Frimurare

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Frimurare

Inlägg av Thomas Johansson » 25 december 2004, 22:27

Ska börja med att säga att jag inte visste i vilken avdelning jag skulle lägga den här frågan. Att frimurarna förföljdes har jag stött på i en mängd litteratur genom åren, bland Tredje rikets uppgång och fall .

Har kikat runt lite men har inte fått någon bra koll på denna organsiation. Är det en slags vänskapsförening baserat på kristna värderingar eller vad handlar det hela om?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 december 2004, 22:40

Det är, som jag förstått, ett religöst samfund, ungefär som Jehovas och Pingstvännerna.

Användarvisningsbild
Spenen
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 2 oktober 2004, 12:24
Ort: Orminge

Inlägg av Spenen » 25 december 2004, 22:49

Från Nationalencyklopedin:
"Svenska Frimurare Orden (SFMO) utgörs av Stora Landslogen, vars stamhus är Bååtska palatset i Stockholm, samt åtta provinsialloger, varav en i Finland. 40 lokala Johannesloger, 22 lokala Andreasloger och 70 s.k. brödraföreningar är samlade till resp. regions provinsialloge. Antalet aktiva medlemmar är 15 500 (1999). Orden utger tidskriften Frimuraren med bl.a. årlig verksamhetsberättelse.
Det svenska systemet tillämpas även i Danmark, Norge och delar av Tyskland och Finland samt på Island. I dessa länder finns ca 45 000 medlemmar .
SFMO är helt självständig och opolitisk. Den kristna tron är grundläggande, och kristen etik intar en central roll. Ordens syfte är den egna personlighetens utveckling till gagn för medmänniskor. Carl XVI Gustaf är ordens beskyddare.
Orden har alltid engagerat sig för hjälp och stöd åt barn, ungdom och gamla. Redan tidigt igångsattes olika inrättningar för välgörenhetsändamål, bl.a. barnhus i Stockholm 1753 och i Göteborg 1756. Dessutom lämnar orden anslag till vetenskaplig forskning och kulturell verksamhet. Vulf Hessulf"
Står även en del där om hur det ser ut internationellt. Att det är ett kristet sällskap verkar stämma. Mycket snack om dessa herrar just nu tycker jag iom "Da Vinci Koden" som alla tycker något om. Leonardo ska ju ha varit frimurare sägs det.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 december 2004, 22:49

Eftersom det finns en frimurare i våra led så kan ju han presentera sin organisation. Tess dess, spana in länkarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Frimurare_Orden
http://www.frimurarorden.se/

Dessa ger ingen hög konspirations-poäng :) men sådana får någon annan leta reda på. Det är åtminstone inte en egen kyrka, som Jehovas vittnen och Pingstvännerna.

Edit: Mycket sägs i Da Vinci-koden men just frimurarna kan jag inte minnas att det sägs något särskilt om. Där är det den där mystiska orden på P som får ta super-konspiratörernas roll.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 december 2004, 23:27

Om man får bli OT så är en av anledningarna till att jag av princip inte läser DvK att jag har nog med konspirationsteorier omkring mig så det räcker och blir över. Det är ju bara att öppna aftonblaskan eller sexpressen så får ni se konspirationer som heter duga.

I övrigt vill jag tacka de två föreg. talarna för informationen. Alltid intressant med nya kunskaper, oavsett område. :)

/Tomas

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 26 december 2004, 02:12

Frimurarna internationellt tar emot alla som har en monoteistisk tro. Exklusivt kristan frimurarordnar är ett svenskt fenomen tydligen.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 26 december 2004, 15:15

Frimurarorden har kritiserats ganska kraftigt i olika sammanhang. Den kritiken går i korthet ut på följande:

Många framstående personer är medlemmar och aktiva i olika grader inom orden. Eftersom man som ordensmedlem måste svära en trohetsed till orden varnar kritikerna för att dess medlemmar sätter lojaliteten mot frimureriet framför andra lojaliteter. Till exempel mot arbetsgivare och samhällets strukturer. Kritikerna påstår också att ordensmedlemmarna i praktiken utgör en liten och mäktig "herrklubb", som genom orden utövar stor makt inom samhället på alla plan. En makt som utövas vid sidan av samhällets normala strukturer. Kritikerna menar också att till exempel framstående politiker och tjänstemän i samhällets tjänst (domare t.ex) just för att undvika lojalitetskonflikt inte bör vara medlemmar i orden.

Dessa påståenden avvisas givetvis blankt av frimurarordens talesmän. Man hävdar att även om man har många framstående personer som medlemmar så fungerar inte orden alls på det sätt som kritikerna påstår.

Tar själv inte ställning till kritiken men det är en viktig sak att notera för den som söker kunskap.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 december 2004, 18:07

Läste just en recension (för man anmäler väl inte ens filmer nuförtiden) av filmen National Treasure, som givetvis har anklagats för att vara en efterapning av Da Vinci-koden... Där är det i vilket fall frimurarna som drar i trådarna genom seklen, inte den där orden på P, vad-den-nu-hette.

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 17 april 2002, 11:05
Ort: Lärdomens hufvudstad

Inlägg av Kn Korrekt » 30 december 2004, 11:01

Donkeyman skrev:Frimurarorden har kritiserats ganska kraftigt i olika sammanhang. Den kritiken går i korthet ut på följande:

Många framstående personer är medlemmar och aktiva i olika grader inom orden. Eftersom man som ordensmedlem måste svära en trohetsed till orden varnar kritikerna för att dess medlemmar sätter lojaliteten mot frimureriet framför andra lojaliteter. Till exempel mot arbetsgivare och samhällets strukturer. Kritikerna påstår också att ordensmedlemmarna i praktiken utgör en liten och mäktig "herrklubb", som genom orden utövar stor makt inom samhället på alla plan. En makt som utövas vid sidan av samhällets normala strukturer. Kritikerna menar också att till exempel framstående politiker och tjänstemän i samhällets tjänst (domare t.ex) just för att undvika lojalitetskonflikt inte bör vara medlemmar i orden.

Dessa påståenden avvisas givetvis blankt av frimurarordens talesmän. Man hävdar att även om man har många framstående personer som medlemmar så fungerar inte orden alls på det sätt som kritikerna påstår.

Tar själv inte ställning till kritiken men det är en viktig sak att notera för den som söker kunskap.
Trams och simpelt förtal uppkommen ur okunnighet helt enkelt.

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 maj 2004, 14:39
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 30 december 2004, 13:54

Kn Korrekt skrev:
Donkeyman skrev:Frimurarorden har kritiserats ganska kraftigt i olika sammanhang. Den kritiken går i korthet ut på följande:

Många framstående personer är medlemmar och aktiva i olika grader inom orden. Eftersom man som ordensmedlem måste svära en trohetsed till orden varnar kritikerna för att dess medlemmar sätter lojaliteten mot frimureriet framför andra lojaliteter. Till exempel mot arbetsgivare och samhällets strukturer. Kritikerna påstår också att ordensmedlemmarna i praktiken utgör en liten och mäktig "herrklubb", som genom orden utövar stor makt inom samhället på alla plan. En makt som utövas vid sidan av samhällets normala strukturer. Kritikerna menar också att till exempel framstående politiker och tjänstemän i samhällets tjänst (domare t.ex) just för att undvika lojalitetskonflikt inte bör vara medlemmar i orden.

Dessa påståenden avvisas givetvis blankt av frimurarordens talesmän. Man hävdar att även om man har många framstående personer som medlemmar så fungerar inte orden alls på det sätt som kritikerna påstår.

Tar själv inte ställning till kritiken men det är en viktig sak att notera för den som söker kunskap.
Trams och simpelt förtal uppkommen ur okunnighet helt enkelt.
Jag tror att alla organisationer, företag, sekter, samfund, ordnar etc, etc.. kommer att ha detta problem så länge som dom har en del som hålls hemligt. Frimurarna håller ju en hel del för sig själv, speciellt riter och annat om jag fattat det rätt.
Jag har inga invändningar mot det personligen. Man skall ju få bestämma själv vad man vill gå ut med. Men då får man nog räkna med att det spekuleras och gissas till höger och vänster...
Det verkar vara osannolikt roligt nöje i att spekulera om saker som inte är offentliga samt att det är väldigt svårt att försvara sig mot det. Resonemanget kan alltid gå som "om dom inte har något att dölja, varför är det då hemligt?", och det spelar ingen roll vad man svarar på det, man har förlorat i alla fall.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 22 januari 2005, 22:44

Jag är frimurare och ska försöka svara på era frågor på ett enkelt och lättfattligt sätt.
Många framstående personer är medlemmar och aktiva i olika grader inom orden. Eftersom man som ordensmedlem måste svära en trohetsed till orden varnar kritikerna för att dess medlemmar sätter lojaliteten mot frimureriet framför andra lojaliteter. Till exempel mot arbetsgivare och samhällets strukturer. Kritikerna påstår också att ordensmedlemmarna i praktiken utgör en liten och mäktig "herrklubb", som genom orden utövar stor makt inom samhället på alla plan. En makt som utövas vid sidan av samhällets normala strukturer. Kritikerna menar också att till exempel framstående politiker och tjänstemän i samhällets tjänst (domare t.ex) just för att undvika lojalitetskonflikt inte bör vara medlemmar i orden.
Stämmer inte. Som medlem i svenska frimurarorden är man t ex skyldig att följa sitt lands lagar, förbjuden att otillbörligen gynna andra frimurare och det är också totalt förbjudet att diskutera politik under och efter möten.
Läste just en recension (för man anmäler väl inte ens filmer nuförtiden) av filmen National Treasure, som givetvis har anklagats för att vara en efterapning av Da Vinci-koden... Där är det i vilket fall frimurarna som drar i trådarna genom seklen, inte den där orden på P, vad-den-nu-hette.
Vilket ligger ungefär i linje med vad Hitler hävdade. Fast han blandade in judarna i bilden också.
Frimurarna internationellt tar emot alla som har en monoteistisk tro. Exklusivt kristan frimurarordnar är ett svenskt fenomen tydligen.
Det stämmer. Däremot erkänner svenska frimurarorden många utländska frimurarordnar som endast har krav på tro på ett högre väsen.
Leonardo ska ju ha varit frimurare sägs det.
Går inte att belägga. Det frimureri vi har idag har sina rötter ganska långt efter Da Vincis död.
Det är, som jag förstått, ett religöst samfund, ungefär som Jehovas och Pingstvännerna.
Nej det stämmer inte. Orden är konfessionslös och har t ex varken trosbekännelse eller sakrament. Det som däremot krävs är kristen bekännelse. Och då är det "kristen" i en mycket vid bemärkelse som räknas.
Frimurarna håller ju en hel del för sig själv, speciellt riter och annat om jag fattat det rätt.
Det enda som är hemligt i frimureriet är riutalerna. Ordens lagar, våra mötestider och även våra medlemsmatriklar är offentliga. Anledningen till att ritualerna är hemliga beror på att ritualerna skulle mista mycket av sin pedagogiska kraft. Det finns ingen annan anledning till att de är hemliga.

För mig personligen handlar orden om barmhärtighet och personlig utveckling.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 23 januari 2005, 17:47

Man accepterar alla som tror på ett högre väsen - men ändå tolererar man inte polyteister. Hur går det ihop?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 23 januari 2005, 21:01

Löwe skrev:Man accepterar alla som tror på ett högre väsen - men ändå tolererar man inte polyteister. Hur går det ihop?
"ett" högre väsen är det nog det som begränsar det hela

Ska man prata konstig logik så ska man nog ta en titt på den svenska grundlagen. Religionsfrihet javisst, men successionsordningen anger att tronföljaren ska vara lutheran!

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 23 januari 2005, 21:19

Så skönt att det är någon som vet som medverkar i tråden.
En liten fråga, dalmas. Varför förbjöd Hitler frimureriet?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 23 januari 2005, 22:00

Widsith skrev:Så skönt att det är någon som vet som medverkar i tråden.
En liten fråga, dalmas. Varför förbjöd Hitler frimureriet?
Enligt Hitler var Frimurarna en av de organisationer som styrde världen tillsammans med judarna/ judarna styrde världen genom frimureriet. Det är därför nynazister idag, i Sverige, kartlägger frimurarloger (mycket enkelt jobb - allt är öppet, bortsett från ritualerna) och vad jag förstår extremt fundamentalistiska islamister anfaller mål kopplade till frimureriet i Istanbul.

Skriv svar