Tegel och tegelhus

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Tegel och tegelhus

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 juni 2005, 20:07

Det är många kyrkor från senmedeltiden som är gjorda av tegel, i Uppland är bl a följande kyrkor gjorda av tegel.

Nysätra
Tensta
Alsike
Vendel

Undrar om det finns tegelhus kvar i landet som byggdes under samma period.

Stefan

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Inlägg av Pewi » 19 juni 2005, 16:56

Tegel började användas i Sverige under 1200-talet och var ett extremt dyrbart material som främst användes till skrytbyggen som kyrkor. Ofta i kombination med natursten som i ett stort antal medeltida kyrkor där gavlarna ofta är gjorda i tegel medan murarna består av vald och kluven marksten. Ett fåtal profana byggnader i tegel från 1200-talet är kända, dels Alsnö hus på Adelsö i Mälaren (där den svenska adeln skapades). Ruinerna kan fortfarande beskådas. Dels det hus som senare kom att användas av Birgittinerna i Vadstena och som fortfarande står kvar. Båda dessa exempel är kungliga lustslott vilket kanske säger något om nivån. Det är möjligt att det finns fler exempel, men inga jag känner till.

/Per

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 19 juni 2005, 23:54

Mårten Skinnares hus i Vadstena, är också gjort av tegel och från 12-1300 talet, tror jag i alla fall.

/Robert Sköld

Edit; Lade till en bild
Bilagor
Mårten.jpg
Mårten.jpg (38.35 KiB) Visad 3173 gånger

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 20 juni 2005, 00:11

Har dubbelkollat min egna gissning, och kommit fram till att huset i fråga är från tidigt 1500-tal. Dock nämns det att huset i fråga är ett av sveriges bäst bevarade från perioden.

/Robert Sköld

Skriv svar