Stormar, hagelbyar och "jäkla" väder

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 oktober 2007, 19:56

Jag har hittat ett par ytterligare fall som dock inte krävdes några dödsoffer, men det var kännbart då. I Svenska dagbladet 13 september 1897 meddelades att nattfrosten har slagit till vid kusten och i Roslagen, i följd av att gurkor och ömtåliga växter förstördes. Lite längre ner på sidan kan man hitta en liten notis om att snön har fallit i två tum i Nyskog i Värmland, på flera orter i landskapet drabbades av den första nattfrosten mellan 6-7 september. Hur människorna blev drabbade meddelade inte tidningen, men det var mer eller mindre uppenbart att detta blev en rikskänt.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 december 2007, 17:40

Vi har i tråden om bl a Örskärkatastrofen diskuterat om det som hände mellan Vidinge och Sundskär i Roslagen den 2 mars 1888. Det är värt att tillägga att Sverige drabbades av en snöstorm då och temperaturen låg nere på drygt 20-25 minusgrader i Mellansverige. Det hände tragedier lite överallt i landet i samband med denna storm, bl a frös en änka ihjäl i Tärna socken utanför Sala och en dräng tvingades att övernatta i ett skogsområde i östra Västmanland samt Stockholm var "blockerad" av snömassorna.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re:

Inlägg av Markus Holst » 11 mars 2008, 11:47

Stefan Lundgren skrev:En lärare berättade en gång att någon gång antingen under 1600- eller 1700-talet och under de starka vintrarna då, så kunde vargarna springa över till Danmark från Norge. Varav Danmark fick ganska så stort vargproblem. :roll: :)

Stefan
Det där vore intressant att forska mer om. Jag har svårt att tro att vargar skulle överleva en så lång vandring över isen. Vi pratar om en promenad på cirka femton mil.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stormar, hagelbyar och "jäkla" väder

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 mars 2008, 19:29

Jag vet inte hennes källa direkt, men jag har för mig att vargar kan ta sig ganska så snabbt på femton mil. Någonting slog mig att jag har läst nånstans(som vanligt) om vargar i europeiska länder i en jaktbok på stadsbiblioteket. Där stod det någonting om att vargarna utrotades helt någon under 1700-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: "Yrväderstisdagen" den 29 januari 1850

Inlägg av Stilleben » 22 november 2008, 23:07

Stilleben skrev:
Stilleben skrev:----- det finns en mycket känt oväder under 1800-talet som kostade 100-tals personer livet.
--------------
Så här stod det i NT den 30 januari 1850:
Förliden gårdag rasade härstädes ett ursinnigt yrväder, där snön föll i ofantliga mängder och vars häftighet sällan skådats. En mängd dödsfall har rapporterats på grund av förfrysningar. Bland annat har rapporterats att i Memmings härad har drängen Anders Sjölund funnits ihjälfrusen mellan sina oxar på vägen mellan Kullerstad och Kimstad. Även oxarna var ihjälfrusna.------
IHJÄLFRUSEN MELLAN SINA OXAR...........
Jag kommer osökt att tänka på berättelsen i Wilhelm Mobergs "Nybyggarna" då Karl-Oskar tillsammans med sin lille son, dragna av oxen Starkodder, på väg hem till stugan överraskades av en svår snöstorm och han och ännu mera sonen hotade att förfrysa.

Kraftigt nedkyld och desperat slog han då ihjäl oxen, skar upp buken på den och lade in sonen där och lyckades sedan ta sig hem och påkalla hjälp!

Det skulle väl ha varit något liknande som kunnat rädda Anders Sjölund från frysdöden....
Det finns litet intressanta detaljer om ovädret i http://www.utterback.se/Dokument%20s/Ut ... 0plats.pdf som handlar om hur det upplevdes i Utterbäck, Östergötland:

"Detta olycksår hade börjat med en vinter, hvars make ingen då hade upplefvat. "Yrväderstisdagen", den 29 jan. blef för långliga tider en skräckdag för hela Sveriges befolkning, och icke minst för dem som bodde på Dal. Under en temperatur af 25 till 30 grader hopade en våldsam nordanstorm ofantliga snömassor ute på vägar och stigar. De vägfarande kunde för snömörkret icke se handen framför sig, under det att kölden förlamade dem. Det sades efteråt att i hela riket öfver hundra människor, förutom en mängd djur, skulle ha frusit ihjäl. Denna händelse hade satt sina spår även i Utterbäck. Det blev mig berättat om och om igen hur man hade gått ut denna vackra januaridag, solen värmde från en klarblå himmel och det var säkerligen en och en annan plusgrad. Malmkörarna passade på att transportera malmen över sjöarna då det var bra före, vanan trogen i tåg så de var åtskilliga ute på sjön. Folk passade på att göra saker som fått vänta i vintermörkret och många var ute på vägar och stigar. Helt plötslig utan någon som helst förvarning skulle ovädret ha kommit. Man kunde inte förflytta sig ur fläcken. De malmkörare som var ute på sjön blev kvar där. De återfanns där de stod då ovädret kom över dem frusna till döds både häst och körkarl. De som befann sig utomhus hittade inte in. Man pratade om någon som var på väg hem mellan två torp, kanske 3- 400 meter, man fann honom ett 50-tal meter från hemmet. Det fanns ett otal sådana specifika händelser med i deras berättelser".

http://www.123minsida.se/JanElof/12365470 listar 89 personer i hela landet som omkommit med detaljer kring det, antalet skall ha varit betydligt större.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=11190&a=318466 ger en meteorologisk bild av kallfronten med stormovädret.

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Stormar, hagelbyar och "jäkla" väder

Inlägg av Jokke » 23 november 2008, 13:27

Varje år när snön kommer bli det alltid stor kaos. Tågen stannar, bilarna halkar av vägen och människor fryser. Detta händer varje år och ändå blir alla lika förvånade.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stormar, hagelbyar och "jäkla" väder

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 november 2008, 18:57

Alla snöstormar har nog haft olika intensiteter genom åren, den andra har varit värre än den andra.....Sveriges senaste naturkatastrof som krävde tresiffrigt antal döda var år 1850 när vädret ändrade om från plusgrader till flera minusgrader på ett par timmar, vi har diskuterat detta i denna tråd har jag för mig.

Stefan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: "Yrväderstisdagen" den 29 januari 1850

Inlägg av Stilleben » 9 januari 2009, 18:57

Stilleben skrev:
Stilleben skrev:
Stilleben skrev:----- det finns en mycket känt oväder under 1800-talet som kostade 100-tals personer livet.
--------------
Så här stod det i NT den 30 januari 1850:
Förliden gårdag rasade härstädes ett ursinnigt yrväder, där snön föll i ofantliga mängder och vars häftighet sällan skådats. En mängd dödsfall har rapporterats på grund av förfrysningar. Bland annat har rapporterats att i Memmings härad har drängen Anders Sjölund funnits ihjälfrusen mellan sina oxar på vägen mellan Kullerstad och Kimstad. Även oxarna var ihjälfrusna.------
IHJÄLFRUSEN MELLAN SINA OXAR...........
Jag kommer osökt att tänka på berättelsen i Wilhelm Mobergs "Nybyggarna" då Karl-Oskar tillsammans med sin lille son, dragna av oxen Starkodder, på väg hem till stugan överraskades av en svår snöstorm och han och ännu mera sonen hotade att förfrysa.

Kraftigt nedkyld och desperat slog han då ihjäl oxen, skar upp buken på den och lade in sonen där och lyckades sedan ta sig hem och påkalla hjälp!

Det skulle väl ha varit något liknande som kunnat rädda Anders Sjölund från frysdöden....
Det finns litet intressanta detaljer om ovädret i http://www.utterback.se/Dokument%20s/Ut ... 0plats.pdf som handlar om hur det upplevdes i Utterbäck, Östergötland:

"Detta olycksår hade börjat med en vinter, hvars make ingen då hade upplefvat. "Yrväderstisdagen", den 29 jan. blef för långliga tider en skräckdag för hela Sveriges befolkning, och icke minst för dem som bodde på Dal. Under en temperatur af 25 till 30 grader hopade en våldsam nordanstorm ofantliga snömassor ute på vägar och stigar. De vägfarande kunde för snömörkret icke se handen framför sig, under det att kölden förlamade dem. Det sades efteråt att i hela riket öfver hundra människor, förutom en mängd djur, skulle ha frusit ihjäl. Denna händelse hade satt sina spår även i Utterbäck. Det blev mig berättat om och om igen hur man hade gått ut denna vackra januaridag, solen värmde från en klarblå himmel och det var säkerligen en och en annan plusgrad. Malmkörarna passade på att transportera malmen över sjöarna då det var bra före, vanan trogen i tåg så de var åtskilliga ute på sjön. Folk passade på att göra saker som fått vänta i vintermörkret och många var ute på vägar och stigar. Helt plötslig utan någon som helst förvarning skulle ovädret ha kommit. Man kunde inte förflytta sig ur fläcken. De malmkörare som var ute på sjön blev kvar där. De återfanns där de stod då ovädret kom över dem frusna till döds både häst och körkarl. De som befann sig utomhus hittade inte in. Man pratade om någon som var på väg hem mellan två torp, kanske 3- 400 meter, man fann honom ett 50-tal meter från hemmet. Det fanns ett otal sådana specifika händelser med i deras berättelser".

http://www.123minsida.se/JanElof/12365470 listar 89 personer i hela landet som omkommit med detaljer kring det, antalet skall ha varit betydligt större.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=11190&a=318466 ger en meteorologisk bild av kallfronten med stormovädret.
Är "Yrväderstisdagen" 1850 den enda händelse i Sverige, i varje fall på över 150 år, där ett antal personer under dagliga sysselsättningar omkommit p.g.a. en överaskande snöstorm?

Jag har dock hört att människor p.g.a den öländska s.k. "fåken" överraskats, förirrat sig på Alvaret och frusit ihjäl, men hittar inget på webben om detta.

Någon som vet?

Hur som helst kan man fundera över om en liknande händelse som Yrväderstisdagen skulle inträffa i vår moderna tid!

Många bilister skulle förmodligen bli sittande i sina alltmera nerkylda bilar längs vägarna och inte kunna ta sig till bebyggelse. Räddningstjänsten m.m. skulle knappast kunna fungera.

Man ryser vid bara tanken....
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 9 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stormar, hagelbyar och "jäkla" väder

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2009, 21:22

Stilleben, vilka socknar kan jag söka på, Södra Möckleby är väl en av dessa va!!!
Jag kan titta lite grann i de kyrkoböcker som finns inscannade på Svar(abonemang krävs).

Stefan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Stormar, hagelbyar och "jäkla" väder

Inlägg av Stilleben » 9 januari 2009, 22:34

Stefan Lundgren skrev:Stilleben, vilka socknar kan jag söka på, Södra Möckleby är väl en av dessa va!!!
Jag kan titta lite grann i de kyrkoböcker som finns inscannade på Svar(abonemang krävs).Stefan
Det skulle vara väldigt intressant, men omfattande. Av vad jag kan se på en Ölandskarta om Alvarets sträckning torde socknarna (från norr till söder) Gårdby, Vickleby, Sandby, Resmo, Stenåsa, Mörbylånga, Hulterstad, Kastlösa, Smedby, Segerstad, Södra Möckleby och Gräsgård vara aktuella.

Det är kanske enklare att gå till de bygdeböcker om socknarna som finns på Ölandsbiblioteken. Tillhör skalmaniter de många Ölandsturisterna kan de kanske söka där, liksom att fråga befolkningen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stormar, hagelbyar och "jäkla" väder

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2009, 22:59

Just nu håller jag på med att söka på Tabellverkets material som är fri tillgänglig och har sökt igenom Gårdby och Mörbylånga(det var endast döda i olika sjukdomar för det året).

http://www.ddb.umu.se/visualisering/Tabverk/Start

Stefan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Stormar, hagelbyar och "jäkla" väder

Inlägg av Stilleben » 10 januari 2009, 22:35

Stefan Lundgren skrev:Just nu håller jag på med att söka på Tabellverkets material som är fri tillgänglig och har sökt igenom Gårdby och Mörbylånga(det var endast döda i olika sjukdomar för det året).

http://www.ddb.umu.se/visualisering/Tabverk/Start Stefan
Jag har letat runt på Google och funnit litet.

http://runeberg.org/display.pl?mode=fac ... &page=0211 nämner företeelsen, alltså dödsfall på Öland p.g.a. fåken. http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... ?983698162 ger uppgift om en där ihjälfrusen, men säkerligen finns det fler.

http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... -1888.html har uppgifter om ett annat svårt snöoväder som också krävde ett antal människoliv:

"Snöstormen 1888

Jag antar att väderkatastrofen som utspelades i kustlandet av Södermanland och Östergötland 1850 när det helt plötsligt blev kallare som krävde drygt 150 människoliv är mera känt än den storm som drog fram i Sverige vid månadskiftet februari/mars 1888. Källmaterialet som jag har valt att använda är det som rapporterades av Svenska Dagbladet under de första dagarna av mars. Antar också att det finns människor idag i Roslagen som känner till en händelse som utspelades mellan två öar i Rådmansö socken.

Temperaturen understeg på många håll mellan 20-35 minusgrader och det var många som blev antagligen mer eller mindre överraskade av snöstormen. Den värsta katastrofen utspelades i Roslagen mellan öarna Sundskär och Vidinge. En grupp ungdomar mellan 11-23 år från Vidinge var på ett religiös möte på Sundskär och efter mötet beslöt sju av åtta ungdomarna att gå hem över isen till Vidinge. De kände till hur de skulle gå och vägen dit var märkt med enris som var "fast i isen". Vinden var åt rätt håll och helt plötsligt blev det värre när de också kom ifrån varandra. Döden inföll troligen omgående och på morgonen när deras anhöriga började att undra, gick ut på isen för att leta efter dem. Sex av ungdomarna hittades ganska så omgående medan den sjunde hade inte påträffats enligt en notis den 8 mars 1888. I en annan notis som fanns i Svenska Dagbladet dagen efter hade följande text; till följd av häftiga yrvädret icke lyckades taga sig hem, ehuru de endast hade ungefär 1/4 mils väg att tillrygalägga, utan gingo vilse och kommo långt ifrån hemmet, till Kudoxa der man följande dag fann dem liggande ihjelfrusna på isen, med undantag av en man som hittades först den 7:e. Det var två ynglingar och fem kvinnor, varav tre var systrar som dog i stormen och enligt samma notis var det Leonard Söderman, gossen Norberg, pigan Karla Södergren, flickan Sundell, Johan Janssons två döttrar och Klara Westerman som samtliga var livfulla personer.

Det hände också på andra håll mer eller mindre tragiska händelser, i Tärna socken utanför Sala frös en änka ihjäl och hon påträffades på en väg i socknen.---------"

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stormar, hagelbyar och "jäkla" väder

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 januari 2009, 19:36

http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... -1888.html har uppgifter om ett annat svårt snöoväder som också krävde ett antal människoliv:
Det är min historiska blogg om du inte har kommit på det ännu. :D

En snöstorm som antagligen har fallit i glömska, det var fall lite varstans i Svealand och med de sju ungdomarna var det värsta.

Andra fall:

***En flicka i övre tonåren hittades svårt medtagen och nedkyld efter hon hade gått vilse i Tuna socken i Uppland.

***En auktion som var planerat att hålla över hela helgen(den 2 mars 1888 när stormen kulminerade var en fredag om jag inte missminner mig) och istället för att alla skulle ta sig hem under stormen så passade man på att fortsätta med första dagens auktion långt in på småtimmarna. Hundra personer hade samlat i en lokal i byn Grän i Rasbo socken utanför Uppsala och när klockan var fem på morgonen hade allting sålt.

***En man från Heby hade varit inne i Sala och hade druckit lite för mycket alkohol, han ville har mera brännvin och bytte ut sina präktiga stövlar till trasiga resårskor och när det var dags för hemfärden bröt stormen ut. Efter har knäckat på hos olika hushåll så tog han sin tillflykt i en lada med lite halmstrån i, han vaknade och då hade fötterna blivit förfrusna.

***Utanför Gävle gick en plog sönder som var påsatt på ett lok.

1850(om man utgår ifrån januari)

Gårdby

Hade ett dödsfall i januari(juldagen) och sedan den andra var inte förrän i mars när en 65-årig man dog av åldersvaghet.

Vickleby

Ett dödsfall p g a åldersvaghet.

Mörbylånga

Två barn som var under ett år hade dött i januari.

Fortsättning följer!!!

Stefan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Stormar, hagelbyar och "jäkla" väder

Inlägg av Stilleben » 11 januari 2009, 23:41

Stefan Lundgren skrev:
Stilleben skrev:
http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... -1888.html har uppgifter om ett annat svårt snöoväder som också krävde ett antal människoliv:
Det är min historiska blogg om du inte har kommit på det ännu. :D

--------------------

Fortsättning följer!!!Stefan
Yrväderstisdagen 1850 drabbade tydligen inte Öland, men väl det övriga Kalmar län samt Kronoberg och Gotland med flera dödsfall. http://www.123minsida.se/JanElof/12365470 ger en god uppfattning om vilka landskap som drabbades.

På den rekonstruerade meteorlogiska kartan, se http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=11190&a=318466 syns att stormvindarna rört sig neråt ostkusten och Gotland. Öland kanske slapp undan med kulingvindar.

I övrigt får jag beklaga att jag inte såg att det var din blogg, men det står tydligen först vid det ganska svårfunna "Visa hela min profil".

Jag har nu ytterligare gått igenom bloggen , alltså http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... -1888.html och den är mycket bra med en mängd intressanta underlänkar om historiska (ibland nästan bortglömda) händelser, släktforskning m.m. Rekommenderas!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stormar, hagelbyar och "jäkla" väder

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 januari 2009, 19:42

I övrigt får jag beklaga att jag inte såg att det var din blogg, men det står tydligen först vid det ganska svårfunna "Visa hela min profil".
Åtgärdat, hoppas att det är bättre nu eftersom jag har tagit bort lite text också, men försvunnet är det inte.
Tack för påpekandet.

På tal om de som dog på Alvaret på Öland, en förtydlighetspåpekande------Var det i januari som det hände???

Stefan

Skriv svar