Droguppsats
-
Användarnamn?
- Utsparkad
Droguppsats
Ja, vi skall skriva en droguppsats i skolan, undrar över om ni också gjort det (högstadiet, nian).
Om ni gjort det, vad har ni skrivit om?
Om ni gjort det, vad har ni skrivit om?
Que?
Du menar väl inte "egna erfarenheter"?
I så fall kan jag absolut inte hjälpa Dig.
mvh/Dagwood
I så fall kan jag absolut inte hjälpa Dig.
mvh/Dagwood
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag läste här för en tid sedan i den vetenskapliga tidskriften "Historisk tidskrift för Finland" (2004:3) en undersökning som Mikko Ylikangas hade skrivit med rubriken "Kokain, kommissarie Palmu! Droger i Helsingfors på 1920-talet" på sid 241. Den började med att det har gjorts ytterst lite forskning som handlar om narkotikamissbruket i Finland i början av 1900-talet. Det har till största del påståts att det inte fanns många drogmissbrukare under början av 1900-talet men källorna säger annat. "Morfin, opium, kokain och heroin fanns att få i Helsingfors redan på 1910-talet och brukades av en både större och brokigare kundkrets än vad man tidigare antagit". Du skulle ju kunna undersöka (arkivmaterial, otryckta dokument och polishandlingar...) om hurdan situationen var någonstans i Sverige i början av 1900-talet. Personligen vet jag inte hur mycket som forskats kring detta i Sverige men jag antar att du skulle kunna ge någonting nytt åt forskningen genom att t.ex. inrikta dig på dylik forskning.
Opium och det sk opiumkriget ca 1842 England-Kina; där kina försökte stoppa opiummissbruket genom att förbjuda opium-importen. Men opium-importen understöddes av engelska ekonomiska intressen, så de gick i ett fullskaligt angrepp mot kina. Kineser slogs bra och hade tämligen moderna vapen och stridstaktik; men engelsmännens var modernare och bättre, så de tog fästning och fort i tur och ordning...
-
Användarnamn?
- Utsparkad
- Ralf Palmgren
- Medlem
Enligt Wikipedia är droger psykoaktiva substanser. "Det vill säga någonting som efter intag ändrar sinnestillståndet utan att ta omvägen via sinnena. Det finns en stor mängd olika droger. Vissa kan delas in tydliga grupper. WHO's defination av en drog (som även tillämpas i Sverige) är att den ska vara giftig, beroendeframkallande och berusande". Socker och kaffe är inga droger däremot är nog nikotin en form av drog!
Vi må vara gamla som gatan, men jag tror inte alla skriver en droguppsats i skolan per automatik. Vi pluggade kanske tråkiga saker som gramatik och annat onödigt...Användarnamn? skrev:Märkligt att ni inte har gjort drog uppsats...
Det kanske är för att ni är såååå gamla.
Är inte nikotin, socker, kaffe och sånt droger?
På tal om vad som är en drog. Jag har en tes om att det är en social konstruktion huruvida ett ämne anses dom en drog. Jag misstänker att olika ämnen genom tiderna på olika platser runt jorden har ansets som droger av vissa, men relativt harmlösa av andra.
Det kanske kan vara något att fundera på? Hur kommer det sig att staten kan sälja en relativt giftig vätska till sina medborgare utan några som helst varningstexter på flaskorna. Minst en döskalle skulle man ju kunna förvänta sig...
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det är inget fel att skriva om droger i skolan, nu vet jag inte hur gamla ni andra är som har deltagit i denna tråd. Men när jag gick i högstadiet under 80-talet så var det en del temor om AIDS, droger och sexuell samlevnad. Antingen skrev man själv eller ihop med nån annan, har för mig att jag deltog i ett sådant arbete nån gång.
Stefan
Stefan
-
Användarnamn?
- Utsparkad
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Användarnamn? skrev:Det kanske bara är på min skola som vi får skriva drog uppsats.
Jag är också rätt förbluffad över att ni är så vänliga, till skillnad från många andra i världen.
Det har nog förekommit på andra skolor också, tror jag. Som sagt vad de olika temorna som man hade under 80-talet gjorde ju att man skrev PM, rapporter eller uppsatser om droger. Det var ju normalt tycker jag, nu vet jag inte riktigt, men det kan ju varierar mellan olika skolor.
Stefan
- Ralf Palmgren
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Vi skrev allt uppsatser om droger under min grundskoletid, men "droguppsats" spänner över ett så brett område i mitt tycke. Ska ni specialstudera en drog, eller ska ni skriva om "drogernas historia", eller ska ni redogöra för dess sociala konsekvenser, eller ska ni beskriva de fysiologiska effekterna hos olika substanser?Användarnamn? skrev:Märkligt att ni inte har gjort drog uppsats...
Det kanske är för att ni är såååå gamla.
I mina ögon finns det massor med upplägg. Det beror på hur styrd du/ni är av läraren/lärarna.