Någon som är bra på folkslag?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
vskalex
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Västerås - Mälarens Pärla!

Någon som är bra på folkslag?

Inlägg av vskalex » 3 juli 2002, 19:07

Håller just på och läser Günther Grass Blecktrumman, f.ö en alldeles utmärkt bok, om än något bisarr. Nåväl, i boken nämns bl a folkslagen kasjuber, prusser och husiter. Jag har aldrig hört talas om något av dessa folkslag, så min fråga är:

Existerar dessa folkslag överhuvudtaget, eller är det en frukt av Hr Grass fantasi? Någon som har lite info i så fall?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Någon som är bra på folkslag?

Inlägg av Lindir » 3 juli 2002, 23:21

vskalex skrev:Nåväl, i boken nämns bl a folkslagen kasjuber, prusser och husiter. Jag har aldrig hört talas om något av dessa folkslag, så min fråga är:

Existerar dessa folkslag överhuvudtaget, eller är det en frukt av Hr Grass fantasi? Någon som har lite info i så fall?
Nu är jag på resande folk, så jag har inte mitt referensbibliotek till hands, men missminner jag mig inte är

*kasjuberna det slaviska folk som befolkade den "polska korridoren", nära besläktade med polackerna,
*prusserna låter som en svensk form av "the prussians", dvs det numera utdöda baltiska folk som bodde i Preussen, och
*husiterna en religiös grupp i Böhmen, uppkallad efter 1400-talsreformatorn Jan Hus, ett slags föregångare till Luthers reformation, kan man säga.

hasseman
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 19 april 2002, 12:58
Ort: Hasseman

Jo just de...

Inlägg av hasseman » 3 juli 2002, 23:33

Skulle just svara när du kom före.
Men "pruserna" var väll inte ett baltiskt folk jag trodde att det var ett västslaviskt släkt med polackerna?
Intresant är också att nämna Sorberna, den lilla slaviska folkspilran som har överlevt mitt i Tyskland.

http://www.geocities.com/forfader/jarn/vastslav.html
Hasseman

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Jo just de...

Inlägg av Lindir » 4 juli 2002, 00:40

hasseman skrev:Men "pruserna" var väll inte ett baltiskt folk jag trodde att det var ett västslaviskt släkt med polackerna?
Nej, prusserna var (åtminstone språkligt) västbalter, liksom t ex kurerna, att skilja från östbalterna dit letter och litauer räknas. Alla västbaltiska språk är för övrigt utdöda - prussiskan var det sista.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 4 juli 2002, 00:54

Och nu hittade jag en länk också:
http://www.litauen-fokus.org/ln74cit.htm

Användarvisningsbild
vskalex
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Västerås - Mälarens Pärla!

Inlägg av vskalex » 4 juli 2002, 11:30

Lindir - Bock och Tack. Imponerande vilken kunskap vissa sitter inne med. Jag var lite orolig att Hr Grass hade fått fullständigt frispel, men tji fick jag! För övrigt kan jag rekommendera just Blecktrumman om man är intresserad av tysk historia under tiden före 2:a VK fram till 50-talet. Förvisso berättad i romanform på ett ganska bisarrt vis, men ändå...

Skriv svar