Gustaf Adolfs dagen

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Gustaf Adolfs dagen

Inlägg av Psilander » 6 november 2005, 16:08

Idag, 6 November, är det Gustaf Adolfsdagen, numera inte annat än en högtid för konditorierna. Fram till och med 30-talet var det en ganska väl firad högtid med parader och fosterlänska högtidstal. Jag underar därför lite om dels hur ni, om ni firar högtiden gör det eller hur ni anser att den borde firas.

Min personliga åsikt är att man bör fira högtiden till minne av Gustaf II Adolf som gav det ulktimata offret för nationen, men också för alla andra som gjort samma sak. Den skulle bli en form av Memorialday som bla Storbrittanien och USA har till minne de som stupat i strid för nationen. Visserligen har vi inte varit i krig på 192år men med freden blir man lätt blase och förlorar perspektivet och vikten av vad våra förfäder gjort för oss.

Dagens skulle självklart också innefatta den personal som tjänstgör, har tjänstgjort, stupats eller sårats i fredenstjänst också.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 6 november 2005, 17:21

Fast att fira dagen idag den 6:e är något fel då Gustav II Adolf stupade den 16:e enligt den kalender vi använder idag.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 6 november 2005, 17:59

Å andra sidan kan man göra det enkelt och dessutom slippa problem med gamla texter som har ett annat datum inskrivet och ignorera skillnaden som uppkom vid kalenderbytet.

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 november 2005, 18:11

Enligt traditionen är det den 6.November, men som sagt kalenderbytet har ställt till det lite i hisotien. Personligen tycker jag det är viktigare att följa traditionen än att få det matematiskt exakt.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 6 november 2005, 18:46

Här i Finland har det flaggats överallt eftersom det är officiell flaggdag på svenska dagen. Du (Psilander) nämner förövrigt att det numera inte är annat än en högtid för konditorierna. Menar du då att det finns bakverk som man äter på denna dag? I Finland finns Runebergstårta på Runebergsdagen i februari men finns det något motsvarande för svenska dagen i Sverige?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 6 november 2005, 19:11

Ralf Palmgren skrev:Här i Finland har det flaggats överallt eftersom det är officiell flaggdag på svenska dagen. Du (Psilander) nämner förövrigt att det numera inte är annat än en högtid för konditorierna. Menar du då att det finns bakverk som man äter på denna dag? I Finland finns Runebergstårta på Runebergsdagen i februari men finns det något motsvarande för svenska dagen i Sverige?
GUSTAV ADOLFSDAGEN
Gustav Adolfsdagen den 6 november firas till minnet av hjältekonungen Gustav II Adolf som stupade i slaget vid Lützen år 1632.

Dagen började högtidlighållas under början av 1800-talet. I Göteborg, som grundades av Gustav II Adolf 1621, har dagen alltid uppmärksammats särskilt, bland annat genom att läroverksungdomarna förr tågade till Gustav Adolfs Torg där flammande tal hölls. Det var också i Göteborg som de speciella Gustav Adolfsbakelserna började säljas vid sekelskiftet.

Gustav Adolfsbakelse är ett bakverk av marsipan eller sockerkaka som pryds av kungens bild i relief och profil, vilken gjuts av choklad i formar. Dessa bakelser förekommer nuförtiden i de större delen av landet. I Finland firas dagen sedan 1908 som Svenska dagen.
http://www.geocities.com/CapitolHill/Co ... ition.html


En ny version finns här:
http://www.gastronomiskaakademien.com/index_gav.html


/CvD
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 november 2005, 19:13

Hade nästan för mig att det främst var en västsvensk grej, med Gustaf Adolfs-bakelser. Har ingen aning om hur det är i övriga riket, men här går det åt rejält med bakelser, åtminstone när dagen inte infaller på en helgdag, som idag. Själva bakelsen varierar, den vitala delen är GIIA:s profil i choklad uppepå.

Annars firade jag den dag som var idag med vapenmässa och skjutuppvisning, och lite frotterande med skalmaniter tillika. :)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 6 november 2005, 19:17

Ralf Palmgren skrev:Här i Finland har det flaggats överallt eftersom det är officiell flaggdag på svenska dagen. Du (Psilander) nämner förövrigt att det numera inte är annat än en högtid för konditorierna. Menar du då att det finns bakverk som man äter på denna dag? I Finland finns Runebergstårta på Runebergsdagen i februari men finns det något motsvarande för svenska dagen i Sverige?
Gustav Adolfsbakelsen verkar inte helt okänd i Finland heller:
Svenska Folkpartiet valde år 1908 att fira Gustav Adolfs dag som en svensk dag i Finland. Man önskade att alla svenskatalande i vårt land skulle känna en samhörighet med varandra, att de skulle känna sig som finlandssvenskar. Man ville också att den svenska kulturen i Finland skulle bevaras och vårdas. Den som vill hålla på gammal tradition, tänder ljus i fönstren på kvällen den 6 november. Från Sverige kommer seden att äta en Gustav Adolfs bakelse på svenska dagen. Gustav Adolfs bakelse är ett bakverk av marsipan eller sockerkaka som pryds av kungens bild i relief och profil, vilken gjuts av choklad i formar.
http://kotisivu.mtv3.fi/senior-it/svenska_dagen.htm

/CvD

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 6 november 2005, 19:51

Hexmaster skrev:Hade nästan för mig att det främst var en västsvensk grej, med Gustaf Adolfs-bakelser. Har ingen aning om hur det är i övriga riket, men här går det åt rejält med bakelser, åtminstone när dagen inte infaller på en helgdag, som idag.
Själv bor jag i stockholmsregionen och jag har aldrig firat Gustav Adolfs-dagen. Kan faktiskt inte ens erinra mig ifall jag någonsin har sett en Gustav Adolfs-bakelse, jag har definitivt inte ätit en sådan. Det enda som påminde mig idag om att den 6:e november är en speciell dag var att alla SL-bussar hade svenska flaggor.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 november 2005, 20:00

Köpte Gustaf Adolfs bakelser i Täby norr om stockholm i går, var slut idag.

Hemma har vi alltid firat dagen, kanske därför jag har halv namnsdag idag (Gustaf). Dessutom är det ju allmän flaggdag idag i hela Sverige. Det har mest varit en mysig högtid med lite bakelser kaffe osv.

I lågstadiet kommer jag ihåg att fröken förklarade vad det var för dag bara, men hon är visserligen pensionär sedan länge nu.

Kanske skulle lobba lite på FM så stockholmsförbanden kunde han en liten parad, kanske en krans nedläggning vid lämpligt stääle (Poltava statyn på armémuseum, riddarholmskyrkan eller Älvsnabbsmonumentet). TV kunde visa några trevliga populärhistoriska program med Herman Lindqvist.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 6 november 2005, 20:11

Vasamuseet har tydligen lite extra tillställningar:
http://www.vasamuseet.se/Vasamuseet/Bes ... adolf.aspx

/CvD

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 6 november 2005, 22:43

Ett ovidkommande inlägg som inte tillförde tråden något har tagits bort

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 6 november 2005, 23:15

Örjan skrev:
Hexmaster skrev:Hade nästan för mig att det främst var en västsvensk grej, med Gustaf Adolfs-bakelser. Har ingen aning om hur det är i övriga riket, men här går det åt rejält med bakelser, åtminstone när dagen inte infaller på en helgdag, som idag.
Själv bor jag i stockholmsregionen och jag har aldrig firat Gustav Adolfs-dagen. Kan faktiskt inte ens erinra mig ifall jag någonsin har sett en Gustav Adolfs-bakelse, jag har definitivt inte ätit en sådan. Det enda som påminde mig idag om att den 6:e november är en speciell dag var att alla SL-bussar hade svenska flaggor.
Verkar vara individuellt olika, alla jag (som är stockholmare) träffar refererar alltid till dagen och till bakelserna - även om jag i ärlighetens namn inte äter dem varje år.

/ Probstner

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Gustaf Adolfs dagen

Inlägg av liljen » 25 oktober 2020, 21:40

Lyfter tråden eftersom jag ska försöka fixa fram Gustav Adolfsbakelser till ett evenemang här den 6 november.
Det verkar ju inte finnas någon helt fastslagen standard för recept på Gustav Adolfsbakelser, mer än att den borde ha en Gustav Adolf i profil på toppen, så vad har ni för favoritvariant/favoritrecept? Eller finns det något recept som är lite mer original än andra?

Skriv svar