell arvprinsessa väljer ett namn på en regerande drottning eller på en drottning med ett mera "vanligt" drottning-/prinsessnamn. Kristina (odds: 10,00) är kanske ett mera troligt val, även om det kanske är ett lite för ovanligt tilltalsnamn på nyfödda för att väljas. Det är konstigt att Lovisa inte är med på listan. Det är ett vanligt drottningnamn och ett relativt vanligt namn för nyfödda.
Jag tror inte Kristina är så aktuellt längre, Desireé låter mer aktuellt. Låter som ett mer modernt namn, eller ett namn en modern familj skulle välja.

Själv tror jag att Ludvig (Ludwig) kan bli aktuellt :)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Kungliga namn

Inlägg av tyskaorden » 12 januari 2011, 23:20

Desirée är nog en möjlighet fast inte som första namn. Kronprinsessan heter ju Victoria Ingrid Alice Desirée.

Skriv svar