Kölhalning
Kölhalning
Fick nyligen höra ett påstående som för mig var en nyhet: Kölhalning, dvs att straffa en besättningsmedlem genom att denne dras i ett rep under skrovet på ett fartyg, var i själva verket aldrig en tillåten/reglementerad bestraffning i något lands flotta. Någon marinjärt bevandrad person som kan bekräfta eller förneka det här? Om det stämmer, var det praktik i någon handelsflotta eller motsvarande? Så pass känt som begreppet är idag så borde det varit rätt välkänt då det begav sig, om kanske inte allmänt praktiserat. Eller ska vi skylla på Hollywoods piratfilmer?
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Nej, det är tveksamt om kölhalning någonsin ingått i straffdisciplinen i någon flotta. Det lär dock ha varit Holländarna som kom på metoden, och jag tror den användes för bestraffning i extremfall ombord på Ostindiska Kompaniets fartyg - men de är ju inte Flottan. Royal Navy har väl inte haft det officiellt iallafall och Fransmännen verkar ha hållit sig till "la cale mouillée", eller "doppning" eller vad termen kan tänkas vara på svenska.
Orsaken är förstås att kölhalning ju är ett av de grymmaste straffen och det inverkar väl inte positivt på manskapet precis.
Orsaken är förstås att kölhalning ju är ett av de grymmaste straffen och det inverkar väl inte positivt på manskapet precis.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Sarvi's är en bra fråga. Något marint bevandrad har jag aldrig läst en ögonvittnesskildring av en kölhalning. Rent tekniskt så är det dels svårt att mana ett tåg under kölen om skeppet gör fart genom vattnet - det kräver nog dels ngt sänke på trossen, (dom flesta typer av tågvirke på den tiden - hampa, manilla,kokos osv. - sjönk inte,dom flöt). dels måste nog farten ha varit nära noll för att hålla kölhalningståget på plats sådär ungefär midskepps. Det andra kruxet med den dåliga simkonst och andningsteknik som dåtidens sjömän hade - måste en kölhalning ha var nästan en dödsdom. Den tidens fartyg hade ett djupgående på sådär 3-4 meter. Deras botten var oftast täckt av 'marin växt' - dvs musslor med skarpa skal, skeppsmask och annat fanstyg. Så om den stackars delinkventen lyckades överleva en troligen hårdhänt kollision med kölstocken nere på 3-4 meters djup - måste han efter kontakten med skrovets växtlighet - ha kommit upp fruktansvärt rådbråkad.....med blödande sår överallt.Sen - var det ju så att kölhalningståget halades av andra.Som i bästa fall med 'hå och hej' kunde ta in ½ meter i sekunden vilket med ett 7 meter brett fartyg med 3½ meters djupgående - betyder att stackarn på tåget var under vatten i minst 22 sekunder men troligen mycket mera. Det är därför jag anser att en kölhaling troligen var = en dödsdom.
Hittade en sida där behandlingen påstås vara en holländsk uppfinning, övertagen av fransoserna under namnet "le supplice de la grande cale".
http://www.geocities.com/Heartland/Mead ... tory52.htm
Är det möjligen så, att det hela tillämpats några enstaka gånger, av pirater eller marodörer av andra slag, men inte som en reglementerad bestraffning i riktiga flottor?
http://www.geocities.com/Heartland/Mead ... tory52.htm
Det som nämnde Perrot råkade ut för var dock inte "la grande cale" utan "la cale seche" (dry-duck), där man slängde ner personen ifråga men stoppade fallet innan denne nådde vattnet - ja, det är faktiskt så det beskrivs.Surprisingly enough, we have an example of this kind of torture right here in Acadia, around the end of the 17th century. It was inflicted to the greedy François-Marie Perrot, who was once Governor of Montreal and then of Acadia.
Är det möjligen så, att det hela tillämpats några enstaka gånger, av pirater eller marodörer av andra slag, men inte som en reglementerad bestraffning i riktiga flottor?
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
http://www.bruzelius.info/nautica/Naval ... 1570).html
Kölhalning var det näst strängaste straffet på straffskalan, innan döden. I länken ovan kan man se hur pass vanligt det var. Straffet fanns i svenska flottan redan 1570. (obs. glöm inte att (1570).html också hör till länken, man får klippa och klistra lite)
Kölhalning var det näst strängaste straffet på straffskalan, innan döden. I länken ovan kan man se hur pass vanligt det var. Straffet fanns i svenska flottan redan 1570. (obs. glöm inte att (1570).html också hör till länken, man får klippa och klistra lite)
William Falconers Dictionary beskriver tekniken lite annorlunda. Om jag förstår termerna rätt, så hänger man offret i ett rep som går från taljor från den ena ändan av storbommen till den andra, och passerar under kölen. Sänken binds fast i benen, och med hjälp av taljorna hissas den olycklige sjömannen upp, släpps ner, hissas upp på andra sidan o.s.v.
http://southseas.nla.gov.au/refs/falc/0757.htmlKEEL-HAULING
KEEL-HAULING, a punishment inflicted for various offences in the Dutch navy. It is performed by plunging the delinquent repeatedly under the ship's bottom on one side, and hoisting him up on the other, after having passed under the keel. The blocks, or pullies, by which he is suspended, are fastened to the opposite extremities of the main-yard, and a weight of lead or iron is hung upon his legs to sink him to a competent depth. By this apparatus he is drawn close up to the yard-arm, and thence let fall suddenly into the sea, where, passing under the ship's bottom, he is hoisted up on the opposite side of the vessel. As this extraordinary sentence is executed with a serenity of temper peculiar to the Dutch, the culprit is allowed sufficient intervals to recover the sense of pain, of which indeed he is frequently deprived during the operation. In truth, a temporary insensibility to his sufferings ought by no means to be construed into a disrespect of his judges, when we consider that this punishment is supposed to have peculiar propriety in the depth of winter, whilst the flakes of ice are floating on the stream; and that it is continued till the culprit is almost suffocated for want of air, benumbed with the cold of the water, or stunned with the blows his head receives by striking the ship's bottom.
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
- Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok
Låter lite som våra dagars bungy-jump. Minus de uttänjbara linorna, så delikventen fick sig säkert ett mera rejält ryck.Hexmaster skrev:
Det som nämnde Perrot råkade ut för var dock inte "la grande cale" utan "la cale seche" (dry-duck), där man slängde ner personen ifråga men stoppade fallet innan denne nådde vattnet - ja, det är faktiskt så det beskrivs.
Tågvirket är dock normalt inte helt stumt, eller?
Varjag. Jo, din beskrivning stämmer säkert. Om det var svårt att hålla delikventen på plats var det väl bara att dreja bi. Så det var säkert det minsta problemet...
Jag gissar att det nästan värsta för offret var nog alla de där havstulpanerna och liknande.
Kölhalning som sådan - tja, tuff behandling av tuffa gossar i en hård värld. Inte nödvändigtvis värre än en del annat de fick uppleva.
Men havstulpanerna gjorde ju att de revs upp, och det var sällan enbart små skråmor...
Och sedan nästa fasa om de överlevde: den valhänte fartygsfältskären, utan effektiva bedövningsmedel. Eller desinficeringsmedel. Och jag är inte säker på om de sydde ihop såren på den tiden. (och sydde de så fortfarande utan effektiva bedövningsmedel...).
Re: Kölhalning
Lite olika spår ledde mig till denna tråd.
Om man på internet söker runt på "kölhalning" kommer det upp mängder med sinsemellan liknande beskrivningar av bestraffningen, men inte så mycket om hur man i gamla tiders avsaknad av torrdockor rensar fartygsbotten från "maritim påväxt". Man gör en poäng av den närmast säkra döden, men också hur fruktansvärt straff det var.
I denna tråd finns en sund skepticism, bl.a. beskrivs hur knöligt det praktiska genomförandet är (bara att få ner en tross under kölen), och ifrågasätts poängen med att utmäta ett grymt straff som man skulle kunna genomföra på mer rationella sätt. Såklart såg man en poäng med fruktansvärda straff i hopp om att de skulle fungera avskräckande.
Vilka tillförlitliga källor finns det som ger stöd för att det överhuvud taget genomförts? För mig påminner det allt mer om "ius primae noctis", en sentida romantisk uppfinning om herremannens rätt, men som aldrig varit sedvane- eller juridisk rätt i Europa, utan mer en skrämselhistoria. Jag ser här och där påpekande om att straffet tagits bort, men har det verkligen funnits?
Ursprunget för kölhalning som det beskrivs verkar kopplas till en holländsk variant där man istället drar personen upp och ned längs med skrovets sida fast långskepps istället för under kölen (mer likt det rengöringsarbete som har samma namn som bestraffningen). Det förefaller vara mycket enklare att genomföra, och mer kroppsstraff än avrättning.
Kommer vi i framtiden avfärda kölhalning som en myt?
/Håkan
Om man på internet söker runt på "kölhalning" kommer det upp mängder med sinsemellan liknande beskrivningar av bestraffningen, men inte så mycket om hur man i gamla tiders avsaknad av torrdockor rensar fartygsbotten från "maritim påväxt". Man gör en poäng av den närmast säkra döden, men också hur fruktansvärt straff det var.
I denna tråd finns en sund skepticism, bl.a. beskrivs hur knöligt det praktiska genomförandet är (bara att få ner en tross under kölen), och ifrågasätts poängen med att utmäta ett grymt straff som man skulle kunna genomföra på mer rationella sätt. Såklart såg man en poäng med fruktansvärda straff i hopp om att de skulle fungera avskräckande.
Vilka tillförlitliga källor finns det som ger stöd för att det överhuvud taget genomförts? För mig påminner det allt mer om "ius primae noctis", en sentida romantisk uppfinning om herremannens rätt, men som aldrig varit sedvane- eller juridisk rätt i Europa, utan mer en skrämselhistoria. Jag ser här och där påpekande om att straffet tagits bort, men har det verkligen funnits?
Ursprunget för kölhalning som det beskrivs verkar kopplas till en holländsk variant där man istället drar personen upp och ned längs med skrovets sida fast långskepps istället för under kölen (mer likt det rengöringsarbete som har samma namn som bestraffningen). Det förefaller vara mycket enklare att genomföra, och mer kroppsstraff än avrättning.
Kommer vi i framtiden avfärda kölhalning som en myt?
/Håkan
Re: Kölhalning
Det finns bildbevis:
Skämt åsido, man kunde ju i princip piska ihjäl någon så varför krångla till det?
Gissar jag.
MVH
Landkrabban Hans
viewtopic.php?f=40&t=37526&p=583792&hil ... en#p583764Det är även bland forskare och historiker föga känt att i US NAVY avskaffades kölhalningen först 1967.
Skämt åsido, man kunde ju i princip piska ihjäl någon så varför krångla till det?
Gissar jag.
MVH
Landkrabban Hans
Re: Kölhalning
De har påståts att somaliska pirater gjorde det.
"Other ex-hostages have spoken of regular beatings, simulated executions and even "keelhauling," a centuries-old punishment in which victims are tied to ropes and dragged underwater beneath the ship’s keel from bow to stern." https://www.pri.org/stories/2012-03-16/ ... -brutality
"Other ex-hostages have spoken of regular beatings, simulated executions and even "keelhauling," a centuries-old punishment in which victims are tied to ropes and dragged underwater beneath the ship’s keel from bow to stern." https://www.pri.org/stories/2012-03-16/ ... -brutality