Bratskulturen

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
BB
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 8 januari 2004, 12:18
Ort: V-ås

Bratskulturen

Inlägg av BB » 20 november 2005, 12:42

Tjenare

Vet inte om det har undgått någon det här med "Brats" fenomenet som florerat i media. Tv3 hade nått om det hela, och Kanal 5's "Dolce Vita" verkar vara en förlängning av konceptet "bratskultur". Jag bor själv inte i Stockholm, där det verkar vara som mest utbrett (tack gode gud, kan man säga) men jag har funderat lite över vad det hela består i, så att säga. Jag har fått den känslan att det hela är nån ny form av 80-talets yuppievåg, som trängt in i populärkulturen då mycket i media har betoning på "glitter och glamour". Det jag funderade på var hur yuppie kulturen tedde sig under 80-talet och kanske även dandyismen. Det är kanske är långsökt att hitta en jämförelse med bratsen och dandyismen men det verkar också ha varit ett i huvudsak överklass fenomen som kom att bli trendsättande. När uppstod "bratsen" i stockholm är det en 90-tals avart till yuppiesen av några unga som tittat för mycket på filmen Wall Street, eller kanske läst American psycho? :)


/BB

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 november 2005, 18:14

Brats förklaras ganska generaliserande på http://susning.nu/Brat

Brats är ungefär "rikemansslynglar", som tenderar att klä sig på ett visst sätt och hänga i vissa områden. Det är helt enkelt ungdomar från välbärgade områden i Stockholmstrakten (eller resten av landet också, kanske), framförallt Östermalm, Danderyd, Lidingö. De har de dyraste märkeskläderna, bakåtslickat hår vilket benämns "Östermalms-slick" ibland, och hänger på helgerna kring Stureplan i Stockholm på kändiskrogarna.

Det är dock inte så enkelt. Det finns många ungdomar som inte tillhör överklassen men som ändå immiterar klädstilen och hänger kring Stureplan. Ungdomar som som går i samma skola eller bor i samma område tenderar ju också att klä sig likriktat. Och varenda snorunge slänger väl ut en massa pengar på kläder nu för tiden.

Jag bor i en Stockholmsförort med mycket villor, och i de mest välbärgade områdena klär sig faktiskt ungdomarna även de likt brats, och åker runt på dyra EU-moppar som föräldrarna betalar. De är alltså brats de också. Är de gamla nog åker de in till Stureplan på helgerna. Men det gör ju även resten av ungdomarna, men de har inte samma frisyr.

Går man in på nattklubbarna kring Stureplan så står bratsen som spön i backen, speciellt i VIP-avdelningen. Att de alla tillhör eliten har jag svårt att tro, utan det är som sagt ett sätt att klä sig som är utbrett bland ungdomarna. De känner inte "Madde" för det. Hänger man på Södermalms krogar så är de dock svåra att hitta.

Vad utstyrseln beror på är väl frågan, men jag har noterat att även 30-40 åringar har "Östermalm-slick" till vardags (det hade exempelvis även Jan Stenbeck). Och kavaj, jeans, lackskor och rosa skjorta. Och kändisarna. Det är väl de äldre som lever i Yuppi-eran, och barnen tar efter dem och 80-talet (för det är ju modernt).

Mvh -Dan

jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Inlägg av jcb » 20 november 2005, 19:12

Dûrion Annûndil skrev:... bakåtslickat hår vilket benämns "Östermalms-slick" ibland ...
En frisyr som Elisabeth Tarras Wahlberg, och efter henne Jan Guillou, har beskrivit så att det ser ut som de har kammat sig med en fläskkotlett. (I Tarras Wahlbergs fall beskrev hon en specifik reporter)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 20 november 2005, 19:43

Jag har också uppfattat det som att det egentligen finns två sorters brats;

1) De 'riktiga' bratsen, dvs. de från (nyrika) familjer, kanske ungar till 80-talets yuppies. Har helst också ett par mille på egna kontot (under mammas och pappas förvaltning, förstås). De är först med nya influenser, om än kanske något stillösa. Det är inte många som kan räknas in här.

2) Wannabe-bratsen. Det här är den överlägset stora majoriteten, som vill se ut som de har pengar men kommer egentligen från 'vanliga' förhållanden och har inte större tillgångar än de flesta av oss. Apar efter grupp 1), det är när de här ungarna börjar anamma influenserna som vi andra blir varse trender och sånt i de här kretsarna.

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 5 december 2005, 19:58

Ordets ursprungliga betydelse är lite annorlunda: ”c.1505, slang, "beggar's child,". (http://www.etymonline.com/index.php?term=brat)

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 5 december 2005, 20:21

Den främsta anledningen till den nytändning som andra generationens yuppies fått är väl först och främst att kungabarnen nått krogålder. Därigenom har ju brattsen fått sina självklara förebilder samtidigt som exponeringen i media är total.

Användarnamn?
Utsparkad
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 januari 2005, 11:20
Ort: Irland och Stenungsund.

Inlägg av Användarnamn? » 7 december 2005, 13:36

Så det är inte ett Identitetssökande?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 7 december 2005, 13:51

fråga psilander, han verkar vara en del av kulturen. tänker på tråden i loungen om utelivet i sthlm.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 8 december 2005, 18:27

Bratkulturen är ett försök att införa kontinental kultur bland rika människor i Sverige. Tidigare har rikedom i Sverige behövts tonats ner, men nu kommer en generation av rika ungdomar som blivit influerade av sina europeiska kollegor att inte skämmas för sina pengar.

Följden blir i jantelags-Sverige att man klankar ner på dem, dumförklarar dem och menar att de inte har en egen stil etc. etc.
Jag ser det som ett staplande försök att europeisera Sverige.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 8 december 2005, 18:36

Vidare kan berättas att bakåtslick år på väg ut, de flesta brat har numera korthårig frisyr. De riktiga mammaspojkarna har haft sidbena hela tiden. :-)

Den rosa skjortan har varit ute sedan sommaren 2001. Hemskt seglivad myt.

"Madde" är numera nästan aldrig ute. Det talas om "Maddes favoritkrog", men sådant är falsk marknadsföring.

Angående uteliv så är det på en väldigt låg nivå i Stockholm just nu. Det består mest av "wannabes" utan pengar och går så att säga på sparlåga.
Anledningarna kan vara många. Som jag själv fört fram i Loungen så kan det vara det hårdare klimatet. När "brat" blev på tapeten i Sverige så var det IT-yra. Då hade man t.ex. inte börjat dra in tillstånd pga. för mycket fylla, man hade inte börjat slå ner på droganvändande m.m.

Sedan har vi generationsfrågan. De som festade hårt runt IT-yran har idag slutat gå ut. Efter dem kom min egen generation som hörde historierna och försökte göra samma sak. Nu börjar vi bli gamla och de som tar över har ingen aning alls...

Sedan har vi detta med kungabarnen. Dessa var ute väldigt mycket runt IT-yran och de drog med sig sitt entourage. Idag sitter de på Slottet eller Drottningholm och är inte alls ute och höjer stämningen på klubbarna.

Hela bratgrejen är ganska känslig. Man måste se på det med nyktra ögon (utan Jantelag) och man måste också hålla sig a'jour med vad som händer. Det är ganska ombytligt.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 9 december 2005, 09:47

Tycker att "kulturen" är logisk ur ett utvecklingsperspektiv och eftersträvar samma ointressanta värden som dokusåpakulturen gör.

[Edit: här vidarbefodrar vi inte våldsuppmaningar, tackar! - Dûrion]

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 9 december 2005, 12:11

Leonidas skrev:Tycker att "kulturen" är logisk ur ett utvecklingsperspektiv och eftersträvar samma ointressanta värden som dokusåpakulturen gör.

[Edit: här vidarbefodrar vi inte våldsuppmaningar, tackar! - Dûrion]
Det gör den faktiskt inte, även om man kan tro det utifrån de "bratdokumentärer" som visats. Det är faktiskt bra mycket roligare in rea llife.
Det bästa är om man upplever det själv och tar av sig jante-glasögonen och fördomarna.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 9 december 2005, 12:28

Carolus skrev:
Leonidas skrev:Tycker att "kulturen" är logisk ur ett utvecklingsperspektiv och eftersträvar samma ointressanta värden som dokusåpakulturen gör.

[Edit: här vidarbefodrar vi inte våldsuppmaningar, tackar! - Dûrion]
Det gör den faktiskt inte, även om man kan tro det utifrån de "bratdokumentärer" som visats. Det är faktiskt bra mycket roligare in rea llife.
Det bästa är om man upplever det själv och tar av sig jante-glasögonen och fördomarna.
Vilka värden är så mkt roligare i "rea llife"?

Ber om ursäkt för citatet, men det var ingen våldsuppmaning? utan en inställning till livet, en mentalitet, som de flesta bajensupportrar delar.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 9 december 2005, 15:05

Leonidas skrev: Vilka värden är så mkt roligare i "rea llife"?
Värden? Jag talar om att festandet i bratdokumentärerna ser tråkigare ut än vad det är.
Ber om ursäkt för citatet, men det var ingen våldsuppmaning? utan en inställning till livet, en mentalitet, som de flesta bajensupportrar delar.
"De flesta bajensupportrar delar". :D
Skojigt värre!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 december 2005, 16:07

Carolus skrev:
Leonidas skrev: Vilka värden är så mkt roligare i "rea llife"?
Värden? Jag talar om att festandet i bratdokumentärerna ser tråkigare ut än vad det är.
Smaken är väl olika, men jag måste säga att jag inte alls håller med. Jag har bott på Malmö Nation i Lund i fyra år och även varit rätt aktiv i nationen. Jag har varit på en del fester, jag är inte imponerad. Klart jag har trivts annars hade jag inte bott där så länge, men det beror framförallt på korridoren som länge var som en oas bland alla brats. Förutom på korridoren så blev allting så förutsägbart, det var till samma ställen man gick och alla verkade så rädda för att göra bort sig. Efter helgerna pratade man om hur helgen innan hade varit när den i själva verket var precis som förra. Ingen spontanitet, någon gång lyckades jag övertyga att man skulle testa något nytt och lyckades få med ett gäng till någon annan nation så uppskattades det oehört.

/Martin

Skriv svar