Svenska propagandaplanscher!
- Robert Sköld
- Medlem
- Inlägg: 2581
- Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
- Ort: Linköping/Motala
- Kontakt:
Svenska propagandaplanscher!
Martin Tunström, du och jag pratade någon gång om en propaganda poster av SAP, för egnahemsrörelsen, där hammaren och skäran är förekommande. Nu har jag stött på den;
vassego!
vassego!
- Bilagor
-
- Sapegnahem.gif (11.53 KiB) Visad 3763 gånger
Senast redigerad av 1 Robert Sköld, redigerad totalt 19 gånger.
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- Robert Sköld
- Medlem
- Inlägg: 2581
- Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
- Ort: Linköping/Motala
- Kontakt:
Mycket nöje!
Den är rätt intressant, speciellt med tanke på hur framträdande hammaren och skäran (närmast en lie kanske) är, vet någon mer om förekomsten av dessas plats i SAP:s plancher?
Kankse kan vi låta denna tråden bli en plats för Svenska propagandaplancher genom historien?
/Robert Sköld
(Ändrade titel på tråden)
Den är rätt intressant, speciellt med tanke på hur framträdande hammaren och skäran (närmast en lie kanske) är, vet någon mer om förekomsten av dessas plats i SAP:s plancher?
Kankse kan vi låta denna tråden bli en plats för Svenska propagandaplancher genom historien?
/Robert Sköld
(Ändrade titel på tråden)
- Robert Sköld
- Medlem
- Inlägg: 2581
- Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
- Ort: Linköping/Motala
- Kontakt:
Alltså i nära anslutning till den tidsperiod när SAP bedrev den mest intensiva antikommunistiska verklammheten...Robert Sköld skrev:Det framgick inte av sidan där jag hittade den, men jag skulle tippa 1930-talet, har svaga minnesbilder av att det stod i en bok jag hade. Mitt under Egnahemsrörelsen!
/Robert
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Fast på den affischen finns det ju inga antydningar om kommunism och Sovjetunionen, utan två starta arbetare som håller i arbetsredskapet hammaren (Industrin) respektive skäran. (Jordbruket)jj skrev:Alltså i nära anslutning till den tidsperiod när SAP bedrev den mest intensiva antikommunistiska verklammheten...Robert Sköld skrev:Det framgick inte av sidan där jag hittade den, men jag skulle tippa 1930-talet, har svaga minnesbilder av att det stod i en bok jag hade. Mitt under Egnahemsrörelsen!
/Robert
/Martin
Jag vet att det funnits en liknande bild under efterkrigstiden, också socialdemokratisk. Det var en bild där bonden och arbetaren tog varann i hand, i samband med kohandeln med centerpartiet. Det var från en gammal bok i svartvitt, och jag har inte boken kvar. Det var en socialdemokratisk jubileumsbok (partiet fyllde väl 80 år på 70-talet), som var skriven av Gunnar Gunnarsson. Minns tyvärr ej titel. Martin kanske anar vad jag syftar på?
Fin bild förresten Robert!
Fin bild förresten Robert!
Fast det gör det väl oftast inte på sovjetiska heller, utan det brukar vara just såna kantigt muskulösa mönsterarbetartyper som dessutom symboliserar olika delar av samhällsbasen. Jag tycker att bilden är mycket socialrealistisk så när som på egnahemsraddan längst ned.Martin Tunström skrev:Fast på den affischen finns det ju inga antydningar om kommunism och Sovjetunionen, utan två starta arbetare som håller i arbetsredskapet hammaren (Industrin) respektive skäran. (Jordbruket)
/ Probstner
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Jag är förvisso ingen expert på socialrealismen, men jag kan inte hålla med dig. Personerna är unga och friska och det är det enda som kan ha någon anknytning till socialrealismen. Jag tycker inte budskapet är särskilt socialrealistiskt.Probstner skrev:Jag tycker att bilden är mycket socialrealistisk så när som på egnahemsraddan längst ned.
/Martin
Bilderna nedan är ganska lika tycker jag. Det finns hundratals exempel på nätet om man googlar efter t ex Soviet posters. Det jag är ute efter är estetiken, inte budskapet. Modernt, ungt, framåt, kraft, kroppsarbete.Martin Lundvall skrev:Jag är förvisso ingen expert på socialrealismen, men jag kan inte hålla med dig. Personerna är unga och friska och det är det enda som kan ha någon anknytning till socialrealismen. Jag tycker inte budskapet är särskilt socialrealistiskt.Probstner skrev:Jag tycker att bilden är mycket socialrealistisk så när som på egnahemsraddan längst ned.
/Martin
/ Probstner
- Bilagor
-
- praca450.jpg (29.96 KiB) Visad 3673 gånger
-
- poster_01_95.jpg (55.1 KiB) Visad 3673 gånger
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
De två bilderna du visade tycker jag visar mer socialrealism än den förra, tyvärr kan jag inte sätta fingret på varför jag inte tycker att den första inte ska klassas som socialrealism. Jag tror att det budskapet som jag irriterar mig på. Kanske kan sträcka mig så långt som en lättviktsvariant av socialrealsim.Probstner skrev: Bilderna nedan är ganska lika tycker jag. Det finns hundratals exempel på nätet om man googlar efter t ex Soviet posters. Det jag är ute efter är estetiken, inte budskapet. Modernt, ungt, framåt, kraft, kroppsarbete.
/Martin
- Robert Sköld
- Medlem
- Inlägg: 2581
- Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
- Ort: Linköping/Motala
- Kontakt:
Jag söker efter gamla VPK och SKP plancher, eller Kfml/kfml(r) på nätet men hittar inga. Någon som har bilder på det?
Jag har en himla fin, som jag köpte på hultsfredsfestivalen i Ung vänster tältet. Det är en Remake av Christer Themptanders (Denne verkar vara lite av VPK:s legendar vad det gäller politiska plancher) "Progressiva studenter väljer VPK". Om någon är intresserad kan jag scanna in den någon dag.
/Robert Sköld
Jag har en himla fin, som jag köpte på hultsfredsfestivalen i Ung vänster tältet. Det är en Remake av Christer Themptanders (Denne verkar vara lite av VPK:s legendar vad det gäller politiska plancher) "Progressiva studenter väljer VPK". Om någon är intresserad kan jag scanna in den någon dag.
/Robert Sköld