Quiz: Idrottshistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 13 september 2005, 20:04

Det var som f***n. Svar efter tre minuter.

Men Björn Nordkvist var det inte. Han var inte typen som knorrade in en hörna. Även om han var en av de bästa spelarna vi har haft i Sverige.

Och "Knivsta" var det inte. Han knorrade inte över huvud taget. Dessutom hette han Gösta. Och var en legendarisk spelare hos Djurgården. Han var allsvensk både i fotboll, bandy och hockey. Och som gammal Bandyälskare kan jag inte annat än älska "Knivsta". En sådan kämpe. Men han kunde definitivt inte skruva in en hörna. Däremot minns jag när han sköt en tåpaj som gick över läktaren och ut på Valhallavägen.

Jag gick nämligen och såg på både Djurgården och AIK fast jag var Bajare.

Men du är inne på rätt spår............

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 13 september 2005, 22:06

Donkeyman skrev:Det var som f***n. Svar efter tre minuter.

Men Björn Nordkvist var det inte. Han var inte typen som knorrade in en hörna. Även om han var en av de bästa spelarna vi har haft i Sverige.

Och "Knivsta" var det inte. Han knorrade inte över huvud taget. Dessutom hette han Gösta. Och var en legendarisk spelare hos Djurgården. Han var allsvensk både i fotboll, bandy och hockey. Och som gammal Bandyälskare kan jag inte annat än älska "Knivsta". En sådan kämpe. Men han kunde definitivt inte skruva in en hörna. Däremot minns jag när han sköt en tåpaj som gick över läktaren och ut på Valhallavägen.

Jag gick nämligen och såg på både Djurgården och AIK fast jag var Bajare.

Men du är inne på rätt spår............
Spelaren och laget är inte svårt. Nacka och Bajen, men vilka mötte de? Stockholms stadion? Vasalund?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 september 2005, 17:17

Man kan kanske chansa på en som var med i fotbolls-VM 1958? Hamrin kanske

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 14 september 2005, 17:40

Dalmas har riktigt svar. Och han borde egentligen veta vem motståndaren var. Fast Stefan var också inne på saken men han hade ju tre alternativ.

Det var Hammarby - Brage. Matchen slutade 3 - 0. Och "Nacka" var mannen. Det året gick Bajen upp i elitserien efter ett dramatiskt kval. Det var också sista året som Nacka spelade elitfotboll. Nu får Dalmas bollen.

Tillägg 16.09. Jag ser att jag borde orda lite mer om denna match. Detta var alltså den matchen när "Nacka" kom hem från Italien. Normalt så spelade Bajen på Johanneshov men det var inte möjligt en sådan dag. Det kom 18.000 åskådare till Stockholms Stadion. Och jublet hade inga gränser när det blev en klang och jubelföreställning med "Nacka" i huvudrollen. Den dagen började ett segertåg som slutade i Allsvenskan.

Om jag inte missminner mig alltför mycket gick nästa match borta mot Sumpan. Det kom så mycket folk att staketet ramlade ned. Många tusen gick in gratis. Tak, Träd, Bergväggar med mera var fullspikade med folk. Det var också här som "Nacka" fällde sin bevingade kommentar. Han gjorde en superdragning så att Sumpans högerback rusade in i publikhavet på löparbanan. Och "Nacka" stämplar bollen, vänder sig om och ropar efter högerbacken: "Tag en med bröd och senap till mig".....

Allsvenskan den säsongen avslutades på ett särdeles spännande sätt. Sista omgången stod det mellan Djurgården och Malmö FF. Med tre matcher kvar att spela ledde Malmö med fem poäng. När sista omgången startade hade Malmö tre pinnar och fem plusmål upp på Djurgårn. När det återstod sekunder låg Malmö under mot Peking med 0-3 och Djurgårn ledde hemma mot Göteborg med 3-1. Båda lagen hade 31 pinnar och 45-20. I matchens sista sekund kommer Djurgårns legendariske forward Leif "Chaplin" Eriksson loss i straffområdet, får bollen för långt från sig och kastar sig handlöst mot backen "Tidan" Johansson i Göteborgs-kamraterna. "Chaplin" faller mycket riktigt och lyckas med ett par raska simtag ta sig in i straffområdet. Domaren befann sig lååååååååångt borta men avgjorde direkt att det var innanför straffområdet och att det var straff. En straff som Bernt "Sump-Hugo" Andersson tryckte in med våldsam kraft. Och Djurgårn blev mästare med ett enda mål. Men det kunde vi Bajare acceptera eftersom vi hade kvalet kvar att glädja oss åt. Ett kval som vi med "Nacka" på laget skulle surfa genom. Den allsvenska platsen var klar redan på förhand. Och då kan Djurgårn gärna få vinna allsvenskan.

På den tiden spelades kvalet mellan fyra lag som enkelserie. Första omgången spelade Bajen hemma mot Sundsvall. I halvtid ledde Bajen med 4-1. Men i andra kom Sundsvall igen - av bara f**********n. Det var keepern Sven Lindberg som räddade dagen. Därför att Sundsvall reducerade till 4-2. Så blev "Nacka" utvisad. Så blev YA skadad. Och full kalabalik. Den andra matchen var Halmstad - Öster 2-4.

Andra omgången slutade Sundsvall-Halmstad 2-0 och Öster-Hammarby 1-3. Den matchen gick inför en särdeles manstark delegation från Söder.

Tredje omgången slutade Halmstad-Hammarby 2-3. Medan dramatiken stod på neutral bana mellan Sundsvall och Öster. 30.000 på Råsunda. Sundsvall ledde med 1-0 men det var en total köbildning framför Sundsvallsburen. Att Öster misslyckades med att peta in bollen var närmast otroligt. Så kom det en förlupen boll in på Östers planhalva. En Sundsvallsspelare hann i kapp bollen och gjorde 2-0. Därmed öppnades Norrlandsfönstret. För första gången kom ett Norrlandslag upp i Allsvenskan. Bajen och Sundsvall till Allsvenskan.

Så dramatisk var fotbollsäsongen den gången. Och jag såg det mesta live.......

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 september 2005, 12:51

Nu har jag väntat i flera dagar på att Dalmas skall ställa en fråga, enligt vad jag har uppfattat så är det 48-timmars regeln och det har väl gått två dygn sedan svaret kom.

En travfråga.

Vilka travare har gjort flest starter någonsin hos både kall- och varmbloden?

Ledtrådar:

1)

En har ett tillkalleseord som man tilltalar herrar i engelskan och en f d president i USA

2)

Ord på ett kort i kortlek och beteckningen med utan artikel med en tågtyp.


Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 september 2005, 18:23

En ytterligare ledtråd, den varmblodiga hästen börjar med Mr och den andre med intialerna E E.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 21 september 2005, 02:38

Sorry. Det enda jag vet om hästar har jag lärt av en av mina kamrater som är hängiven / fanatisk / sjuklig (välj själv) spelare:

Alla kapplöpningshästar är vanskapta. Det är nämligen så att nosen är några millimeter för kort. Detta har jag konstaterat med ledning av eftersnacket: "Det fattades ett morrhår så hade min häst vunnit ....."

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 21 september 2005, 07:44

Donkeyman skrev:Sorry. Det enda jag vet om hästar har jag lärt av en av mina kamrater som är hängiven / fanatisk / sjuklig (välj själv) spelare:

Alla kapplöpningshästar är vanskapta. Det är nämligen så att nosen är några millimeter för kort. Detta har jag konstaterat med ledning av eftersnacket: "Det fattades ett morrhår så hade min häst vunnit ....."
morrhår? nu ser jag framför mig kapplöpningskatter. det hade inte gått så fort, hehe.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 21 september 2005, 08:22

Donkeyman skrev:Sorry. Det enda jag vet om hästar har jag lärt av en av mina kamrater som är hängiven / fanatisk / sjuklig (välj själv) spelare:

Alla kapplöpningshästar är vanskapta. Det är nämligen så att nosen är några millimeter för kort. Detta har jag konstaterat med ledning av eftersnacket: "Det fattades ett morrhår så hade min häst vunnit ....."
Det enda jag vet om kapplöpningshästar är att man får 4.50kr/ kg för dem på en speciell plats i Gustafs.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 september 2005, 09:50

Jag kan skriva så här,

De travare som har gjort flest starter hos de båda raserna.

Den varmblodiga hästen; Mr + en amerikansk president som många förknippar med en skandal.

Den kallblodiga hästen: En korttyp i kortlek, "ovanför" kungen och _______-tåg(skriver inte ut ordet, men den börjar på e.

Nu har jag iallafall förenklat.


Stefan

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 21 september 2005, 18:42

Dalmas skrev:
Donkeyman skrev:Sorry. Det enda jag vet om hästar har jag lärt av en av mina kamrater som är hängiven / fanatisk / sjuklig (välj själv) spelare:

Alla kapplöpningshästar är vanskapta. Det är nämligen så att nosen är några millimeter för kort. Detta har jag konstaterat med ledning av eftersnacket: "Det fattades ett morrhår så hade min häst vunnit ....."
Det enda jag vet om kapplöpningshästar är att man får 4.50kr/ kg för dem på en speciell plats i Gustafs.
Jag gillar när det ligger i fjälster tillsammans med lite smaskiga kryddor. Största fördelen med att få besök från "masland".

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 21 september 2005, 20:21

Stefan Lundgren skrev:Jag kan skriva så här,

De travare som har gjort flest starter hos de båda raserna.

Den varmblodiga hästen; Mr + en amerikansk president som många förknippar med en skandal.

Den kallblodiga hästen: En korttyp i kortlek, "ovanför" kungen och _______-tåg(skriver inte ut ordet, men den börjar på e.

Nu har jag iallafall förenklat.


Stefan
Mr Clinton och Ess Elektrifierat?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 21 september 2005, 22:11

Eller Mr Nixon

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 22 september 2005, 23:37

Mr Nixon

Ess Express

är min bet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 september 2005, 12:48

Bagheera skrev:Mr Nixon

Ess Express

är min bet.
Din fråga, Bagheera.

Kommentar: Mr Nixon som föddes 1966 gjorde 431 starter och vann femtio av dessa. Hos kallbloden är det Ess Express som föddes 1968 och han gjorde 471 starter med 135 segrar. Som ni kanske förstår så är det ovanligt att travare kommer med över fyrahundra starter, det finns några som har gjort över 300 men inte över 400 starter. Annars är det ganska så vanligt att travare kommer över 200 starter och jag kan skriva följande, en avelhingst med drygt 400 avkommor så kommer drygt 10% över 100 starter.

Stefan

Skriv svar