Jan Gulliou

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Kontakt:

Jan Gulliou

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 12 juni 2002, 12:32

Mina favvo böcker av jan är ju lungt Arn serien...Vad tycker ni Hamilton är ju också oslagbar.
Stockholm-en omåtligt ful stad!

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 12 juni 2002, 22:42

Arn-serien är klart underhållande, och av jämn kvalitet.

Hamilton-serien är ojämnare. De bra böckerna är mycket bättre än Arn, de dåliga är sämre.

Guillous bäst bok, alla kategorier och utan konkurrens, är Ondskan.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 juni 2002, 22:47

Per Andersson skrev:Arn-serien är klart underhållande, och av jämn kvalitet.
Lyckats pinat mig igenom första boken o halva andra, och jag förstår faktiskt inte riktigt den hype som varit runt Arn böckerna.
Finner dem ointressanta, halvtaskigt skrivna samt extremt politiserade - otroligt att han lyckas få med israel vs. palestina redan på medeltiden...
Men smaken är väl olika antar jag...
Hamilton-serien är ojämnare. De bra böckerna är mycket bättre än Arn, de dåliga är sämre.
Hamilton är om än värre än Arn böckerna. Bara lyckats läst den första Couq Rouge som jag fann synnerligen ointressant. Kändes mer som en vänsterversion av James Bond

[quoteGuillous bäst bok, alla kategorier och utan konkurrens, är Ondskan.[/quote]

Håller helt med. Ondskan är utan tvekan hans bästa bok - tyvärr en bok som jag fått lite uppfattningen hamnat i symundan av Arn o Hamilton böckerna.

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 12 juni 2002, 22:50

Vi lever i demokrati tyk vad ni vill så tycker jag vad jag vill, Fast Hamilton filmerna är ju ungefära som böcker, Hörde att dom kanske ska göra Film av arn serien...
Stockholm-en omåtligt ful stad!

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 15 juni 2002, 02:12

Är det bara jag som tycker att Ondskan är förhållandevis osmaklig? Kanske förstår jag bara inte vad Guillou vill säga med sin bok...

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 15 juni 2002, 14:13

Karl Bruno skrev:Är det bara jag som tycker att Ondskan är förhållandevis osmaklig? Kanske förstår jag bara inte vad Guillou vill säga med sin bok...
Ondskan är ju helty klart hans bästa bok.. grymt spännande och välskriven..

Både Hamilton och Arn lider ju av Jans egna storhetskomplex... de blir båda två supermänniskor.. typ oövervinnerliga hjältar som löser allt..

Båda bok-serierna börjar mycket bra men trenden är tydlig under seriernas gång.. huvudpersonerna omvandlas till supermänniskor, möter alla de viktigaste människorna i världen och påverkar hela historiens gång.. blir för mycket helt enklet.. Dock klart läsvärda..

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 15 juni 2002, 17:51

Är inte det hela poängen med åtminstone Hamilton-serien? Det är ju ändå tydlig samhällskritik men vad handlar Ondskan om egentligen? Situationen på överklassens privatskolor? Jag blir inte klok på den boken. På ett sätt tycks den uppmana till hämnd men ändå utvecklas huvudpersonen i en mycket obehaglig riktning. Kanske är det just det som är poängen iofs - han njuter helt enkelt för mycket av att äntligen få hämnd. Men jag vet som sagt inte...

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 16 juni 2002, 00:03

Ondsakn är väl närmast en självbiografisk roman.

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Inlägg av Mad Mac » 6 juli 2002, 22:38

Man måste ju verkligen ta Arn-böckerna för vad de är, precis som Hamilton-böckerna. Bara för att Guillou tagit tillvara på en del historiska "luckor" och tryckt in sin huvudperson i dessa luckor, så behöver ju inte hela trilogin sönderanalyseras som om den vore just en "historisk källskrift" som Lindir sa.

Att jag gillar böckerna har nog lite med att göra att jag alltid gillat hjältesagor. Annars tycker jag de är mkt välskrivna, på ett sätt som bara Guillou kan. Verkar som att många ogillar Jans böcker av ren princip, bara för att de ogillar honom som person, vilket han kanske får räkna med. :)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 juli 2002, 23:58

Håller med de flesta om att Ondskan helt klart är Guillous bästa bok. Har faktiskt inte funderat över vad meningen är i den, och det kanske inte finns någon heller?

Näst bäst är helt klart Arn-serien.

catshaman,

det är ingen historiebok, det är en roman. Klaga på att det inte funnits någon Arn som utfört de stordåd också när du ändå är igång... :P

Hamilton-serien är helt klart underhållande, och med ett bra slut. Ska vi inte ta och klaga lite på den också catshaman? :P
Verkar som att många ogillar Jans böcker av ren princip, bara för att de ogillar honom som person, vilket han kanske får räkna med. :)
Jag har samma känlsa! :wink:

/Johan

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 7 juli 2002, 01:14

Johan Elisson skrev:Hamilton-serien är helt klart underhållande, och med ett bra slut. Ska vi inte ta och klaga lite på den också catshaman? :P
Ja, seriemördaren Carl Hamilton slipper sitt livsstidsstraff och kan dra sig tillbaka till Kalifornien. Man kan fundera över sensmoralen...jag tycker att Hamilton-serien är betydligt intressantare än Arn-böckerna. Ondskan blir jag som sagt inte klok på...

catshaman
Medlem
Kontakt:

Ondskan

Inlägg av catshaman » 7 juli 2002, 06:05

Som jag ser det är begreppet "ondska" en kristen litterär intellektuell konstruktion. Den äger ingen existens. Däremot finns handlingar som är mindre goda för nån men kanske inte för en annan vid samma tillfälle. Kristendomen behövde en leda FI för att kunna sätta sig på folk
ha det catshaman

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 juli 2002, 14:54

Nån Arn har aldrig existerat och ingår inte i folkungarna.
Och det är ju därför man bör ta böckerna med en nypa salt!!! Arn existerar inte! Den som då tror att allt i böckerna är sant får då faktiskt skylla sig själv! Klaga på att ingen av de "scener" som utspelas i boken gick till på ett sådant sätt som Guillou skriver på då också?

Hela den här den här debatten är för övrigt ganska meningslös, då vi har ett läger med folk som förstår sig på att Arn-serien inte är en historiebok, och så har vi å andra sidan catshaman som p.g.a. ett citat från Guillou fasthåller vid att böckerna ska betraktas som historieböcker... :roll:

/Johan

catshaman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av catshaman » 7 juli 2002, 14:57

Bra Elisson vi ska inte tro ett ord av vad Jan Guillou skriver därför att det är dikt även när han påstår han skrivit början av Sveriges historia
Vist är det rappakalja
Inga fler kommentarer för närvarande
ha dte catshaman

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 juli 2002, 15:06

även när han påstår han skrivit början av Sveriges historia
Ja, han har ju skrivit början av Sveriges historia, men i romanform, och med en del ändringar och tillägg. Svårare är det inte.

För övrigt så trodde jag att du gick att diskutera hyggligt rationellt med, men efter ditt inlägg får jag nog revidera den synen.

/Johan

Skriv svar