Kinas isolering

Användarvisningsbild
Moi
Ny medlem

Kinas isolering

Inlägg av Moi » 28 september 2005, 10:39

Jag har ett antal frågor som jag gärna vill att någon "kinaexpert" skulle kunna svara på, eller bara om ni vet något av dessa svaren. :D
När startade kinas isolering?och vad blev följderna av det på kort o lång sikt?varför gjorde de detta?kan man tänka sig ett idealistiskt eller materialistiskt perspektiv på denna fråga?
tack på förhand!
//moi

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 september 2005, 10:49

Expert är jag inte, däremot pigg på att diskutera allehanda intressanta frågeställningar...

Hur menar du att Kina är isolerat? Då tänker jag på länder som Nordkorea eller Libyen, eller handelsembargot mot Kuba.

Vidare, tänker du på 1900-talets kommunist-Kina, eller någon tidigare period? Japan var ju länge stängt för västerlänningar, öppnades upp i slutet av 1800-talet, när det nu var.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 28 september 2005, 11:34

Misstänker Moi tänker då nån gång på 1400-talet, där Kina skickade jätteflotta som ambassadör-upptäcksresa. Då finns det indicier på ev upptäckt av blivande Amerika.

Men så kantrade deras inrikespolitik om, gränserna stängdes och nästan all kontakt med utlandet ströps.

Hade de fortsatt skulle de sannolikt kommit före Europa, de hade fin teknikutveckling de också - och på en del områden låg de före.

Den tidsperioden. Den som har kunskaperna aktuella får gärna fylla på.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 september 2005, 12:23

Stefan skrev:Misstänker Moi tänker då nån gång på 1400-talet, där Kina skickade jätteflotta som ambassadör-upptäcksresa. Då finns det indicier på ev upptäckt av blivande Amerika.

Men så kantrade deras inrikespolitik om, gränserna stängdes och nästan all kontakt med utlandet ströps.
Några indicier på upptäckt av Amerika finns inte. Det är en hypotes tagen ur luften baserad på möjligheten för kinesiska skepp att segla åt det hållet lika gärna.

De kinesiska upptäcksfärderna öppnade för långväga handel över havrutterna västerut, och en kinesisk utvandring mot sydostasien, främst Malacka och Indonesien. På grund av förhållanden inom hovet och administrationen avslutade man dock upptäcksresandet efter några resor och brydde sig inte om det i framtiden. Något 50-tal år senare kom européerna seglande istället. Så Kina var aldrig isolerat under den här tiden. Det enda landet som isolerade sig var under 1600-talet Japan (även om det inte var en total isolering).

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 28 september 2005, 14:57

Utan anspråk på att vara expert ska jag försöka bidra: Under Yonglekejsarens styre i början av 1400-talet satsade man starkt på sjöhandel med utlandet, ytterst manifesterat i Zheng Hes enorma expeditioner. Men efter kejsarens död 1424 ändrades läget tvärt, ett förbud mot utrikeshandel utarbetades och trädde i kraft, de stora flottorna höggs upp eller förföll i dockorna. Man har diskuterat anledningarna till detta - främst ligger nog förklaringen i det hot som mongolerna kom att utgöra i början av 1400-talet. Kina militariserades alltmer - generaler fick mer befogenheter i tider av spänning och hot utifrån. För att bemöta mongolerna lät kejsaren redan 1421 flytta regeringen från den gamla Ming-huvudstaden Nanjing till Beijing nära den stora muren och gränstrupperna, en handling som kom att signalera de nya Mingkejsarnas "nordliga politik" som präglades av misstänksamhet, slutenhet och upptrappad säkerhetspolitik

Men som Durion påpekade i inlägget ovan, Kina blev aldrig helt isolerat. Många privatpersoner trotsade förbudet och fortsatte handeln som förut

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: Kinas isolering

Inlägg av Mathias Forsberg » 28 september 2005, 15:48

Moi skrev:gjorde de detta?kan man tänka sig ett idealistiskt eller materialistiskt perspektiv på denna fråga?
Utan idealism stänger man inte gränserna och sluter sig mot omvärlden, och utan materiella resurser kan man heller inte göra detta (om man inte heter Kim Jong Il...).

/Forsberg

Användarvisningsbild
Moi
Ny medlem

Inlägg av Moi » 28 september 2005, 16:55

Jag måste säga att jag inte har full koll på när Kinas isolering var, men jag antar att jag ska ta reda på den isolering som är störst och talas mest om. Men om någon skulle vilja vara snäll att svara på mina ovanstående frågor hade det varit väldigt bra. Tack igen!
/Moi

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 september 2005, 17:11

Moi skrev:Jag måste säga att jag inte har full koll på när Kinas isolering var, men jag antar att jag ska ta reda på den isolering som är störst och talas mest om. Men om någon skulle vilja vara snäll att svara på mina ovanstående frågor hade det varit väldigt bra.
Alltså, om du har några idéer eller funderingar rörande detta onekligen intressanta ämne så får du gärna dela med dig av dem, vi är idel öra och, som synes, alltid pigga på att diskutera historiska spörsmål. Men om du till äventyrs har en hemläxa som väntar så är det väl du som skall göra den och inte vi.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 september 2005, 00:11

Djinghis Khan skrev:Men efter kejsarens död 1424 ändrades läget tvärt, ett förbud mot utrikeshandel utarbetades och trädde i kraft
Hur länge, och i vilken omfattning verkade det här förbudet? Som jag förstått det fortsatte handeln med arabiska och malajiska köpmän, och när portugiserna kom dit så handlade man med dem också?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Moi
Ny medlem

Inlägg av Moi » 2 oktober 2005, 19:21

Kina har ju varit isolerade under en längre tid, det har ju inte varit direkt varit öppet förän nu... tänk om landet inte varit det, hur långt före västvärlden hade de då varit? :?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 oktober 2005, 02:32

Moi skrev:Kina har ju varit isolerade under en längre tid, det har ju inte varit direkt varit öppet förän nu... tänk om landet inte varit det, hur långt före västvärlden hade de då varit? :?
Du får nog specifiera vilken tidsperiod du menar att Kina varit isolerad under. Menar du i modern tid?

Mvh -Dan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 oktober 2005, 13:21

Moi skrev:Kina har ju varit isolerade under en längre tid, det har ju inte varit direkt varit öppet förän nu... tänk om landet inte varit det, hur långt före västvärlden hade de då varit? :?
Jag kan inte föreställa mig att Kina's periodiskt självvalda isolering - var annat än ett tyst erkännande att Kina hamnat på efterkälken och behövde isolera sig för återhämtning - innan man lättade på ventilerna s.a.s. Kina är ju inte ens idag speciellt 'öppet' utom för 'business', Gud Hjälpe den som försöker exportera demokrati eller religioner dit! Kina dränker världen i sin export av billiga varor, även relativt högteknologiska sådana, men importerar bara kunskap och råvaror. Och har gjort i många år - byggande en valutareserv som står få andras efter. Innan där dyker upp några cigarrbolmande kinesiska tycooner i Washington och frågar Alan Greenspan 'hur mycket USA kostar..?' måste nog västvärlden försöka bryta den kinesiska 'enkelriktningen'. Ehuru det är mycket möjligt att det redan är för sent....
Varjag

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 oktober 2005, 14:58

varjag skrev:Jag kan inte föreställa mig att Kina's periodiskt självvalda isolering - var annat än ett tyst erkännande att Kina hamnat på efterkälken och behövde isolera sig för återhämtning
Återigen, vilket period talar vi om? När menar du att detta skulle skett, och vad har du för stöd av den här tolkningen av orsaken därtill?
varjag skrev:Kina dränker världen i sin export av billiga varor...
Det är de amerikanska och europeiska firmorna som väljer att producera sina varor där, inte kineiska firmor som konkurerar ut dessa märken, så snarare är det västvärlden som "dränker" världen i varor, men frågan är hur billiga de är...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 4 oktober 2005, 10:39

Dûrion Annûndil skrev:
Djinghis Khan skrev:Men efter kejsarens död 1424 ändrades läget tvärt, ett förbud mot utrikeshandel utarbetades och trädde i kraft
Hur länge, och i vilken omfattning verkade det här förbudet? Som jag förstått det fortsatte handeln med arabiska och malajiska köpmän, och när portugiserna kom dit så handlade man med dem också?

Mvh -Dan
Är tyvärr inte vidare insatt i ämnet, mig veterligen öppnades ett antal frihamnar i södra Kina dit utländska köpmän sökte sig. Annars fortsatte ju handeln - osm jag nämnde - mellan utlänningar och kinesiska privatpersoner som ignorerade förbudet

Användarvisningsbild
Moi
Ny medlem

Inlägg av Moi » 5 oktober 2005, 10:49

Kan man egentligen inte erlägga både en idealistisk och en materialistisk historiesyn när det gäller Kinas isolering?måste man luta på ett visst håll? :roll:

Skriv svar