Vad skall vi göra med liket?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Vad skall vi göra med liket?
I tråden "Rester från den rasbiologiska forskningen" kommer diskussionen in på respekt för döda och att behandla kvarlevor värdigt. Detta får mig att undra på vilket sätt man genom historien har behandlat sina döda.
1) Gräv ner dem.
2) Elda upp dem.
3) Bevara dem såsom mumier och liknande.
4) Bevara delar (farfars skalle på en hylla i hyddan).
5) Måste finnas någon kultur där man dumpar dem i närmaste vattendrag.
6) Lägga ut dem som fågelmat.
Vilka sätt finns det mer och har ni mer detaljer om ursprung e.t.c. Jag är inne på behandlingen av vanliga lik och inte vad man gjorde med brottslingar och liknande.
MVH
Hans
edit - mer och -mer
1) Gräv ner dem.
2) Elda upp dem.
3) Bevara dem såsom mumier och liknande.
4) Bevara delar (farfars skalle på en hylla i hyddan).
5) Måste finnas någon kultur där man dumpar dem i närmaste vattendrag.
6) Lägga ut dem som fågelmat.
Vilka sätt finns det mer och har ni mer detaljer om ursprung e.t.c. Jag är inne på behandlingen av vanliga lik och inte vad man gjorde med brottslingar och liknande.
MVH
Hans
edit - mer och -mer
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 24 gånger.
-
- Saknad medlem †
Någonstans i centralasien tillämpar man styckning och matning av fåglar. Såg en bild på ett s.k. "Tystnadens torn" i nåt bergslandskap.
Häromåret kom en ny begravningsmetod, det inträffar inte varje sekel om man säger så... Det går ut på att man först fryser ner kroppen till -18 för att sedan sänka ner den i flytande kväve. Kroppen blir då skör, "och en lätt vibration omvandlar den till ett organiskt pulver som förs in i en vakuumkammare där vattnet ångar av". Reducerad till ett fint, torrt pulver begravs kroppen i en kartong. Hela bidevitten förmultnar på mycket kort tid, vilket inte kan sägas om vanliga begravningar.
Mer om detta på http://www.promessa.se.
Skriver lite själv här, obs ny domän:
http://www.faktoider.nu/jord.html
Häromåret kom en ny begravningsmetod, det inträffar inte varje sekel om man säger så... Det går ut på att man först fryser ner kroppen till -18 för att sedan sänka ner den i flytande kväve. Kroppen blir då skör, "och en lätt vibration omvandlar den till ett organiskt pulver som förs in i en vakuumkammare där vattnet ångar av". Reducerad till ett fint, torrt pulver begravs kroppen i en kartong. Hela bidevitten förmultnar på mycket kort tid, vilket inte kan sägas om vanliga begravningar.
Mer om detta på http://www.promessa.se.
Skriver lite själv här, obs ny domän:
http://www.faktoider.nu/jord.html
-
- Medlem
Angående vattenbegravning så finns väl ett exempel från FLorida där man begravde sina döda i en mosse/träsk.
Sedan finns det (eller fanns väl i alla fall) seden att äta hela eller delar av sina döda. Jag har för mig att seden i alla fallfanns kvar hos vissa stammar på Nya Guinea tills ganska nyligen.
Sedan finns det (eller fanns väl i alla fall) seden att äta hela eller delar av sina döda. Jag har för mig att seden i alla fallfanns kvar hos vissa stammar på Nya Guinea tills ganska nyligen.
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
Hade för mig det, hur det är idag vet jag inte, men tydligen har zoroastrismen (eller vad det heter) tillämpat det hela:tryggve skrev:Är inte det "Himlabegravning" (eller vad det heter) som praktiseras bl a i Tibet?Hexmaster skrev:Någonstans i centralasien tillämpar man styckning och matning av fåglar. Såg en bild på ett s.k. "Tystnadens torn" i nåt bergslandskap.

"When a believer dies, his body brought up on the Tower of Silence, where the corps shall be eaten by vultures, so that neither fire nor earth becomes contaminated."
-
- Medlem
Vattenbegravning behöver vi inte gå så värst långt vare sig i tid eller rum för att hitta - begravningar till sjöss var vanligt för inte alls särskilt länge sedan. Men seden lär ha förekommit även i andra kulturer. En form av vattenbegravning kan man kanske säga att den hinduiska sedan att sprida askan efter den avlidne i Ganges. Hade inte vikingarna en form av detta - sätta eld på ett skepp med den döde stormannen i och låta det driva iväg över havet? Eller är det en myt?
-
- Medlem
Om jag inte minns helt fel så var anledningen till zoroastrernas annorlunda begravningsform att de döda inte fick förorena något av de fyra elementen.Hexmaster skrev:Hade för mig det, hur det är idag vet jag inte, men tydligen har zoroastrismen (eller vad det heter) tillämpat det hela:tryggve skrev:Är inte det "Himlabegravning" (eller vad det heter) som praktiseras bl a i Tibet?Hexmaster skrev:Någonstans i centralasien tillämpar man styckning och matning av fåglar. Såg en bild på ett s.k. "Tystnadens torn" i nåt bergslandskap.
"When a believer dies, his body brought up on the Tower of Silence, where the corps shall be eaten by vultures, so that neither fire nor earth becomes contaminated."
-
- Medlem
-
- Medlem
Vad gjorde man i de kalla regionerna av vår jord. Jag har läst om man i obygden i Lappland grävde ner liken, men lät ett litet rör vara kvar så att när prästen kom för sin årliga runda fortfarande kunde "begrava" dem. Fast detta är ju fråga om kristna, hur gjorde samerna om någon dog på vintern?
/Martin
/Martin
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Medlem
I populärskildringar av "naturfolk" i områden med kalla vintrar förekommer ju ofta att liken läggs uppe på en träställning eller liknande, väl närmast motsvarande Hans' pkt no 6): "Lägga ut dem som fågelmat". Och då tror man ju gärna att samerna i förkristen tid lät sina döda ligga på backen - eller i ett röse eller kanske på nån ö eller så - under den kalla årstiden.
/ Probstner
/ Probstner
-
-
Begravningar till sjöss skedde väl så sent som VK II, om inte senare - men det är väl ett undantag? Gagnes är en kombination men vikingaseden vore intressant att veta mer om.Sarvi skrev:Vattenbegravning behöver vi inte gå så värst långt vare sig i tid eller rum för att hitta - begravningar till sjöss var vanligt för inte alls särskilt länge sedan. Men seden lär ha förekommit även i andra kulturer. En form av vattenbegravning kan man kanske säga att den hinduiska sedan att sprida askan efter den avlidne i Ganges. Hade inte vikingarna en form av detta - sätta eld på ett skepp med den döde stormannen i och låta det driva iväg över havet? Eller är det en myt?
MVH
Hans
-
- Saknad medlem †
Vikingaseden - Visst sjutton finns det en arab som beskriver just en sådan händelse tämligen ingående? Med slavinnan som våldtas ceremoniellt och avlivas, och så vidare?
Men det är mer än självklart att det inte var vilken bonnläpp som helst som fick ett skepp uppeldat bara han gick och dog... Vet man någonting alls om hur vanligt folk begravdes under vikingatid? Om det inte var så enkelt att man grävde ner dem, helt enkelt.
Med "vattenbegravning" är jag nog mer inne på tryggves beskrivning, att det var när man lade ner någon i ett stilla vatten. Att sänka en kropp ute på havet är ju en helt annan sak, där har man ju inte så mycket att välja på.
Egyptens äldsta mumier är av det naturliga slaget, alltså människor som begravts i den kruttorra ökensanden och på så sätt bevarats. Senare började man med stenkistor o.dyl., där fukt kondenseras och (relativt) snabbt gör slut på kropparna. Var det månne de bevarade förfäderna som inspirerade till världens mest komplicerade begravningar?
(Förfärligt intressant tråd, förresten! Poäng till Hans som startade den!)
Men det är mer än självklart att det inte var vilken bonnläpp som helst som fick ett skepp uppeldat bara han gick och dog... Vet man någonting alls om hur vanligt folk begravdes under vikingatid? Om det inte var så enkelt att man grävde ner dem, helt enkelt.
Med "vattenbegravning" är jag nog mer inne på tryggves beskrivning, att det var när man lade ner någon i ett stilla vatten. Att sänka en kropp ute på havet är ju en helt annan sak, där har man ju inte så mycket att välja på.
Egyptens äldsta mumier är av det naturliga slaget, alltså människor som begravts i den kruttorra ökensanden och på så sätt bevarats. Senare började man med stenkistor o.dyl., där fukt kondenseras och (relativt) snabbt gör slut på kropparna. Var det månne de bevarade förfäderna som inspirerade till världens mest komplicerade begravningar?
(Förfärligt intressant tråd, förresten! Poäng till Hans som startade den!)
-
- Medlem
Jag känner mig väldigt gammal i gården när jag än en gång letar upp en tråd från forna tider som jag var inblandad iHexmaster skrev:Vikingaseden - Visst sjutton finns det en arab som beskriver just en sådan händelse tämligen ingående? Med slavinnan som våldtas ceremoniellt och avlivas, och så vidare?

viewtopic.php?t=10916