Svenska propagandaplanscher!

Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Svenska propagandaplanscher!

Inlägg av Robert Sköld » 19 december 2004, 14:55

Martin Tunström, du och jag pratade någon gång om en propaganda poster av SAP, för egnahemsrörelsen, där hammaren och skäran är förekommande. Nu har jag stött på den;

vassego!
Bilagor
Sapegnahem.gif
Sapegnahem.gif (11.53 KiB) Visad 3763 gånger
Senast redigerad av 1 Robert Sköld, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 december 2004, 14:58

Tackar för den robban. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 19 december 2004, 15:01

Mycket nöje!

Den är rätt intressant, speciellt med tanke på hur framträdande hammaren och skäran (närmast en lie kanske) är, vet någon mer om förekomsten av dessas plats i SAP:s plancher?

Kankse kan vi låta denna tråden bli en plats för Svenska propagandaplancher genom historien?

/Robert Sköld

(Ändrade titel på tråden)

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 19 december 2004, 17:28

Vad är det för årtal på planschen?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 19 december 2004, 18:03

Det framgick inte av sidan där jag hittade den, men jag skulle tippa 1930-talet, har svaga minnesbilder av att det stod i en bok jag hade. Mitt under Egnahemsrörelsen!

/Robert

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 19 december 2004, 21:30

Robert Sköld skrev:Det framgick inte av sidan där jag hittade den, men jag skulle tippa 1930-talet, har svaga minnesbilder av att det stod i en bok jag hade. Mitt under Egnahemsrörelsen!

/Robert
Alltså i nära anslutning till den tidsperiod när SAP bedrev den mest intensiva antikommunistiska verklammheten...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 21 december 2004, 17:48

jj skrev:
Robert Sköld skrev:Det framgick inte av sidan där jag hittade den, men jag skulle tippa 1930-talet, har svaga minnesbilder av att det stod i en bok jag hade. Mitt under Egnahemsrörelsen!

/Robert
Alltså i nära anslutning till den tidsperiod när SAP bedrev den mest intensiva antikommunistiska verklammheten...
Fast på den affischen finns det ju inga antydningar om kommunism och Sovjetunionen, utan två starta arbetare som håller i arbetsredskapet hammaren (Industrin) respektive skäran. (Jordbruket)

/Martin

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 21 december 2004, 19:09

Jag vet att det funnits en liknande bild under efterkrigstiden, också socialdemokratisk. Det var en bild där bonden och arbetaren tog varann i hand, i samband med kohandeln med centerpartiet. Det var från en gammal bok i svartvitt, och jag har inte boken kvar. Det var en socialdemokratisk jubileumsbok (partiet fyllde väl 80 år på 70-talet), som var skriven av Gunnar Gunnarsson. Minns tyvärr ej titel. Martin kanske anar vad jag syftar på?


Fin bild förresten Robert! :D

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 21 december 2004, 23:40

Martin Tunström skrev:Fast på den affischen finns det ju inga antydningar om kommunism och Sovjetunionen, utan två starta arbetare som håller i arbetsredskapet hammaren (Industrin) respektive skäran. (Jordbruket)
Fast det gör det väl oftast inte på sovjetiska heller, utan det brukar vara just såna kantigt muskulösa mönsterarbetartyper som dessutom symboliserar olika delar av samhällsbasen. Jag tycker att bilden är mycket socialrealistisk så när som på egnahemsraddan längst ned.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 december 2004, 14:15

Probstner skrev:Jag tycker att bilden är mycket socialrealistisk så när som på egnahemsraddan längst ned.
Jag är förvisso ingen expert på socialrealismen, men jag kan inte hålla med dig. Personerna är unga och friska och det är det enda som kan ha någon anknytning till socialrealismen. Jag tycker inte budskapet är särskilt socialrealistiskt.

/Martin

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 22 december 2004, 14:45

Martin Lundvall skrev:
Probstner skrev:Jag tycker att bilden är mycket socialrealistisk så när som på egnahemsraddan längst ned.
Jag är förvisso ingen expert på socialrealismen, men jag kan inte hålla med dig. Personerna är unga och friska och det är det enda som kan ha någon anknytning till socialrealismen. Jag tycker inte budskapet är särskilt socialrealistiskt.

/Martin
Bilderna nedan är ganska lika tycker jag. Det finns hundratals exempel på nätet om man googlar efter t ex Soviet posters. Det jag är ute efter är estetiken, inte budskapet. Modernt, ungt, framåt, kraft, kroppsarbete.

/ Probstner
Bilagor
praca450.jpg
praca450.jpg (29.96 KiB) Visad 3673 gånger
poster_01_95.jpg
poster_01_95.jpg (55.1 KiB) Visad 3673 gånger

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 december 2004, 12:38

Probstner skrev: Bilderna nedan är ganska lika tycker jag. Det finns hundratals exempel på nätet om man googlar efter t ex Soviet posters. Det jag är ute efter är estetiken, inte budskapet. Modernt, ungt, framåt, kraft, kroppsarbete.
De två bilderna du visade tycker jag visar mer socialrealism än den förra, tyvärr kan jag inte sätta fingret på varför jag inte tycker att den första inte ska klassas som socialrealism. Jag tror att det budskapet som jag irriterar mig på. Kanske kan sträcka mig så långt som en lättviktsvariant av socialrealsim. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 januari 2005, 20:29

Jag söker efter gamla VPK och SKP plancher, eller Kfml/kfml(r) på nätet men hittar inga. Någon som har bilder på det?

Jag har en himla fin, som jag köpte på hultsfredsfestivalen i Ung vänster tältet. Det är en Remake av Christer Themptanders (Denne verkar vara lite av VPK:s legendar vad det gäller politiska plancher) "Progressiva studenter väljer VPK". Om någon är intresserad kan jag scanna in den någon dag.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 maj 2004, 21:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Tyrant » 5 januari 2005, 17:55

Finns en med sossarna där det står: Begåvad men fattig. Han borde också få chansen. 40-tal kanske.

Skriv svar