Valborgsmässafton

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Valborgsmässafton

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 maj 2005, 16:42

Jag läste bl a en artikel om firandet i Uppsala i UNT 30 april 2005.

Förr i tiden så var det färre som firade valborg i Uppsala, i början på 80-talet så började många utifrån komma hit och fira valborg. Numera går allting intensiv när det gäller festande. Jag känner till att polisen hade bara 30-40 man ute på valborg förr i tiden medan det är över 100 idag. För i Uppsala var det städat förut, morsan har bl a berättat detta. Hon berättade att en gång så såg hon en manlig student stack hål på en unges balong och farsan blev rosenröd. Han tog studenten till närmaste stånd och bad honom att köpa en ny, han var ångersfull och numera är nog omöjligt att få en full student att köpa en ersättningsbalong till en unge.
Hur är det på eran orter då?

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 maj 2005, 16:45

Ett ord: Fylla. Skulle tro att åtminstone 60%+ av samhällets ungdomar, och en hel del vuxna med skulle jag tro, är mer än lovligt berusade på valborg. Jag var det dock inte, då jag stod och snurrade ett chokladhjul hela kvällen. När jag inte var med och försökte få eld i brasan som hela tiden slocknade, trots grannens eldningsblandning av 95 oktanig gammal bensin samt en skvätt fotogen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2005, 19:05

Fylla...Skulle tro att åtminstone 60%+ av samhällets ungdomar
Jag skulle nog tro att det förekommer mer eller mindre på alla orter, men i Uppsala gör polisen sen många år tillbaka beslagtagning av ungdomars alkoholkassar. Så fort dom ser en ungdom med kasse, ryggsäck eller nånting annat, så är det följande.

Får jag titta i din kasse, vägrar du så gör vi det ändå

En gång såg jag när polisen tömde ett par vinflaskor från ett par tjejer i tonåren, dom var rejält sura på tilltaget. :D Men jag vet att det var en tioåring som hamnade hos Barnsjukhuset på Akis en gång i tiden.

Stefan

Sumsar
Medlem

Inlägg av Sumsar » 11 maj 2005, 01:18

Tomas Ibsen skrev:Ett ord: Fylla. Skulle tro att åtminstone 60%+ av samhällets ungdomar, och en hel del vuxna med skulle jag tro, är mer än lovligt berusade på valborg. Jag var det dock inte, då jag stod och snurrade ett chokladhjul hela kvällen. När jag inte var med och försökte få eld i brasan som hela tiden slocknade, trots grannens eldningsblandning av 95 oktanig gammal bensin samt en skvätt fotogen.
Lite off-topic: skulle vara intressant att höra hur explosionssäker din blandning var. Jag har nämligen just fått mig berättat, om en kvinna som fick ansiktet förstört i valborgseldssammanhang - på grund av bensinångor. Är bensin standard, eller?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 11 maj 2005, 10:45

En sak är säker. Man skall inte försöka få fart på en brasa genom att hälla bensin på den. Skall man hålla på med sådana övningar måste man vara väldigt försiktig och framför allt veta exakt vad man gör. Det kan ta en ända med förskräckelse. Det är många som har bränt upp både armar och kropp. Skall man nödvändigtvis använda tändvätska bör man hålla sig till vätskor med lite högre flampunkt.

I grunden är det enklare och säkrare att lära sig hur man skall elda. Det behövs varken bensin eller annan tändvätska för att få fart på ett bål. Det som behövs är grundläggande förståelse om hur eld sprids och underhålls.

Men så klart - det är lätt att säga för en som har seglat som eldare i kolfyrade båtar.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 maj 2005, 12:59

About 30 boy scouts sat in folding metal chairs watching every action of the fireman. He set an object that looked like a skinny chrome plated vase on the table. It had a square base with an 18 inch (45.5 cm) long vertical tube welded to it. The chrome plated tube was about 2 inches (5 cm) in diameter. He filled the tube with pure oxygen from a portable tank, placed six drops of gasoline in it, and heated the outside slightly to make sure the gas was vaporized.

The fireman puffed a cigarette and placed it over the pipe's opening with a pair of tongs, then released it. The first sound was a deafening explosion as a flame shot out the pipe's end. The second sound was the rattle of metal chairs as the young men settled back onto their seats. For many minutes afterwards it was possible to look upwards at the lights and see pulverized cigarette dust settling out of the air. It was a real demonstration that one of us actually observed, and left a lasting impression.
http://intuitor.com/moviephysics/mpmain.html

På sidan demonstreras varför bensin är olämpligt som tändvätska; dels är det mer svårantändligt än man kan tro (på film räcker det undantagslöst med en brinnande cigarett, i detta experiment släckte de 223 cigaretter i bensin innan de tröttnade), dels kan det vara förödande explosivt när man väl får fyr på det. Så kör med T-sprit.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 maj 2005, 15:05

Det är som Hexmaster skriver att man skall nu har klart för sig vad man försöker tända majbrasan med. Det har hänt lite saker med majbrasor både före och under valborg. Ett exempel var när någon tände på majbrasan i Gamla Uppsala natten till 29 april. Annars är ju majbrasor vanligt över hela landet, vi som bor i Uppland säger vårkase. Ett ord som inga förstår i exempelvis i södra Sverige.

Stefan

Sumsar
Medlem

Inlägg av Sumsar » 11 maj 2005, 16:48

Hexmaster skrev:
About 30 boy scouts sat in folding metal chairs watching every action of the fireman. He set an object that looked like a skinny chrome plated vase on the table. It had a square base with an 18 inch (45.5 cm) long vertical tube welded to it. The chrome plated tube was about 2 inches (5 cm) in diameter. He filled the tube with pure oxygen from a portable tank, placed six drops of gasoline in it, and heated the outside slightly to make sure the gas was vaporized.

The fireman puffed a cigarette and placed it over the pipe's opening with a pair of tongs, then released it. The first sound was a deafening explosion as a flame shot out the pipe's end. The second sound was the rattle of metal chairs as the young men settled back onto their seats. For many minutes afterwards it was possible to look upwards at the lights and see pulverized cigarette dust settling out of the air. It was a real demonstration that one of us actually observed, and left a lasting impression.
http://intuitor.com/moviephysics/mpmain.html

På sidan demonstreras varför bensin är olämpligt som tändvätska; dels är det mer svårantändligt än man kan tro (på film räcker det undantagslöst med en brinnande cigarett, i detta experiment släckte de 223 cigaretter i bensin innan de tröttnade), dels kan det vara förödande explosivt när man väl får fyr på det. Så kör med T-sprit.
Tack för svaren. Den här länken var underbar. ("During a test a cigarette was consumed rapidly and glowed brightly.")

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Tjuvstartning av årets valborg i Uppsala

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 maj 2005, 17:06

Den 29 april 2005 i Gamla Uppsala.
Fler bilder finns på http://www.utryckning-uppsala.se

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 11 maj 2005, 17:35

Donkeyman skrev:En sak är säker. Man skall inte försöka få fart på en brasa genom att hälla bensin på den. Skall man hålla på med sådana övningar måste man vara väldigt försiktig och framför allt veta exakt vad man gör. Det kan ta en ända med förskräckelse. Det är många som har bränt upp både armar och kropp. Skall man nödvändigtvis använda tändvätska bör man hålla sig till vätskor med lite högre flampunkt.

I grunden är det enklare och säkrare att lära sig hur man skall elda. Det behövs varken bensin eller annan tändvätska för att få fart på ett bål. Det som behövs är grundläggande förståelse om hur eld sprids och underhålls.

Men så klart - det är lätt att säga för en som har seglat som eldare i kolfyrade båtar.
Här är väl en instruktionsvideo hur man inte ska tända en brasa med bensin (förmodar jag att det är)... för er med bredband, videon är på 1.9 MB (windows media)

http://www.collegehumor.com/?movie_id=149102

WHOUF!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 maj 2005, 17:46

Man kan bara hoppas att det gick bra för killen som tände på, men det var stor brasa som man fick upp. Den där killen hade nog gjort bättre om han hade kastat in nånting, lagt ut bensin på en snöre och låta den går mot brasan eller tänt eld på på ett brännbart material.

Tur att folk i Sverige vet hur man skall tända majbrasor, både innan och på valborg. :)

Stefan

Sumsar
Medlem

Re: Tjuvstartning av årets valborg i Uppsala

Inlägg av Sumsar » 11 maj 2005, 17:58

Stefan Lundgren skrev:Den 29 april 2005 i Gamla Uppsala.
Här är en notis i Uppsala Nya:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=400440,00.html

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 maj 2005, 18:01

Sumsar skrev:
Jag har läst artikeln, men det kanske finns fler som är intresserade. Hur var valborg på din ort då? :D

Stefan

Sumsar
Medlem

Inlägg av Sumsar » 11 maj 2005, 23:47

Stefan Lundgren skrev:
Sumsar skrev:
Jag har läst artikeln, men det kanske finns fler som är intresserade. Hur var valborg på din ort då? :D

Stefan
Ja, det blev grillning i öppen spis hemma hos vänner här i Stockholm. Missade brasa och fyrverkerier men inte den totala fjortisdominansen på tunnelbanan hem vid två. Fylleproblemen verkade inte exceptionella men det var en timma till sista turen så ...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 12 maj 2005, 14:20

Som student i Göteborg brukar Valborg vara en dag med full sysselsättning; champagnefrukost, tal i trädgårdsföreningen, picnic, Cortège och sedan fest/bbq på kvällen beroende på väder. Det vill till att man inte glömmer att varva med vatten och saft, så att säga.. :)

I år missade jag dock hela balunsen då jag drog mig mot lugnet i de småländska skogarna för firande av jubilar i familjen.

Skriv svar