Arkelogiska föreningar/sällskap

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Arkelogiska föreningar/sällskap

Inlägg av Private Snafu » 11 juni 2002, 13:29

Har vid lite olika tillfällen snubblat över referenser till sk arkeologiska sällskap. Är det någon som vet mer om dessa?
Bedriver de regelrätta utgrävningar eller är det mer av intresseföreningar som studerar vad som redan tagits upp?

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 11 juni 2002, 13:53

Jag vet inte hur det är rent generellt men jag har en bekant som varit aktiv i ett arkelogiskt sällskap i Småland. De är dels intresserade och studerar vad som redan grävts upp. Fokus ligger på hembygden men de blickar självklart bortom hembygden också. De letar även efter nya ställen som kan vara av arkelogiskt intresse. Här är det nästan uteslutande frågan och inom hembygden. Till sist så deltar de som grävhjälp till proffs arkeologer vid utgrävningar i hembygden.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Mera frågor

Inlägg av Private Snafu » 11 juni 2002, 14:16

Du vet inte hur det fungerar med lagstiftningen? Jag förmodar att det måste vara sanktionerade projekt under ledning av en utbildad arkeolog? Eller får föreningarna någon slags legitimtet iom med att det bedrivs i föreningsform?
Vidare, finns det några dylika föreningar i jönköpingskrokarna?

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 11 juni 2002, 14:57

Som jag kommer ihåg det så satte de inte spaden i marken utan ledning av "riktiga" arkeologer. Däremot så kollade de gammalt arkivmaterial och var ute och spanade efter lämningar på egen hand.

Jag känner inte till om det finns någon förening i jönköpingstrakten. Kolla med länsmuseet, de borde veta.

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Private Snafu

Inlägg av Ruben » 6 september 2002, 01:49

För att bedriva arkeologiska utgrävningar måste man ha tillstånd från den aktuella Länsstyrelsen. I regel ges den här typen av tillstånd endast till institutioner. I många fall bedriver institutioner samarbeten med arkeologiska och/eller historiska föreningar och då kan de naturligtvis få vara med och utföra arbeten under sakkunnig handledning.
Men även institutioner, såsom Länsmusee, Riksantikvarieämbetet eller våra universitet, måste inlämna en noggrann ansökan till Lst för att få erhålla utgrävningstillstånd. I ansökan ska framförallt frågeställningarna vara tydligt formulerade.
Är man sugen på att deltai en arkeologisk undersökning kan jag annars rekommendera de kurser som ges på flera av landets folkhögskolor. De brukar innehålla en teoretisk del och en praktisk (utgrävning).

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 6 september 2002, 08:54

Tilläggas kan att sk ytfynd, tex om du hittar en stenyxa eller flintbitar på en åker, inte behöver tillstånd. Det finns en del kunniga amatörarkeologer som nästan uteslutande samlar lösfynd. Obs att metallföremål måste lösas/lämnas in till staten.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Re: Private Snafu

Inlägg av hangatyr » 6 september 2002, 09:14

Ruben skrev:För att bedriva arkeologiska utgrävningar måste man ha tillstånd från den aktuella Länsstyrelsen. I regel ges den här typen av tillstånd endast till institutioner. I många fall bedriver institutioner samarbeten med arkeologiska och/eller historiska föreningar och då kan de naturligtvis få vara med och utföra arbeten under sakkunnig handledning.
Men även institutioner, såsom Länsmusee, Riksantikvarieämbetet eller våra universitet, måste inlämna en noggrann ansökan till Lst för att få erhålla utgrävningstillstånd. I ansökan ska framförallt frågeställningarna vara tydligt formulerade.
Är man sugen på att deltai en arkeologisk undersökning kan jag annars rekommendera de kurser som ges på flera av landets folkhögskolor. De brukar innehålla en teoretisk del och en praktisk (utgrävning).
Ruben, du är tillbaka!!
tjooohooo!!!!

Skriv svar